Voerboot van scratch bouwen.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door MarcS, 2 apr 2012.

  1. MarcS

    MarcS

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    108
    Heren & Dames,

    Momenteel heb ik een Ultimate voerboot, een catamaran, die origineel door 2 motoren bestuurt wordt. Origineel is de electronica van bedenkelijke kwaliteit, maar goed daar was was de prijs dan ook naar. De boot presteerde redelijk en ik kon mijn voer op de plekken krijgen waar ik wilde. Na een jaar begon de electronica te verweren en de motoren zelfs te roesten. Dit ondanks het regelmatig met alle kleppen open laten drogen. Eigenlijk deed ik dit naar iedere voerbeurt. Ook ergerde ik mij mateloos aan de antenne, die stak uit en zat regelmatig vast in overhangende takken. De zender ontvanger combinatie liet de boot regelmatig rond dobberen omdat de ik geen contact meer kreeg met de boot. Normaal zou je zeggen, ach fijn een stukkie zwemmen maar ik vis de winter door en dan is dit geen pretje.

    Lang verhaal kort, het moest allemaal anders. Na eerst veel, heel veel, bijgelezen te hebben op o.a. dit forum, wilde ik naar een digitale set voor de reikwijdte maar bleek dit niet te kunnen zonder alle overige electronica uit de boot de halen. Een aantal mensen hier hebben mij fantastisch geholpen met alle vragen die ik had. Lezen is 1 ding, het allemaal echt begrijpen een 2e ondanks dat ik redelijk veel technisch inzicht heb en google mijn beste vriend is om zaken die ik niet meteen snap verder uit te zoeken. Alle adviezen t.a.v. 2 motorig sturen enz. Heb ik de boot toch maar omgebouwd met goede spullen Fubata, Graupner, Robbe enz. waardoor het bereik meteen geweldig was, de boot kan zo ver weg dat ik hem geeneens meer kan zien. De bestuurbaarheid was redelijk, maar rechtdoor varen was er niet bij ik moest altijd wel een beetje corrigeren. Trimmen, op de handzender, was niet te doen omdat dit irritante piepen in de boot veroorzaakte. De snelheid was, waarschijnlijk door de keuze van werkschroeven, niet helemaal wat ik er van verwacht had. Op een gegeven moment heb ik zelfs nog een diepte meter ingebouwd en toen was de lol van de voerboot eigenlijk volledig weg. Doordat de dieptemeter in de linker drijver moest, er was echt geen andere plek, ligt de boot altijd een beetje op 1 oor en is de bestuurbaarheid nog slechter geworden. We hebben het over een voerboot, dus is er ergens een moment dat ik het voer los en er vanaf dt moment een extra plaat in het water hangt, haaks op de vaarrichting, en dan is de bestuurbaarheid ronduit slecht te noemen. Ik kan de boot alleen maar weer aan de kant krijgen door snel afwisselend hard stuurboord en hard bakboord te geven. Jullie kunnen je prima voorstellen wat dit met mijn accu tijd doet?

    Zo genoeg geklaagd! Wat gaan wij er nu aan doen?

    Ik ben dus op zoek gegaan naar een nieuwe voerboot, er zijn immers een aantal hele mooie te koop. Ja mensen, karpervissen is een wetenschap aan het worden. De vis wordt steeds slimmer en je moet steeds precieser voeren en vissen om te kunnen vangen. De CFO thuis, was met de ombouw al niet blij maar liep rood aan toen ik op zoek ging naar een nieuwe voerboot. De boten die ik namelijk op het oog had kosten zomaar ergens tussen de € 1000,= en € 1500,=. Dat zou weer een behoorlijke aderlating zijn en een behoorlijke deuk in onze spaarpot opleveren. Nu is mijn CFO wel zo dat ze er even aan moet wennen en vervolgens wel denkt doe dan maar, als het dan nu maar de boot is die ook echt 100% goed is. En daar zit de kneep ....... alle boten hebben iets waarvan ik denk dat is niet (meer) wat ik wil. Het losmechanisme van het voer zint mij niet, is dan meestal te fragiel. De verlichting is totaal niet naar mijn zin, ze zijn niet 2,4GHz, de electronica is weer chinees ...... ach er zijn legio redenen waarom een boot in mijn ogen niet voldoet. Ik denk dat de CFO ontploft als ik zo’n dure boot koop en vervolgens mijn eigen electronica etc. weer ga inbouwen J.

