vliegtuig valt vrij snel uit

• Topicstarter Topicstarter mikey17
  • Startdatum Startdatum
M

mikey17

Guest
Hey allemaal, ben tamelijk nieuw hier..

Ik heb een vraagje over mijn (beginners)kist. Ik was enkele dagen geleden bij een user van dit forum geweest, die mij vertelde dat de tank en carb. vol zat met rommel (gedroogde olie) en dat ik die goed schoon moest maken. Daarvoor ware de klachten dus dat ik hem niet goed op kon starten en gelijk weer uit viel. Nu heb ik dit alles goed schoon gemaakt met euro95 benzine en goed door geblazen met de compressor, als ik hem nu start loopt hij heel ff en valt dan weer uit. (Heb overigens ook een sponsje (filter) om de clunk... Zou het kunnen zijn dat de clunk niets aanzuigt ofzo of dat de filter verstopt zit?). Nu heb ik al wat aan de naald gedraaid maar het enige wat hij doet is wat harder en sneller stationair lopen maar hij valt hoe dna ook uit. Zonder dat ik de carb. open zet (meer gas geef). Als ik meer gas geef valt ie gelijk al uit. Ik zie tijdens het stationair lopen n ook geen benzine naar de carb. gaan maar wel naar de uitlaat (met luchtbelletjes dus waarschijnlijk ontluchting)

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Hopelijk kan ik via deze weg goede hulp krijgen.

P.s. hij trilt ook vrij erg en valt ook uit wanneer ik de gloeipen eruit haal.

Hoor het wel ffies,

Gr Mike :wink:

Met benzine kan je een methanol motor niet goed schoonmaken de aangekoekte olie lost slecht of soms heel niet op in benzine en benzine is slecht voor de siliconenslangetjes van je tank en motor. Je moet dus even goed nakijken of alles echt goed schoon is en eventueel met de normale brandstof voor die motor schoonmaken. Er mag echt helemaal niets meer in de sproeier en de rest van de carburateur achter gebleven zijn.
Dan schroef je de hoofdsproeier weer in de carburateur en draai hem er helemaal in. Vervolgens draai je hem ongeveer 1,5 tot 2 slagen open. De motor moet je nu kunnen starten en daarna moet je hem afstellen. De motor starten en voorzichtig helemaal volgas zetten. Voorzichtig de hoofd sproeier dicht draaien totdat de motor op maximum toeren draait. Schoef je de sproeier verder dicht dan gaat de motor weer langzamer draaien en slaat hij af. Dat is dus te ver dicht, je moet de sproeier weer iets opendraaien.
Dan de motor even stationair laten draaien. Let op wat hij dan doet. Gaat hij langzamer draaien en een beetje sputteren dan staat de stationair sproeier te ver open en moet je die iets dicht draaien. Hier geldt dat je dat met hele kleine stukjes tegelijk moet doen. Na het iets dichtdraaien moet je voorzichtig volgas geven om alle te veel aan brandstof weer uit de motor te krijgen. Dan de motor weer stationair zetten en weer kijken wat er gebeurt. Dit herhalen tot de motor netjes op een constand toerental blijft draaien en bij het gasgeven vlot oppakt en niet sputterend op toeren komt.
Dreigt de motor bij het gasgeven direct met afslaan maar sputtert hij helemaal niet dan staat de stationair sproeier te ver dicht. Direct gas dicht en voorzichtig de sproeier iets opendraaien. Dan weer gasgeven en weer controleren. Dit herhalen tot de motor netjes op een constand toerental blijft draaien en bij het gasgeven vlot oppakt en niet meer dreigt af te slaan.
Als je dit "met gevoel" doet heb je de motor zo goed afgesteld staan en kan je er veel plezier mee hebben.

