Vogelzang onderlosser (S. Verbeek)

Hoi mede modelbouwers,

Ik loop al enige tijd met het idee van mijn volgende project rond, maar daar het nogal zeer druk was met mijn schoolwerk ben ik er wijselijk niet mee van start gegaan.

Tijdens wat rondkijken op het net en hier in de omgeving op het idee gekomen om een aardappeltrailer te maken.
Vervolgens zag ik de opbouw van de aardappeltrailer van S. Verbeek welke meestal achter de R620 hangt en vond deze wel iets hebben.
Om deze reden en ook omdat deze asopstelling niet of niet vaak te zien is in de modelbouwwereld dacht ik bij mezelf: Waarom deze trailer dan niet, heb ik weer iets speciaal.
Vervolgens heb ik dan contact opgenomen met de mensen van Vogelzang en zij hebben mij een tekening bezorgt met de belangrijkste maten op, waarvoor ik hun zeer dankbaar ben.
Het is niet de bedoeling dat ik deze exact ga nabouwen, maar eerder dat hij in dezelfde stijl komt als mijn Scania.

Bij deze dus de start van mijn nieuwe project: een Vogelzang onderlosser zoals deze van S. Verbeek.

Het gaat om deze trailer:
11-S-Verbeek-Scania-R620.jpg

verbeek%25209.jpg

Zoals op de foto's te zien is, zijn de 2 voorste assen liftbaar en stuurt enkel de laatste.

Als basis voor dit project gebruik ik de tamiya reefer trailer, hierop zal ik wel enkele aanpassingen moeten uitvoeren.
Zo dienen de 2 voorste assen iets naar voren geplaatst te worden.
De laatste as moet naar achteren geplaatst worden en van het chassis moet wat weggehaalt worden zodat de laatste as in zijn geheel kan sturen en niet enkel de wielen op zich.

Deze week een doos ontvangen met hierin de reefer:
IMG_0153.jpg

IMG_0155.jpg

De gekende inhoud:
IMG_0159.jpg

Alle zakjes netjes in potjes gedaan om het bouwen te vergemakkelijken:
IMG_0162.jpg

Gestart met de bouw:
IMG_0170.jpg

Hier is al een eerste verandering merkbaar, zo ga ik de schokdempers niet plaatsen omdat deze in een V-vorm staan en het liften niet mogelijk maken:
IMG_0174.jpg

De laatste as gemonteerd om een referentieniveau te hebben, de eerste as iets naar voren geplaatst zoals deze moet komen (kan gelukkig de originele gaten nog gebruiken) en tevens ook enkel aan de voorzijde vastgemaakt zodat deze kan scharnieren:
IMG_0176.jpg

Even de wielen geplaatst om te zien hoe het uitzicht er uitziet:
IMG_0180.jpg

Eerste as als hij niet gelift is:
IMG_0181.jpg

Eerste as als hij gelift is:
IMG_0182.jpg

Zover sta ik momenteel met de opbouw, ben nu aan het uitdenken hoe ik de assen elks afzonderlijk ga liften.
Op zich is het liften geen probleem, maar wil wel dat wanneer ze naar beneden staan ze ook wel degelijk mee gewicht dragen zodat wanneer de trailer vol is niet het volledige gewicht op de schotel en laatste as terecht komen.
Ideeën voor het liften zijn altijd welkom ;)

heej

Super mooi de assen opstelling.
Ik heb het idee ook in me hoofd en ben al beetje op weg maar me trekker ben ik nu aan het verbouwen vandaar ma wel jammer dat je de combi niet vaak ziet in model land :<

Maar er komt verandering in :>

gr

heej

Super mooi de assen opstelling.
Ik heb het idee ook in me hoofd en ben al beetje op weg maar me trekker ben ik nu aan het verbouwen vandaar ma wel jammer dat je de combi niet vaak ziet in model land :<

Maar er komt verandering in :>

gr

ahja nu je het zegt zie ik het op je profielfoto dat je dezelfde asopstelling hebt
zijn jou eerste assen liftbaar?

hee
Neej dat niet ik heb alleen me achterste as stuurbaar ma ik wil eigenlijk maken dat het via een servo mee stuurt doormiddel door de schotel ,maar weet niet precies hoe dat werkt

hoe ga jij het laten sturen ?

gr

hee
Neej dat niet ik heb alleen me achterste as stuurbaar ma ik wil eigenlijk maken dat het via een servo mee stuurt doormiddel door de schotel ,maar weet niet precies hoe dat werkt

hoe ga jij het laten sturen ?

gr

is ook de bedoeling dat ie aangestuurd wordt via een servo welke op zijn beurt aangestuurd wordt via de schoteluitslag

ja dat wil ik ook gaan maken maar weet nog niet hoe het precies in mekaar steekt dus moet ik nog gaan uitvogelen of heb jij er al ervaring mee mss?

Ha die Bert,

dat is een leuk bouwproject.:thumbsup:

Is weer eens wat anders een onderlos aardappel trailer.

Van de week zat ik op een Duits forum te lezen en kwam deze trailer in exact de zelfde uitvoering tegen maar dan met een kip installatie naar de zijkant (bestuurderszijde).
Deze schijnen in de Skandinavische landen veelvuldig rond te rijden.

Ga je hem in de kleur van je huidige scania aflakken, of wordt er een andere kleurstelling toegepast?