    De enige optie is kijken naar andere boten en daar alle voordelen van proberen in 1 boot te verwerken, om zodoende een voor mij geschikte voerboot te maken die ten alle tijden doet wat ik er van verwacht. Ik zag op internet ontzettend mooie filpjes over het maken van een romp met een vaccuum systeem. Ik heb denk ik alle filmpjes wel gezien en het leek mij een mooie, maar vooral eenvoudige manier om een romp te maken. Echter toen ik uitgezocht had wat de initiele investering zou zijn aan apparaten die ik nooit meer zou gebruiken, heb ik dit idee maar weer laten varen. Dan de keuze gemaakt tussen het maken van een plug en het maken van een mal. Beide valt wat voor te zeggen in de tijd die je erin moet stoppen, maar de keuze is gevallen om de boot via een mal te maken. Dus eerst een plug maken, dat leek mij m.b.t. het schuren en gladmaken de beste optie omdat je aan de buitenkant kunt werken. Vervolgens een mal maken mbv de plug, hierdoor kan ik met gelcoat een mooie strakke gladde buitenkant maken. De binnenkant is voor mij niet zo belangrijk, het is een voerboot J.

    De problemen waar ik in de denk fase tegen aan loop en jullie hulp bij nodig heb:
    De boot wordt ongeveer 680mm (L) x 480mm (B) x 290mm (H), deze afmetingen heb ik afgekeken van een boot die mij op de meeste visuele aspecten wel aansprak.

    • De romp:
      • Trimaran
      • De afmetingen van de drijvers is nog wel een hoofdbrekertje. Ik ga deze week even alle onderdelen wegen en een inschatting maken van het gewicht van de romp. Aan de hand daarvan zal ik moeten berekenen hoeveel drijfvermogen ik nodig heb.
      • Hoe spits zouden de boegen moeten zijn van de drijvers voor een optimale verhouding in drijfvermogen en door het water snijden? Het is uiteraard geen speedboot, maar een duwbak is lastiger te verplaatsen dan een spits bootje.
      • Is het verstandig om de achterkant van de drijver(s) met de schroeven ook spits toe te laten lopen om zodoende meer water toevoer naar de schroeven te krijgen?
      • Keuze uit glasvezel / epoxy combinatie of Carbon weefsel epoxy combinatie. Wat ik ervan lees is carbon 3-4 maal sterker dan glasvezel en zou ik dus aan 2 lagen genoeg moeten heben, glasvezel zou ik toch wel 4 laags moeten om een beetje sterkte op mijn romp te krijgen. Hierdoor is het kosten aspect te verwaarlozen, dus ben ik op zoek naar jullie kennis in dezen. Hebben jullie voorkeur? Verwerking / stevigheid alle aspecten tellen mee!
    • De voortstuwing:

