Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
ik zat te denken aan een 30 cm scheepsschroef
maar hij maakt dus wel veel lawaai maar dat kan je wel oplossen??? hoe dan??
Hallo Sam, ja,ja een varende accubak!
Ik zat even te mikken op direct drive vanwege de eenvoud en een beetje de kosten voor je.
Gearboxjes hoeven echter niet al te duur te zijn. Je treft ze al voor rond een tientje.
Met een gearbox belast je de motor minder die je op een zo hoog mogelijk rendement laat draaien.
De propeller draait op een lager toerental onder een hoger koppel, met een eigen rendement. Gearbox brengt die twee beter tot elkaar.
En kan je eigenlijk zelfs een schroef er onder zetten met een behoorlijk hoge spoed, die het veel beter doet dan een met een hele lage spoed. (dan hebben we het over de modelomstandigheden met kleinere schroeven)
Wat is spoed? Ik ga het niet herhalen. Het staat hier prima omschreven.
Scheepsschroef - Wikipedia
Een waarde/getal gerelateerd aan de diameter.
Komt er op neer dat een propellerblad die onder een hoek staat, geroteerd meetkundig een bepaalde afstand aflegt in de ruimte.
Nu draait die propeller niet door vaste stof, maar door water.
Echter daarmee gaat deze niet 100% voorwaarts met de spoed als je zou hopen als de propeller in z'n element z'n rondjes draait. Hij doet dat niet helemaal efficient. Ding is natuurwetmatig belast met verliezen.
Verder moet die propeller ook nog een een model voortstuwen. Ook al heeft de romp nog zo een goede stroomlijn... hij moet ook hij de relatieve stroperigheid van het water overwinnen... de waterweerstand... of er uit klimmen als een speedboot (speciale rompvorm) of een hydrofoil.. om onder minder weerstand zich te verplaatsen.
Voor die tijd zit het model opgewekt tegen z'n eigen opgewerkte golf op de varen.
En... hoe harder het model door of over z'n golf heen wil, des te harder moet de motor werken.... en z'n krachten aan de schroef doorgeven.
Verder treden er rond om de romp rond de propeller en achter het schip, allerlei waterwervelingen op. Die trekken ook nog eens aan het geheel.
Het echte schip, maar ook het model hebben hier last van. Bij de scheepsmodellen maken we ons hierover niet zo druk, door voor echte schepen is onderzoekt men alles grondig.
Voor de doorrekening van schepen, te verwachte vaareigenschappen doet min sinds jaar en dag metingen (sleeptank modellen) en berekeningen.
Hmmmm....
Voor een goed gestroomlijnd scheepsmodel stelt men met de natte vinger veelal een verlies van 20% op de voortgang van de schroef.
Bij rompen met een grote waterweerstand wordt dat getal een stuk groter...
Spoed. Zou je een propeller hebben met een diameter van 30 mm, en de spoed is 1,5 dan is de afstand die de schroef aflegt 45 mm (in theorie). Bij mijn snelle scheepsrompje schatten we de slip op 20% (dus 20% minder ver)
Zou de schroef per omwenteling 45 x 0,80 = 36 mm afleggen.
En zo zou je een theoretisch toerental van de motor kunnen uitreken... bij die 3km/h?!
Hier tref je hoe je het een en ander moet aanpakken bij een schaalscheepje...
modelberekeningen-gewicht-snelheid-vermogen
Nu wordt het toerental uitgedrukt in omwentelingen per minuut. Op z'n Engels voor't gemaak RPM.
Minuut--afstand schroefomwenteling--afgelegde afstand in cm of meters... hier is een relatie!
Morgen verder!
jawadde man wat een tekst
had geschreven dan had ik het wel gesnapt H.B... met al die omrekeningen en formules enz kan ik echt niks hoor, ik zit dan wel op t VWO maar van die lappen text snap ik echt niks van. maar... ik moet dus een motorkeuze maken waarbij de prop met ongeveer 1500 omwentelingen per min ronddraait of een motor met meerdere rotaties maar dan met een gearbox erop.Sam... je kan toch rekenen?
Hoeveel omwentelingen moet de schoef maken om in een seconde 83 cm af te leggen?
Bij iedere draai is dat 3,6 cm dat de schroef dat in theorie kan.
Was niet aan de orde, direct drive was gesteld...jouw voerboot gaat perfect werken met een motortje dat wat meer toeren maakt en die gearboxen :dat hoeft toch helemaal niet voor jouw toepassing
Wat wil je hier mee aangeven... Dat enige kennisvorming of leermoment niet aan de orde is?dat hoeft echt allemaal niet zo ingewikkeld te worden toch?
Je legt hem die woorden in de mond... bepaal jij dat voor hem? Wie is hier belerend?het is toch niet jouw ambitie om s'werelds meest efficiente voerboot te hebben vermoed ik?
Modelbouw is voor velen nog steeds een hobby van het maken en bedenken. Vooral het uitzoeken hoort erbij. Tegenwoordig is alles kant en klaar en om het nog erger te maken krijg je alleen maar vragen of mensen even voor hun willen bedenken wat ze moeten...