vol balsa hlg(tje)

Mooi!

Super slanke MiMi lijkt het wel.
Misschien een mini-variant van de XXlite..
Vliegt ook erg mooi! En dat het filmpje in de avond-schemer is gemaakt is veelbelovend..
Veel dlg-ers hier hebben denk ik vaak tegen een ondergaande zon nog één laatste worp gemaakt. Heerlijk verslavend!

Wellicht ben je volgend weekend (11-13 mei) in de buurt van Arnhem- Rozendaal.
Dan vliegen we met een stel lui van de NLC zowel vrije vlucht als dlg.
Zie draadje van 'Maaskie' voor d euitnodiging.

Lijkt me leuk om je modellen te zien vliegen.

Veel dlg-ers hier hebben denk ik vaak tegen een ondergaande zon nog één laatste worp gemaakt. Heerlijk verslavend!.

we vliegen ook als de zon onder is gegaan... zolang je de contouren maar ziet is het voldoende ;) (al wordt het moeilijk onder de horizon , of boomgrens)

De tippen lijken me erg smal. Het zou zomaar kunnen dat als je de tippen breder maakt hij nog beter vliegt (Reynolds getal wordt wat groter).
Verder weer een leuk projectje.

Ga zeker verder met dit soort modelletjes, heb net dat reynoldsgetallengedoe ff bekeken;Toch wel erg nuttig om te weten hoe je dit toepast op je eigen ontwerp. Na aanleiding van je tip over mijn tip(..)ga ik me hierin verdiepen en kijken wat er nog te halen valt bij het huidige ontwerp!Waarschijnlijk laat ik deze gewoon zo(hij doet t goed genoeg en het oog wil ook wat,toch?) en bouw ik een nieuwe, uiteraard zal ik daar dan een bouwverslagje en foto's van maken.

Mooi!

Super slanke MiMi lijkt het wel.
Misschien een mini-variant van de XXlite..
Vliegt ook erg mooi! En dat het filmpje in de avond-schemer is gemaakt is veelbelovend..
Veel dlg-ers hier hebben denk ik vaak tegen een ondergaande zon nog één laatste worp gemaakt. Heerlijk verslavend!

Wellicht ben je volgend weekend (11-13 mei) in de buurt van Arnhem- Rozendaal.
Dan vliegen we met een stel lui van de NLC zowel vrije vlucht als dlg.
Zie draadje van 'Maaskie' voor d euitnodiging.

Lijkt me leuk om je modellen te zien vliegen.
Bedankt voor de uitnodiging, lijkt me erg leuk om ook te komen vliegen. Zal ff kijken of dat ook lukt:confused:, ik laat het u weten via een pb-tje. Ik woon in de buurt van deze stek, dus aan de afstand zal het niet liggen!Een van de mooiste locaties om te vliegen, vind ik.:D

Idd, na wat oefenen gaat het werpen steeds beter! Hield 'm te lang vast en boven de schouder...Drie keer de hoogte lijkt me nog steeds wat veel, maar 15/20 meter haalt ie nu wel. Helaas nog geen mooie lange vlucht gemaakt, ongeveer een minuutje is het max. op dit moment.Bedankt voor de tips! Er komt een merlijn 2 aan met bouwverslagje en foto's.

Idd, na wat oefenen gaat het werpen steeds beter! Hield 'm te lang vast en boven de schouder...Drie keer de hoogte lijkt me nog steeds wat veel, maar 15/20 meter haalt ie nu wel. Helaas nog geen mooie lange vlucht gemaakt, ongeveer een minuutje is het max. op dit moment.Bedankt voor de tips! Er komt een merlijn 2 aan met bouwverslagje en foto's.

ik ga je mijn gouden tip weggeven ;)

kijk wat filmpjes op youtube van goede werpers....

film daarna jezelf, en kijk waar je de mist in gaat ...

de eerste momenten is het zeer schaamtelijk, omdat je waarschijnlijk (niet persoonlijk bedoelt) erg stuntelig en ongecoordineerd gooit.
maar je gaat op details letten , zoals het over de schouder werpen, de juiste momenten loslaten, vlakker lanceren ipv hem omhoog te gooien.
en naarmate je jezelf vaker filmt, zal je merken dat het beter loopt.

(let vooral op het voorkomen van een tipstrike... dat is wel vooral van toepassing met een 1.5m dlg)

Vooral wat eerder loslaten hielp veel, ondanks dat ik het gevoel heb dat ie wegglipt.Het is ook zo'n klein ding, helaas past er nauwelijks iets in dus de benodigde flaps ed om nog hoger te komen zal mij in dit formaat niet lukken. Maar fun heb i er wel mee!

doe me eens een pleziertje ;) als het weer wat beter is, film je worpen dan eens? en post het hier een keertje.
niet om af te breken, maar om opbouwende kritiek te kunnen geven.
vaak ligt het aan kleine detailtjes dat extra meters opleverd.

zal er tzt een filmpje van plaatsen, voor dit modelletje maakt die paar meter mij niets uit, maar ik snap dat als je wedstrijden vliegt met een dlg van 1,5 meter een meter meer hoogte een betere score oplevert...Opzich vind ik dit wedstrijdelement wel leuk, maar zover ben ik met het dlgen nog lang niet, dit is immers mijn eerste poging tot.Zodra ik een zeer goed vliegende merlijn 2 of 3,4,5,6 heb gebouwd en goed kan werpen, zal ik eens kijen wat er gebeurt met een wedstrijd.Voorlopig ff zo voor de fun en verbetering!