      Momenteel piept er iets in mijn boot als ik zcht vaar en ik kan er niet zo goed de vinger op leggen wat precies. Mijn vermoeden is dat dit komt door de combinatie V-Mixen, Speed Profi 40’s, Graupner 720BB motoren.
      • Weten jullie waar dit vandaan komt?
      • Zou een Y-Harnas, ipv de v-mixer, een beter bestuurbaarheid opleveren indien ik toch zou kiezen voor een 2 motorige aandrijving?
      • Zou een Y-Harnas / V-mixerloze besturing in combinatie met 2 motoren en 2 roeren (in de buitenste drijvers) een beter resultaat opleveren dan een enkele motor / roer combinatie in de middelste drijver?
    • Keuze aantal motoren / schroeven / roeren, wat heeft jullie voorkeur?.
      • 1 motor / schroef / roer in de middelste drijver.
      • 1 motor / schroef in de middelste drijver + 2 roeren in de buitenste drijvers.
      • 2 motoren / schroeven in de buitenste drijvers + roer in de middelste drijver.
      • 2 motoren / schroeven / roeren in de buitenste drijvers.
      • 2 motoren / schroeven in de buitenste drijvers v-mixer.
      • 2 motoren / schroeven in de buitenste drijvers Y-Harnas.
    Tot zover de openingspost, het is een lang verhaal ik weet het maar ik had het even nodig om tot de eerste vragen te komen. Uiteraard heb ik nog veel meer vragen maar die komen in een iets later stadium wel.
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mooi uitgebreid verhaal, daar zouden anderen die hulp zoeken een voorbeeld aan kunnen nemen.

    Die piepjes op lage snelheid komen gegarandeerd van je regelaars. Omdat die op een hoge frequentie werken, kunnen ze een hoorbare piep geven bij het langzaam draaien. Op hogere toeren is dat weer weg. Als ze piepen als de sticks neutraal staan, staat je trim van de regelaar niet helemaal goed, en zit de regelaar net tegen "starten" van de motor aan. Wil je daar vanaf, dan zal je naar andere regelaars moeten uitkijken. Ik weet alleen zo niet welke niet piepen en welke wel.

    Is er een bepaalde reden voor de voorkeur voor een trimaran? Een enkele romp is meestal wendbaarder. Als je toch een trimaran wilt, zou ik voor 2 motoren kiezen, die je onafhankelijk regelt.
     
  3. baddodo

    baddodo

    Lid geworden:
    10 feb 2012
    Berichten:
    55
    Locatie:
    deventer
    hallo marcs

    heb van de winter mijn baitcruiser xl helemaal om gebouwt en alle oosterse bende er uit gehaald ben met het kale casco opnieuw gaan bouwen naar graupner hott 2.4 ghz
    geen antenne meer op boot enkel nog voor fishfinder (moet ik van de zomer nog ff inbouwen)rf15 met booster
    heb veel info over gebruik van motoren en de elektronica die ik heb gebruikt
    ook zou je kunnen kijken naar een casco romp!!!
    lijkt mij goedkoper dan zelf bouwen nog maar niet te praten over de man uren
    ik kan foto`s en schema voor electra ed naar je mailen als je daar belang bij heb
    heb je vragen mail of plaats het hier maar
    ik ga dit draadje volgen
    grt baddodo
     
  4. MarcS

    MarcS

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    108
    @Indoorvlieger,

    Allereerst dank voor het compliment m.b.t. de openingspost. Ik zit op meerdere fora en ben zelfs moderater op een forum m.b.t. ADSL geweest in de begin dagen van ADSL. En te weinig en verkeerde informatie is altijd een struikelblok voor de meer ervaren mannen. Je moet immers kunnen inschatten of je jip & janneke taal moet gebruiken of gewoon meteen in de wet van Ohm kunt duiken.

    Jij hebt helemaal gelijk dat het piepen door de hoog frequent van de regelaars komt! Als ik de trim zo zet dat ze niet meer piepen, is de boot van meet af aan niet bestuurbaar. Nieuwe regelaars, zou uiteraard een optie kunnen zijn. Corrien heeft mij vorig jaar al eens op mijn hoofd geslagen m.b.t. de regelaars, ik zou 'problemen' kunnen krijgen doordat deze regelaars zelflerend zijn. Persoonlijk denk ik dat het komt doordat ik de v-mixer gebruik i.c.m. deze regelaars. Dus wellicht is het anders oplossen van het mixen, door bijvoorbeeld Y-Harnas, ook wel een oplossing. Ik weet het niet, vandaar de vragen hierover.

