Vliegtuig waggelt zijdelings op doorvlucht.

Heren van het Forum.
Ik zit met een prangende vraag:
Zal het eerst even uitleggen en verduidelijk opdat mijn vraag wat beter overkomt op jullie.

Ik vlieg met een Parkzone P51D Mustang.
Stock motor en stock 9X6 prop. (gaat niet hard, maar vermogen genoeg om lekker door te vliegen)
3S 2200Mah 40C Lipo pack.
Totaal vlieggewicht: ± 800 gram.
Besturing: Ailerons en hoogteroer.
Dus nog GEEN rudder aangesloten!!

Nu zie ik bij de Mustang van een maatje van me, en bij de Mustang van mijzelf, dat op het moment dat het toestel hoogte krijgt en wind kan vangen het toestel wat waggelig gaat worden. (en dan met name waggel zijdelings.Dus NIET dolfijnen)
De waggel is ook niet constant.Het ligt er een beetje aan hoe de wind erop staat.
Dat het verschijnsel veroorzaakt wordt door de wind die invloed uitoefent op het toestel, daar was ik inmiddels al achter gekomen.
Maar.........hoe komt het nou eigenlijk?
Ik begrijp het niet helemaal, want het toestel heeft op doorvlucht toch snelheid genoeg.
Mijn vraag is dus deze: zou het waggel fenomeen wat ik heb kunnen worden veroorzaakt doordat ik het rudder nog NIET werkbaar heb gemaakt?
Heeft iemand een idee of kent iemand dit waggel verschijnsel van zijn/haar eigen vliegtuig.
En hoe op te lossen?
Mijn Mustang weegt ±800 gram.Lijkt me stug dat het waggelen wordt veroorzaakt door een te laag vlieggewicht en teveel wind op zo'n moment.
Graag iemand zijn idee hierover.(het waaide overigens niet eens zo hard)
Dank.
Vr Gr Erwin

Ik denk dat hij iets anders bedoeld, namelijk het kwispelen van zijn model.
Oftewel, hij schud met zijn kont heen en weer ;)

Hangt het rudder gewoon los, of is het gefixeerd in de middenstand?
Als het los zit, kan het zijn dat je toestel daardoor te weinig koersstabiel is.
Door de wind zal het niet komen, tenzij je downwind van objecten vliegt (bomen, gebouwen...)

Hallo heren.
Alvast dank voor jullie input.
Ik bedoel inderdaad dat het model kwispelt met vooral de achterzijde zodra het hoger komt te vliegen en daar boven de bomen meer wind staat.
Nu vraag ik mij dus af hoe dit fenomeen op te kunnen lossen?
A: motor insteken met meer vermogen?
B: Rudder aansturing toevoegen?

Ik heb afgelopen middag een 5 tal vluchten gemaakt met dit toestel.
Gisterenavond de Maiden vlucht, dus mag het toestel nog leren kennen.
Maar het 'kwispelen' met de achterzijde, of eigenlijk het hele toestel viel mij op toen ik vooral hoger ging vliegen.(boven de 100 meter)
Het feit is wel dat op de momenten dat ik binnen de bomenrij ging vliegen en dan met name grote cirkels van een diameter of 75 meter en dan het toestel op een 1 meter vlieghoogte houden, het toestel echt knetters strak vloog.
Geen waggel, geen kwispel................

Het frapante vind ik ook dat ik dit waggel fenomeen op geen enkel You Tube fimpje heb kunnen zien of ontdekken.
Al die Parkzone Mustangs vlogen strak en zonder waggel/kwispel.
Het viel me ook al op dat het toestel van m'n vliegmaat precies dezelfde waggel heeft.
Hoop dat iemand een idee heeft.
Vr Gr Erwin

Dank voor je reactie.
Het rudder zit vast en gefixeerd.
Kan geen kant op.
Maatje van me dacht dat het vaste rudder de oorzaak zou kunnen zijn omdat de wind meer vat krijgt/heeft op de achterzijde van het toestel zo.
Maar ik begrijp het echt niet.
Voor de rest vliegt het toestel echt heerlijk.
1 woord voor: gemoedelijk.
Ik vlieg ook echt hele lage grote cirkels met dit toestel op het grote veld.
En dan echt grote cirkels qua diameter en dan een max van 1 meter vlieghoogte.
Het toestel vliegt dan echt superb.(strak en geeft goed gehoor aan mijn stick input)
Maar zodra ik hoog ga vliegen...........waggel, waggel, waggel.
Vr Gr E

Oke................heb effe zitten denken.
Las het woordje down wind.
Ik vlieg op een groot veld.
Dat veld is helemaal omgeven door erg hoge bomen.(sommige meer dan 15 meter)
Binnen die bomen, is het vaak windstil.
Ik en mijn kameraden vliegen daar veel met heli's. (tot 450 size)
Met mijn heli's vlieg ik op dat veld ook vaak boven de bomen uit (±100 meter hoog) maar dan is het effect wat ik nu zie met mijn Mustang niet van toepassing op mijn heli's.
Het waggel effect is iets nieuws voor mij met vleugel toestellen.
Vr Gr E

Nou, dat kan niet aan de wind liggen. Hoe hoger, des te meer laminair de wind. Jouw vliegtuig voelt geen verschil tussen lucht die stationair is, of lucht die zich verplaatst - wind dus. (Tenzij die wind wordt verstoord door obstakels).
Eventueel kan je proberen bij windstilte te vliegen, maar het zou me erg verbazen als dat verschil maakte.
Kan het zijn dat je, als je hoger vliegt, onbewuste aileron-inputs geeft?

Heren, bedankt voor het meedenken.
Het fenomeen op film vastleggen gaat helaas niet 1.2.3 lukken.
Geen goede Cam mogelijkheden voor helaas.

Wat betreft het eventueel onbewust Aileron-input geven op de sticks kan ik uitsluiten.
Komt omdat ik afgelopen middag tegen iemand vertelde over het waggel fenomeen en gedurende een aantal seconden de rechter stick toen losliet en het kwispel gedrag gewoon doorging.
Let wel: het is geen constante kwispel.
Ik wil zodra deze motor: Turnigy TR-35-42C binnen is die gaan bestellen en dan in mijn Mustang steken.
Ook wil ik dan gelijk het rudder mee laten doen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Vr Gr Erwin

Bij grotere vliegtuigen kan de achterkant van een roer te scherp zijn. Recht 'afkappen' is dan beter. Maar dat is niet de oplossing van jouw probleem nu.

Back