Vluchten bijhouden (flight log)

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door MickFly, 24 dec 2013.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoeft niet eens met watervaste stift: met een stuk schilderstape kun je al met een gewone balpen werken en kun je véél kleiner turven...

    MAAR.... dat werkt uitsluitend als je één heli, met een vaste set batterijen hebt....

    Ik heb zelf drie 450's die samen met 7 LiPo's moeten doen, en die LiPo's worden ook wel eens geleend door de andere twee instructeurs.... Dan zul je een en ander toch écht per heli bij moeten houden...

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2014
  2. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    @ Brutus.

    Zou je eens zo'n opzetje kunnen laten zien hoe je dit voor elkaar hebt geboxd?

    Doe je na elke 50 vluchten een tekst laten verschijnen of zo iets.?

    @ Aprillia.

    Ik heb ook zo gedacht, maar ik vind het zonde van me lipos. Die batterijen gaan toch zeker 2 jaar mee bij mij. En voor 2 jaar vluchten bijhouden op me lipo's. Dat gaat niet werken. En daarbij komt dat ik het zonde vind van me lipos:).

    Maar ook dit is een manier van loggen zoals je zei:)
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het opzetten van de Excel-sheet kan op zo verschrikkelijk veel manieren.
    Zelf ben ik een liefhebber van Macro's gebruiken.

    Echter, hoewel ik redelijk wat sheets zelf opgezet heb, nog nooit iets voor onderhoudsplanning. Ik heb er wel mee gewerkt, en het is op zich redelijk simpel. Gewoon je fantasie gebruiken.

    Bijvoorbeeld twee velden: eentje met totale waarden voor vlieguren (of minuten) en wat je allemaal nog meer wilt verzamelen (bijvoorbeeld gespendeerd geld of voor een nitroheli het brandstofverbruik). Dit veld "lock" je tegen onbedoeld veranderen.
    Andere veld zet je de verschillende onderhoudsklusjes in die je wilt doen, en om de hoeveel vlieguren je die wilt doen. Deze klusjes laat je verkleuren als er een klusje aan de beurt is. (heel simpel: als je een klusje om de tien uur wilt laten doen, laat je het rood kleuren als de totale draaiuren deelbaar zijn door tien)

    Onderaan een regeltje waar je je vandaag gevlogen uren, je brandstofverbruik of gespendeerde geld in vermeld, en die laat je bij het totaal optellen door een macro te activeren.

    Je gaat vliegen, aan het eind van de dag vul je je regeltje in, activeert de macro en je ziet dan in een oogopslag welk onderhoud er nodig is en welk niet.
    Eventueel plaats je je onderhoudsgeschiedenis er in extra tabbladen bij, zodat je na verloop van tijd een beetje inzicht krijgt in of je onderhoudsintervallen goed zijn, korter moeten omdat er iets te vaak faalt, danwel langer mogen, omdat je onderdelen vervangt die nog niet versleten zijn....

    De mogelijkheden zijn eindeloos. Je moet er gewoon aan beginnen, en kijken hoever je komt.

    Groet, Bert
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    +1 Bert

    Excel vraagt wat tijd voor om te programmeren, yes,
    maar als je zelf weet wat je wild,
    dan kan je met Excel alles,
    ik ... vind het goed

    Groet
    Uwe
     
  5. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Ja dat is waar... Ik ga dit ook maken. Op een volgend tabblad denk ik zo. Lagers, en dry fluid etc.
    Komt goed;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    is wel handig,
    ..en als je zo als ik meerdere heli's hebt, 2 keer handig,
    ...staat die ene 'n tijdje in de hangar ,
    heb je zo weer vergeten, of .. of niet ..

    gr. Uwe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet je, erg veel mensen sleutelen véél te veel aan de heli: ik hoor sommigen iedere maand de heli nalopen waarbij dingen gedemonteerd worden. Ik heb zelf de kortste onderhoudsinterval voor de "gloeiplug" heli's op 10 vlieguren staan, en ondanks het toch wel drukke lesvliegen, zit daar soms al twee tot drie maanden tussen voordat een klusje weer nodig is.
    Het grootste interval is 60 uur, en dat wil zomaar wel eens een jaar duren voordat dat weer aan de beurt is. Voor de gemiddelde zondagvlieger mag je die tijdsduur gerust verdubbelen.
    Het is dan behoorlijke onzin om je heli iedere maand uit elkaar te halen als dat eigenlijk maar een keer in de twee jaar nodig is.

    Is het erg om teveel te sleutelen? Ja en nee. enerzijds hou je een redelijk beeld van hoe je heli er voor staat, anderzijds, zelfs als je foutloos sleutelt (en er zijn maar weinig mensen die dat kunnen) verhoog je het risico op bijvoorbeeld gestripte schroefdraad, uitgelubberde imbuskopjes en losser wordende NyLoc moertjes.
    Sleutel je niet foutloos, dan is het risico op vergeten borgmiddel, montagefoutjes en ander ongemak domweg evenredig aan hoe vaak je je heli onnodig uit elkaar haalt.

    Voor alle duidelijkheid: ik praat nu wel over heli's die minimaal 8 jaar hun werk betrouwbaar moeten blijven doen, niet over 3D heli's die iedere week tot de grenzen van hun kunnen belast blijven, en met een jaar of twee vervangen worden omdat er weer iets nieuws uitgekomen is....

    Groet, Bert
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Als de heli goed draait, gewoon lekker overal vanafblijven, Gearmesh kun je checken zonder de heli te demonteren en speling op linkjes ook. Een rot lager ga je merken als je plots moet trimmen of dat er plots een trillinkje komt.
     
  9. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zal zeker niet zeggen dat ik de grenzen van mijn heli's kan bereiken of maar in de buurt kan komen. Maar onnodig sleutelen doe ik zeker niet. Omdat ik een redelijk gevoel voor sleutelen heb weet ik ook dat alle verbindingen "slijten" als je het los maakt.

    Als ik ga vliegen zet ik de heli thuis op tafel en controleer ik rustig visueel en door trekken en duwen de heli. Gaat tot op heden best aardig.
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    +1 voor Bert en Rene,

    mijn loogboek gebruik ik ook eerder,
    om te kijken "waar was ik gisteren"
    en "kan dat zijn, dat dat lager al weer kapot is"

    het is leuk zo dingen terug te zien,
    en als je dan nog een link naar foto's of filmen hebt, nog beter !

    Groet
    Uwe
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep... het bijhouden van de geschiedenis, geeft na enige tijd een bepaald "beeld" van wat eventueel sneller slijt dan verwacht, en wat véél langer meegaat dan je dacht. Daarop kun je je onderhoudsintervallen aanpassen, en voor een nieuwe heli een gericht schema opstellen.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina