Vliegtuigje "Radar"Verbouwen tot WV. tips?

Hoi,

Ik ben een paar maandjes geleden in het bezit gekomen van een klein trainer vliegtuig genaamd Rader. Ding zal wel behoorlijk oud zijn (1990 ofzo of erger) maar wil hem dus gaan gebruiken om te gaan water vliegen.

Nu is het kistje vrij zwaar en ben dus al begonnen om hem helemaal te strippen en zo licht mogelijk te heropbouwen.
Gewogen romp zonder accu, ontvanger + 3 oude servo's + os .25 1430 gram. vleugel zonder folie is nu 290 gram.

Het is een .25 modelletje maar neem aan dat een .40 beter is in geval van water vliegtuig.
(mijn taxi 1 met een totaal van 2kg en 4cc wilde niet vliegen met drijvers.)

Ik ben bang dat het totaal gewicht te hoog wordt voor dit modelletje maar kan het mis hebben.


Paar gegevens: Spanwijdte 148cm
Lengte romp + stabilo 90cm ex motor (113 met motor)
Vleugel oppervlak 30 dm2
Vleugel ingedekt schuim.
Romp plastic.

Modelgewicht kaal zit nu op 760 gram ex stabilo en kielvlak. (die er op zat is 120 gram, maar wil ik lichter bouwen)
Kleindelen + tank 120 gram.

Drijvers 505 ex montage (65cm lang)

Motor Irvine .46 met prop en spinner 566gram . (.25 met prop, spinner en steun was 370gram.)

Besturing wil ik zo licht mogelijk houden.
Ailerons bouw ik nog in 2x9 grams HXT
Rudder 1x HXT900
Hoogter 17 gram 2,6Kg
Ontvanger 10 gram
Accu 4xpenlite 125gram of misschien 4xbaby AAA 60 gram om te besparen.

Al met al denk ik toch al snel op 2400 gram te komen met de 7,5cc
Wat uitkomt op 79 gram/dm2.

Kan ik het beter maar opgeven met dit modelletje of zou eht nog wel vliegen.
Had liever hooguit 60 gram/dm2 gehad namelijk.


Paar plaatjes.

Voor: (zoals gekregen)
radar1.jpg


Na:
radarsloop.jpg



Verf afschuren.
radarwitter.jpg


Vleugel strippen.
radarvleugel.jpg


Na lang schuren bovenkant helemaal kaal en gerepareerd.
radarvleugel2.jpg


drijvers.jpg
 
Laatst bewerkt:
2400 gram landversie, drijvers erbij is al snel weer een 700 gram extra.

Denk dat je bijna beter de Taxi kan gaan voorzien van drijvers en de 7.5cc (al zou een lichtere 6.5cc al voldoende zijn), je komt dan wat lichter uit wat het vliegen een stuk lekkerder zal maken met zo`n kist.
taxischwimmer.jpg



Het kan op zich wel met je Radar maar het extra gewicht ga je wel merken, de Radar zal zo`n 3 a 400 gram zwaarder uitvallen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ooit zo stom geweest om de taxi weg te geven aan een zoontje van een lid dat 3 maanden daarna de club verliet wegens verhuizing.

Destijds gekregen van de club toen ik weer eens in het ziekenhuis lag.
Die woog 1500 gram in landversie.
taxi1.JPG

Zijn wel sterke kistjes. 1 x tot aan de vooruit in de grond gestaan, was zelfs de prop nog heel, alleen heveltje gas gebroken en kielvlak zat wat los.
(vleugelbrak tijdens het aanduiken volgas "foto")
Daarna nog een keer vanaf een meter of 30 door storing. Weer niets, prop stuk, kielvlak weer los en tankslang weer geperforeerd.)

Oh ja die 2400 gram zijn de drijvers in meegenomen.

Met wat geluk krijg ik het modelletje zonder drijvers richting 1700 a 1800 gram met 7.5cc.

Zal eens kijken wat de winst zou zijn met een 6,5cc. Misschien kan ik daar binnenkort wel aankomen. (Dennis Kijkt RCEflyer Menno lief aan als zijn deal door gaat.)

Weet ook niet zeker of de drijvers goed zijn, ooit ook maar gehad van iemand die stopte. Moet inmiddels wel nieuwe folie op dus zal er gelijk 5 gram afschuren als ik toch bezig ben :lol:

Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Okee, als de waterversie 2400 gram weegt zou ik me al minder druk maken :yes:
 
even als vergelijk misschien, ik heb net mijn taxi twee weer opgebouwd. vroeger woog die ongeveer 1800 gram met een .25 fp motortje van os. prestaties waren niet verbazingwekkend. nu opnieuw opgebouwd met een 6.5cc motor erop van irvine en hopelijk dit weekend maiden. hij weegt nu 2002 gram dus dan is het even afwachten hoe het nu is qua power;)

op en of andere manier vertrouw ik de combinatie van een 7.5cc op zon kistje met dan een 3 cellen ontvanger pakket en hxt900 servootjews niet helemaal maar dat kan misschien aan mij liggen? lijkt me allemaal net iets te licht om eerlijk te zijn..
 
Sorry is natuurlijk een type fout.
Moet 4x zijn. Zal dan 4,8V 1100mah zijn. (lijkt weinig voor deze tijd maar 13 jaar geleden begon ik met 600mah en dat was normaal.)

