Voeding voor lipo-lader?

Hallo.

Bij deze even een vraagje. Ik heb kort geleden een electro-heli aangeschaft, en moet dus ergens in de komende tijd o.a. accu's en een lader aanschaffen. Daarom zit ik zo nu en dan (ik ben 'm nu aan het bouwen) alvast een beetje op internet te lezen (o.a. in dit forum) om wat kennis op te doen.
Zo leerde ik dat lipo-laders een ingebouwde voeding kunnen hebben zodat je ze gewoon in het stopkontakt kunt pluggen, maar vaak ook van een externe voeding gebruik maken. Aanvankelijk dacht ik over een exemplaar met ingebouwde voeding, want ik hou niet zo van al die extra toestanden en kabels, en uiteraard de kosten van een externe voeding, maar toen herinnerde ik me dat ik 20 à 25 jaar terug ooit eens een voeding gekocht heb omdat ik toen een 12 volt boormachientje en decoupeerzaagje had die je anders op een accu moest laten lopen. Kortom, ik heb dat ding eens opgezocht (zat nog als nieuw in een plastic zak), en de volgende specificaties staan erop: Regulated Power Supply, input 220v, output 13,8 volt DC, 8 amp constant, 10 amp surge. Mijn vraag is nu dus of je zo'n ding als lipo-lader-voeding kunt gebruiken? De te laden accu's zijn (of beter gezegd: moeten worden volgens opgave van de heli-fabrikant) 6 cell 22,2 volt 4000 mah, en 20C.

Groet, Jan.

Ja, maar als je aan 2C gaat laden (2x4000mAh = 8A) dan zit je op de grens van uw voeding.

Ik zou dat afraden. Dus best ietske minder snel laden. bv met 6 of 7A.

... Correctie ... ik had niet gelezen dat het over 6 cellen gaat.
Bij 6 cellen zal je met 4A of minder moeten laden.
Ik zou dan voor 3A of zo gaan. Je zit immers dicht tegen de 8A grens dan (alles maal 2)

Als we even uit gaan van de maximale constante stroom van 8 ampère die je voeding lan leveren is het maxiale vermogen hiervan 8 x 13,6 = 109 watt. Dt vermogen wordt doorgegeven aan de lader die het op zijn beurt toe voert aan de aangesloten Li-Po.

Die Li-Po heeft een maximale spanning van 4,2 volt per cel en er zijn 6 cellen. De maximale spanning van de Li-Po is dan 6 x 4,2= ca. 25 volt.

Bij een vermogen van 110 watt en een spanning van 25 volt is de stroom 110 : 25 = iets meer dan 4 ampère. In de praktijk zal dat minder zijn omdat geen rekening is gehouden met verliezen in de lader.

Het laden zal ruim langer als 1 uur gaan duren. Als je dat geen bezwaar vindt, dan werkt het.

Je kan die voeding als voeding voor een LiPo lader gebruiken om daar je LiPo's mee te gaan laden. Het zou best kunnen dat hij in de praktijk wat krap zal blijken omdat hij "maar" 8A kan leveren, kortstondig (meestal slechts enkele seconden) 10A.
Om een 4cel 4000mAh accu te laden met 1C, dat is 4A, heb je maximaal 4A x 16,8V = 67,2Watt. Daar moet je om en nabij 20% optellen voor de verliezen dus zal de voeding minstens 81Watt moeten kunnen leveren om die accu te kunnen laden.
De voeding kan 13,8V x 8A = 110Watt leveren dus dat is geen probleem. Dit betekend dus dat je de accu met maximaal 1C (okè ietsje meer) kan laden. De praktijk leert dat dit voor heel veel mensen al gauw te langzaam is. Het laden duurt dan ook minstens een uur tot wel 5 kwartier. :oops:
Om te beginnen kan het dus wel maar je zal waarschijnlijk al vrij snel een grotere voeding willen hebben om sneller te kunnen laden. ;)

Laatst bewerkt:
Hallo.

