Voerboot ombouwen naar digitaal handzender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Danny-010, 16 jan 2023.

  1. Danny-010

    Danny-010

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste lezer,

    aller eerst alvast bedankt voor lezen. Ik ben hier nieuw en hoop mijn verhaal zo goed mogelijk uit te leggen.

    ik heb een voerboot gekocht voor het karpervissen maar niemand kan mij helpen in die scene. Wellicht kunnen de knappe koppen hier iets betekenen voor mij.

    het gaat op een baitcruiser xl en met een handzender op 40MHZ die ik wil ombouwen naar een digitaal handzender(kopen via ali expres.)

    In nederland ben ik gemiddeld 170e kwijt en bij alie expres volgens mij dezelfde voor €50,- nu vroeg ik me af waar ik op moet letten om dit aan te schaffen en hoe ik dit moet installeren in mijn voerboot.

    Dit is allemaal compleet nieuw voor mij. Voerboot gekocht zonder handzender en wil graag een digitale handzender kopen aangezien de 40mhz niet meer te koop is.

    als ik meer info moet aanleveren hoor ik dat graag !
    Foto 1 handzender (model niet meer leverbaar)
    Foto 2 ontvanger in de voerboot

    thanx !
    Danny
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Met alleen een zender ben je er niet! Je hebt ook een ontvanger nodig, die wordt vaak met de zender meegeleverd maar helaas niet altijd. Vooral bij die "goedkope" zenders is dat het geval. Je moet de ontvanger er dan los bij kopen en die kost dan ongeveer net zo veel als de zender. Je "winst" is dan direct een stuk minder.
    Als je gaat ombouwen heb je meer nodig dan alleen een zender en ontvanger. Je kan dan namelijk de elektronica die er nu in zit niet meer gebruiken. Die is bedoeld voor de meegeleverde zender en de mogelijkheden die zij er in hebben geprogrammeerd. Dat doen die floeperts namelijk nog wel eens. Alles moet er uit en je kan alleen de motor(en), de verlichting en de accu gebruiken.
    Zo hebt je een servo nodig om het roer te bedienen. Ook nog één of twee misschien wel drie extra servo's om de voerbak(ken) te bedienen en eventueel de haak te lossen.
    Je hebt een regelaar nodig om de motor te regelen. Heb je twee motoren dan heb je ook twee regelaars nodig. Vaak stuur je dan met de motoren en heb je geen roer dus ook geen servo daarvoor nodig, scheelt er weer één.
    Heb je ook verlichting dan kan je die ook via de zender aan en uit schakelen. Hiervoor is dan een extra servo nodig of (beter) een stukje elektronica die de lampen aan en uit kan schakelen op commando via de zender.
    Soms is er ook nog een bec (battery eliminator circuit) nodig om de ontvanger en de servo's van stroom te voorzien. Die zit heel vaak in de motorregelaar ingebouwd. In dat geval is een aparte bec niet nodig.
    Er komt dus wel meer bij kijken.

    Overigens is mijn ervaring dat je beter goede apparatuur kunt kopen dan dat goedkope spul via ali en zo. Ik heb de afgelopen jaren een stuk of 6 voerboten omgebouwd voor familie en directe vrienden en iedereen was blij met het resultaat. De zaak werkt veel betrouwbaarder dan met de oorspronkelijke apparatuur van de voerboot "fabrikant". Meestal konden ze ook langer varen met de zelfde accu omdat de motor beter geregeld kon worden. Een neef van me had zelf apparatuur via een Chinese site gekocht en was maar wat trots dat hij "maar" €85 had betaald. Helaas kwam hij er al snel achter dat die apparatuur niet erg betrouwbaar was. Legde hij bijvoorbeeld de zender even naast zich in het gras dan was de verbinding meteen weg en kon de boot gekke dingen doen. Ook de reikwijdte viel nogal tegen en de zender vrat batterijen. Als hij een dagje ging vissen moest hij minstens één keer de batterijen in de zender vervangen omdat ze leeg waren. Na een half jaar was hij het zat en heeft hij betere spullen gekocht. Wel duurder maar veel betrouwbaarder, grotere reikwijdte en (veel) minder batterijen nodig. Met één set batterijen kon hij zeker twee dagen varen.
    De zender die je laat zien is een redelijke zender maar geen topmodel. Waarschijnlijk kan je hier wel mee vooruit dus dat kan een goede keuze zijn. Maar je kan hem ook hier in Nederland kopen bij de Droneshop. Zij leveren hem met ontvanger maar is daar wel €20 duurder. Het voordeel is dat je dan geen gelazer hebt met de douane, btw en invoerrechten en zo meer. Als dat er allemaal ook nog bij komt kan je wel eens duurder uitkomen dan bij de droneshop. ;)
    Al met al is het prima te doen maar wel duurder en meer werk dan je nu misschien denkt.

