Voerboot motor wordt heel erg heet en gaat roken.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bossie, 21 okt 2019.

  1. Bossie

    Bossie

    Lid geworden:
    28 sep 2019
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Volendam
    Hallo ik heb hier op het forum al een hoop informatie gevonden en nu is er toch iets waar ik niet uit kom.
    Het is namelijk zo ik heb een voerboot 2e hands gekocht met wat werk. Ik heb alle bedrading vernieuwd, nieuwe as, nieuwe motor( graupner 700 turbo) en een robbe 755/40, nieuwe regelaar (Robbe navy control 540R), nieuwe bec (D-Power Antares UBEC 6A).
    Ik heb dit gedaan omdat ik op 18volt wil gaan varen. Het is namelijk zo ik werk in de bouw en heb makita accu's 18v 5.0ah zat liggen dus heb ik accu's genoeg om mee te nemen. Ik heb een omvormer ertussen zitten voor de led verlichting de omvormer is een 18v naar 12 volt met een vermogen van 20ah. De motor die erin zat werkt goed alleen na het varen begaf de zekering het die ik er tussen heb gemaakt en nadat ik de boot terug aan de kant heb gehaald (had ik tijdens de testvaart vast gemaakt aan mijn hengel) en ik de deksel van de boot opende was het een stoomboot geworden. Motor doet het nog wel maar ik heb toch 2 andere motors gekocht voor het geval dat. Met de nieuwe motor de graupner heb ik daarna ook test vaart gedaan en ook die begon te roken. Mijn as draait soepel, de schroef die erop zit is een 55 a 60 mm messing schroef. De modelbouwwinkel zei mij dat deze motors dat aan moeten kunnen. Mijn vraag is nu weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn waarom de motors gaan roken. De motor zit in een rubber houder maar na een korte vaart wordt het behoorlijk heet. Hij kan zijn lucht wel kwijt (houder dekt niet de hele motor af) maar de boot is wel gesloten. Ik hoop dat iemand een idéé heeft wat het probleem kan zijn.

    Alvast bedankt voor de hulp.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Het ziet er heel sterk naar uit dat je de motoren zwaar aan het overbelasten bent.
    Als je van 12V naar 18V gaat is dat 50% meer!! Dat zal je moeten compenseren omdat de motor ook 50% sneller wil gaan draaien. Als je de zelfde schroef er op laat zitten zal de motor heel veel meer stroom gaan trekken om die schroef ook sneller te laten draaien. Dat betekend dus overbelasting van de motoren.
    Om dat op te lossen kan je twee dingen doen, kleinere schroef monteren zodat de motor weer "normale stromen" gaat trekken of andere motor gebruiken die bij 18V net zo veel toeren maakt als de huidige motor bij 12V. Dan is een andere schroef niet nodig.

    Edit: meervoud naar enkelvoud, er wordt maar 1 motor gebruikt.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2019
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bossie, Zet er maar 2 Bühler motoren in. Die kun je echt continue laten draaien op 18 Volt. De andere motoren kunnen dat wel eventjes, maar houden dat niet erg lang vol.
    De Graupner 700 turbo draait voor die grote schroeven veel te snel. Dan wurg je ze af en ontstaat er een hoop warmte. De Bühlers kun je op twee manieren monteren. Doe het zo dat bij vooruit draaien de + van je regelaar aan de rode draad ligt. Dan zijn links en rechts even sterk en vaart je boot mooi recht. Succes ermme. Gr. Klaas.

    https://www.rc-point.nl/index.php?i...v-03--pakket&action=article&aid=69112&lang=nl
     
  4. Bossie

    Bossie

    Lid geworden:
    28 sep 2019
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Volendam
    Hoi ernst en klaas dank je voor de reactie! Er zit maar 1 motor in de boot geen 2 maar toch zoals jij zegt dat de graupner veel te snel draait voor die boot ga ik daar dan vanuit. De graupner gaat er dus zo en zo uit. De robbe ga ik eerst even proberen als dat ook te warm wordt pak ik de bühlers motor. Ik zit alleen even met het asje die is nu 5mm dus zal ik op me rabboesch kruiskoppeling een ander aansluit asje moeten bestellen maar die bestel ik dan meteen mee. Het gaat er mij wel om dat hij niet te langzaam gaat ik ben een beetje bang dat dat met de bühlers het geval gaat worden.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2019
    Erik57 vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bossie, Hoe groot (lengte en breedte) en zwaar is voerboot van je. In wezen bepaalt het model van je boot de snelheid. Er vanuit gaande dat het geen planerende boot is dan krijg je er bij een lengte van 90 cm niet meer snelheid in dan een goede 4 km/uur. Dat is de maximale rompsnelheid. Tot die snelheid heb je relatief weinig kracht nodig. Alle energie die je er meer insteekt resulteert in een groot stroomverbruik en warmte. Dat gaat ten koste van de vaartijd. Met een Bühler vaar je zeker 3 x zo lang eer de accu leeg is. Een Raboesch koppeling is gemakkelijk aan te passen van 5 naar 4 mm. Als je veel kracht wilt hebben met een kleiner stroomverbruik dan zou je eventueel voor een borstelloze motor kunnen kiezen. Maar dan heb je ook een andere regelaar nodig. Maar ook dan geldt nog steeds de maximale rompsnelheid. Ben benieuwd naar je bevindingen. Gr. Klaas.
     
  6. Bossie

    Bossie

    Lid geworden:
    28 sep 2019
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Volendam
    De boot is 65cm lang 36cm breed en weegt ongeveer 6 a 7 kilo. Ik hoeft geen uren te kunnen varen. En is max 300 meter heen en 300 meter terug als ik dat 5 a 6 keer haal ben ik blij. Er liggen 2 accu's van 18 volt 5.0ah in parallel geschakeld dus dat is dan in totaal 10.0ah en ik heb 6 accu's dus dat is het probleem niet. Hierbij een foto van de voerboot.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Bossie

    Bossie

    Lid geworden:
    28 sep 2019
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Volendam
    Hier ook een foto van de schroef
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hangt een mooi schroefje aan Bossie! Met 65 cm lengte wordt je rompsnelheid (4,5 x wortel 0,60 =) 3,48 km/uur. De formule is 4,5 x de wortel uit de waterlijnlengte in meters = max. rompsnelheid in km/uur. Succes verder met het varen/vissen. Gr. Klaas.
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.637
    Locatie:
    Betuwe
    Bossie: zowel je Speed 700 als de 755/40 zijn niet geschikt om zo'n (logge) voerboot aan te drijven met zo'n schroef. En al helemaal niet op 18V.
    De motor wil zijn eigenaar altijd plezieren en zal altijd proberen om te doen wat gevraagd wordt. Maar als de eisen te hoog liggen... (Lees: 18V)
    Een vuistregel in de modelvaarderij is dat de diameter van de schroef nooit groter moet zijn dan de diameter van de (borstel)motor.
    (bij een rechtstreekse aandrijving, dus zonder vertraging tussen motor en schroefas)
    En zeker bij 18V gaat de motor dan naar de vaantjes... Enfin dat heb je geroken...

    Advies: Inderdaad Bühler: draait langzaam, verbruikt weinig stroom en is uiterst betrouwbaar.
    En wellicht een andere schroef er op zetten (kleinere diameter) Maar eerst maar eens kijken wat die Bühler doet.
     

Deel Deze Pagina