Vliegveld Valkenburg zh gaat mogelijk dicht per 1 Juli 2012

Per 1 Juli 2012 gaat de voormalige vliegbasis Valkenburg zh dicht voor alle recreatieve luchtvaart. In totaal zijn er 5 clubs die hierdoor getroffen worden. Te weten 2 modelvliegclubs en 3 zweefvliegclubs.

Er is al een lang traject geweest om sluiting te voorkomen. Het plan is dat er nieuwe huizen gebouwd gaan worden. Op dit moment loopt elk bouwproject forse vertraging op door de huidige economische toestand en kun je reeel vastellen dat het nog jaren gaat duren eer er een paal de grond in gaat. Wij hadden gehoopt dat men soepeler met de recreatieve clubs zou omgaan, letterlijk niemand had last van enig welke club ook. Sterker nog de burgerluchtvaart zal door de sluiting lager gaan vliegen en hier zullen de dorpen Katwijk, Valkenburg en ook Rijnsburg zeker meer (over)last van gaan krijgen.

Het is erg jammer want de mogelijkheden in de randstad worden op deze manier wel erg beperkt. De voormalige vliegbasis was een van de grootste terreinen voor recreatieve luchtvaart. Buiten alles gaat ook een prachtig natuurgebied ten gronde.

Hier de link naar de mededeling van de Rijksoverheid.

Laatst bewerkt:
zo die valt effies koud op mijn dak...

Das lekker dan. Ik heb wel wat geruchten horen gaan. Maar nooit zoiets officieels. Ik dacht dat die bouwplannen in de vriezer waren gezet.

Nu lijkt het er op dat er op korte termijn ook geen alternatief is om te modelvliegen. De provincie heeft de intentie om naar een alternatief te zoeken. Maar mijn gevoel zegt mij dat dat geen prio gaat worden bij de provincie.

Dus het lijkt er op dat ik moet terugvallen op wildvliegen of mijn modellen in de boom moet hangen.

Bedankt wie hier dan ook verantwoordelijk voor is.

Heb er geen woorden voor. Zal weinig aan gedaan kunnen worden aan dit kansloze besluit van die desbetreffende $@#^@%$@% ambtenaren.

Maar goed, dan gaan we lekker wild vliegen boven mensen hun huizen en natuur gebieden zodat iedereen er lekker last van heeft.

En mijn vliegtuigen met landings-gestel zal ik wel te koop zetten.

Jammer, had graag met mijn zoontje (nu nog 1 maand oud) in de toekomst willen gaan vliegen op VB.

Triest triest.

Yep, hoorde vanmiddag al zoiets bij ons op het veld.

De ACX van Aeroclub Valkenburg stond de laatste tijd al verdacht veel weer op EHHV.

Eerst mochten ze er niet vliegen omdat het een SEP kist was en er gaan brandweer aanwezig was (mte TMG`s mochten ze wel vliegen).
Toen hebben ze een aantal leden brandweer mag gemaakt, is het ze uiteindelijk gelukt om er met een SEP kist te vliegen moeten ze weer weg.
En nu dus de hele club.

Erg triest dit allemaal, en dan zul je straks zien dat ze pas over een jaar of tig echt gaan bouwen.
Slaan ze in juli alleen 1 paal in de grond en klaar.

Alle betrokkenen daar sterkte met dit verlies.

Grt,
BErto.

:(Het is niet te geloven,
da doen mensen iets moois op een plek war ook echt niemand last van heeft,
en dan mag het niet meer.
:rolleyes:wild vliegen doe ik ook, moet nu ook - niet voor iedereen mooi vanwege geluids overlast
- na ja, jammer dan.
Helaas ben je meestal dan alleen of met te tween,
denk niet als je met zo 10 mensen afspreekt op een weiland of zo te vliegen,
dat dat de overheid accepteert.
:murder: Wat een humbug:murder:

Ik kan hier nou niet echt duidelijk uit krijgen dat het voor alle luchtvaart op Valkenburg geld. Tot ik geen bericht heb gehad van het bestuur zie ik ook nog geen probleem om te blijven vliegen, het is onmogelijk om vanaf 1 juli op alle modelvliegplekken te gaan bouwen tegelijkertijd, dit gaat toch echt de verhuurde panden in de weg zitten.

Mijn conclusie; nog even afwachten tot het bestuur van de modelvliegclubs wat van zich laten horen.

Ik heb als lid van de MVKV al wel bericht gehad van ons bestuur dat er per 1 juli inderdaad niet meer gevlogen mag worden.
We hadden ook een link naar een brief die door de provincie naar de clubs gestuurd was. Eén onderdeel vond ik bijzonder bot overkomen. Het kwam op het volgende neer: "aangezien we toch niets gaan toekennen heeft het volgens ons geen enkele zin om hierover nog van gedachten te wisselen." Zoek het maar uit en zak maar in de stront. En bedankt.....

