vliegwiel probleem

Ik ben brutus.....

Jordie is ondertussen langsgeweest met het spul, en het probleem was gewoon een licht gevalletje van verkeerd gemonteerd.
Hoe en wat niet belangrijk (lastig uitleggen, en voor de meesten niet echt leerzaam)
Met een uurtje knutselen liep het motortje weer.
Helaas wel een tamelijk ver versleten Force motortje wat door de vorige eigenaar redelijk verkracht is: zo hard aan de trekstarter getrokken dat de krukpen uitgescheurd was. en dat niet bij één, maar bij twéé krukassen!
Drijfstang ook flink beschadigd. Ook absoluut geen voelbare klemming meer in het loopsetje. Koud nog wel redelijk compressie.

Tot mijn stomme verbazing liep het motortje echter met een paar seconden op de startbox, en bleef lopen. Een half tankje achter huis leeggereden zonder afslaan, slecht lopen of wat dan ook. Alleen totaal geen acceleratie meer, maar dat geeft niet, daarmee word het alleen maar een prima leer-autootje van, en met een nieuw motortje zal het ding weer zijn volledige performance weer terug hebben.

Heb inderdaad dit probleem wel eens vaker gezien maar komt dit echt door overbelasting van je trekstarterpin? Denk toch dat dit het meeste komt door door te trekken terwijl je motor verzopen is of niet dan? Dan komt er lijkt me de meeste kracht op te staan waardoor hij knapt. Ik had dit geval 2x bij een carson doule T met force 15 2,5 cc. Nieuwe krukas erin en klaar.

Heb inderdaad dit probleem wel eens vaker gezien maar komt dit echt door overbelasting van je trekstarterpin? Denk toch dat dit het meeste komt door door te trekken terwijl je motor verzopen is of niet dan? Dan komt er lijkt me de meeste kracht op te staan waardoor hij knapt. Ik had dit geval 2x bij een carson doule T met force 15 2,5 cc. Nieuwe krukas erin en klaar.

Hoe je het maar noemen wilt Door trekken bij verzopen motor noem ik ook "zo hard trekken dat de krukpen uitscheurt"....:p
Als de motor niet met een lichte beweging van de pols rond wil, moet die plug eruit, en moet je niet als een wezenloze doorhalen....

Ik weet niet wat een krukas kost. Ik weet niet wat een loopset kost, en ook niet wat een drijfstang kost. Maar mer grote waarschijnlijkheid meer dan een neiuwe motor: van mijn Force 21 buggymotor kostte een loopset 85 Euro, en dat terwijl een NIEUWE Picco P3-21B mét trekstarter maar 95 Euro kost....
Dus gewoon een nieuwe .15 zal toch echt zo duur niet zijn. Lijkt me verstandiger dan in een oud motortje een nieuwe kruk te zetten, terwijl de loopset al grotendeels versleten is en de drijfstang ook beschadigd is....

Moet echter iedereen voor zich beslissen, ook Jordie

Groet, Bert

Back