Bedankt voor de antwoorden. Mooi dat 't mogelijk is om die voeding te gebruiken, dan heeft ie zo nu en dan nog eens wat te doen (in geval ik een lader mocht kopen zonder eigen voeding).
Tijd maakt mij niks uit, aan snelladen en andere haastige spoed heb ik sowieso een bloedhekel, ik koop bij behoefte liever een accu of wat extra, om ze na een middag of avond vliegen thuis in alle rust weer op te laden. Je krijgt ze met 1C wel fatsoenlijk vol, neem ik aan?

Groet, Jan.

vol wel, maar je zit met 6 cellen. Dus de spanning moet verdubbeld worden, wat wil zeggen dat de beschikbare stroom halveert.
Je zit ook met conversie verliezen.
Dus het zal minder worden dan 1C vrees ik, dus meer dan het theoretische uur om te laden...

@JPV:
eerst ma welkom terug in de helikopterwereld,
als je ziet ben ik ook geen tiener meer, maar dat maakt niks uit.
Het woord ja zo te zien niet een kleine heli,
en omdat je met een lipo zoiets van 5 - 8 min kan vliegen,
woord de koop van lipos duur.
Dus als je dan een te kleine lader / voeding hebt, duurt het lang (je hoorde van 5 kwartier, en die moet ook balanceren, dus korter is het niet),
zit je naar het vliegen heel lang aan het opladen,
en de volgende start is dan misschien morgen.
Ik heb een aantaal lipos, vlieg mijn tijd (30 -40 min.)
en ga mijn lipos met rust laden ... tot morgen.
Maar het zal ook mooi zijn, als je dat ding in 30 min vol hebt, en je kan de zelfde dag nog een keer naar buiten.

vol wel, maar je zit met 6 cellen. Dus de spanning moet verdubbeld worden, wat wil zeggen dat de beschikbare stroom halveert.
Je zit ook met conversie verliezen.
Dus het zal minder worden dan 1C vrees ik, dus meer dan het theoretische uur om te laden...

Je hebt gelijk Luc, ik ben van 4 cellen uitgegaan in mijn voorbeeld. De laadtijd zou dus best wel eens 1,5 uur kunnen worden of zelfs meer.
De berekening opnieuw maar nu wel met 6 cellen:

Om een 6cel 4000mAh accu te laden met 1C, dat is 4A, heb je maximaal 4A x 25,2V = 100,8Watt. Daar moet je om en nabij 20% optellen voor de verliezen dus zal de voeding minstens 121Watt moeten kunnen leveren om die accu met 1C te kunnen laden.
De voeding kan 13,8V x 8A = 110Watt leveren dus dat is een probleem. Dit betekend dus dat je de accu met nog geen 1C kan laden.

Laatst bewerkt:
Ook een vraag.

Ik wil een Hyperion EOS-0720i super DUO3 aan gaan kopen.
en daar wil ik mee gaan laden 2X Hyperion CX G3- 3S/11.1V 25C 2100mAh.
Deze kunnen op 6C geladen worden.

Wat zou dan de juiste voeding zijn om het maximalen uit de lader te krijgen.
Zo dat ik zeer snel mijn lipo geladen heb.

En waar kan ik deze dan het beste kopen.

Dat is ja nu geen monster-lipo,
denk een lipo voor 450 sice,
die kan je met een simple lader zonder voeding ook goed laden,
en de koop van deze lipos is ook niet te duur

Je Li-Po heeft een capaciteit van 2100 mAh. Als je die met 6C wilt laden is de maximale laadstroom 6 x 2100= 12600 mA of 12,6 ampère.

De spanning van 3 cellen is 3 x 6,2 = 12,6 volt

De voeding zal voor het laden van één pakket ten minste 12,6 x 12,6 = 160 watt moeten leveren. Om allerlei verliezen te compenseren en iets over te hebben, zal dat zelf nog meer moeten zijn. Ten minste 200 watt, liefst nog iets meer. Ga je twee Li-Po pakketten tegelijk laden gaat laden, dan kan je die waarden nog verdubbelen.

Met een simpel ladertje en dito voeding is dat helaas niet mogelijk!

@N.P.S.

zeker die goede antword, maar kijk je ook voor de prijs,
ik koop een tweede of derte lipo voor 20 €
en lad in 25 min. met een gewone lader zonder voeding
= rond 2C =2100mAh x 2 = 4,2 amp of (x11,1) rond 50 watt:wink:

Kijk niet naar kosten. Ga alleen in op wat Cor T-Rex vraagt. En dat is een Li-Po van drie cellen met een capaciteit van 2100 mAh laden met 6C en wat het maximaal vermogen van de voeding daarvoor moet zijn.