Het gaat niet alleen om wedstrijden vliegen. Ook als je lekker alleen vliegt is het zoveel leuker als je hoger gooit. De kans op het vinden van thermiek wordt groter, je vliegtijden worden langer. Ik heb je afgelopen weekend zien gooien en er is inderdaad eea aan te verbeteren, maar ik vond het niet het moment voor wat gooi-instructie. Als je de techniek een beetje in de vingers krijgt gaat je werphoogte fors omhoog, zonder dat het veel extra kracht kost. Het handigst is wellicht om iemand in de buurt te zoeken met dlg-ervaring, dan leer je nog sneller en beter dan van de opmerkingen op een filmpje.

Het gaat niet alleen om wedstrijden vliegen. Ook als je lekker alleen vliegt is het zoveel leuker als je hoger gooit. De kans op het vinden van thermiek wordt groter, je vliegtijden worden langer. Ik heb je afgelopen weekend zien gooien en er is inderdaad eea aan te verbeteren, maar ik vond het niet het moment voor wat gooi-instructie. Als je de techniek een beetje in de vingers krijgt gaat je werphoogte fors omhoog, zonder dat het veel extra kracht kost. Het handigst is wellicht om iemand in de buurt te zoeken met dlg-ervaring, dan leer je nog sneller en beter dan van de opmerkingen op een filmpje.
@fotor nog bedankt voor je tips, t.o.v de laatste keer dat je me zag gooien, gaat het nu echt een stuk beter!Gisteravond voor de 1e keer behoorlijk hoog gekomen, dat verhaal van 3x zo hoog begin ik te geloven! Wat me idd opvalt met de goede worpen is dat je eigenlijk je ailerons op rechts ''preset''(?) geeft, tegen het afdraaien naar links. Nog iets eerder en lager loslaten is de oplossing voor nu..(mijn zendertje heeft alleen twee knuppels...)Zal proberen vandaag nog een filmpje te maken, als het weer het toelaat. Nu eerst ff mn werk afmaken!

Volgens mij heb ik je weinig tips gegeven, zal iemand anders geweest zijn.
De 'preset' waar vaak over wordt gesproken is een kleine uitslag naar rechts (voor een rechtse werper) van het richtingroer, om het doorzwaaien van het model iets sneller uit te dempen. Ailerons kunnen gewoon neutraal blijven staan. Als je op het juiste moment loslaat gaat je vliegtuig weinig meer naar links. Zonder preset is prima te gooien met de juiste techniek.
Verreweg de meeste keren laat je te laat los (net als iedereen in het begin). Probeer je vliegtuig losser op je vingers te laten rusten, dan gaat hij vanzelf. Je hoeft dan niet 'los te laten'.

Gewoon heel veel gaan gooien, dan begin je vanzelf gevoel te krijgen voor wanneer je los moet laten en ook voor vele andere zaken. Het percentage goede worpen gaat heel langzaam maar zeker omhoog.

Volgens mij heb ik je weinig tips gegeven, zal iemand anders geweest zijn.
De 'preset' waar vaak over wordt gesproken is een kleine uitslag naar rechts (voor een rechtse werper) van het richtingroer, om het doorzwaaien van het model iets sneller uit te dempen. Ailerons kunnen gewoon neutraal blijven staan. Als je op het juiste moment loslaat gaat je vliegtuig weinig meer naar links. Zonder preset is prima te gooien met de juiste techniek.
Verreweg de meeste keren laat je te laat los (net als iedereen in het begin). Probeer je vliegtuig losser op je vingers te laten rusten, dan gaat hij vanzelf. Je hoeft dan niet 'los te laten'.

Oeps,:( zou toch bijna zeker weten dat jij me de tip gaf om eerder los te laten..
mag ik concluderen dat preset op het richtingsroer een soort van hulpmiddel is voor mensen die nog niet perfect lanceren?
Voor de rest breng je heel goed onder woorden wat ik de laatste paar worpen heb ondervonden:cool:!Dit is exact wat er nu gebeurt:D

je vergist je :) de preset dient om het toestel sneller uit te dempen zoals fotor zegt...
een dlg wil NA het loslaten zijn baan behouden. met andere woorden, hij wil rondjes blijven maken (puur natuurlijke krachten...)

om dit zo snel mogelijk over te laten gaan kiest men voor een groot kielvlak.
sommige (vooral oudere toestellen) kregen dit niet zo geweldig goed opgelost, en dan kan je best wat preset geven op het rudder.

het is een kwestie van het slingeren na de lancering tegen te gaan. om nog wat hoogte extra (en snelheid) te bekomen.

