Voeding ontploft

Dat is waarschijnlijk ook niet de oorzaak, hij schrijft dat de voeding 7 jaar lang dag en nacht heeft aangestaan.

Componenten verouderen de schakelfrequentie in zo'n voeding versnelt dat proces.
Bij elco's heeft de rimpelspanning en zo daar ook nog invloed op het zijn allemaal factoren die bij elkaar opgeteld mogen worden.

Het is gissen we weten nog eens niet of na de boem, rook en geur vrij kwam.

Rook en geur is mij bespaard gebleven.

Vanmiddag hebben een paar vliegcollega's de voeding open geschroefd. Er is niets zichtbaar ontploft. Morgen zal een reparateur er een blik op werpen.
Ik koop in ieder geval geen voeding van 300 euro meer. Een of twee gebruikte surfer voedingen kunnen hetzelfde.

Vanmiddag hebben een paar vliegcollega's de voeding open geschroefd. Er is niets zichtbaar ontploft. Morgen zal een reparateur er een blik op werpen.
Ik koop in ieder geval geen voeding van 300 euro meer. Een of twee gebruikte surfer voedingen kunnen hetzelfde.
Klopt ja ik had destijds ook een surver voeding via Gerben hier op het forum.
Daar had ik 4 tot 6 laders aan hangen om 12 's te laden dat kon dan niet meer vol gas maar snel genoeg voor wat ik wilde.

De plaatselijke reparateur heeft de defecte voeding doorgemeten. Er is slechts 1 defect onderdeel gevonden. Het zit op een koelplaatje. Daarmee is de behoorlijke knal nog niet verklaard. Het onderdeel is besteld en hopelijk is het euvel daarmee verholpen..

Ten tijde van de oerknal, zat ik te prutsen met een oude lader. Deze, met ingebouwde voeding, zat op hetzelfde stekkerblok aangesloten.
Ik probeerde uit te vinden hoe dit apparaat werkte. Dan kon ik deze gebruiken om de ontvanger-lipo's te laden. Toch leek de knal niet uit dit apparaat te komen. Maar ik vraag mij af, of dat er iets mee te maken kan hebben? Het is wel erg toevallig! Kan er iets overbelast zijn geraakt?

6s is natuurlijk 25,2v volgeladen dus laten we zeggen dat je 90 watt per accu trekt als ie bijna vol is. (25,2V*3,6A)

180 watt voor twee accu's + een procent of 10 verlies = 200 watt per lader.

Je voeding levert max 69 ampere bij 12 volt. Stel de laders dus in op een max input amperage van 33 ampere en je belast de voeding nooit per ongeluk te zwaar. (zie pagina 28 vd manual https://www.icharger.pl/manuals/4010DUO_en.pdf) Je kunt dan maximaal met net geen 400 watt laden per lader.

Om te ontladen gebruik ik tegenwoordig deze dingen. Lijken goed te werken en blijven tot op heden heel. Per stuk 150 watt, dat gaat wat sneller dan die 5 of 10w van de gemiddelde lader ;). Al zie ik dat de 4010 met 200w in totaal kan ontladen. Dat is dus dikke prima.

Zo'n Atorch lijkt me wel wat. Eens kijken waar ik die kan kopen.
electronic-load-atorch-dl24-200v-20a-150w.jpg

ik heb hetzelfde probleem gehad. oorzaak : in de 4010 had ik een geheugenkaartje. leuk om te doen, dacht ik.
toen het geheugenkaartje vol was, ontplofte mijn dure voeding. een 1200 watt 50 amp regelbare voeding van 290 euro.
ok, andere voeding eraan gehangen, en die ontplofte dus ook.
op het amerikaanse modelbouwforum kwamen we dezelfde kwaal tegen, daar werd gezegd dat als het kaartje vol was stuurde hij een stroompje richting de voeding en dat veroorzaakte het probleem.
remedie: geheugenkaartje eruit halen. en inderdaad mijn nieuwe voeding doet het al weer jaren goed.
de 4010 had geen schade opgelopen. de dure 1200 watt voeding was helaas niet meer te repareren, naar een nederlands bedrijf opgestuurd, en die melde dat er teveel stuk was.

Dit is dan voor mij weer zo'n verhaal dat men verkeerde conclusies heeft getrokken. Een pulsje naar de voeding als het geheugenkaartje vol is????????? Wat voor een pulsje??????
Ik denk eerder een geval van toeval, zeker als er een dure regelbare voeding gebruikt.

De plaatselijke reparateur heeft de defecte voeding doorgemeten. Er is slechts 1 defect onderdeel gevonden. Het zit op een koelplaatje. Daarmee is de behoorlijke knal nog niet verklaard. Het onderdeel is besteld en hopelijk is het euvel daarmee verholpen..

Ten tijde van de oerknal, zat ik te prutsen met een oude lader. Deze, met ingebouwde voeding, zat op hetzelfde stekkerblok aangesloten.
Ik probeerde uit te vinden hoe dit apparaat werkte. Dan kon ik deze gebruiken om de ontvanger-lipo's te laden. Toch leek de knal niet uit dit apparaat te komen. Maar ik vraag mij af, of dat er iets mee te maken kan hebben? Het is wel erg toevallig! Kan er iets overbelast zijn geraakt?

