Voer tot nadenken.

Zoals al eens gezegd heeft elk punten systeem zijn voors en zijn tegens en in veel taken van sport wordt hiermee gespeeld ook in de formule 1. Ik ben echter wel van mening dat je moet kijken of er voor de tak van sport wel een zo eerlijk mogelijk systeem is. En Dennisten ik vind jouw reactie wel heftig, ik ga ervan uit dat je voor de lol mee meedoet wat maak je de punten systeem dan uit.
Doe volgend jaar gewoon mee zou ik zeggen laatste zul je niet worden want die plaats had ik voor me zelf in de planning.
Ik ben het wel met Alex eens dat het punten systeem wel de beste vliegers eruit moet filteren. En dan moet er ook gekeken worden naar de verschillende weers type's
want ik las ergens anders in een topic dat ervan vliegers werd beweerd dat ze de wedstrijden uit zochten om kampioen te worden. Door een eerlijk systeem kun je dit uitsluiten en ja bij elk systeem zullen er mensen zijn die op een of andere manier benadeeld worden.

ik denk dat:
- dennis nog wat opgekropte frustratie had :evil:.
- de huidige stand van de top 5 in het NK een prima beeld geeft.
- je alle wedstrijden moet vliegen om 1e te worden (uitzonderingen als Peter nagelaten).
- een dlg opgewassen moet zijn tegen omstandigheden die je op een wedstrijd tegen kan komen.
- het leuk is voor beginners om ook punten te halen.
- het terecht is dat in makkelijke omstandigheden de verschillen kleiner zijn en andersom.
- het goed is dat er nu een verschil bestaat of je 1 of 100 seconden achter de winnaar eindigd, dit veschil zal met een andere puntentelling niet mee worden genomen.

Ik vind dat er moet worden nagedacht over de motivatie om de puntentelling te veranderen. Als die motivatie is dat de scores anders zijn bij verschillende weersomstandigheden dan vind ik dat geen goede reden. Bij alle wedstrijden, goed of slecht weer, heeft iedereen even veel kans om punten te scoren, ongeacht je weersvoorkeur, ervaring of model.
Als er een andere reden is om de puntentelling te veranderen dan moet er nagegaan worden of de uitslag beduidend anders zou zijn als er een andere puntentelling zou zijn.
Het huidige systeem werkt en ik vind: If it isn't broken, don't fix it.

Ik vind dat er moet worden nagedacht over de motivatie om de puntentelling te veranderen. Als die motivatie is dat de scores anders zijn bij verschillende weersomstandigheden dan vind ik dat geen goede reden. Bij alle wedstrijden, goed of slecht weer, heeft iedereen even veel kans om punten te scoren, ongeacht je weersvoorkeur, ervaring of model.
Als er een andere reden is om de puntentelling te veranderen dan moet er nagegaan worden of de uitslag beduidend anders zou zijn als er een andere puntentelling zou zijn.
Het huidige systeem werkt en ik vind: If it isn't broken, don't fix it.

Elk systeem werkt en zal een bepaalde groep vliegers selecteren. Tijdens een WK zou het kunnen gebeuren dat je 10e word met 98% maar het zou ook kunnen gebeuren dat je 2e word met 97 %. Noem mij maar gek maar ik vind dat 2e worden toch echt veel hoger aangeslagen moet worden dan 10e ook al is het percentage iets minder. Uiteindelijk gaat het altijd om de winst. Om wie je achter je hebt gelaten en wie er nog voor je staan. Die mensen die een percentage score prefereren worden schijnbaar liever 10e met 98% dan 2e met 97 %. In elke sport zou in een onderlinge confrontatie die met 4 tegen 1 gewonnen word diegene die 4 maal wint voor staan. In het f3k vliegen sta je dan gewoon met 2 tegen 0 achter. Ga me a.u.b niet vervelen met de teksten had je maar moeten gaan vliegen in Swalmen of het is toch allemaal goed gekomen. Het gaat niet om dit seizoen het gaat mij er om dat volgend seizoen er een goede regeling komt. Ik plijt dus voor een puntenregeling zoals voorgesteld in post 1 al dan niet gemodificeerd want percentage scores hebben wel uitgewezen dit seizoen dat dit erg onberekenbaar kan zijn.
In een puntensysteem gaat het dus alleen om de classering en niet om de percentages en dat is waar het in een EK en WK ook om gaat.

Laatst bewerkt:
OEI. wat fel, de lol gaat er zo wel af.