Je schrijft dat je de bladveren alleen aan de voorkant hebt vastzitten om ze zodoende te laten scharnieren, maar heb je ze dan aan de achterzijde afgezaagd? Ik kan dit niet goed uit de foto's herleiden.

In ieder geval veel bouwplezier en succes.:yes:

Blijf het zeker volgen.;)

MVG,
Raymond.

@Jikooko: ik ben evenzeer benieuwd naar de volledige opbouw :lol:

@rss17: neen heb hier ook nog geen ervaring mee, zal ook uitzoeken worden

@Timmi: bedankt, vond het ook wel een leuk bouwproject, maar of ik dat binnen enkele maanden nog ga vinden weet ik niet :D

aha heb je misschien een link van die trailer op het duitse forum?

over de kleur weet ik nog niet helemaal

de bladveren zijn nog niet afgezaagd, voorlopig ga ik dit nog niet doen
weet namelijk nog niet waar ik de bevestiging ga maken op de as voor het liften

@Timmi: bedankt, vond het ook wel een leuk bouwproject, maar of ik dat binnen enkele maanden nog ga vinden weet ik niet :D

aha heb je misschien een link van die trailer op het duitse forum?

over de kleur weet ik nog niet helemaal

de bladveren zijn nog niet afgezaagd, voorlopig ga ik dit nog niet doen
weet namelijk nog niet waar ik de bevestiging ga maken op de as voor het liften

He Bert,

tuurlijk heb ik de link voor je.
Ik had die vraag al verwacht.:lol::lol::lol:

Kijk hier maar eens rond, lijkt die erop of niet?:D
De bovenbouw is uiteraard wat anders omdat het een kipper is.

Schwedischer Sägemehlseitenkipper - Sattelauflieger - Modelltruckforum

Wel jammer dat er geen bouwverslag in staat.:(

MVG,
Raymond.

He Bert,

tuurlijk heb ik de link voor je.
Ik had die vraag al verwacht.:lol::lol::lol:

Kijk hier maar eens rond, lijkt die erop of niet?:D
De bovenbouw is uiteraard wat anders omdat het een kipper is.

Schwedischer Sägemehlseitenkipper - Sattelauflieger - Modelltruckforum

Wel jammer dat er geen bouwverslag in staat.:(

MVG,
Raymond.

sorry voor de voorspelbaarheid :oops: :lol:

hij heeft er idd wel wat van weg, maar mijn laatste as komt echt op het gat
en denk dat zijn laatste as niet helemaal stuur, maar enkel de wielen op zich
anders zou hij zijn kisten wel eens wat kleiner kunnen maken met het draaien :D

is wel een knap ding ook, bedankt voor de link :wink:

Maar dat is wèl volgens jouw grote voorbeeld, want die heeft wèl fusee besturing, dus komt in feite beter met de werkelijkheid overeen.

Ik denk dat helicor wel eens gelijk heeft.

Een fusee sturing zou de makkelijkste manier zijn daar de Tamiya reefer hierop al is voorbereid.

Anders zou je met een draaikrans moeten werken waarbij de achterbumper dus meedraaid met de laatste as.

Je zou hiervoor eens in het topic van Marker (de stenentrailer) op dit forum kunnen kiiken.
Als ik het goed heb heeft hij deze draaikransjes ook toegepast.

MVG,
Raymond.

Zeer leuk project. Ik ben benieuwd naar het bouwproces. Het zal inderdaad wel even duren.

BEn ook wel benieuwd naar de manier van sturen van de oplegger. De achterbumper draait namelijk wel mee.

Zie ook eens deze link: Truckstar 2009 zeer geslaagd
.

zoals Helicor zegt en laat zien gaat de bumper in mijn geval mee sturen met de as
ik ga idd dus met een draaikrans of iets dergelijke moete werken

heb vandaag ook de stuuras eronderuit gehaald en onder mijn andere trailer geplaatst en hier dan weer een vaste as onderuit gehaald
geeft enkel een raar zicht op mijn andere trailer namelijk 2 assen met gespoten velgen en 1 as met ongespoten velgen

hallo,

leuk project ben je begonnen!

ik ga met een clubgenoot ook een aardappeltrailer maken.
op de achtergrond hebben we al het een en ander uitgezocht. ook is documentatie van "van der peet" in huis. zij maken de "kolibri" onderlosser.

onze trailers worden op basis van de reefer trailer gemaakt. met waarschijnlijk 2 stuurassen, en de andere met 1 stuuras en een naar voren geplaatst tandemstel.

succes met dit project. wellicht kunnen we elkaars hulp gebruiken ;)

mvg jordi

hallo,

leuk project ben je begonnen!

ik ga met een clubgenoot ook een aardappeltrailer maken.
op de achtergrond hebben we al het een en ander uitgezocht. ook is documentatie van "van der peet" in huis. zij maken de "kolibri" onderlosser.

onze trailers worden op basis van de reefer trailer gemaakt. met waarschijnlijk 2 stuurassen, en de andere met 1 stuuras en een naar voren geplaatst tandemstel.

succes met dit project. wellicht kunnen we elkaars hulp gebruiken ;)

mvg jordi

bedankt jordi,

zeker ook een topic aanmaken dan he ;)
die andere is dit dan niet ongeveer zoals ik hem ga bouwen?
of is dit nog een andere uitvoering dan?

je hebt trouwens een pb'tje

bedankt, jullie ook succes
jep, daar is een forum voor he ;)

Back