Natuurlijk wordt het goedkoper als je minder snel wilt laden, maar dat was de vraag niet...

Kijk niet naar kosten. Ga alleen in op wat Cor T-Rex vraagt. En dat is een Li-Po van drie cellen met een capaciteit van 2100 mAh laden met 6C en wat het maximaal vermogen van de voeding daarvoor moet zijn.

Natuurlijk wordt het goedkoper als je minder snel wilt laden, maar dat was de vraag niet...
:oje hebt gelijk!
ik moet ook niet voor andere denken ..

Dit is het geen wat ik op het oog heb.
Voordeel is dat ik met de Fusion meer kan doen (vanwege andere hobby)

FUSION POWER SUPPLY PS600 13,8V 600WATT ADJUSTABLE
Specificaties:
Input Voltage: 220-240V AC
Output Voltage: 5-15V DC Regelbaar
Nominaal Vermogen: 0-40 Amps Regelbaar

Kan ook nog een gebruikte MeanWell aankopen type RSP-1000-27.
Is dus 1000Watt 27Volt zit in de zelfde prijs als de Fusion.

Ik wil ook naar de toekomst kijken voor 6S 5000mAh Trex-600:D

Dus waar zou ik het beste aandoen:confused:

Bedankt voor de reactie:D

Cor

een 6s 5000mAh is dan ook 5 keer sterker als die voor de 450 sice,
bij de zelfde C voor laden kan je dus 5 keer zo veel,
en hoe veel laders doe je dan aan de voeding,
heel snel ben je boven de 500 watt, maar dat kan je zelf berekenen

Twee handige tooltjes voor het kiezen van voeding:
The Script Asylum
-> RC calculations
rccalculations.jpg

-> electrical
-> Lithium battery chargers
en
-> Charger calculator

(zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-itmes, toevoegen aan favorieten?)

Hallo Ron,

Zeker een handige tool! Staat nu bij mijn favorieten.

En ja het is zeker een prijs voor een lader. En ik denk ook als je hem hebt dat je denkt van ja had ik die maar eerder:rolleyes:

Is het plug en play met aansluiten van de lader op de computer.

En zeker eerst het proggama dowloaden en dan de USB kabel aansluiten en dan pas de Lader aan zetten.

Is dit de juiste vplghorde?

Ik zou voor de Meanwell gaan dan, meer vermogen. Maar kijk wel eerst of je lader 27volt voeding aan kan en/of de spanning van de Meanwell instelbaar is.

Over downloaden van Hyperion software is draadje geweest, even zoeken op discussies met Hyperion in de titel. Zoeken binnen titel kun je met de uitgebreide zoekfunctie, rechtermuisklik op de gewone zoek, vervolgens openen in nieuw venster. Je kunt de zoek verder beperken tot het Accu & laad techniek en elektronica subfora, beide subfora aanklikken terwijl je ctrl-toets ingedrukt houdt.

Meer zoektips/zoekmogelijkheden, ook handig voor Google en IxQuick
FAQ zoekfunctie.

Forumtipje voor je Cor:
Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

Hallo Ron Tnx,

De lader die ik op het oog heb zou dit moeten kunnen hebben zie specs.

Hyperion EOS 0720i Super DUO3 charger - 2 x 1S-7S, 20A max, 1000.

The Super DUO is not to be confused with past models bearing the 0720 designation as they were all single-port chargers. This charger is sporting two identical output ports, each port capable of providing 500W of raw charging power. "0720" is to be interpreted as 7 Cells max - 20Amps max - per port, being a DUO charger

In order to provide all 500W per channel (1000W total), the Super DUO needs 24V-28V of input voltage but can naturally also be operated on lower input voltages (from 11V).

En de MeanWell type RSP-1000-27 Geschakelde voeding single output 999w 27v/37a.[FONT=_R1495-ArialNarrow-Bold-Bold][FONT=_R1495-ArialNarrow-Bold-Bold]

Cor
[/FONT][/FONT]

Back