Ik heb erg getwijfeld om dit topic te starten. Maar alle publiciteit op televisie, kranten, weblogs, en ander publicaties heeft mij doen besluiten dit wel te doen. Verder om vooral iedereen er op te wijzen hoe belangerijk het is om vooral maar zuinig te zijn de locatie waar wij onze hobby beoefenen.

Wat betreft ons bestuur die overgens er heel hard aan werkt om dit te voorkomen en heb ik alle vertrouwen in hen dat zij het onderste uit de kan halen om onze mooie hobby voort te kunnen zetten. Ons bestuur heeft al wel een brief gepubliceerd op het ledendeel van de site van het MVKV dus hun treft absoluut geen blaam. Eerder heb ik ontzag voor hen, je moet je maar druk willen maken om de hele ambtenarij die hier bij komt kijken. De brief die op het ledendeel van onze (MVKV) site staat laat nog minder ruimte dan de brief genoemd in mijn starterspost. Verder wordt ons bestuur 'ingehaald' door de media en lijkt het alsof er weinig door hun aan gedaan wordt uiteraard is dit niet het geval, ons bestuur is hard bezig om de mogelijkheden voor onze hobby te behouden.

Hoe het nu allemaal gaat uitpakken blijft moeilijk te zeggen. Maar wat ik weet is dat de lokatie geschoond moet gaan worden op ongesprongen munitie uit de oorlog, er ook chemische vervuiling en natuurlijk ook de start- en landingsbanen geruimd moeten worden. Dat zijn projecten waar hoge prijskaartjes aan hangen. Het rijk heeft voor dit jaar subsidie toegekend hiervoor. Kort gesproken gaat men die niet gebruiken dan moet die opnieuw aangevraagd gaan worden. Gezien de huidige economische misere zal de projectcommissie zich wel twee keer bedenken om een aanbesteding uit te stellen. Of er ooit gebouwd gaat worden? Er zijn plannen maar tot nu toe gaan er veel de prullenbak in. Officieel wordt ons het gebruik van het terrein verboden.

Hoe het allemaal gaat lopen weet niemand. We kunnen ambtenaren treffen die onze hobby een warm hart toedragen en dan kunnen we er misschien nog jaren terecht. We kunnen ook echte pennelikkers treffen die alles volgens de letter doen en ons daar gewoon weg willen hebben. Niets lijkt mij zeker dus. Maar volgens mij is het naief om gerust te zijn op een goede afloop.

Hopend op een goede afloop!

Laatst bewerkt:
Dit lees ik net in de KNVVL nieuwsbrief:
Zweefvliegers weg van Valkenburg

Publicatiedatum: 10-mei-2012 13:01
Zweefvliegers mogen vanaf 1 juli geen gebruik meer maken van de start- en landingsbaan van vliegveld Valkenburg. Dat schrijft staatssecretaris Atsma aan de Tweede Kamer.
Twee partijen - VVD en CDA - hadden om meer tijd voor de vliegclubs gevraagd omdat er geen alternatief in de regio voorhanden is. De staatssecretaris vindt dat er geen uitstel mogelijk is omdat experts vanaf die datum gaan zoeken naar explosieven in Valkenburg. Daarna wordt de grond bouwrijp gemaakt. Op het vliegkamp komen in de toekomst zo’n 5000 huizen.

Dus vanwege het zoeken naar explosieven moeten de clubs weg. Een veiligheids kwestie dus. Hopelijk komt er snel een oplossing.

Uit betrouwbare bron (Provinciehuis Zuid-Holland/ gemeenteraad Wassenaar) heb ik vernomen
dat de Rijksoverheid graag het grondgebied “voormalig vliegveld Valkenburg” zou willen verkopen aan een projectontwikkelaar. Echter tot op heden is er nog geen projectontwikkelaar gevonden die wil investeren in het grondgebied Valkenburg. Eventuele bouwplannen in 2015 zijn dan ook onzeker.

Verder begrijp ik uit het verhaal dat de modelbouwvliegactiviteiten onder dezelfde noemer vallen als die van de grote 1:1 zwevers waar inderdaad geen ruimte meer voor is in verband met werkzaamheden/acties op-en aan de landingsbaan. Wij modelbouwvliegers zijn flexibel, makkelijk te verplaatsen en blij met enkele meters baan of gras.

Ik sluit ik mij aan bij het verhaal van Laurens.