    De opmerking m.b.t. de single romp t.o.v. een catamaran / trimaran, kan ik ook volledig in meegaan. Echter, moet ik ergens een mogelijkheid hebben om voer te droppen. Er zijn boten waarbij men een kiep bak op de boot heeft gebouwd en dat zijn me toch ondingen! Die staan allemaal gescharnierd net buiten de zwaartelijn van de bak waardoor het omklappen door niets anders dan de zwaartekracht geschied, dit is vragen om af en toe niet om te klappen of vroegtijdig om te klappen. Daarnaast steken deze bakken meestal erg uit naar de bovenkant, waardoor ze vast kunnen komen te zitten onder onverhangende takken.

    Trimaran voortstuwen door onafhankeljike motoren? Hier moet jij mij even mee helpen. Bedoel jij gebruik maken van de v-mixer / Y-harnas om te sturen, 2 motoren met achter iedere chroef een roer of iets anders?
     
  5. MarcS

    MarcS

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    108
    @Baddodo,

    Ik wil jouw tekeningen en schema's graag ontvangen, zie PB voor email adres. Ik heb mijn eigen mini cruiser ook al omgebouwd, electronisch en motorisch dus in principe zou het gesneden koek moeten zijn. Echter bestaat de mogelijkheid dat ik de ingewikkelde methode heb gebruikt ipv een electro technisch goed idee :D.

    Een casco voerboot kopen, ook al aan gedacht maar dan moet ik ook aanpassingen maken. Ik zal de mannen van tha navigator eens mailen aangezien die boot het dichts bij mijn wensen komt qua romp etc.

    Als jij meer suggesties hebt dan graag!
     
  6. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Ik denk dat indoorvlieger tanksturing bedoelt, twee regelaars op twee sticks.


    (Waarom niet gewoon een catamaran ipv een trimaran?)
     
  7. MarcS

    MarcS

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    108
    Hi Niels,

    Ik heb nu een catamaran, waardoor ik mijn dieptemeter in een van de 2 drijvers moet doen. Hierdoor gaat mijn boot aldoor op 1 oor liggen, de zender etc. is best zwaar.

    Indien een trimaran hier als een no go, gezien wordt dan kan ik uiteraard naar een catamaran gaan. Dat is het voordeel van vroeg beginnen met vragen, ik kan nog alle kanten op. De boot die op dit moment het dichtst bij mijn wensen komt is the navigator en dat is een trimaran. zie: Navigator

    Groet,

    Marc
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de navigater heeft een motor en een roer
    daarbij heeft hij ook maar 1 accu
    daarvoor heeft men voor een trimaran gekozen
    de zware zaken kunnen allemaal in de middelste romp worden onder gebracht
    modelbouw technische is er geen probleem om zulk een boot te bouwen
    maar ik zou gaan voor 2 motoren en twee accu's en dus de twee vlotters aan de zijkant breder maken zodat in elk een accu kan worden onder gebracht

    met een Y kabel kan je wel twee regelaars aan sturen maar niet onafhankelijk van elkaar
    blijft de keuze of mixen op je zender als die mogelijkheid bestaat
    een mixer modulle kopen waar je beide regelaars op kan aansluiten
    of elke regelaar in een appart kanaal en tank besturing toepassen

    de voerbakken zitten tussen de drie rompen in en worden doormiddel van een veer geopend
    een servo met twee stangen aan vergrendelt elk deksel op zich
    dit kan ook bij een catamaran worden toegepast zonder enig probleem


    gr raf
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Precies, en dan met op afstand aan en uit te schakelen mixer, zodat je kan kiezen tussen beide regelaars op 1 stick, voor makkelijk vooruit varen (heb je wel een roer nodig, of per motor apart, om als een tank te kunnen draaien.
     