Mijn idee, organiseer 1 selectiewedstrijd die ook meteen bepaald wie de Nederlands Kampioen is, dat is weliswaar een momentopname maar dat is een WK of EK ook. Doen we dit in 1 weekend dan kunnen we veel ronden vliegen (geen Mini) en er ook nog voor zorgen dat iedereen door de groepen heen rouleert. Een zo gelijk mogelijke verdeling, niet op basis van sterkte maar van hoe vaak je tegen iemand vliegt.
Dan is het eender besproken item "de random loting" ook meteen getackeld want ook daar ligt wat zeer.

En dan kunnen we met veel meer plezier een aantal andere wedstrijden organiseren/vliegen in Nederland die nergens om gaan. Dan hoef ik maar 1 Nederlandse wedstrijd te missen en niet de andere Nederlandse wedstrijden.

Loet

Mag je ook meedoen als je 2 paspoorten hebt?:worship:

Ja, dat is bij jullie over de Moerdijk toch heel sterk in de mode : een Zweeds en een Turks paspoort en je bent al gauw in de running. Plus uiteraard een Nederlandse identiteitskaart.

Wie zit er nou uiteindelijk in de WK ploeg voor Nederland ?

Ik begrijp dat Peter niet gaat hetgeen voor de meeste deelnemers alleen een positieve uitwerking op het eindresultaat kan hebben.

Groetjes,

Yves

Wie zit er nou uiteindelijk in de WK ploeg voor Nederland ?
Groetjes,

Yves

In principe dan de nummer 2, 3 en 4. In dit geval dus Goswijn, Alex en Bas.
Als er daar 1 van uitvalt dan wordt nummer 5 gevraagd, dat ben ik en ik heb geen interesse. Dus dan wordt nummer 6 gevraagd en mocht die ook niet willen dan dus nummer 7 enz, enz.

Nu Peter niet gaat zet ik al mijn geld op jou Yves:worship:

Loet

Persoonlijk vind ik de extra beloning tijdens moeilijkere omstandigheden juist een correcte manier van tellen, misschien nog wel beter dan het laten afhangen van aantal deelnemers oid. Goswijn heeft een super prestatie geleverd door onder de moeilijke omstandigheden in Swalmen stevig uit te halen! (Goswijn; nog gefeliciteerd!)

Om beter te presteren onder het huidige systeem, moet er energie gestopt worden in het leren vliegen onder moeilijkere omstandigheden, en het robuust uitvoeren van het materiaal. Kijken of we dan volgend jaar Goswijn een keer partij kunnen gaan geven in Swalmen!

Peter
ok, ik zal ook serieus mn steentje bijdragen... Na alle reakties gelezen te hebben, ik weet nu wat er bedoeld wordt en ja das best lastig.
Wij komen hier op 2 dingen:
- Juist bij mooi weer, waar de meeste deelnemers goede tijden vliegen, liggen de percentages dicht bij elkaar, daardoor veel moeilijker voor de top om eerste te worden? Dit zou juist extra beloond moeten worden?
- En juist bij slecht weer onderscheid de top zich duidelijker van de rest, en zou het makkelijker moeten zijn om in de top 3 te eindigen?

Als tweede punt valt ons op dat een winnaar van een ronde altijd 1000 pnt krijgt, ook al is de streeftijd niet gehaald. Misschien een punt om over na te denken om dit anders te belonen?
Ik bedoel bijvoorbeeld: AULD , winnaar vliegt 3x 3 min. vol = 1000 pnt, duidelijk, maar zoals t nu is, als de winnaar wint met 3x 2.40 min. krijgt ie ook 1000 pnt.
Als je dit zou veranderen, krijg je een eerlijker beeld van de gevlogen tijden en dus de prestaties van de winnaars. En een breedere verspreiding van het punten totaal?

In principe dan de nummer 2, 3 en 4. In dit geval dus Goswijn, Alex en Bas.
Als er daar 1 van uitvalt dan wordt nummer 5 gevraagd, dat ben ik en ik heb geen interesse. Dus dan wordt nummer 6 gevraagd en mocht die ook niet willen dan dus nummer 7 enz, enz.

Nu Peter niet gaat zet ik al mijn geld op jou Yves:worship:

Loet

Dank je voor de verklaring van de teamselektie Loet. Met Alex, Goswijn en Bas staat Nederland zeer sterk. Ik wens ze alvast alle sukses.