    Ik zag net dat er voor die boot speciaal een "digitale handzender" wordt verkocht door de fabrikant. Die kost €160 maar is compleet en kan je zo op de bestaande print in de boot aansluiten in plaats van de 40MHz ontvanger.
    Kijk maar eens HIER.
    Persoonlijk zou ik er niet lang over nadenken en die zender/ontvanger set kopen. Je hoeft dan verder niets om te bouwen, niets extra's te kopen en je hebt garantie van de fabrikant. Uiteindelijk kan dit zelfs wel eens goedkoper zijn dan alles ombouwen.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2023
    Ronaldp en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Als ik zoek om wat voor een voerboot het gaat krijg ik direct update zendersets te zien met normale ontvangers, zelfs een Flysky:
    Bait Cruiser XL Digitale 2.4 Ghz handzender (upgrade/reparatie) - BaitStar Voerboten (baitstar-voerboten.nl)

    Opvallend stukje text:
    Dus je moet blijkbaar een PPM signaal aanbieden.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    @Roelof, die zender had ik ook al gevonden en ook in mijn berichtje aangegeven! Dat is natuurlijk veruit de eenvoudigste oplossing, en zoals ik ook al aangeef waarschijnlijk de goedkoopste.
     
    Danny-010 vindt dit leuk.
  5. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Danny,
    Maak even een foto van de aansluiting van de ontvanger en waar deze op is aangesloten.
    Wellicht kunnen we dan wat beter advies geven want het lijkt mogelijk om een andere zender en ontvanger er op aan te sluiten mits je even wat wil knutselen.
    Gr, Paul
     
    Danny-010 vindt dit leuk.
  6. Danny-010

    Danny-010

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rotterdam
    dankjewel voor je zeer uitgebreide uitleg.
    Zoals ik het begrijp kan ik beter voor een kant en klare set kiezen ipv zelf met servos knutsele.

    ik zag indd de digitale zender met ontvangen maar zoiets zag ik ook bij ali expres(lijkt hetzelfde)

    tevens krijg ik vandaag een oude orginele handzender opgestuurd van iemand na lang zoeken alleen nu zal dit niet met elkaar werken denk ik.

    hiervoor begrijp ik dat er iets met kristallen gedaan moet worden ?

    bedankt iedergeval !

    gr danny
     
  7. Danny-010

    Danny-010

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rotterdam
  8. Danny-010

    Danny-010

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste paul,

    een beetje knutsele kan nooit geen kwaad !

    als ik thuis ben zal ik direct duidelijke fotos maken van de ontvanger.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zo'n 40mhz zender kan best werken..
    40 mhz is weer onderverdeeld in kanalen, en de manier om daarop af te stemmen is door de kristallen in de zender en ontvanger te wisselen.
    zit er in 1 van de twee een afwijkend kristal, zal het nooit werken.
     
    Danny-010 vindt dit leuk.
  10. Danny-010

    Danny-010

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rotterdam
    Hierbij de gemaakte fotos van de printplaat waar die op aangesloten moet worden en de ontvanger waar het witte kabeltje aan zit. Die gaat naar de antenne toe.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Danny-010

    Danny-010

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt alleen zijn er geen kristallen meer leverbaar bij de baitboats shops en moet ik naar digitaal over dat best prijzig is voor een boot die nog geen 100e heeft gekost.

    Nu zag ik bij ali expres voor 50e een flysky met ontvanger maar de vraag is waar ik op moet letten met aanschaf en of het uberhaupt gaat werken. Zag wel iets met een ppm converter voorbijkomen dat ik denk ik er wel bij moet kopen/maken/weet het niet hahah
     
  12. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Je moet ten eerste niet rekenen met de prijs die jij voor een tweedehands boot heb betaald, die voerboten zijn nieuw best prijzig heb ik gezien. Je moet rekenen of het je waard is deze weer werkend te krijgen. Per slot van rekening werkt deze voor de prijs nu niet.

    Ten eerste zijn kristallen nog steeds te krijgen, onder andere hier: https://www.rc-point.nl/zoeken?query=Kristal
    De vaarders met onderzeeboten gebruiken nog steeds 40MHz, onder water werkt digitaal niet. Door de massale overstap naar digitaal is de analoge band niet meer zo druk bezet.

