Voeding R700 Graupner

  • Topicstarter Topicstarter ltbomber.nl
  • Startdatum Startdatum
L

ltbomber.nl

Guest
Samen met mijn zoon ben ik enkele maanden geleden begonnen met het modelvliegen. Na een Cessna hebben we nu een Twinstar 2 gekocht.
In deze twinstar willen wij de volgende componenten plaatsen: 2x BM2409/12T 1600 kv motors ,2 x towerpro mag8 30A escs, gevoed door 2 x 2200mAh hextronic D9 3s lipo's.
We hebben een Graupner ontvanger R700. De spanning hiervor bedraagt max 4 tot 6 V.
Mijn vraag hoe voed ik de ontvanger. Ik heb al gelezen dat dit kan via een apparte accu, maar ook via de BEC. Hoe sluit ik het geheel aan met 2 BEC's. Moet ik de drie draden uit de BEC's parallel aansluiten op punt 1 van de regelaar, waardoor deze wordt gevoed?
Heb inmiddels al meerdere uren gezocht op diverse forums, maar waarschijnlijk doe ik dit niet goed. Ik ben nog een redelijke NOOB op het gebied van modelvliegen.
Wie kan mij het e.e.a. duidelijk uitleggen, liefst aan de hand van een schema.
 
Beste ltbomber.nl, allereerst welkom op het forum en gefeliciteerd met de aankoop van een Twinstar II.
Het is een heel goed toestel zowel voor beginners als voor gevorderden.

Mijn setup is als volgt:
-motoren= 2X Roxxy 2827/26,
-regelaars= 2X jeti eco 18A en,
-ontvanger= eveneens een R700 van Graupner,
-accu= één lipo: 3s2500mAh.

Jouw motoren ken ik niet maar met regelaars van 30A! zal je toch wel toekomen schat ik... :wink:
Ik zie dat je twee accu's wil gebruiken....Samen?
Ik gebruik er slechts ééntje van 2500mAh en daar vlieg ik met die roxxy motoren gemakkelijk 15 minuten en méér mee.

Ik heb het spul als volgt aangesloten:
-een y-kabeltje in de ontvanger op het gaskanaal.
-de twee regelaars gaan in de 2 contrastekkers van het y-kabeltje.
-bij één van de twee regelaars heb ik de rode draad uit het stekkertje gepeuterd en geisoleerd met krimpkous.

De ontvanger krijgt dus zijn voedingsspanning via de BEC van de andere regelaar (rode draad).....
Kijk wel even in de specificaties van de regelaars hoeveel servo's de BEC kan voeden bij een lipo van 3 cellen....
Een Twinstar II heeft vier servo's....
Maar zoals ik al zei, ik gebruik slechts één accu. Wil jij iedere motor met een aparte accu voeden dan moet ik er morgen eens diep over nadenken of dat dan anders moet..... :wink:

PS. De drie draadjes aan het stekkertje van je regelaar zijn: voedingsspanning(+), signaaldraad en massa(-)......
De middelste is altijd de voedingsdraad(+) en altijd rood. Dan heb je aan ene kant een zwarte of bruine die de min is. En aan de andere kant een gele of oranje of witte die de signaaldraad is....
 
In de meeste gevallen kan je de beide BEC's gewoon parallel zetten, dus hoef je het rode draadje niet eens los te peuteren, voordeel is dat je dan 2x zoveel stroom beschikbaar hebt voor je servo's en ontvanger ....
 
Slomo en Dirk.
Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik lees op meedere sites deze uitleg. Ik wil inderdaad twee lipo's parallel geschakeld gebruiken. Dus niet 1 lipo per motor. Ik begrijp inmiddels, dat hoe hoger de spanning van de accupakket wordt, hoe warmer de BEC's worden, omdat deze de spanning terug moeten regelen naar 5-6 V. Is het niet een betere oplossing om direct aan je accupakket een spanningsregelaar te koppelen en daarmee de ontvanger te voeden. Als je dit toepast, moet of kun je dan beide rode draden loskoppelen van de BEC naar de ontvanger, of zie ik iets over het hoofd. Ik weet niet precies hoe een toerenregelaar/BEC werkt. ik snap wel dat deze beneden een vastgesteld voltage de motoren uitschakeld, om zo het geheel nog te kunnen besturen.
Al vast bedankt voor een eventuele reactie. Ik weet dat ik nog een hoop moet leren.
 
