voeding

Dit zien er wel erg degelijke accu's uit! En ze kunnen goed tegen veel ontladen. Wat kost zo'n batterij eigenlijk?
Ik kan mijn loodaccu's gratis krijgen omdat ze om de drie jaar worden vervangen bij alarmistalaties vaak zijn ze evengoed als nieuwe omdat zij enkel dienen bij een stroompanne. :wink:

Voor een zo'n Yellow Plus koop je schat ik 3 voedingen die meer dan genoeg power leveren voor jouw applicatie. Vooral als je je beperkt tot 1/10C laden.
Die accu's uit zo'n alarminstallatie zijn niet te vergelijken met normale auto/motor accu's laat staan zo'n Yellow Plus.

Rick

Ik denk dat ik mij toch maar een voeding ga kopen.Is deze goed voor mijn Robbe power peak ultimate Li die tot max 5 A kan laden?
ps1310.jpg

Kenmerken

beveiligingsmode: tegen kortsluiting
beschermd d.m.v. zekering
behuizing: metaal
kleur: wit

Specificaties

uitgangsspanning: 13.8V vast
uitgangsstroom: 10A (12A piek)
rimpelspanning: 120mV
afmetingen: 175 x 160 x 90mm
gewicht: 4.0kg

Maar eigenlijk laad je toch nooit echt met 5 A op je gewone NiMh accu's en met een voeding ga ik ook niet echt snelladen.

Als je de lader (ooit) maximaal wilt gebruiken, dus 25 cellen NiCad of NiMh met 5A wilt laden .... dan heb je die 20A voeding hard nodig .... maar laad je nooit meer dan je zender en ontvanger accu's dan moet 10A ruim voldoende zijn ....

Overigens gebruik ik van die "afgekeurde" 12V-6.5Ah/s gel-accu's uit (in mijn geval) telefooncentrales om met een Schulze 530D in het veld accu's (bij) te laden .... de gel-accu gaat dan 's avonds aan de zelfde Schulze lader met een 10A trafo voeding (zoiets als je uitgekozen hebt...)...... en dat gaat uitstekend ..... per gel-accu kan ik meer dan 50W laden = 3S1P =11.1V 1500 Mah LiPo pack ongeveer 3x volledig laden + een beetje

Dus zolang je niet meer dan 1xC van de accu's (zender en ontvanger accu's) laad heb ik best voldoende met die 10 A

Wanneer laad je eigenlijk 25 cellen tegelijk?

Als je een grote electro-kist met een motortje van rond de 1KWh hebt dan is een 25 cellen Pack van 3300mAh .... al minimale "brandstof" .... en dan laad je met 5A toch nog ruim 45 minuten ....

Ah dus dit wordt enkel gebruikt bij electrokisten. Aangezien ik met brandstof vlieg is dit al niets om mij druk over te maken.

Back