vliegwiel probleem

ja we hebben hem super strak vastgedraaid maar wat is licktite?
want daar heb ik nog nooit van gehoord

Als je zeker weet dat je hem goed vast gedraaid hebt, en hij schiet los zodra je de auto op de startbox duwt, zou ik eerst maar eens kijken of je geen vloeistof-lock hebt (teveel brandstof in de motor), door de plug er uit te draaien en de auto dan op de startbox zetten. Als het goed is blijft je vliegwiel dan wel vast zitten en komt er een forse pluim brandstof uit zetten....

Vliegwiel met locktite vastzetten is geen goed idee: Ten eerste zou het absoluut niet nodig moeten zijn, ten tweede word normale locktite al zacht bij de bedrijfstemperatuur van de motor, en ten derde, als het wél houd, word demonteren weer een drama....
Conus controleren, conische opening in het vliegwiel controleren (moeten beide mooi glad zijn zonder krassen of bramen, en dan moet gewoon STEVIG aandraaien met de hand voldoende zijn, ook voor starten op de startbox....

Groet, Bert

PS: als het nodig is, ik woon redelijk in de buurt van Oosterwolde, en heb zat vrije tijd op het moment....

Locktide zet alleen de moer strakker, niet het vliegwiel en het niet niet de bedoeling om alles met locktide te behandelen...

nee,maarik dacht dat het kon dat zijn moer lostrilt...

Volg je het topic wel?

hallo
ik heb een tamiya nitro crusher met een 2,5cc force motor.
ik start hem op een startbox. nu als ik hem start op de startbox gaat het vliegwiel los dan draai ik het weer aan en schiet hij weer los. weet iemand wat het probleem kan zijn?

Ofwel, het heeft niet eens iets met trillen te maken maar gewoon het loskomen bij het starten. En nogmaals, als die dan al los komt zit die niet goed vast en dat moet zonder loctite gewoon goed vast kunnen.

Dus nu kappen met adviseren als je niet zeker bent als het juist is.

Je moet de oplossing niet in loctite zoeken, ik denk eerder dat je aan een nieuwe conus to bent.

Als je zeker weet dat je hem goed vast gedraaid hebt, en hij schiet los zodra je de auto op de startbox duwt, zou ik eerst maar eens kijken of je geen vloeistof-lock hebt (teveel brandstof in de motor), door de plug er uit te draaien en de auto dan op de startbox zetten. Als het goed is blijft je vliegwiel dan wel vast zitten en komt er een forse pluim brandstof uit zetten....

Vliegwiel met locktite vastzetten is geen goed idee: Ten eerste zou het absoluut niet nodig moeten zijn, ten tweede word normale locktite al zacht bij de bedrijfstemperatuur van de motor, en ten derde, als het wél houd, word demonteren weer een drama....
Conus controleren, conische opening in het vliegwiel controleren (moeten beide mooi glad zijn zonder krassen of bramen, en dan moet gewoon STEVIG aandraaien met de hand voldoende zijn, ook voor starten op de startbox....

Groet, Bert

PS: als het nodig is, ik woon redelijk in de buurt van Oosterwolde, en heb zat vrije tijd op het moment....

dat denk ik niet want we hebben de motor al van het chassis gehad

maar wat kan ik het beste doen een nieuwe conus kopen of wat?? maaar als ik hem met de trekstarter start kan hij dan ook los gaan?

Als de conus kapot is, dan kan je er ook niet echt mee rijden: aan het vliegwiel zit namelijk je koppeling.....

Gewoon vervangen als hij kapot is!

maar wat kan ik het beste doen een nieuwe conus kopen of wat?? maaar als ik hem met de trekstarter start kan hij dan ook los gaan?

ofdat hij dan los kan gaan??? mischien later maar een keer loskomen doet hij,je zet met een startbox namelijk(zoals je weet) volle kracht op het vliegwiel,bij de trekstarter doet hij dat niet,dan zet je geen volle kracht op het vliegwiel,maar toch loskomen doet hij zeker een keer bv,als je ineens gas geeft ofzo

Als ik het verhaal allemaal zo lees, wel. MAAR...ik heb de auto niet gezien.
Dus het is voor mij natuurlijk een beetje koffiedik kijken vanaf mijn computer.
Het beste kun je alles er even afschroeven en een duidelijke foto van maken.
Misschien kunnen we dan zien, wat er aan de hand is.

dus jij denkt conus vervangen vastdraaien en met trekstarter starten en rijden maar hij is klaar??

Heb hier dezelfde tamiya staan als je een gekartelde ring onder de moer van het vliegwiel doet en een klein beetje blauwe locktite gebruikt moet het probleem opgelost zijn. Heb dit al bij een paar tamiyas gedaan. Probleem is dat het vliegwiel en moer nagal glad zijn en op een een of andere manier inderdaad snel loslopen zondermisschien is door steeds opnieuw proberen je conus nu ook lichtelijk verlsleten dus ik zou zeggen gewoon nieuw conusje halen en wat ik hierboven beschreven heb.

Hopelijk heb je hier wat aan

Ik ben brutus.....

Jordie is ondertussen langsgeweest met het spul, en het probleem was gewoon een licht gevalletje van verkeerd gemonteerd.
Hoe en wat niet belangrijk (lastig uitleggen, en voor de meesten niet echt leerzaam)
Met een uurtje knutselen liep het motortje weer.
Helaas wel een tamelijk ver versleten Force motortje wat door de vorige eigenaar redelijk verkracht is: zo hard aan de trekstarter getrokken dat de krukpen uitgescheurd was. en dat niet bij één, maar bij twéé krukassen!
Drijfstang ook flink beschadigd. Ook absoluut geen voelbare klemming meer in het loopsetje. Koud nog wel redelijk compressie.

Tot mijn stomme verbazing liep het motortje echter met een paar seconden op de startbox, en bleef lopen. Een half tankje achter huis leeggereden zonder afslaan, slecht lopen of wat dan ook. Alleen totaal geen acceleratie meer, maar dat geeft niet, daarmee word het alleen maar een prima leer-autootje van, en met een nieuw motortje zal het ding weer zijn volledige performance weer terug hebben.

Back