  10. MarcS

    MarcS

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    108
    Hi Raf & Indoorvlieger,

    Het allerliefste zou ik gewoon via de V-mix blijven varen, maar dan moet het wel redelijk tot goed gaan. Waarom liever een V-mix dan een roer zullen jullie je afvragen? Uiteraard omdat ik over lelievelden, door wierbedden etc moet kunnen varen. Een roer is dan weer typich zoiets dat blijft vasthangen, waardoor ik weer mag gaan zwemmen op momenten dat het mij te koud is.

    Misschien ter verduidelijking, maar ik heb in mijn ene hand een hengel waarvan ik de lijn tussen mijn vingers door laat glijden om te zorgen dat mijn lijn zo recht mogelijk naar mijn stek (de plek waar mijn aas komt te liggen) gaat. Ik heb dus maar 1 vlerkje over om de sturen :).

    Mijn vragen teruglezend, denk ik dat ik misschien eerst een andere vraag had moeten stellen:

    Wat zou ik kunnen doen om toch met de V-mixer redelijk recht vooruit te kunnen varen? Andere regelaars? Welke dan? Liefst zonder de irritante piepgeluiden.

    Ik ga wel met de suggestie van Raf mee om 2 motorig te gaan varen en de accu's in de buitenste drijvers te plaatsen. Dit zal de stabiliteit van de boot ten goede komen denk ik?

    Nu kan ik natuurlijk 2 12V/10Ah accu's a 4kg/stk per stuk parralel plaatsen en mijn vaartijd enorm verlengen, of is het beter om 2 6V/10Ah accu's in serie te plaatsen a 2kg/stk om toch 12V te verkrijgen.

    Het trimaran ontwerp blijft in mijn ogen nog steeds de weg te gaan i.v.m. het plaatsen van mijn dieptemeter.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    twee regelaars bij norbert bruggen bestellen

    eentje met een eentje zonder bec en je piepjes zijn weg
    het is niet de regelaar die piept maar je motor
    de regelaar doet je motor piepen "ergens iets met resonatie van velden"
    want een regelaar zonder motor piept niet
    hier de link naar norbert zijn site
    gewoon effe bellen "hij praat nederlands"en zeggen dat je een mailtje gedaan hebt
    anders bekijkt hij zijn mail niet
    Modell-Uboot-Spezialitäten

    gr raf
     
  12. MarcS

    MarcS

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    108
    Hi Raf,

    Kan ik de BEC functie van de Graupner Speed Profi niet uitschakelen?
     
  13. MarcS

    MarcS

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    108
    Heren,

    Ik ben een stapje verder, ik kan inmiddels mijn romp tekenen in Google Sketchup. Als de tekeningen gereed zijn zal ik plaatjes posten ter lering ende vermaeck.

    Maar ik moet een aantal beslissingen nemen t.a.v. de voortstuwing.

    Onafhankelijk van 1 of 2 motorig aangedreven zit ik na te denken over de schroef etc. Laten we een stel nu eens dat aanpak kiezen.

    Feit is dat ik de volgende zaken heb:
    2 x Graupner Speed 720BB torque motoren.
    2 x Robbe schroeven 4 blads A-type 45 mm afgetopt (links en rechts draaiend).

    De vragen:

    Wordt mijn snelheid beter als ik deze materialen gebruik i.c.m. een straal buis?
    Als ik een straalbuis ga maken
    • hoe veel vrije ruimte heb ik dan nodig tussen schroef en buis?
    • Hoe lang moet een straalbuis zijn om effect te hebben?
    Als ik een andere schroef zal moeten gebruiken om meer snelheid te krijgen, welke van onderstaande adviseren jullie dan (ook i.c.m. met mijn motoren en eventueel de straal buis).
    • 4 blads C-type Skewed 50mm
    • 4 blads A-type 50mm
    • Een andere?


    Alvast weer hartelijk dank voor de antwoorden!
     