Ernst Grundmann zei:
Met benzine kan je een methanol motor niet goed schoonmaken de aangekoekte olie lost slecht of soms heel niet op in benzine en benzine is slecht voor de siliconenslangetjes van je tank en motor. Je moet dus even goed nakijken of alles echt goed schoon is en eventueel met de normale brandstof voor die motor schoonmaken. Er mag echt helemaal niets meer in de sproeier en de rest van de carburateur achter gebleven zijn.
Dan schroef je de hoofdsproeier weer in de carburateur en draai hem er helemaal in. Vervolgens draai je hem ongeveer 1,5 tot 2 slagen open. De motor moet je nu kunnen starten en daarna moet je hem afstellen. De motor starten en voorzichtig helemaal volgas zetten. Voorzichtig de hoofd sproeier dicht draaien totdat de motor op maximum toeren draait. Schoef je de sproeier verder dicht dan gaat de motor weer langzamer draaien en slaat hij af. Dat is dus te ver dicht, je moet de sproeier weer iets opendraaien.
Dan de motor even stationair laten draaien. Let op wat hij dan doet. Gaat hij langzamer draaien en een beetje sputteren dan staat de stationair sproeier te ver open en moet je die iets dicht draaien. Hier geldt dat je dat met hele kleine stukjes tegelijk moet doen. Na het iets dichtdraaien moet je voorzichtig volgas geven om alle te veel aan brandstof weer uit de motor te krijgen. Dan de motor weer stationair zetten en weer kijken wat er gebeurt. Dit herhalen tot de motor netjes op een constand toerental blijft draaien en bij het gasgeven vlot oppakt en niet sputterend op toeren komt.
Dreigt de motor bij het gasgeven direct met afslaan maar sputtert hij helemaal niet dan staat de stationair sproeier te ver dicht. Direct gas dicht en voorzichtig de sproeier iets opendraaien. Dan weer gasgeven en weer controleren. Dit herhalen tot de motor netjes op een constand toerental blijft draaien en bij het gasgeven vlot oppakt en niet meer dreigt af te slaan.
Als je dit "met gevoel" doet heb je de motor zo goed afgesteld staan en kan je er veel plezier mee hebben.
Nu doet de motor helemaal niks meer, hoe vaak je ook slaat het enige resultaat wat ik nu heb is "Pr" en geen schijn van starten. Ik zag ook dat er geen brandstof toevoer is tijdens het stationair lopen misschien dattie daarom uitvalt? En hij staat 2 slagen open (2x 360graden) en als je meer benzine pompt in de carb. kan hij ook langer blijven draaien doe je er maar 2 of 3 slagen brandstof in dan valt ie ook gelijk weer uit. Schiet nog niet echt op, zie ook geen rook uit de uitlaat komen.

Heb je wel een slangetje van de uitlaat naar de tank ??
zit er nergens een lek (in een slangete of in de tank)
Is de gloeitart accu wel goed vol ?
Zit er een goede plug in ? (even eruit en met de gloeistarter kijken of hij oranje wordt)
Heb je mischien de luchtschroef dichtgedraaid ?

Laurens, Bedankt voor je reactie.

Ik heb de schroef die opzij zit met die 2 ringetjes 2 slagen open gedraaid, welke zou ik dan nog meer aan moeten draaien??
Er zijn geen lekken en ik heb alle 3 de slangetjes (naar carb. - naar uitlaat - lege voor het tanken) vervangen!

Die met het sponsje en de clunk gaat naar de Carberateur, de 2 andere die ik omhoog heb gewezen gaan naar de respectievelijke uitlaat en eventuele pompje.

Zo ziet m'n motor eruit: http://www.mercadolibre.com.ar/org-img/preview/MLA/032005/16028621_173.jpg

Ik heb de schroef die opzij zit met die 2 ringetjes 2 slagen open gedraaid, welke zou ik dan nog meer aan moeten draaien??

