Vluchten bijhouden (flight log)

Gewoon een watervaste stift bij je lader neerleggen, bij elke cycle een streepje op je lipo… eenvoudiger kan je een log niet bij houden lijkt mij...

Hoeft niet eens met watervaste stift: met een stuk schilderstape kun je al met een gewone balpen werken en kun je véél kleiner turven...

MAAR.... dat werkt uitsluitend als je één heli, met een vaste set batterijen hebt....

Ik heb zelf drie 450's die samen met 7 LiPo's moeten doen, en die LiPo's worden ook wel eens geleend door de andere twee instructeurs.... Dan zul je een en ander toch écht per heli bij moeten houden...

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Als je er ietsjes verder mee gaat, kun je ook door middel van voorwaardenfuncties zo'n sheet je onderhoud laten "plannen".

Verberg ergens in je sheet een vakje met de begindatum (datum waarbij de draaiurenstand nul was).
Stel, je wilt een bepaald onderhoudsklusje om de tien vlieguren uitvoeren.
Laat dan bijvoorbeeld een vakje rood of groen worden op de voorwaarde (draaiuren/10 = integer getal) of een dergelijke andere voorwaarde. Dat vakje blijft dan groen zolang de heli op een willekeurige draairuenstand zit, maar rood zodra je in de buurt van de 10, 20, 30 etc uren zit.
Afhankelijk van hoe handig je bent met formule's kun je het vakje bijvoorbeeld één vlieguur voor dat hij er aan toe is van kleur verandert, en pas weer groen word als je ergens intikt dat je dat onderhoud gedaan hebt...
Met de begindatum en de huidige draaiurenstand, kun je het ding ook uit laten rekenen op welke datum (geschat) de eerstvolgende onderhoudsbeurt ongeveer gaat komen. Kun je alvast onderdelen bestellen indien nodig...

Er zijn overigens ook volledige en redelijk "professioneel" ogende onderhoudsmanagement programma's speciaal voor modelvliegtuigen en heli's te vinden... Volgens mij zelfs vrij te downloaden.

Het is maar net wat je wilt.

Hoe dan ook: persoonlijk vind ik het aantal uren etc nog het minst interessant; ik ben er in geïnteresseerd dat het onderhoud op tijd gedaan word, en ik denk dat het dus beter is je sheet daar op te richten, liever dan alleen de uren en hoeveel je er per jaar of maand maakt....

Groet, Bert
@ Brutus.

Zou je eens zo'n opzetje kunnen laten zien hoe je dit voor elkaar hebt geboxd?

Doe je na elke 50 vluchten een tekst laten verschijnen of zo iets.?

@ Aprillia.

Ik heb ook zo gedacht, maar ik vind het zonde van me lipos. Die batterijen gaan toch zeker 2 jaar mee bij mij. En voor 2 jaar vluchten bijhouden op me lipo's. Dat gaat niet werken. En daarbij komt dat ik het zonde vind van me lipos:).

Maar ook dit is een manier van loggen zoals je zei:)
 
@ Brutus.

Zou je eens zo'n opzetje kunnen laten zien hoe je dit voor elkaar hebt geboxd?

Doe je na elke 50 vluchten een tekst laten verschijnen of zo iets.?

Het opzetten van de Excel-sheet kan op zo verschrikkelijk veel manieren.
Zelf ben ik een liefhebber van Macro's gebruiken.

Echter, hoewel ik redelijk wat sheets zelf opgezet heb, nog nooit iets voor onderhoudsplanning. Ik heb er wel mee gewerkt, en het is op zich redelijk simpel. Gewoon je fantasie gebruiken.

Bijvoorbeeld twee velden: eentje met totale waarden voor vlieguren (of minuten) en wat je allemaal nog meer wilt verzamelen (bijvoorbeeld gespendeerd geld of voor een nitroheli het brandstofverbruik). Dit veld "lock" je tegen onbedoeld veranderen.
Andere veld zet je de verschillende onderhoudsklusjes in die je wilt doen, en om de hoeveel vlieguren je die wilt doen. Deze klusjes laat je verkleuren als er een klusje aan de beurt is. (heel simpel: als je een klusje om de tien uur wilt laten doen, laat je het rood kleuren als de totale draaiuren deelbaar zijn door tien)

Onderaan een regeltje waar je je vandaag gevlogen uren, je brandstofverbruik of gespendeerde geld in vermeld, en die laat je bij het totaal optellen door een macro te activeren.

