vliegveld aanvraag

Hallo allemaal.

Zoals jullie weten woon ik in de polder op een boerderij , of als jullie dit niet wisten ,dan weten jullie het nu.

Ik had een discusssie met m,n vader over aanvraag van een vliegveld voor jets.
Wij hebben daar ruimte genoeg voor ,alleen waar moeten we rekening mee houden ,en hoe vraag je daar vergunning voor aan bij de gemeente , want ik denk wel dat dat moet.
Ook heeft het met gevaren te maken neem ik aan.
We zitten ongeveer 800 meter van de auto weg af aan de ene kant , en aan de andere kant is het alleen maar polder met wat bomen ,en boerderijen .

Hoe vraag je zoiets aan ?

Mhhh Martin,

bij jouw zou ik eerder een trekker-pull baan verwachten in je achtertuin.

Maar als zo`n vliegveld er komt dan kan daar ook vast wel een stukje baan bij voor jouw hobby :yes:

Gemeentes zijn vrij lastig toegankelijk, zelfs voor een gewone 1 dag watervliegmeeting die wij organiseren moet je soms onbegrijpelijk veel informatie verschaffen.

Vrees dat de aanleg van een jetveld nog meer rompslomp geeft.

Al denk ik wel dat vele jetvliegers (mijzelf incluis) zeer beredi zijn om je overal mee te helpen om dit op welke manier dan ook te realiseren.

Wat mij even zo te binnenschiet:
- geschikte loktie (maar blijkbaar heb jij die wel),
- geen klagende buren (da`s nog het meets belangrijke hou de omgeving te vriend!!!!),
- vergunning voor de aanleg van het geheel,
- milieuvergunning,

Je zou dit ook in samenwerking met de KNVvL kunnen doen, zij weten precies he en wat en waar je moet zijn binnen de gemeentes, tevens denk ik dat de meeste jetvliegers toch wel lid zijn van de KNVvL dus deze zal dit zeker aanspreken.

Wil mezelf alvast wel als lid opgeven ;-)

Wil je een jet veld aanleggen achter je huis? :) Staat er nog ergens een huis te koop daar? Anders is het zover rijden :(

Das nog eens een mooi initiatief !!
Misschien best een aanvraag indienen voor een modelvliegveld en niet specifiek voor een vliegveld voor jets. Als de mensen op het gemeentehuis 'JETS' lezen gaan denk ik gelijk alle alarmbellen rinkelen :-)

Bedankt jongens , voor de reactie , het is nog maar een vraag.

Maar voor dat je iets wil beginnen , moet je altijd weten hoe of wat ,niet;)

Maar of het definitief is weten we nog niet hoor , we kijken wel.

Bedankt,

Martin.

Mart,
Jullie ( of bekenden uit de buurt) vlogen daar vroeger toch al??

Vaak begint het met een beetje (gereguleerd) wild vliegen (om te kijken of er problemen ontstaan).
De verantwoordelijken van de gemeente willen ook graag zien wat het is en wat erbij komt kijken. Daarna is er kans dat het gereguleerd wordt.
Dit alles is afhankelijk van veel geluk (je moet medewerking hebben) , maar ook verstand en animo van de vliegers.
Het verschilt van geval tot geval hoe dit aan te pakken en een lokale kruiwagen is zeker nooit weg.
Over de KNVVL kan ik boeken schrijven, maar dat is een ander topic.

Bel je wel...

ben ik ook met bezig geweest
als het je eigen grond is waar je boven vliegt mag dat zolang de buren er geen last van hebben of hinder mag het!
maar nu komt het ga je een vereniging op zetten op papier dus zit je met allemaal regeltjes...
dus dan wordt het wildvliegen met toestemming van jouw dan is er niks aan de hand en als er mensen komen te vragen van gemeente altijd volhouden dat je geen vereniging bent of club

gr anne

Over de KNVVL kan ik boeken schrijven, maar dat is een ander topic.
Gezien de toon lijkt daar veel oud zeer te zitten ;-)

Maar die lokale kruiwagen is een hele goede, misschein is dat gereguleerd wildjetvliegen ook wel een nette optie om dat een ste bekijken.

Leg een strip aan en ga voorzichtig daar eens vliegen, ondetussen goed kijkend en luisterend naar de reaktie van omwonenden en nodig eens een paar ambtenaren uit zodat hun kunnen kijken wat er nou precies gebeurt.

Als er in de algemen verordering niet expleciet staat vermeld dat modelvliegen verboden is en de landeigenaar (je vader vermoedt ik?) geeft toestemming dan moet dat geen probleem opleveren.

Zo weet ik dat ze op Barneveld ook met jets "wild"vliegen vanaf een graszoden weiland.
Dit gebeurt regelmatig en daar staan de huizen dichter bij, tot op heden wordt dat nog steeds toegestaan.

Misschien dat als eerste poging eens proberen?

Hee Anne,

da`s trouwens een goeie ja.

Op het eerder genoemde Barneveld gaat dat ook zo, geen verenigng maar wel met een aantal personen lekker samen vliegen.

(wie o wie komt er mee Martin helpen om een strip van 150 bij 150 aan te leggen :cool: )

airfield

Als een 1 gunstig zit voor een vliegveldje dan ben jij dat wel.
Gewoon een stukje van 150 X 150 heel glad blokken en inzaaien, jij bent toch eigenaar?
Met jou toestemming kan je toch gewoon vliegen, trouwens heb je dan gelijk een testbaan voor je projecten, jij voor de trekkers en ik voor de jet turbine's :wink: en dan leer ik je direct het vliegen met zo'n verfstripper.