van je ailerons moet je in "theorie" afblijven. als je werppen juist staat, en je toestel is goed uitgetrimd, dan gaat ie mooi recht omhoog.
wanneer het toestel toch vreemd doet , dan ligt het aan het "foute" lanceren.

inderdaad, veeeeel gooien, en zoals ik zei, jezelf analyseren door een filmpje.

wedstrijden zijn vooral leuk omdat je daar meer op 6rondes leert , dan op 6weken tijd zelf wat "klungelen"

en zodra je kan gooien gaat je vliegen er ook op vooruit ;) de competitiedrift zorgt ervoor dat je uitzonderlijk goed je best doet om langer boven te blijven. (ook hier weer langere vluchttijden)

je vergist je :) de preset dient om het toestel sneller uit te dempen zoals fotor zegt...
een dlg wil NA het loslaten zijn baan behouden. met andere woorden, hij wil rondjes blijven maken (puur natuurlijke krachten...)

om dit zo snel mogelijk over te laten gaan kiest men voor een groot kielvlak.
sommige (vooral oudere toestellen) kregen dit niet zo geweldig goed opgelost, en dan kan je best wat preset geven op het rudder.

het is een kwestie van het slingeren na de lancering tegen te gaan. om nog wat hoogte extra (en snelheid) te bekomen.

van je ailerons moet je in "theorie" afblijven. als je werppen juist staat, en je toestel is goed uitgetrimd, dan gaat ie mooi recht omhoog.
wanneer het toestel toch vreemd doet , dan ligt het aan het "foute" lanceren.

inderdaad, veeeeel gooien, en zoals ik zei, jezelf analyseren door een filmpje.

wedstrijden zijn vooral leuk omdat je daar meer op 6rondes leert , dan op 6weken tijd zelf wat "klungelen"

en zodra je kan gooien gaat je vliegen er ook op vooruit ;) de competitiedrift zorgt ervoor dat je uitzonderlijk goed je best doet om langer boven te blijven. (ook hier weer langere vluchttijden)
:confused:uit dempen...rechts tegensturen dmv preset...Dit is toch 1zelfde ding? baan behouden,natuuurlijke baan:shock:....als ie rondjes blijft draaien dan heb je m toch fout gelanceerd?:confused:Groter kielvlak zal beter gaan, langere staartboom ook, maar ja, dat extra gewicht he!
Ailerons blijven idd neutraal, maar ik bedoelde eventuele preset van de flaps/flapperons; als deze een heel klein beetje naar boven staan tijdens het werpen zal de neiging om achterover te gaan tijdens de stijgvlucht behoorlijk minder zijn!
Helaas ben ik zo'n eigenwijze prutser die liever eerst zelf gaat expirimenteren dan alles zomaar overneemt..op deze manier SNAP:confused: ik ook waarom iets op een bepaalde manier vliegt en kom ik vanzelf op concrete vraagstukken, ik zou mezelf niet zijn als ik hier geen eigen mening over heb, maar juist met deze vragen kan ik op dit forum wat antwoorden krijgen die me echt wel verder helpen:D:D.Sommige mensen hebben 6 rondes en serieuze competitie nodig om zo lang mogelijke vluchten te maken, daar ben ik eerder het type dat vooral plezier nodig heeft om zo lang mogelijk te vliegen!
Na 6 weken klungelen is er toch maar mooi een dlgtje gebouwd, gevlogen en geworpen. Juist het perfectioneren(of het meeste uit je ontwerp te halen) bezorgt me veel plezier!;)

:D:DUiteraard stel ik je antwoorden en tips zeer op prijs, maar opzich was de vraag zeer duidelijk uitgelegd door fotor. In grote lijnen geef je hetzelfde antwoord nog een keer, enkele toevoegingen doen mijn wenkbrouwen wel iets fronsen.....maar goed, keep on posting!:cool:

:D:DUiteraard stel ik je antwoorden en tips zeer op prijs, maar opzich was de vraag zeer duidelijk uitgelegd door fotor. In grote lijnen geef je hetzelfde antwoord nog een keer, enkele toevoegingen doen mijn wenkbrouwen wel iets fronsen.....maar goed, keep on posting!:cool:

ik dacht dat je bedoelde, de ailerons zo dat je het rollen zou tegen gaan ;) maar inderdaad, je ailerons enkele millimetertjes naar boven zal veel doen in de starthoogte, je profiel zal beter doorsteken.

met het "uitdempen" (ik ben een belg) bedoel ik het volgende.
een dlg moet van een cirkelvormige beweging naar een rechtlijnige beweging.
een groter kielvlak zorgt voor een overgang die zo vlot mogelijk is. (het rudder een beetje rechts tegen zal ook veel doen , dus die preset)
je verliest erg veel hoogte met het slingeren van de staart.

wanneer je een te klein kielvlak hebt en geen preset, zal je dlg dus zijdelings door willen gaan , en we willen net de neus naar voor.

dat is wat ik bedoelde... ook ik zeg dingen die vaak anders overkomen dan ik ze bedoel ;)

het is dus een beetje zoeken met de standen van de stuurvlakken om het maximaal te gaan benutten.

Back