Ik denk dat er nog wel kansen/mogelijkheden zijn om voorlopig te kunnen blijven vliegen op VB, maar dan moeten we dit tactisch aanpakken met de twee clubs en duidelijk maken aan de ambtenaren dat modelvliegen heel wat anders is en niet vergeleken moet worden met de grote 1:1 vliegpartijen.

Dit lees ik net in de KNVVL nieuwsbrief:
Zweefvliegers weg van Valkenburg

Publicatiedatum: 10-mei-2012 13:01
Zweefvliegers mogen vanaf 1 juli geen gebruik meer maken van de start- en landingsbaan van vliegveld Valkenburg. Dat schrijft staatssecretaris Atsma aan de Tweede Kamer.
Twee partijen - VVD en CDA - hadden om meer tijd voor de vliegclubs gevraagd omdat er geen alternatief in de regio voorhanden is. De staatssecretaris vindt dat er geen uitstel mogelijk is omdat experts vanaf die datum gaan zoeken naar explosieven in Valkenburg. Daarna wordt de grond bouwrijp gemaakt. Op het vliegkamp komen in de toekomst zo’n 5000 huizen.

Dus vanwege het zoeken naar explosieven moeten de clubs weg. Een veiligheids kwestie dus. Hopelijk komt er snel een oplossing.

Het zoeken naar explosieven gebeurt al 2 jaar lang. Dus dat is gewoon een smoes.

Daarbij gebeurt dat niet in de weekenden en avonden.

En men heeft het maar over de "zweefvliegers", wij modelbouw vliegers zijn niet de "zweefvliegers" en hebben andere eisen en risico's dan de grote jongens.

Bovendien, waarom mogen de bedrijven die er doordeweeks van 8 tot 17 zitten wel blijven als er explosiegevaar is? En Soldaat van Oranje staat er helemaal kwetsbaar bij.

Ik vindt dat General Aviation wel vaak genoemd word, ik weet niet zeker of modelluchtvaart hier onder valt.

Inderdaad ik wacht ook op waar ons bestuur die er hard aan trekt mee komt. Maar het is wel goed om geinformeerd te blijven.

Idd.

Is het misschien een goed idee (als dit niet al gedaan is) dat de Leidsche Luchtvaart Club, modelvliegklubvalkenburg en KNVvL kracht bundelen.

Je moet wat vaker op de clubavond komen Marvin, daar is al jaren een gezamelijke commissie voor;-). Daar zitten alle clubs van Valkenburg in die vliegen, via die club gaat de communicatie met de overheid.

Je moet wat vaker op de clubavond komen Marvin, daar is al jaren een gezamelijke commissie voor;-). Daar zitten alle clubs van Valkenburg in die vliegen, via die club gaat de communicatie met de overheid.

Ik ben meer van het vliegen ;) je zult mij meer op de baan vinden dan in het clubhuis maar dat terzijde.

Maar goed, goed om te weten dat er toch mensen mee bezig zijn. Ik zal woensdag weer eens naar de clubavond komen om het 1 en ander aan te horen.

Mooie boel is dat. Ik woon zelf in de regio den Haag, en daar is ook al jaren geen modelvliegclub meer, met al het wildvliegen (en daardoor onvrede bij omwonenden) tot gevolg. Ypenburg (met de Haagse modelvliegclub) is al jaren geleden gesloten met als resultaat dat de Haagse modelvliegclub ook al jaren slapend is. Als je dus niet oppast, is de Valkenburgse clubs het zelfde lot beschoren.

Ik denk, dat alle clubs in de regio (rond Valkenburg, den Haag en misschien zelfs Zoetermeer) zich sterk zouden moeten maken en een permanente locatie in de provincie af moeten dwingen. Het feit, dat de Haagse club slapend is, betekent niet dat de vliegers verdwenen zijn. Een hoop vliegen gebeurt nu ongereglementeerd.

Het zou makkelijk moeten kunnen, er zijn immers voldoende sportverenigingen met soortgelijk grote terreinen actief in de randstad.

Just my 20 cents. Misschien moeten we gewoon een petitie organiseren en handtekeningen van alle actieve vliegers in de regio naar het provincie bestuur sturen.

Ik denk, dat alle clubs in de regio (rond Valkenburg, den Haag en misschien zelfs Zoetermeer) zich sterk zouden moeten maken en een permanente locatie in de provincie af moeten dwingen. Het feit, dat de Haagse club slapend is, betekent niet dat de vliegers verdwenen zijn. Een hoop vliegen gebeurt nu ongereglementeerd.

Jullie zijn natuurlijk ook altijd welkom op de E.M.C.R. :)

Home

Back