Voeding gebouwd!

Hallo!
Ik heb net een 12v voeding gebouwd voor mijn ladertje.
Van een oude computer voeding.
Is goedkoop..! Maar Werkt perfect!
Als je zelf kan solderen is dit zeker een aanrader!!
eta7evut.jpg

Ik moet de kabels die ik niet gebruik nog allemaal even vast ducttapen boven op de voeding en dan is het klaar!

Groeten!
Arjen

Laatst bewerkt door een moderator:
moet dat niet alleen als je die ook daadwerkelijk wilt gebruiken? Ivm spanningsschommelingen..

Niet elke voeding heeft dat nodig, maar vaak zakt de spanning op de12V lijn onder belasting in wanneer er geen belasting op de 5V lijn zit. Ik heb op de 5V lijn een 10Ohm 10Watt resistor gezet om zeker te zijn, zelfs al leek de spanning op de 12V lijn niet te zakken onder belasting.

Je kan de draden die je niet gebruikt het beste afknippen. Ze bovenop de voeding ducttapen is geen goede oplossing!
Hoeveel stroom kan deze voeding uit de 12V uitgang leveren? Waarschijnlijk zal dat iets van 10A misschien 15A zijn. Daarvoor zijn 3 zwarte en 3 gele draden voldoende voor. Het is dus niet nodig dat je ze allemaal gebruikt. De lader kan waarschijnlijk niet veel meer dan 1A kan leveren als ik zo naar de wel heel dunne aansluitdraden kijk. Dan is zelfs 1 gele en 1 zwarte al ruim voldoende.

Je hebt kans dat bij een belasting van 1A de 12V nog wel goed blijft werken zonder een belasting op de 5V. Wil je de maximale stroom er uit kunnen halen dan zal je de 5V echt moeten belasten. Met hoe veel stroom? Meestal is iets van 1A of 2A wel voldoende. Uitproberen is de enige manier om daar achter te komen.

Er is een draadje hier op het forum dat al lang geleden is gestart en dat heel erg veel goed bruikbare info bevat voor iedereen die een computervoeding wil ombouwen. Dat draadje is nog steeds actief!
Je kan dat draadje HIER vinden.
Succes.

Tnx ernst!!
Het is een 10A op de 12V.
Heb ook nog een 15A met 12V aansluiting mogelijk..
Dat zijn echter maar 2 positieve draden..
Mijn lader is nu nog de standaard lader van de apprentice s. Maar wil hem graag vervangen door een 150W of grotere lader..
Dankjewel! Ik ga de link morgen lezen!
Mvg. Arjen Bron

Als die 12Volt / 10Ampère aansluiting maar twee draden heeft is dat zeker weten geen 15A!!! Ik denk eerder dat het een -12V / 1,5A aansluiting is. Dus MIN 12V en geen PLUS 12V!! Maak eens een foto van de stikker op de voeding dan kan ik daar aan zien wat het werkelijk is.
De -12V aansluiting kan je beter niet gebruiken want er bestaat een kans dat je de lader opblaast. Je moet namelijk de + en de - "omdraaien". De min van de lader komt aan de -12V en de plus van de lader aan de 0V (de zwarte draad). Natuurlijk is 1,5A ook veel te weinig om een beetje lader uit te voeden, het is maar 18W.

Wanneer je naar een 150W lader wilt overstappen is deze voeding NIET voldoende. Deze kan dus maar 120W leveren. Zolang je accu's laad waarbij je niet meer dan 120W nodig hebt is er nog niets aan de hand. Als je de maximale 150W wilt gaan gebruiken kan dat met deze voeding dus niet!

De 12 V2 wad van de ectra voeding voor het moeserbord.. zo'n aansluiting met 4 kabels. 2 geel/zwarte.. en 2 zwarte (massa)

Heb je een handleiding met overzicht wat er allemaal op 12volt rail 1 en 12 volt rail 2 (12V1 en 12V2) zit?
Want ik ben het zeker eens met Ernst dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er slechts 2 draden bestaan voor 12V2.
Kijk je hier eens welke stekker er volgens jou juist aan 12V2 hing?
ATX Power Supply Pinout Tables

Wel dit is een veel modernere voeding dan ik dacht. :)
Er zijn twee 12V voedingen. De kleinste (10A) is meestal bedoeld voor externe zaken zoals een extra harde schijf, een DVD brander en dat soort zaken. De grootste (15A) zal voor de voeding van het moederbord zijn en gaat dan onder andere naar de video kaart. Die dingen hebben tegenwoordig behoorlijk veel stroom nodig vanwege de enorme snelheden en resoluties.
De 15A voeding is aangesloten op de paarse draden en dat zullen er ongetwijfeld meer dan twee zijn. Ik heb het idee dat het minimaal drie en waarschijnlijk zelfs wel vijf zullen zijn. Je kan het beste deze 12V voeding gebruiken voor je lader want dan kan je maar liefst 180W gebruiken.
Blijft natuurlijk nog open staan dat je moet opletten of de voeding bij dergelijke hoge stromen nog mooi stabiel blijft. Er is een vrij grote kans dat je de 5V en/of de 3,3V zal moeten belasten. Testen is de enige manier om daar zekerheid over te krijgen.

Back