voerboot wat heb ik nodig qua elektronica???

nee mijn vader zit niet op t forum
en 3 km/u is 0,83 meter per seconde
en ik heb nog helemaal geen spul wat ik al aan RC componenten heb dus ik moet nog ALLES kopen qua rc componenten.
 
oke hartstikke bedankt voor deze reactie! heb ik zeker wel wat aan! ik zat te denken aan een 30 cm scheepsschroef want de geul voor de schroef is namelijk 40 cm in de doorsnede en dan leek mij 30 cm prima want dan steekt hij nergens onder de romp uit. ik heb al een mooi roertje die is 35 cm in hoogt en 2cm in breedte (komt uit een boot die kapot is). en mijn bootje moet ook zuinig zijn want na 2-3 lijnen uitvaren, wil ik niet dat de accu al op is... daarom lijkt mij zo'n gearbox wel een goed idee! maar hij maakt dus wel veel lawaai maar dat kan je wel oplossen??? hoe dan??
 
Ik zie geen voerbakjes, moeten we die erbij denken?
En als je vroehah, in de tijd dat ik nog wel eens viste, met zo'n herrieding ook maar in de buurt van het viswater zou zijn gekomen, zou je dat niet in dank zijn afgenomen.
 
Er bij denken ja ;) ruimte genoeg, makkelijk te vervoeren, en daarom raad ik deze motor ook niet aan, maar gaat meer om eenvoudig ontwerp van de boot. Prop wat dieper met trager draaiende motor en geluid daalt al enorm.
 
Dus als ik het goed begrijp, raad je hem aan om zoiets te bouwen als in het filmpje, maar dan anders, en hoe dat dan zou moeten mag hij zelf verzinnen?
 
Hallo Sam, ja,ja een varende accubak!

Ik zat even te mikken op direct drive vanwege de eenvoud en een beetje de kosten voor je.
Gearboxjes hoeven echter niet al te duur te zijn. Je treft ze al voor rond een tientje.
Met een gearbox belast je de motor minder die je op een zo hoog mogelijk rendement laat draaien.
De propeller draait op een lager toerental onder een hoger koppel, met een eigen rendement. Gearbox brengt die twee beter tot elkaar.
En kan je eigenlijk zelfs een schroef er onder zetten met een behoorlijk hoge spoed, die het veel beter doet dan een met een hele lage spoed. (dan hebben we het over de modelomstandigheden met kleinere schroeven)

Wat is spoed? Ik ga het niet herhalen. Het staat hier prima omschreven.
Scheepsschroef - Wikipedia
Een waarde/getal gerelateerd aan de diameter.

Komt er op neer dat een propellerblad die onder een hoek staat, geroteerd meetkundig een bepaalde afstand aflegt in de ruimte.

Nu draait die propeller niet door vaste stof, maar door water.
Echter daarmee gaat deze niet 100% voorwaarts met de spoed als je zou hopen als de propeller in z'n element z'n rondjes draait. Hij doet dat niet helemaal efficient. Ding is natuurwetmatig belast met verliezen.

Verder moet die propeller ook nog een een model voortstuwen. Ook al heeft de romp nog zo een goede stroomlijn... hij moet ook hij de relatieve stroperigheid van het water overwinnen... de waterweerstand... of er uit klimmen als een speedboot (speciale rompvorm) of een hydrofoil.. om onder minder weerstand zich te verplaatsen.

Voor die tijd zit het model opgewekt tegen z'n eigen opgewerkte golf op de varen.
En... hoe harder het model door of over z'n golf heen wil, des te harder moet de motor werken.... en z'n krachten aan de schroef doorgeven.

Verder treden er rond om de romp rond de propeller en achter het schip, allerlei waterwervelingen op. Die trekken ook nog eens aan het geheel.
Het echte schip, maar ook het model hebben hier last van. Bij de scheepsmodellen maken we ons hierover niet zo druk, door voor echte schepen is onderzoekt men alles grondig.

Voor de doorrekening van schepen, te verwachte vaareigenschappen doet min sinds jaar en dag metingen (sleeptank modellen) en berekeningen.

Hmmmm....
Voor een goed gestroomlijnd scheepsmodel stelt men met de natte vinger veelal een verlies van 20% op de voortgang van de schroef.

Bij rompen met een grote waterweerstand wordt dat getal een stuk groter...

