De diameter van de CRT van Schiphol is 15 zeemijl gecentreerd op het vliegveld zelf. Voor zo ver ik weet is het centrum van die cirkel de verkeerstoren maar dat weet ik niet 100% zeker. Dit betekend dat de rand van die cirkel op 7,5 zeemijl, dat is bijna 14km, afstand van Schiphol ligt. In dit geval komt die grens tot ongeveer 1km vanaf Zandvoort en valt de plek waar gevlogen is dus duidelijk
binnen die cirkel.
Die "iemand van waternet" kan dan wel toestemming gegeven hebben maar dat kan hij niet eens. Vanuit het oogpunt van waternet zag hij geen bezwaren en dat heeft hij dus ook gezegd. Helaas maar er zijn andere regels die dit verbieden en om duidelijke redenen. Zo kan een boer je toestemming geven om op zijn land te vliegen maar als dat binnen een CRT van een vliegveld ligt mag je daar absoluut niet vliegen zonder medeweten en toestemming van de verkeersleiding van dat vliegveld. Zou je dus toestemming krijgen van de verkeersleiding op Schiphol dan zou je daar wel mogen vliegen. De kans dat je die toestemming krijgt is echter zo goed als zeker 0%. Bij andere (militaire?) vliegvelden zou het soms wel kunnen lukken. Je moet het echter
altijd van te voren (schriftelijk) aanvragen en wanneer je (schriftelijke) toestemming hebt moet je op het moment dat je daadwerkelijk gaat vliegen de verkeersleiding daarvan op de hoogte stellen.
Nog een extra punt is dat je FPV aan het vliegen was. Dat is pertinent verboden in Nederland! Lees
DIT eens goed door. Je
moet te allen tijde zicht op je vliegtuig hebben en houden en je mag niet verder dan 200m (of was het 150m) van je weg vliegen. Wanneer dit zo zou zijn geweest zou je het vliegtuig (vrij) makkelijk moeten kunnen vinden.
Het komt misschien allemaal negatief over maar dit zijn de regels en die zijn de laatste jaren steeds strikter geworden omdat er steeds meer mensen met dit soort vliegtuigen en drones gingen vliegen en daarbij de reeds bestaande regels overtreden. Sommige mensen lapten de regels willens en wetens aan hun laars om diverse redenen, daar ga ik hier niet op in. Anderen weten (of wisten) het niet en weer anderen zijn verkeerd voorgelicht. Wanneer we toch door blijven gaan met het vliegen op plaatsen waar het niet mag en op manieren die niet zijn toegestaan worden de regels nog strikter en is de kans op een totaal verbod zelfs heel groot. Dat willen we toch ook niet?!
Zwartkijken? Echt niet, ga maar eens lezen op dit forum dan zal je zien wat er allemaal al is gedaan door een aantal mensen en instellingen om juist die heel strikte regels minder strikt te maken. Er is zelfs sprake geweest van een totaal verbod maar dat is, gelukkig, niet doorgegaan.
Denk dus heel goed na bij wat je doet en neem de moeite om je echt goed op de hoogte te stellen. Op het internet is heel veel te vinden maar je kan beter als eerste je licht opsteken bij een lokale club. Je kan ook navraag doen bij b.v. de
KNVvL of de
Lvnl (vroeger de RijksLuchtvaartDienst).
Succes en ik hoop dat je je vliegtuigje terug vindt.