ben ik ook met bezig geweest
als het je eigen grond is waar je boven vliegt mag dat zolang de buren er geen last van hebben of hinder mag het!
maar nu komt het ga je een vereniging op zetten op papier dus zit je met allemaal regeltjes...
dus dan wordt het wildvliegen met toestemming van jouw dan is er niks aan de hand en als er mensen komen te vragen van gemeente altijd volhouden dat je geen vereniging bent of club
gr anne
Hier heb ik helaas ervaring mee. Ook al heb je toestemming, en ook al hou je vol geen vereniging te zijn, zodra er sprake is van regelmaat
en meerdere personen tegelijk, word je verondersteld een vereniging te zijn. Als dan ook nog aan te tonen valt dat er vaak dezelfde personen aanwezig zijn, is het bestaan van een vereniging voor wat de gemeente betreft aangetoond. Vanaf dat moment ben je vergunning plichtig, en vanaf dat moment moet je dus ook milieuvergunning, hinderwet vergunning en een geluidsrapportage kunnen overleggen. Daar is geen ontkomen aan. Als ze kwaad willen, krijg je zelfs gelazer met het feit dat je je als vereniging nergens hebt laten inschrijven.
Wildvliegen mag
alleen als je
in je eentje bent (en toestemming hebt, en geen overlast veroorzaakt)
Als je wat wilt, eerst naar de KvK, om je in te laten schrijven. Vanaf dat moment ben je een partij, en MOET de gemeente je aanvraag in behandeling nemen en moeten ze jouw vereniging serieus nemen als rechtspersoon. Als je dan van tevoren zorgt voor een goed plan van aanpak wat betreft bijvoorbeeld milieu en bodemverontreiniging, en een goede geluidsrapportage kan overleggen (voor KNVvL leden gratis verzorgd door de KNVvL, en alweer, de gemeente MOET deze in principe in behandeling nemen als je ingeschreven bent bij de KvK), dan maak je een kans.
Tip: hoe minder je wilt, hoe makkelijker het gaat. Dus bijvoorbeeld een asfaltstrip kan op bezwaren stuiten. Maar tegen het egaliseren en opnieuw inzaaien van een stuk grasland zijn de bezwaren veel minder groot. Een clubhuis is vaak een struikelblok, maar als je dit op een boerenerf kwijt kan, is dat al bebouwde grond, en dus minder lastig voor de vergunning.
Zorg ook dat je je locatie goed omschrijft. De gemeente wil niet een kruisje op de kaart zien van "daar vliegen wij", nee ze willen een set coördinaten op en kadastrale kaart o.i.d. zien, met in de kaart ingetekend waar er gevlogen word (vliegzone's) waar geparkeerd word, etc etc.
Doe je dit niet, dan zit je maanden te wachten en krijg je uiteindelijk te horen dat je aanvraag niet behandelbaar is vanwege slechte, onvolledige of incorrecte gegevens. Ga dus van te voren met een ambtenaar om tafel en laat je heel goed informeren wélke informatie ze precies willen hebben. Dat bespaart je een heleboel frustraties.
Wat bij ons met de helischool heel erg heeft geholpen, was dat we het als "iets nieuws voor de omgeving" presenteerden, waardoor de ambtenaar in kwestie wat gemotiveerder was om onze aanvraag een kans te geven.
Als je een ambtenaar treft, die bij voorbaat aldenkt "daar heb je weer van die lawaaischoppers met hun gezeur" maak je een stuk minder kans.
En hoe stom het ook klinkt, als je je laat leiden door je frustraties om het uitstel en gedoe, maak je heel wat minder kans, dan wanneer je de ambtenaar na ieder gesprek bedankt voor zijn tijd en medewerking. Geef de man/vrouw het gevoel dat ze voor jou belangrijk zijn, en je hebt veel meer medewerking.
Groet, Bert, en heel veel succes!