Spoed. Zou je een propeller hebben met een diameter van 30 mm, en de spoed is 1,5 dan is de afstand die de schroef aflegt 45 mm (in theorie). Bij mijn snelle scheepsrompje schatten we de slip op 20% (dus 20% minder ver)
Zou de schroef per omwenteling 45 x 0,80 = 36 mm afleggen.

En zo zou je een theoretisch toerental van de motor kunnen uitreken... bij die 3km/h?!

Hier tref je hoe je het een en ander moet aanpakken bij een schaalscheepje...
modelberekeningen-gewicht-snelheid-vermogen

Nu wordt het toerental uitgedrukt in omwentelingen per minuut. Op z'n Engels voor't gemaak RPM.

Minuut--afstand schroefomwenteling--afgelegde afstand in cm of meters... hier is een relatie!

Morgen verder!

jawadde man wat een tekst

wat is eigelijk de waarde van dit epistel voor een jongen van 12 dat een eenvoudig voerbootje gaat bouwen met een goedkoop motortje en een schroefje ???

geeft u soms les ? krijg de indruk van wel
dat belerende,corrigerende toontje en dan dat "huiswerk" om eens wat uit te rekenen ...?
daar zit die jongen van 12 na een schooldag wel op te wachten vermoed ik :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
persoonlijk vind ik het nogal onzinnig om zulke "lappen tekst" te posten als reactie op een 12 jarige zijn probleem

trouwens gezien de reactie van de bouwer in posting nr 67 blijkt dat de bouwer niet echt veel geholpen was met "die lap tekst" niet?


mvg
 
ja ik vind het een beetje onnodig die lappen text als je nou in t begin dit:
Sam... je kan toch rekenen?
Hoeveel omwentelingen moet de schoef maken om in een seconde 83 cm af te leggen?
Bij iedere draai is dat 3,6 cm dat de schroef dat in theorie kan.
had geschreven dan had ik het wel gesnapt H.B... met al die omrekeningen en formules enz kan ik echt niks hoor, ik zit dan wel op t VWO maar van die lappen text snap ik echt niks van. maar... ik moet dus een motorkeuze maken waarbij de prop met ongeveer 1500 omwentelingen per min ronddraait of een motor met meerdere rotaties maar dan met een gearbox erop.
 
Sam ,

dat moet helemaal niet hoor
jouw voerboot gaat perfect werken met een motortje dat wat meer toeren maakt en die gearboxen :dat hoeft toch helemaal niet voor jouw toepassing ?
dat hoeft echt allemaal niet zo ingewikkeld te worden toch?
het is toch niet jouw ambitie om s'werelds meest efficiente voerboot te hebben vermoed ik?

een 500-tje gaat dat allemaal wel aankunnen

laat dat op 7.2 volt draaien ,hang daar een 30mm speedschroefje van graupner aan of een messing 3-blad van zelfde diameter
en je gaat simpel en goedkoop jouw boot laten doen wat je er van verlangt denk ik
en mocht het nodig zijn is uit die motor nog wel wat meer power te halen

mvg
Ben
 
jouw voerboot gaat perfect werken met een motortje dat wat meer toeren maakt en die gearboxen :dat hoeft toch helemaal niet voor jouw toepassing
Was niet aan de orde, direct drive was gesteld...

dat hoeft echt allemaal niet zo ingewikkeld te worden toch?
Wat wil je hier mee aangeven... Dat enige kennisvorming of leermoment niet aan de orde is?

het is toch niet jouw ambitie om s'werelds meest efficiente voerboot te hebben vermoed ik?
Je legt hem die woorden in de mond... bepaal jij dat voor hem? Wie is hier belerend?

Heeft hij wat geleerd nee! Hoeft hij te leren? Niet aan mij! Nut van het MBF? Het existeerd?

Trof nog een aardig citaat, tot grote spijt.. soortgelijk vaker geschreven/gelezen...

Modelbouw is voor velen nog steeds een hobby van het maken en bedenken. Vooral het uitzoeken hoort erbij. Tegenwoordig is alles kant en klaar en om het nog erger te maken krijg je alleen maar vragen of mensen even voor hun willen bedenken wat ze moeten...

Enfin.. prima zo toch?... echt super-snel-slim opgelost... :) Een 500 motor... een propeller 30 mm... 7,2v :)
Zal mijn bijdragen even poetsen... komen daar weer vragen over :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top