Ger.

als het je eigen grond is waar je boven vliegt mag dat zolang de buren er geen last van hebben of hinder mag het!
maar nu komt het ga je een vereniging op zetten op papier dus zit je met allemaal regeltjes...
dus dan wordt het wildvliegen met toestemming van jouw dan is er niks aan de hand en als er mensen komen te vragen van gemeente altijd volhouden dat je geen vereniging bent of club

gr anne

Hey Anne VRIEND! :-) goed Plan!

Heb je je pa nog gesproken?

Gr, Henk

jaja henk had die ouwe nog gesproken en die 2 hebben bij elkaar in het leger gezeten
vroegr speelde hij al met helicoptertjes zei hij hahaha maar ja dat is nu wel wat serieuser

gr

Misschien moeten we dan met z`n allen maar eens een daggie gaan buurten bij Martin.

Kunnen we een maand later vliegen :D

Tja, zoiets spookte de laatste weken door mijn dikke kop. Een mooie modelvliegcamping waar je als individule modelvlieger een of meerdere weekje kon vakantie vieren en waar je ook als club een hoekje kon afhuren om als club of groep een tijdje door te brengen met je gezin en toch direct dichtbij ej hobby kan uitvoeren. Ik denk dat daar bestw el vraag/animo voor is.

Veel succes en als het lukt zal ik zeker een weekje boeken.

gr anne

Hier heb ik helaas ervaring mee. Ook al heb je toestemming, en ook al hou je vol geen vereniging te zijn, zodra er sprake is van regelmaat en meerdere personen tegelijk, word je verondersteld een vereniging te zijn. Als dan ook nog aan te tonen valt dat er vaak dezelfde personen aanwezig zijn, is het bestaan van een vereniging voor wat de gemeente betreft aangetoond. Vanaf dat moment ben je vergunning plichtig, en vanaf dat moment moet je dus ook milieuvergunning, hinderwet vergunning en een geluidsrapportage kunnen overleggen. Daar is geen ontkomen aan. Als ze kwaad willen, krijg je zelfs gelazer met het feit dat je je als vereniging nergens hebt laten inschrijven.

Wildvliegen mag alleen als je in je eentje bent (en toestemming hebt, en geen overlast veroorzaakt)

Als je wat wilt, eerst naar de KvK, om je in te laten schrijven. Vanaf dat moment ben je een partij, en MOET de gemeente je aanvraag in behandeling nemen en moeten ze jouw vereniging serieus nemen als rechtspersoon. Als je dan van tevoren zorgt voor een goed plan van aanpak wat betreft bijvoorbeeld milieu en bodemverontreiniging, en een goede geluidsrapportage kan overleggen (voor KNVvL leden gratis verzorgd door de KNVvL, en alweer, de gemeente MOET deze in principe in behandeling nemen als je ingeschreven bent bij de KvK), dan maak je een kans.
Tip: hoe minder je wilt, hoe makkelijker het gaat. Dus bijvoorbeeld een asfaltstrip kan op bezwaren stuiten. Maar tegen het egaliseren en opnieuw inzaaien van een stuk grasland zijn de bezwaren veel minder groot. Een clubhuis is vaak een struikelblok, maar als je dit op een boerenerf kwijt kan, is dat al bebouwde grond, en dus minder lastig voor de vergunning.
Zorg ook dat je je locatie goed omschrijft. De gemeente wil niet een kruisje op de kaart zien van "daar vliegen wij", nee ze willen een set coördinaten op en kadastrale kaart o.i.d. zien, met in de kaart ingetekend waar er gevlogen word (vliegzone's) waar geparkeerd word, etc etc.
Doe je dit niet, dan zit je maanden te wachten en krijg je uiteindelijk te horen dat je aanvraag niet behandelbaar is vanwege slechte, onvolledige of incorrecte gegevens. Ga dus van te voren met een ambtenaar om tafel en laat je heel goed informeren wélke informatie ze precies willen hebben. Dat bespaart je een heleboel frustraties.

Wat bij ons met de helischool heel erg heeft geholpen, was dat we het als "iets nieuws voor de omgeving" presenteerden, waardoor de ambtenaar in kwestie wat gemotiveerder was om onze aanvraag een kans te geven.
Als je een ambtenaar treft, die bij voorbaat aldenkt "daar heb je weer van die lawaaischoppers met hun gezeur" maak je een stuk minder kans.
En hoe stom het ook klinkt, als je je laat leiden door je frustraties om het uitstel en gedoe, maak je heel wat minder kans, dan wanneer je de ambtenaar na ieder gesprek bedankt voor zijn tijd en medewerking. Geef de man/vrouw het gevoel dat ze voor jou belangrijk zijn, en je hebt veel meer medewerking.

Groet, Bert, en heel veel succes!

Misschien moet je de Jets ook weglaten in de beschrijving, om het een lagere instap te geven voor de jeugd. Als je een paar jongeren van de straat kunt houden, moet het ook goed doen bij de gemeente.

Zo staat in onze statuten ook iets van: De mogelijkheid bieden voor de jeugd, te experimenteren en beoefenen van luchtvaarttechniek. (ofzoiets)

maakt niet uit als het woord jets nou wel of niet gebruikt je wordt toch gezien als een lullo die met een vliegtuigje speelt!!!!!!!!!

Misschien moet je de Jets ook weglaten in de beschrijving, om het een lagere instap te geven voor de jeugd. Als je een paar jongeren van de straat kunt houden, moet het ook goed doen bij de gemeente.

Zo staat in onze statuten ook iets van: De mogelijkheid bieden voor de jeugd, te experimenteren en beoefenen van luchtvaarttechniek. (ofzoiets)

Back