vliegtuig overtrokken?

Typisch geval van een low-altitude spin. In de bocht overtrekken, een vleugel valt weg en het vliegtuig valt in een tolvlucht. Tegensturen met rolroeren (een hele natuurlijke reactie) verergert het probleem alleen maar. Ik had de term downwind-stall nog nooit gehoord, maar ik kan me voorstellen dat deze situatie daarmee bedoeld wordt. Dit treedt vaak op in het circuit bij de bocht van downwind naar base of in de bocht naar final.

Het is een vrille (tolvlucht); de term downwind stall voegt er niet zo veel aan toe.
Downwind stall heeft betrekking op het feit dat als je laag downwind vliegt, en je kijkt meer naar de grond dan naar je snelheidsmeter, je al gauw het gevoel krijgt dat je veel te snel gaat. Reaktie kan zijn aantrekken van de knuppel, of gas minderen. Maar zoals wij allemaal weten zegt grondsnelheid niks over luchtsnelheid, en het is die laatste die moet zorgen dat het spul in de lucht blijft...
Met modellen ligt downwind stall meer op de loer dan met 1:1 vliegtuigen, want wij hebben helemaal geen snelheidsmeter om aan te refereren...

De term downwind stall stamt nog uit de tijd dat men maar niet begreep waarom dit zo vaak gebeurde met rugwind, en niet tegen de wind in!

Bart

Laatst bewerkt:
Volgens mij was dit ook 1 van de redenen dat alle nederlandse Tiger Moth uitgevoerd moesten worden met een ander kielvlak dat zou een vrille tegen gaan.

wel slordig en zonde van zo`n kist, enig idee hoe het met de inzittenden is afgelopen?

Als je in het vliegtuig zelf zit speelt er ook een stukje optische illusie mee. Als je hoger zit lijkt de lage vleugeltip ten opzichte van de grond naar achteren te bewegen of stil te staan in een bocht (alles natuurlijk afhankelijk van hoogte, hellingshoek, snelheid en spanwijdte). Op lage hoogte lijkt de vleugeltip ineens naar voren te bewegen tov de grond (wat hij in werkelijkheid uiteraard altijd doet). Soms hebben mensen dan de neiging wat meer voeten mee te geven in de bocht. Dit zorgt voor een lagere snelheid op de binnenste vleugel, die toch al de laagste snelheid heeft doordat hij de binnenbocht neemt. En in een dalende bocht (denk aan circuit) heeft de lage vleugel sowieso de grootste invalshoek. Dit kan het getoonde wegvallen van de lage vleugel tot gevolg hebben. Als je dan ook nog wat gaat trekken om de neus omhoog te houden en evt rolroer tegen geeft is hij echt niet meer te houden.

Zo als ik het zie : het kistje steeg op met een flinke crosswind van links en had al moeite om hoogte te winnen, door naar rechts weg te draaien, met de wind mee dus, moest dit wel fout gaan.

Ik vraag mij ook af hoe dit is afgelopen, ik vrees het ergste.

Het toestel maakte op mij van in het begin niet zo'n vlotte indruk, niet dat een Tiger Moth het toonbeeld is van veel power maar toch. Het leek eigenlijk bij de start al niet zo goed te gaan of zie ik dat mis?

Stevo

Back