Waarom zou de servo's niet kunnen?
1x 3kg voor 2 ailerons of 2x 1,6kg per stuk.
Kan bij twijfel altijd iets zwaarder gaan als het moet.

Zolang 1 aileron uitvalt is er weinig aan de hand. gewoon tegensturen.
Was niet van plan om ze heel groot te maken. Meer dat ie maar beter stuurt dan op rudder alleen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk zo'n oud toestel, fabrikant was Aviomodelli bouwjaar rond de 1984. Zou niet zwaarder gaan dan 6,5cc. Vloog uitstekend met een Os 25Fsr (0,6 pk), met een Enya 35 zat je al aardig aan het maximum.
 
Misschien dat je wat aan het gewicht zou kunnen doen door de indekking van de vleugel gedeeltelijk te verwijderen?
 
als je nog geen motor hebt een os 35 overwegen??? lijkt me al meer dan genoeg power voor watervliegen
 
Leuk zo'n oud toestel, fabrikant was Aviomodelli bouwjaar rond de 1984.

Hoi,

Ik heb dit toestelletje met een boel andere spullen over genomen na een reactie van een echtpaar die een stukje over de club hadden gelezen. Dit was van hun vader.

Hij heeft gevlogen in de buurt van Den haag en/of Driebergen. Naam J. Tol staat er in een chartertje. Misschien dat iemand op het forum het kistje herkend :D

Hij zag er wel wat oud uit maar komt weer in een nieuw jasje en dan kan hij er hopelijk weer een tijdje tegenaan.

Servo's bepaal ik pas definitief als ik een beetje weet waar ik ga uitkomen.
Wil wel minimaal maar niet zover dat het snel fout kan aflopen.

35je is misschien ook een idee ja. Zag ze al staan op hobbyin. Alleen ga liever geen nieuwe motor op een water kistje zetten.
Op bichler 120 euro en ze geven 363 g op met uitlaat. Zou wel weer iets van 100 gram schelen tov de 7.5 die ik inderdaad niet volgas mag vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Ha die Dennis,

gaat de goede kant al op, de reacties komen los :)

Hee, ik heb nog een keurige OS MAX 40FP liggen, die hoeft niet de wereld te kosten. We hebben het er nog wel over op de club of van de week met een bakkie koffie :).

Zal 'm vandaag of morgen ff wegen, dan weet je wat meer.

EDIT: net even gewogen, 326 gram incl. demper.

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Hoi Menno,

Een 10x7 prop weegt 32 gram dus dan kom ik op 358 gram ex spinner. Maar die is niet persee nodig en heb geen passende liggen voor zo een klein modelletje. Dan komen die gaten voor geen meter meer uit.

tov de 7,5 irvine scheelt het dan 208 gram. Is toch een leuke winst voor 1cc minder.

Dan gaan we alweer richting 2200 gram. Begint er al op te lijken.
Zal de prop ff balanceren, scheelt misschien weer een gram haha.
 
Heb net even snel zitten rekenen tussen brandstof en elektro.
Scheelt niet gek veel met de setup die ik heb samen gesteld.

á 676gram voor brandstof aandrijving (incl ontvanger accu en gas servo en 150 gram brandstof)

en 783gram voor elektro met 4s4400 lipo
80A esc en Ubec. (60 zou kunnen maar is krap aan. tenzij je natuurlijk toch niet volgas gaat vliegen)
Motor die ik heb gekozen 260 gram. Turnigy 50-45-890kv.

Het zou allemaal net iets lichter kunnen maar heb er geen of weinig winst op dus denk niet dat het een optie is.
Zal nog een elektro setupje van á 700Watt zoeken.

TR 35-48-A 1100kv weegt 163 gram en kan op 3s of 4s draaien met genoeg watts.
Accu 3s4400 weegt ook alweer 100 gram minder dan de 4s.

Dat is dus alweer 586 gram. dan is elektro in het voordeel.

In ieder geval mocht ik toch wagen op elektro. Denk niet dat dat kistje dat ooit gedacht zou hebben :lol:
 
Laatst bewerkt:
H0i,


Ik heb nog eens zitten rekenen en een beetje research gedaan en kom met een elektro setup lichter uit dan met brandstof.
Dus hierbij verklaar ik dat brandstof de strijd verloren heeft.

Elektro motor 1100kv 163 gram ex prop adaptor.
Regelaar 60A 60 gram 3A BEC
Lipo 3s4000 20C 311 gram

of 3s4400 15c 319 gram (is alleen een stuk duurder)

= 534 ~ á 550 gram voor een EP setup.
Gemiddelde stroom zal iets van 20A zijn in vlucht. = 12 min.

Vermogen, circa 50A = 550Watt
Thrust met 12x6 zou rond de 2,3kg liggen. (ongeveer gelijk aan 6,5cc)

6.5 cc glijlager motortje weegt 326 gram
220 cc tank vol met water weegt 270 gram.
Gasservo 9 gram
Ontvangeraccu 125 gram.

= 730 gram

Kan dan vliegen zonder overlast en geen gezeur met starten en afslaande motor.

Mis alleen wat motor geluid.

Gr. Dennis
 
Back
Top