Iets op een koelblok, klinkt als een FET, in dat geval adviseer ik ook te kijken naar het onderdeel dat de gate aanstuurt, in een gunstig geval is dat gewoon een trafo(tje) maar kan ook nog een transistor zijn. Als het een FET aan de 220v kant is ga er dan ook maar vanuit dat de brugcel kapot is.

Dit is dan voor mij weer zo'n verhaal dat men verkeerde conclusies heeft getrokken. Een pulsje naar de voeding als het geheugenkaartje vol is????????? Wat voor een pulsje??????
Ik denk eerder een geval van toeval, zeker als er een dure regelbare voeding gebruikt.

Iets op een koelblok, klinkt als een FET, in dat geval adviseer ik ook te kijken naar het onderdeel dat de gate aanstuurt, in een gunstig geval is dat gewoon een trafo(tje) maar kan ook nog een transistor zijn. Als het een FET aan de 220v kant is ga er dan ook maar vanuit dat de brugcel kapot is.

Dank je. Ik geef het door.
De naam FET noemde een vliegcollega ook al.

De reparateur weet het ook.

Goed nieuws.
De voeding is gemaakt en voor 50 euro.
Hij stond op 30 volt. De beste man heeft hem teruggezet naar 24 volt.
Er kunnen 3 laders op aangesloten worden. Ik zet er nog eentje bij om ontvanger lipo's te kunnen laden.
Dan hoef ik niet telkens laders anders in te stellen. Hoe simpeler, hoe liever.
De voeding laat ik niet meer non-stop aan staan.
Iedereen bedankt voor de hulp.

Om te ontladen gebruik ik tegenwoordig deze dingen. Lijken goed te werken en blijven tot op heden heel. Per stuk 150 watt, dat gaat wat sneller dan die 5 of 10w van de gemiddelde lader ;). Al zie ik dat de 4010 met 200w in totaal kan ontladen. Dat is dus dikke prima.
Wat een leuke ontlader. Heb er meteen twee besteld.
(Heb de skyrc bd250 al, dit is leuke aanvulling)

Ontploffen is een merkwaardig woord. Je zou denken dat ontploffen het tegenovergestelde is van ploffen, dan zou je een geplofte lader dus moeten laten ontploffen en dan doet ie het weer. Jammer dat dat niet werkt. :koud:

Om even off-topic verder te gaan.

Ontploffen is een merkwaardig woord
De Nederlandsche taal is best wel complex.

Eigenlijk is ontploffen een verkeerde woordkeus, als het gaat om ploffen.
ont is een onscheidbaar voorvoegsel waarmee werkwoorden worden gevormd, het betekend het tegenovergestelde.

Het andere tegenovergestelde van ontploffen is imploderen.

Net zoals het tegenovergestelde van floreren defloreren is.:rolleyes::D

Je kan die hp voedingen parralel aansluiten tot 4x
Als je de - los koppelt van je buitenkant voeding dan kan je ze ook in serie aansluiten,
Als je hier meer info over wilt stuur maar een berichtje.
Ik heb zelf een setje tot 60v /1200w
En 1 setje 2x 1000w versie parralel staan en op 13.8v ingesteld.
Deze schroef ik 1x per jaar open om stof eruit te blazen (fan ff tegenhouden! En half u wachten met stroom eraf voordat je ze open maakt)

Dps serie v hp (delta is de fabrikant) zijn bullit proof! Gemaakt om 24/7 op 80/90% te draaien geven ze niets om!

Ooit per ongeluk 1x niet aangezet vd parralele set heeft een week lang op 110% gedraaid doet het nogsteeds

Voor parralel en serie schakelen zijn wel enkele spelregels simpel maar wel opvolgen anders krijg je gevraarlijke situaties

Je kan die hp voedingen parralel aansluiten tot 4x
Als je de - los koppelt van je buitenkant voeding dan kan je ze ook in serie aansluiten,
Als je hier meer info over wilt stuur maar een berichtje.
Ik heb zelf een setje tot 60v /1200w
En 1 setje 2x 1000w versie parralel staan en op 13.8v ingesteld.

grootste bezwaar hiertegen vind ik de herrie in vergelijking met normale voedingen.
Hoe dit aan te pakken?

Knippen van die kut fannetjes
.

Ik vermoed dat ze dan een stuk minder hufter proof worden...
Heb een 2e hands Meanwell RSP-1500-24 gekocht. Die kan ik nog opschroeven naar 26V, waardoor ik tot 1170 watt kom. Bijna de waarde die mijn ISDT K4 aan kan.
.

6s is natuurlijk 25,2v volgeladen dus laten we zeggen dat je 90 watt per accu trekt als ie bijna vol is. (25,2V*3,6A)

180 watt voor twee accu's + een procent of 10 verlies = 200 watt per lader.

Je voeding levert max 69 ampere bij 12 volt. Stel de laders dus in op een max input amperage van 33 ampere en je belast de voeding nooit per ongeluk te zwaar. (zie pagina 28 vd manual https://www.icharger.pl/manuals/4010DUO_en.pdf) Je kunt dan maximaal met net geen 400 watt laden per lader.

even een vraag hoe sluit je deze aan? gewoon op de batterijaansluiting waarmee je eventueel je lader voedt?

Back