Maar . . . als je zelf niet in het Oranje team zit - en op konditie dat ik gekwalificeerd wordt voor België (hoop doet leven) - kan je mij dan eventueel coachen ? Jouw coaching fees bespreken we later wel.

Er staat naar mijn weten dienaangaande geen beperking in het reglement.

Yves

Beste allemaal,

Deze discussie is uiterst zinvol maar we komen niet verder. Het beargumenteren van jouw mening en het reageren op dat van een ander, die fase hebben we nu wel gehad.

Laten we een stap verder gaan. Ik ga alle landgenoten die dit jaar een of meerdere wedstrijden in het NK hebben gevlogen een mail sturen met de vraag of we het huidige systeem willen handhaven of open staan voor een andere puntentelling, welke dat ook mag zijn.
Als het merendeel aangeeft het huidige systeem te willen behouden is het verspilde moeite om nu op kort termijn allerhande mooie variaties te verzinnen. Is het merendeel voor een verandering of staat open voor het onderzoeken van een andere puntentelling dan kunnen we alsnog een projectgroepje samenstellen die de verschillende opties onderzoekt. Over de voorstellen die hieruit voortkomen kunnen we dan weer stemmen.

Dank je voor de verklaring van de teamselektie Loet. Met Alex, Goswijn en Bas staat Nederland zeer sterk. Ik wens ze alvast alle sukses.

Maar . . . als je zelf niet in het Oranje team zit - en op konditie dat ik gekwalificeerd wordt voor België (hoop doet leven) - kan je mij dan eventueel coachen ? Jouw coaching fees bespreken we later wel.

Er staat naar mijn weten dienaangaande geen beperking in het reglement.

Yves
Ik wil niet meer naar een E- of WK dus ook niet om te coachen.
Wel jammer voor jou want wij 2 zijn een bijna onoverwinnelijk koppel:D

Loet

Doel van de selectie is om de beste piloten naar het WK of EK te sturen. Blijkbaar moeten we beginnen om wat aan de motivatie van een aantal piloten doen om dit te bereiken.

Bas

Doel van de selectie is om de beste piloten naar het WK of EK te sturen. Blijkbaar moeten we beginnen om wat aan de motivatie van een aantal piloten doen om dit te bereiken.

Bas

Bas, de beste piloten zijn toch al geselekteerd, of wil jij zoals Peter ook jouw kandidatuur intrekken ?

Nou, nou, geen kat die het aanfdurft om hier nog een kommentaartje te schrijven. Iedereen zit met spanning te wachten op de E-mail van Theo, behalve wij Belgen natuurlijk.

Loet, ik dacht aan 250€ per ronde voor de coaching + verplaatsingskosten natuurlijk. Maar ja, als je echt niet wil naar Zweden gaan . . .

Goed nieuws : mijn eerste V3 is net geland in het postkantoor.

Morgenvroeg ga ik hem ophalen. Banzai !:evilbat:

Yves

Iedereen zit met spanning te wachten op de E-mail van Theo, behalve wij Belgen natuurlijk.

Yves,

dat mailtje hebben we al ontvangen dus ook bij de Hollanders geen spanning.
Voor wie het intereseert ik heb aangegeven open te staan voor een nieuwe puntentelling en wil in het projectgroepje deelnemen.

Bas.

Loet, ik dacht aan 250€ per ronde voor de coaching + verplaatsingskosten natuurlijk.

Yves

Jammer dat ze maar 15 rondes willen vliegen, dat levert dan, ondanks jouw genereuze aanbod, toch echt te weinig op...............:D:D

Misschien heeft Didier tijd, die schreef dat hij geen wedstrijden meer wilde vliegen, wellicht wel coachen.

Loet

Ik laat me nooit en te nimmer omkopen door een Stobel-piloot:p
Loet

Deze Loeterische repliek past perfekt in het kader van de puntentelling : hij heeft me hiermee letterlijk uitgeteld.
Ik blijf definitief liggen en sta niet meer op :agrue:

Tegen de wakkere man is geen kruid gewassen : nog op het veld, noch op het Forum.

Wat is dan uiteindelijk het resultaat van jullie diskussie jongens ? Blijft het bij 6/6 ? Hebben jullie voor percentage of punten gekozen ?

In België gaan we voor volgend seizoen waarschijnlijk een zeer eenvoudig selektie systeem toepassen : optelling van de percentage scores in vier wedstrijden. Daarvan twee vrij te kiezen in België plus twee verplichte Eurotouren (Assen en Nancy).

Groetjes,

Yves

Laatst bewerkt:
Back