Je gaat vliegen, aan het eind van de dag vul je je regeltje in, activeert de macro en je ziet dan in een oogopslag welk onderhoud er nodig is en welk niet.
Eventueel plaats je je onderhoudsgeschiedenis er in extra tabbladen bij, zodat je na verloop van tijd een beetje inzicht krijgt in of je onderhoudsintervallen goed zijn, korter moeten omdat er iets te vaak faalt, danwel langer mogen, omdat je onderdelen vervangt die nog niet versleten zijn....

De mogelijkheden zijn eindeloos. Je moet er gewoon aan beginnen, en kijken hoever je komt.

Groet, Bert
 
+1 Bert

Excel vraagt wat tijd voor om te programmeren, yes,
maar als je zelf weet wat je wild,
dan kan je met Excel alles,
ik ... vind het goed

Groet
Uwe
 
Ja dat is waar... Ik ga dit ook maken. Op een volgend tabblad denk ik zo. Lagers, en dry fluid etc.
Komt goed;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat is waar... Ik ga dit ook maken. Op een volgend tabblad denk ik zo. Lagers, en dry fluid etc.
Komt goed;)

is wel handig,
..en als je zo als ik meerdere heli's hebt, 2 keer handig,
...staat die ene 'n tijdje in de hangar ,
heb je zo weer vergeten, of .. of niet ..

gr. Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet je, erg veel mensen sleutelen véél te veel aan de heli: ik hoor sommigen iedere maand de heli nalopen waarbij dingen gedemonteerd worden. Ik heb zelf de kortste onderhoudsinterval voor de "gloeiplug" heli's op 10 vlieguren staan, en ondanks het toch wel drukke lesvliegen, zit daar soms al twee tot drie maanden tussen voordat een klusje weer nodig is.
Het grootste interval is 60 uur, en dat wil zomaar wel eens een jaar duren voordat dat weer aan de beurt is. Voor de gemiddelde zondagvlieger mag je die tijdsduur gerust verdubbelen.
Het is dan behoorlijke onzin om je heli iedere maand uit elkaar te halen als dat eigenlijk maar een keer in de twee jaar nodig is.

Is het erg om teveel te sleutelen? Ja en nee. enerzijds hou je een redelijk beeld van hoe je heli er voor staat, anderzijds, zelfs als je foutloos sleutelt (en er zijn maar weinig mensen die dat kunnen) verhoog je het risico op bijvoorbeeld gestripte schroefdraad, uitgelubberde imbuskopjes en losser wordende NyLoc moertjes.
Sleutel je niet foutloos, dan is het risico op vergeten borgmiddel, montagefoutjes en ander ongemak domweg evenredig aan hoe vaak je je heli onnodig uit elkaar haalt.

Voor alle duidelijkheid: ik praat nu wel over heli's die minimaal 8 jaar hun werk betrouwbaar moeten blijven doen, niet over 3D heli's die iedere week tot de grenzen van hun kunnen belast blijven, en met een jaar of twee vervangen worden omdat er weer iets nieuws uitgekomen is....

Groet, Bert
 
Als de heli goed draait, gewoon lekker overal vanafblijven, Gearmesh kun je checken zonder de heli te demonteren en speling op linkjes ook. Een rot lager ga je merken als je plots moet trimmen of dat er plots een trillinkje komt.
 
Ik zal zeker niet zeggen dat ik de grenzen van mijn heli's kan bereiken of maar in de buurt kan komen. Maar onnodig sleutelen doe ik zeker niet. Omdat ik een redelijk gevoel voor sleutelen heb weet ik ook dat alle verbindingen "slijten" als je het los maakt.

Als ik ga vliegen zet ik de heli thuis op tafel en controleer ik rustig visueel en door trekken en duwen de heli. Gaat tot op heden best aardig.
 
+1 voor Bert en Rene,

mijn loogboek gebruik ik ook eerder,
om te kijken "waar was ik gisteren"
en "kan dat zijn, dat dat lager al weer kapot is"

het is leuk zo dingen terug te zien,
en als je dan nog een link naar foto's of filmen hebt, nog beter !

Groet
Uwe
 
Yep... het bijhouden van de geschiedenis, geeft na enige tijd een bepaald "beeld" van wat eventueel sneller slijt dan verwacht, en wat véél langer meegaat dan je dacht. Daarop kun je je onderhoudsintervallen aanpassen, en voor een nieuwe heli een gericht schema opstellen.

Groet, Bert
 
Back
Top