vliegwiel verwijderen

Vliegwiel eraf tikken met de hamer?
Je krukas en lagers krijgen dan toch ook die slag?
Vliegwiel zit daar toch strak rond?

Mijn OS-jes kosten rond de 350 euro het stuk.. Ga daar echt niet met een hamer oid opslaan :).
Een poelietrekker vind ik toch de betere keus :).

Tja... al jaren hebben we het zonder poelie trekkers gedaan en nu mag het niet meer zonder?

Ja natuurlijk wel. Alleen denk ik dat jij op een ander niveau van rc kennis zit als de ts.
Ik heb er alle vertrouwen in dat ik het vliegwiel kan verwijderen met een kunstof hamer, heb je echter geen idee hoe zo'n motor in elkaar zit vind ik het een risico om er met een hamer aan te beginnen.

Van de andere kant is het gewoon een vorm van "leergeld" dat je betaald als je een motor sloopt.

Zit geklemd. Als je hem er met de hand niet af krijgt bij voorkeur een poelietrekker gebruiken. Als je daar niet over beschikt, het vliegwiel vasthouden en een klein tikje op de krukas geven (bij voorkeur met een kunststof hamer)
@ Stewie: hoeveel (jonge) mensen / beginners denk jij, hebben thuis een (geschikte) poelietrekker liggen of zijn bereid er een aan te schaffen?
Bovendien, wat is het verschil in krachtenspel op de lagers tussen een poelietrekker gebruiken en een tikje op de krukas geven? In beide gevallen houd je het vliegwiel vast en oefen je een axiale kracht uit op de krukas.
Het enige verschil is, dat de kracht die je met een poelietrekker uitoefent veel geleidelijker en beter te controleren is. Daartegenover kun je ook gemakkelijk onbedoeld veel meer druk uitoefenen dan je bedoeld had.

Laatst bewerkt:
15€ op een hele rc auto is echt niks... Das amper iets meer dan 1l brandstof...

Verder gaan die slagen via de krukas door naar de hele motor. Bij een poelietrekker oefen je druk uit op de krukas van de krukas tot je vliegwiel. Uitwendig dus.

Vind dat toch een heel verschil...
Maar met een lichte hamer zal het ook wel gaan zeker :).

15€ op een hele rc auto is echt niks... Das amper iets meer dan 1l brandstof...
Voor jou ja. Maar voor al die kids die hier komen met de vraag of ze voor 150 Euro een RTR brandstofwagen kunnen kopen ook?

Verder gaan die slagen via de krukas door naar de hele motor. Bij een poelietrekker oefen je druk uit op de krukas van de krukas tot je vliegwiel. Uitwendig dus.
Vind dat toch een heel verschil...
Dat moet je me toch eens uitleggen. Ik houd het vliegwiel vast en geef een tik (of duw) tegen het uiteinde van de krukas. In het ene geval blijven alle krachten buiten de motor en in het andere geval niet?

Maar met een lichte hamer zal het ook wel gaan zeker :).
Al tientallen jaren ;)
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal met je eens dat een poelietrekker beter is, maar ik snap je redenering niet.

Ik gebruik zelf ook een poulietrekker, dit werkt gewoon heel makkelijk en veilig.

Ik heb het ook al zien gebeuren dat ze een slag op de krukas geven.
Hoe je het draait of keert, de krukas en lagers krijgen een slag...

Terwijl je met een poulietrekker gewoon geen druk uitoefent op je lagers.

Ieder zijn manier, en er zal wel geen slechte zijn ;)

Ik gebruik deze tools voor mijn motoren :

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back