Vlucht logboek

• Topicstarter Topicstarter ilveros
  • Startdatum Startdatum
Inderdaad: krap 12 minuten (dat valt een beetje tegen :? ik had wel meer verwacht).

das ook mijn gemiddelde vlucht tijd zo ongeveer
10 minuten per keer met mn trainer 25 en ongeveer 20 minuten met mn ez

David Wielemaker zei:
Inderdaad: krap 12 minuten (dat valt een beetje tegen :? ik had wel meer verwacht).

Als gemiddelde vluchttijd valt dat nog wel mee. Als ik die lijst van Berto ziet dan zit hij veel lager.

Maar over het algemeen vind ik dit al laag, mijn X-twin vliegt al langer.

Klopt, mijn gemiddelde vliegduur is 6 min.

Ik denk dat de oorzaak hiervoor vooral te vinden is in de vele korte vluchten met de Swift 300, daarnaast toch redelijk wat vluchten met problemen of crashes (ook de 1 min. vluchten noteer ik) en het feit dat met snelle en/of grote kisten ik over het algemeen maar 5-6 min. vlieg ipv 10 of meer (dit komt door of brandstof gebruik of de bijbehorende spanning van zo`n model).

De lange vluchten zijn veelal met de Decathlon of een paar jaar terug met de trainers dan kwamen vluchten van 15 min vaker voor.

Wat ook te zien is in mijn logboek is dat ik pas weer dit jaar actief met vliegen bezig ben (nog bedankt Onno :wink: ).
Zie hier het overzicht per jaar:
1996 => 4:46 = Telling begon pas op 26-09-96 dus dit jaar tet niet geheel mee.
1997 => 16:13 = Hier kwam ik lekker op dreef
1998 => 5:50 = en hier zakt het in wegens omstandigheden
1999 => 3:47 = idem dito
2000 => 3:23 = idem dito en veel wezen windsurfen
2001 => 4:59 = idem dito en veel wezen windsurfen
2002 => 1:15 = veel wezen windsurfen
2003 => 2:06 = veel wezen windsurfen
2004 => 3:25 = veel wezen windsurfen
2005 => 13:47 = Onno was op orde in Weesp en we zijn weer veel samen wezen vliegen

Komend jaar proberen we het aantal uren nog verder op te schroeven.
Zeker omdat Onno en ik weer nieuwe kisten erbij hebben, tevens omdat we willen proberen elke week toch 1x te gaan vliegen en omdat we misschien dichter in de buurt willen gaan vliegen.

ik was er ooit eens aan begonnen, heel veel jaren geleden (in 1989) maar heb dat niet volgehouden. Dat was toen ook mijn absolute topjaar en het werd teveel om te noteren. Onlangs heb ik dat schriftje eens teruggevonden en stond wel versteld hiervan.
Toen had ik van januari tot september een 410 vluchten en een vluchttijd van een 95 uur, met 2 toestellen (puma 2 schouderdekker en een boxfly) en zonder 1 crash. Ik heb dat jaar toen 135L methanol brandstof opgevlogen. Cijfers waarvan ik nu enkel maar kan dromen.

Ik hou het aantal vluchten in een sheetje bij van mijn modellen. Niet in minuten, dat is wat lastiger, maar gewoon in aantal vluchten dus.

Grt.

Beide vliegclubs in de gemeente Sittard-Geleen moeten alle vluchten in een logboek bijhouden.
Bij de LVC Sittard ie er een vrijwilliger die aan het einde van het jaar alle vluchten in een spreadsheet verwerkt en een mooie grafiek uitwerkt. Dan kan iedereen zien hoeveel vluchten hij dat jaar gemaakt heeft. Er zijn enkele leden die op ons veld meer dan 500 vluchten maken. Ik zit daar waarschijnlijk niet zover vanaf en dan moet ik de vluchten op andere velden er ook nog eens bijtellen. Oh ja moet je de vluchten die je als instructeur maakt dan ook meetellen. Op de club staan die onder de naam van de leerling.

Dit bijhouden van vluchtgegevens vindt ik wel leuk.

Vraag is of je er na een poos nog naar kijkt.
Ik ben dit jaar ook begonnen alles bij te houden. (schrift)
Maar omdat ik meer aan zwever als aan motorvliegen doe, bewaar ik de vluchtgegevens van mijn ZLOG er ook bij.

Op onze club wordt ook bijgehouden wie wanneer vliegt en hoeveel (is tenminste de bedoeling).

Het valt mij wel op dat in het bovenstaande verhaal soms maar 4 daadwerkelijke vluchturen per jaar genoteerd worden.
Dat lijkt me wat weinig.
Persoonlijk denk ik van: als ik minder als 15 á 20 uur per jaar in de lucht ben, dat ik dan beter niet naar het vliegveld kan gaan (omstandigheden daargelaten).
Ik bedoel: de verhouding lijmen / zagen/ plakken/ verven/ lamineren en vliegen geeft geen goede verhouding. Bijv. 150 uur per jaar knutselen in huis, 5 uur vliegen. :?
Dan zit ik bijna nog meer in de auto om bij het vliegveld te komen dan dat je vliegt. Neemt niet weg dat de sociale contacten ook zwaar meetellen op de club, en die tijd steek je in ieder geval in je zak. :lol: :lol: :lol:

Maar waar het om ging: kijken jullie de gegevens nog wel eens na of is het meer nostalgisch terugkijken. :D

Taco.

Yep, ik kijk nog wel eens terug.

- bijvoorbeeld wanneer een kist voor het eerst de lucht in ging,
- hoelang ik een kist heb gehad,
- wanneer een leerling begonnen is.

De verhouding vliegen / knutselen is altijd ver te zoeken.

Vorig jaar +/- 40 uur gevlogen maar hoeveel ik eraan geklust heb is het veelvoudige hiervan, 5 tot 10 uur per week is het zo.
(klussen op het werk niet meegerekent 8) ).

Reistijd moet je zeker niet meerekenen, elek keer als wij gaan vliegen zitten we totaal 2 uur in de auto.
Om 2 uur werkelijk te vliegen tussen 16:00 en zonsondergang moet je aardig je best doen.

Back