De motor regelaar en de BEC zijn twee volledig onafhankelijke electronische schakelingen die voor het gemak in één "doosje" zijn gebouwd. Er bestaan ook regelaars zonder BEC en losse BEC schakelingen.
De regelaar krijgt van de ontvanger een stuurimpuls die omgezet wordt in een stroomregeling naar de motor. Met dat stuursignaal kan je dus het toerental van de motor regelen.
Om te voorkomen dat je de accu te ver leeg trekt zit er ook een controle schakeling in de regelaar gebouwd die de accuspanning in de gaten houdt. Wanneer de accu leeg raakt zal die controle schakeling de regelaar "vertellen" de motor uit te zetten om te ver ontladen te voorkomen. LET OP dat is NIET de BEC, de regelaar doet dat zelf!

Een slimmerik bedacht op een bepaald moment dat het eigenlijk niet nodig dat je ook nog een apparte ontvangeraccu mee gaat sjouwen omdat je toch een flinke accu in je model hebt. Het enige probleem is dat de accuspanning meestal (veel) te hoog is. Gelukkig zijn er simpele spanningsregelaars die met een minimum aan onderdelen de te hoge accuspanning omlaag kunnen brengen naar een veilige spanning voor de ontvanger en servo's. Dat is dus de BEC, het Battery Eliminator Circuit. Een circuit dat een apparte accu overbodig maakt.
Een nadeel van deze schakelingen is wel dat de overtollige accu spanning door de BEC omgezet wordt in warmte. Hoe meer servo's hoe meer stroom er gebruikt wordt hoe meer energie er als warmte verloren gaat. Een klein voorbeeldje: Een 3 cellen accu is 11V. De BEC maakt daar 5V van en moet dus 6V weggewerkt worden. Als de besturing (ontvanger en servo's) in totaal 1Amp gebruiken dan zal de BEC 6Vx1Amp=6Watt als warmte weg moeten werken. Wanneer de hele besturing 2Amp trekt zal de BEC 6Vx2Amp=12Watt moeten verstoken. De BEC wordt daar behoorlijk heet van.

Wanneer de regelaar de motor uitschakeld omdat de accu leeg raakt zal de BEC gewoon door blijven werken zodat je besturingsapparatuur ook gewoon blijft werken. Een ontvanger en de servo's gebruiken bij lange na niet zoveel stroom als de motor dus die kunnen nog wel even werken op die bijna lege accu. Je hebt dus ruim de tijd om te landen.
Je moet echter niet te lang door willen gaan want de accu is bijna leeg. Als je dus een zwever hebt en je zit net lekker in een termiekbel dan zal je toch de landing in moeten gaan zetten. Wanneer de regelaar de motor stopt zit er echt niet voldoende energie meer in de accu om nog een uur of zo door te vliegen.

Als je meer over de werking van de besturing wilt weten dan moet je bij de modelbouw FAQ DIT artikeltje eens lezen.
 
Hoi,

ltbomber.nl zei:
Slomo en Dirk.
.....Ik begrijp inmiddels, dat hoe hoger de spanning van de accupakket wordt, hoe warmer de BEC's worden, omdat deze de spanning terug moeten regelen naar 5-6 V. Is het niet een betere oplossing om direct aan je accupakket een spanningsregelaar te koppelen en daarmee de ontvanger te voeden. Als je dit toepast, moet of kun je dan beide rode draden loskoppelen van de BEC naar de ontvanger, of zie ik iets over het hoofd. Ik weet niet precies hoe een toerenregelaar/BEC werkt. ik snap wel dat deze beneden een vastgesteld voltage de motoren uitschakeld, om zo het geheel nog te kunnen besturen.

Wat jij voorstelt is precies wat een BEC is. Namelijk een spanningsregelaar die van de vliegaccu-spanning bruikbare werkspanning voor je ontvanger maakt. Dus je kunt de BEC uitschakelen en er vervolgens zelf één maken maar dat zou wat onzinnig zijn :D
De BEC zoals die in je regelaar zit heeft geen enkele moeite met jouw setup. De meeste regelaars krijgen pas moeite met 4 of 5 Lipo-cellen dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je schakelt je accu's immers parallel dus de spanning blijft 11,1V.
Helemaal los van de BEC staat de onderspanningsbeveiliging. Zit wel in je regelaar maar meer ook niet. Het is een beveiliging die er voor zorgt dat je je accu niet te ver leeg kunt trekken, daar kan een Lipo namelijk niet tegen. De grens ligt bij 2,5V per cel, dus 7,5V als je drie cellen gebruikt. Als de spanning van je vliegaccu onder die 7,5V zakt schakelt de regelaar de motoren uit. Die 7,5V zit nog ruim boven de spanning die je BEC/ontvanger nodig heeft dus als je motoren stoppen hoef je nooit bang te zijn dat je ontvanger ook al heel snel zonder stroom komt te zitten.