De schroef waar je aan gedraaid hebt is (zeer waarschijnlijk) de sproeinaald. dat is goed zo.
Ik weet niet wat voor een merk & type motor jij hebt, maar bij mijn motortje zit er "in" het heveltje waaraan de gas-servo komt nog een heel klein schroefje. Daar kan je beter niet aan draaien. deze staat uit de fabriek afgesteld.

PS: ik ben zeker geen motor expert. Ik had gewoon een lijstje met mogenlijke problemen gegeven die mij zo te-binnen schoten. Mischien weet iemand ander hoe het precies zit.

Blijft de motor ook niet even lopen als je een klein beetje benzine in de carburateur spuit ?
mischien het filter er eens afhalen en kijken hoe het dan gaat. je moet nu gewoon dingen gaan elimineren.

succes
Laurens

Zoals ik al schreef weet ik er nu ook weer niet zo heel veel van af. (Let wel op ik heb het niet over het moertje/schroefje waarmee je het heveltje zelf vastdraaid :!: ) volgensmij moet je dat schroefje binnen in het heveltje ongeveer een kwart tot een halve slag open hebben.

Je kan het best de sproeinaald tussen de 1.5 en 2 slagen open. dan is het een kwestie van proberen met het andere schroefje (iederekeer een kwartslag draaien tot de motor wel wil lopen. darna moet je de met kleinere stapjes de beste instelling zoekken.

(of iemand anders moet het weten en hier voor je posten)

Proberen kan altijd.

Laurens

Je bedoelt met dat schroefje toch ht schroefje bovenop daar bij de servo met dat veertje?

He Ron,

Ik ben er al eens mee naar iemand geweest (dutchhelipilot van dit forum) en die zei gewoon dat ik tankje en carb. goed schoon moest maken. Nu heb ik dat gedaan maar er is geen verbetering. :cry:

mikey17 zei:
Laurens,

Ik heb wel aan die naald gedraid waar je beter niet aan kon draaien, namelijk er in en eruit gehaald en nu weer dicht gedraaid. Is dit erg dan? ik heb hem namelijk helemaal schoon gemaakt.. :oops:

http://www.mercadolibre.com.ar/org-img/preview/MLA/032005/16028621_173.jpg << lijkt sprekend op mijne.

Tis een OS Max

Dat schroefje aan de gashevel is de stationair .
Die heb je zeker helemaal dicht gedraaid?
Dat schroefje met dat veertje bovenop is er voor dat de gaschuif niet verder dicht kan.
Draait dat schoefje in de gashevel is 3 (360 graden) slagen open.
En probeert het dan nog eens.
en de gewone sproeier 3 slagen open.

als ik het zo zie is het een 4 cc os max fsr abc een zeer goed motortje.
Maar erg goed kan ik het niet zien.

01.jpg

Dit is de foto van de motor. Ik heb ook een omschrijving erbij van hoe de schroefjes zitten, hopelijk is hij duidlijk genoeg zo.

Hey Mikey de door mij aangegeven stelnaald moet ook open.
normal_klaas.jpg

Draait die eens gelijk met het moertje wat er omheen zit.
Want volgens mij zit deze helemaal dicht nu.

Die was er helemaal ingedraaid, tenminste dat schroefje wat in die bout zit.

3 slagen om te proberen
Deze moet zeer nauwkeurig worden af gesteld.
als je hem versteld doe het dan met 1/8 slag.
iedere keer als je hem verstelt moet je ook de hoofdnaald opnieuw afstellen.

Ohw. Ik verstelde hem net iets, maar nog zonder resultaat. Als ik nog een dag wacht dan start hij morgen misschien wel even aan het begin maar verder weer niet, erg raar. Toen ik hem helemaal schoon gespoten heb was hij makkelijk met opstarten, nu start ie juist niet meer. Echt vaagheid. :mad:

Ben ik met je eens Ron.

En je moet toch naar een club om te vliegen
Dus wat let je.
Meer hulp kan ik je niet geven.

Back