  14. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Het allermooiste is om een paar dagen tevoren je voerplek zelf te maken zonder al die rommel van voerboten bouwen en enkele dagen later te bevissen, met die methode leer je of je stekkenis hebt.
    Euh..ik vis pas een jaartje of 60 en heb dat karperen allang vaarwel gezegd, ben fanatiek roofvisser en daar heb je geen dure voerboten voor nodig.
    Karper vissen een wetenschap...daar moet ik hard om lachen...de enigsten die dat denken zijn de vissers die met hun gepiep de rust aan het water verstoren terwijl ze zitten te zuipen of slapen in een tentje of een voerboot met boilies op pad sturen, dat schijnt belangrijker dan het sportvissen !!

    Modern karpervissen...goed voor de winkeliers en daarmee houdt het op.

    Evengoed succes gewenst.
     
  15. MarcS

    MarcS

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    108
    @Manus,

    Zo, dat is even een binnenkomer :D.

    De wereld veranderd en zo ook het karpervissen, ik ben regelmatig een weekend in Frankrijk te vinden om te vissen. Jouw methode kan heel erg goe werken maar tsja hoe ga ik voorvoeren op 1000 Km afstand? Jij deed dat vroeger aarschijnlijk op den fiets, maar ik heb niet zo heel veel vrije tijd. Overigens is voorvoeren met de hand uberhaupt niet altijd mogelijk ik vis wel eens 200 - 300 meter uit de kant.

    Even een voorbeeldje, een week of 3 geleden zat ik in zuid Frankrijk te viisen op een watertje van 80Ha, in het gedeelte waar nog een plek was, was de bodem een vlakke plaat op ongeveer 90cm diepte. Het werd warm dus de vissen moesten wel naar ondiepe gedeelte komen. 6 hengels, waarvan 1 op een plek waar het 120 cm diep was ipv de overige 90. Deze hengel was de enige die vis opleverde. En dan mag jij nog een keer zeggen dat ik niet goed wijs ben :).

    Zullen we weer on topic?
     
  16. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Nou dan noemen we jou maar de super (uit)smijter met worpen van 200-300 m... , die lijn zal ook wel uitgevaren worden.
    Over regelmatig 1000 Km reizen om een karpertje te vangen zal ik maar zwijgen en het overlaten aan een pshych, die kan beter oordelen over je wijsheid.
    Noemen we dat sportvissen tegenwoordig ?, helaas, ik kan die mening niet delen met al dat prachtige water in ons eigen land, ik heb het dan niet over cultuur water waar bergen boilies op de bodem liggen te rotten.

    Vang , reis en bouw ze.
     
  17. baddodo

    baddodo

    Lid geworden:
    10 feb 2012
    Berichten:
    55
    Locatie:
    deventer
    @manus
    60 jaar geleden gingen we nog bijna met paard en wagen naar het werk!!
    tijden veranderen, groei mee , leven en laten leven
    wat een vriendelijkheid hier af en toe tata

    grt baddodo
     
  18. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Whaha, niet de boel verdraaien, met 6 hengels op de karper...en vangen ze meer denk je...?, groot misverstand. En euh...ben doorgaans een vriendelijke vent...;)

    genoeg zo !
     
  19. baddodo

    baddodo

    Lid geworden:
    10 feb 2012
    Berichten:
    55
    Locatie:
    deventer
    @manus
    hoi daar

    wie een bal kaats!!!! had je gewoon niet zo moeten reageren ,het ging nog niet eens over de vraag die de man had, meby toch maar weer ff gaan vissen dat geeft rust in de bol , mijn piepers hoor je niet ok

    groeten baddodo jammer jammer jammer dat het weer zo moet gaan, er zijn meer vrienden van dit forum die raar kunnen reageren, wat is dat toch??????????
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zou het mogelijk zijn dat de MODELBOUWERS die voerboten kots beu aan het worden zijn

    zo maar een ingeving van mij hoor zo maar in het algemeen

    gr raf
     

Deel Deze Pagina