Hoi,
Ik ben een paar maandjes geleden in het bezit gekomen van een klein trainer vliegtuig genaamd Rader. Ding zal wel behoorlijk oud zijn (1990 ofzo of erger) maar wil hem dus gaan gebruiken om te gaan water vliegen.
Nu is het kistje vrij zwaar en ben dus al begonnen om hem helemaal te strippen en zo licht mogelijk te heropbouwen.
Gewogen romp zonder accu, ontvanger + 3 oude servo's + os .25 1430 gram. vleugel zonder folie is nu 290 gram.
Het is een .25 modelletje maar neem aan dat een .40 beter is in geval van water vliegtuig.
(mijn taxi 1 met een totaal van 2kg en 4cc wilde niet vliegen met drijvers.)
Ik ben bang dat het totaal gewicht te hoog wordt voor dit modelletje maar kan het mis hebben.
Paar gegevens: Spanwijdte 148cm
Lengte romp + stabilo 90cm ex motor (113 met motor)
Vleugel oppervlak 30 dm2
Vleugel ingedekt schuim.
Romp plastic.
Modelgewicht kaal zit nu op 760 gram ex stabilo en kielvlak. (die er op zat is 120 gram, maar wil ik lichter bouwen)
Kleindelen + tank 120 gram.
Drijvers 505 ex montage (65cm lang)
Motor Irvine .46 met prop en spinner 566gram . (.25 met prop, spinner en steun was 370gram.)
Besturing wil ik zo licht mogelijk houden.
Ailerons bouw ik nog in 2x9 grams HXT
Rudder 1x HXT900
Hoogter 17 gram 2,6Kg
Ontvanger 10 gram
Accu 4xpenlite 125gram of misschien 4xbaby AAA 60 gram om te besparen.
Al met al denk ik toch al snel op 2400 gram te komen met de 7,5cc
Wat uitkomt op 79 gram/dm2.
Kan ik het beter maar opgeven met dit modelletje of zou eht nog wel vliegen.
Had liever hooguit 60 gram/dm2 gehad namelijk.
Paar plaatjes.
Voor: (zoals gekregen)
Na:
Verf afschuren.
Vleugel strippen.
Na lang schuren bovenkant helemaal kaal en gerepareerd.
Ik ben een paar maandjes geleden in het bezit gekomen van een klein trainer vliegtuig genaamd Rader. Ding zal wel behoorlijk oud zijn (1990 ofzo of erger) maar wil hem dus gaan gebruiken om te gaan water vliegen.
Nu is het kistje vrij zwaar en ben dus al begonnen om hem helemaal te strippen en zo licht mogelijk te heropbouwen.
Gewogen romp zonder accu, ontvanger + 3 oude servo's + os .25 1430 gram. vleugel zonder folie is nu 290 gram.
Het is een .25 modelletje maar neem aan dat een .40 beter is in geval van water vliegtuig.
(mijn taxi 1 met een totaal van 2kg en 4cc wilde niet vliegen met drijvers.)
Ik ben bang dat het totaal gewicht te hoog wordt voor dit modelletje maar kan het mis hebben.
Paar gegevens: Spanwijdte 148cm
Lengte romp + stabilo 90cm ex motor (113 met motor)
Vleugel oppervlak 30 dm2
Vleugel ingedekt schuim.
Romp plastic.
Modelgewicht kaal zit nu op 760 gram ex stabilo en kielvlak. (die er op zat is 120 gram, maar wil ik lichter bouwen)
Kleindelen + tank 120 gram.
Drijvers 505 ex montage (65cm lang)
Motor Irvine .46 met prop en spinner 566gram . (.25 met prop, spinner en steun was 370gram.)
Besturing wil ik zo licht mogelijk houden.
Ailerons bouw ik nog in 2x9 grams HXT
Rudder 1x HXT900
Hoogter 17 gram 2,6Kg
Ontvanger 10 gram
Accu 4xpenlite 125gram of misschien 4xbaby AAA 60 gram om te besparen.
Al met al denk ik toch al snel op 2400 gram te komen met de 7,5cc
Wat uitkomt op 79 gram/dm2.
Kan ik het beter maar opgeven met dit modelletje of zou eht nog wel vliegen.
Had liever hooguit 60 gram/dm2 gehad namelijk.
Paar plaatjes.
Voor: (zoals gekregen)

Na:

Verf afschuren.

Vleugel strippen.

Na lang schuren bovenkant helemaal kaal en gerepareerd.


Laatst bewerkt: