Vliegtuig voor ruw terrein

Het veldje waar ik vlieg heeft (nog) geen mooi grasveld. Gras wordt regelmatig gemaait maar de piste ligt er ruw bij. (eerder een "gladde" weide)

Nu ben ik naast mijn Easystar op zoek naar een leuk vliegtuigje met rolroeren (en ev. flaps).
De Easystar lanceer ik met de hand en landen is gewoon buiklanding. Maar wanneer ik nu naar wat vliegtuigen kijk zijn deze steeds voorzien van een landingsgestel. Logisch ook ivm. de propeller op de neus.

Na wat gelezen te hebben twijfel ik tussen de Durafly T-28 Trojan en de Durafly Das Uglystick. Lijken me beide goede toestellen voor een "beginner" als ik. Zien er leuk uit en kan je wat meer mee dan een Easystar.
Over de T-28 lees ik dat er mensen het onderstel verwijderen en gewoon uit de hand lanceren en buiklanden. Al vraag ik me dan af hoe lang de prop zal meegaan... Heb wel het meeste interesse in de T-28.
De Uglystick heeft dan weer een vast landingsgestel waarbij ik me afvraag hoe dit het ruwe terrein van ons veldje gaat verwerken.

Wat denken leden met ervaring op deze toestellen er van?

Alvast bedankt!

Ruw terrein en een landingsgestel gaan niet goed samen. De kans is groot dat het blijft haken en van het toestel afscheurd. Een "buiklanding" is dan een betere optie. Zorg er voor dat de propeller bij de landing (ongeveer) horizontaal staat. Dan loop die weinig risico om bij de landing te beschadigen.

Over de T-28 lees ik dat er mensen het onderstel verwijderen en gewoon uit de hand lanceren en buiklanden. Al vraag ik me dan af hoe lang de prop zal meegaan...

Alvast bedankt!
Op ruw terrein kan je het beste landen met een buiklanding.
Heb je de prop aan de neus dan is een klapprop een mogelijkheid maat dat werkt niet op elk type vliegtuig.
Dan heb je nog de optie de prop op een propsaver te monteren en met stilstaande prop te landen.
Dat werkt goed op dit type vliegtuig maar dan zonder onderstel.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=404993

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=767157

Op semi schaalkisten word het wat moeilijker op ruw terrein omdat die wat sneller moeten landen.
Een 3D kist kan je vaak op hun buik laten vallen en dat gaat het beste met een heel lage vleugelbelasting.
De Uglystick kan ook maar zet er dan een BL motor met een propsaver op en haal het landingsgestel er af want dat werkt niet.;)

Laatst bewerkt:
Ja FunCub is er ideaal voor. Maar hou zo niet van dat uitzicht.

De Parkzone Artizan zegt me wel iets.
Een clublid vliegt de Visionaire. Die kan er landen en opstijgen.

Visionare: wereld kist!!
Kan ondanks de kleine wielen overal landen.
Waarom?
Omdat je deze kist bijna horizontaal op een doos met eieren kunt neerplanten.
Dus handstart doen en landen kan zelfs op knie hoog gras.
Ik zweer bij dit kistje.

Neen sorry, met die kist heb ik geen ervaring en ik ken ook niemand van ons vliegclubje die ermee vliegt of ermee heeft gevlogen.
Zelf vlieg ik ook met een Durafly Dass Ugly Stik.
Fijn toestel en heb daar de wielen van een Multiplex Funcub onder gezet.
Maakt het toestel nog lelijker, maar kan nu wel nagenoeg op elk terein landen ermee.
Wellicht een idee voor jou.
Vr Gr

Multiplex ParkMaster of gelijkaardig. Heeft een lage vleugelbelasting en is dus relatief traag te vliegen en weegt relatief weinig (beide dragen bij tot beperking van de schade bij ruwe landingen)
Wel de uitslagen in het begin beperken.

Ofwel laat je het landingsgestel eraf, ofwel laat je het gras wat langer (kniehoog). Bij gecontroleerde landingen vangt het gras vangt de vleugels op zonder dat de wielen de ruwe ondergrond raken. Ook als hij over de kop gaat raakt de staart niet beschadigd omdat het gras de stabilo opvangt.

Back