    Ten tweede is de FlySky zender onder het eigen merk Reely ook bij de Conrad te koop als je wel naar digitaal wil overstappen: https://www.conrad.nl/nl/p/reely-ht...-aantal-kanalen-6-incl-ontvanger-1310037.html
    Kost iets meer als Ali, maar je koopt met Europese garantie, dus twee jaar, bij Ali kun je dat vergeten.

    Als deze voerboot inderdaad een losse ontvanger heeft lijkt een ombouw naar digitaal niet heel moeilijk.
     
    Danny-010 vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    wat ik hier dan wel weer ff grappig vind, is dat de boordcomputer van de boot blijkbaar met 1 servo kabel wordt voorzien van alle kanalen
    Dus OF: men heeft iets heel leuks met de zender en ontvanger gedaan waardoor alles over 1 kanaal loopt
    OF we missen iets, en er zitten normaal nog veel meer van die stekkertjes in de ontvanger

    de eerste optie zal het geval zijn, vermoed ik..
    en dan gaat zomaar een andere ontvanger erin niet werken..
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Heel veel "ouderwetse" ontvangers hebben een extra ingang waarop je de zender met een speciale kabel kon aansluiten. Die kabel sluit je aan op de leraar/leerling aansluiting en de andere kant op die extra aansluiting van de ontvanger. Die speciale kabel zorgt ervoor dat de zender wordt ingeschakeld maar zonder dat het 40MHz gedeelte inschakelt. Alleen de puls generator werkt dan alsof het een leerling zender is. Het signaal van de zender is een PPM signaal wat normaal naar het 40MHz deel gaat of via de kabel naar de leerling zender.
    De speciale ingang van de ontvanger is bijna altijd de batterij (BAT) aansluiting van de ontvanger. Je hebt maar twee draden nodig voor de batterij (accu) dus de derde blijft over en die wordt als ingang gebruikt. Het PPM signaal van de zender, beter gezegd de puls generator van de zender, gaat via de kabel naar die derde pin.
    In de ontvanger is die pin verbonden met de ingang van de puls versterker die aangesloten is op uitgang van de middenfrequent versterker in de ontvanger. Tijdens normaal gebruik kan je op die pen het ontvangen zendersignaal zien en kan je die uitgang gebruiken om de ontvanger optimaal af te regelen. Met die speciale kabel zet je rechtstreeks het zendersignaal op die uitgang/ingang en kan je de servo's bedienen om alles te testen zonder dat de werkelijke zender aan staat. Weinig mensen weten dit en het werd dan ook zelden gebruikt. De uitgang van de ontvanger werd wel gebruikt om de ontvanger af te regelen, ik heb dat honderden keren gedaan.
    Omdat op dat punt dus ook het PPM signaal van de zender te zien is tijdens normaal gebruik wordt dat signaal gebruikt voor de besturing van de boot. Via die drie aderige kabel wordt de ontvanger op de print in de boot aangesloten en krijgt de ontvanger voeding. De print krijgt het PPM signaal van de ontvanger. Op die print wordt dat PPM signaal gedecodeerd om de boot te kunnen besturen.
    De moderne S-Bus is dus eigenlijk helemaal niet zo nieuw, in feite bestaat het al minstens 40 jaar. ;);)
     
    Danny-010 vindt dit leuk.
  15. Danny-010

    Danny-010

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rotterdam
    thanx voor je andwoord. Maar ik krijg dus nu binnenkort een orginele handzender 40mhz.
    Waar moet ik op letten als ik de kristallen koop?
     
  16. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Uit de handleiding van de FlySky bij 8.8:

    [​IMG]

    Deze ondersteund PPM uitgave, dus dat zal ook de reden zijn dat deze zender als kant en klare oplossing wordt aangeboden, weliswaar tegen een meerprijs.
     
  17. Danny-010

    Danny-010

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rotterdam
    Prachtig verhaal. Snap er alleen niks van zelfs na 3x lezen hahaha
     
  18. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Zend en ontvangerkristal is een combinatie, ze moeten passen (bouwvorm) en als er meerdere gebruikers zijn moet je niet op dezelfde frequentie zitten.
     
    Danny-010 vindt dit leuk.
  19. Danny-010

    Danny-010

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rotterdam
    Oke , dus de pinnentjes moeten passen in de ontvangen en zender.
    En qua frequentie… tja als er nog zoon zelfde voerboot zou varen maar die heeft dan niet dezelfde kristallen toch ?? Want ik moet kristallen halen voor 40mhz ?
     
  20. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland

Deel Deze Pagina