Samengevat; in je regelaar (of eigenlijk ESC, Electronic Speed Control) zitten in ieder geval 3 elementen die los van elkaar functioneren:
1. Een regelaar die de snelheid waarmee je motoren draaien regelt;
2. Een onderspanningsbeveiliging om je accu's niet te ver leeg te trekken;
3. Een BEC die je vliegaccu-spanning terugbrengt naar werkbare spanning voor je ontvanger.

Je hoeft dus echt niks zelf te maken, je hebt alles wat je nodig hebt. Het enige wat ik op wil merken: twee Lipo's parallel zetten is feitelijk onnodig en zelfs een beetje riskant. Als ze niet allebei precies dezelfde spanning hebben loop je het risico dat er één te ver wordt leeggetrokken zonder dat de regelaar ingrijpt. Slimmer is om je accu's één voor één te gebruiken. Als je daarmee te kort vliegt zou je kunnen overwegen een 3-cel pakket met meer capaciteit aan te schaffen.

Hoop dat het zo duidelijker is?

-edit- tssss twee keer bijna hetzelfde verhaal, precies tegelijk toegevoegd. Wat een luxe :D
 
ltbomber.nl zei:
Het enige wat ik op wil merken: twee Lipo's parallel zetten is feitelijk onnodig en zelfs een beetje riskant. Als ze niet allebei precies dezelfde spanning hebben loop je het risico dat er één te ver wordt leeggetrokken zonder dat de regelaar ingrijpt. Slimmer is om je accu's één voor één te gebruiken. Als je daarmee te kort vliegt zou je kunnen overwegen een 3-cel pakket met meer capaciteit aan te schaffen.

Bij het parallel zetten van lipos met dezelfde capaciteit moet je er enkel op letten dat het voltage gelijk is (minder dan 0.05V verschil bij de hextronic D9 2200mAh 3S packs) bij het parallel schakelen. Eenmaal parallel geschakeld houden de lipo's elkaar op dezelfde spanning.

Prima keuze van setup trouwens. Ik vlieg mijn twinstar met precies dezelfde motors, escs en batterijen en het vliegt super ! Veel vermogen en snelheid en toch een redelijke vliegtijd. In de sectie 'beginners' is er ook een twinstar topic en ik dacht dat ik daar een eagletree datalog van een typische vlucht met mijn twinstar gezet heb. 47A piekstroom met 7x5 APC style props :-) Zo'n 500W power voor een vliegtuig van 1.5kg.

Bij mij worden 2 servo's gevoed door 1 bec en de andere servos + ontvanger de de 2e bec. Daartoe maak je de rode draad van 1 bec los uit het stekkertje, alsook de rode draden van 2 servos. Deze rode draden soldeer je alle3 aan elkaar met een krimpkousje errond. Deze 2 servos worden nu door de eerste bec gevoed.
Alle stekkers kunnen nu gewoon in de ontvanger en vermits de ontvanger alle rode draden doorverbind die erin steken, worden ontvanger en de overige 2 servos door bec nr2 gevoed.
Alle zwarte draden worden via de ontvanger ook doorverbonden.

Dus gewoon 3 rode draden aan elkaar (1 bec en 2 servos) en de rest gewoon in de ontvanger steken en je hebt de last netjes over je 2 becs verdeeld.
 
Bedankt voor de duidelijke reacties. Heb inmiddels op het forum nog een goede uitleg gevonden. Zoeken vind ik nog moeilijk, maar ik vind steeds meer.

u4eake: Mijn keuze voor deze setup heb ik gemaakt naar aanleiding van een door jouw ingezonden berichtje!!!! :D
Heb inmiddels gelezen dat er al diverse mensen zijn die deze setup hebben overgenomen.
De manier zoals jij het e.e.a. hebt aangesloten spreekt mij wel aan en ik ga dit proberen.
 
u4eake zei:
............
Dus gewoon 3 rode draden aan elkaar (1 bec en 2 servos) en de rest gewoon in de ontvanger steken en je hebt de last netjes over je 2 becs verdeeld.

Niet zo moeilijk doen. Dirk zei het al: gewoon stekkers in je ontvanger prikken en gaan vliegen.
Bij de meeste regelaars worden meerdere chipjes gebruikt om voldoende stroom te leveren voor de BEC. die staan allemaal domweg parallel. Met 2 regeleaar gewoon nog een beetje meer van die chipjes parallel.

(voor elektronika nerds: de servo aansluitsnoeren werken ook nog eens als vereffenings weerstanden.)
 
Back
Top