@jasper-daniel, het is prima zo joh, i vermaak mij opperbest op dit en het zweefvliegforum!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Veel dlg-ers hier hebben denk ik vaak tegen een ondergaande zon nog één laatste worp gemaakt. Heerlijk verslavend!.
Bedankt voor de uitnodiging, lijkt me erg leuk om ook te komen vliegen. Zal ff kijken of dat ook luktMooi!
Super slanke MiMi lijkt het wel.
Misschien een mini-variant van de XXlite..
Vliegt ook erg mooi! En dat het filmpje in de avond-schemer is gemaakt is veelbelovend..
Veel dlg-ers hier hebben denk ik vaak tegen een ondergaande zon nog één laatste worp gemaakt. Heerlijk verslavend!
Wellicht ben je volgend weekend (11-13 mei) in de buurt van Arnhem- Rozendaal.
Dan vliegen we met een stel lui van de NLC zowel vrije vlucht als dlg.
Zie draadje van 'Maaskie' voor d euitnodiging.
Lijkt me leuk om je modellen te zien vliegen.
Idd, na wat oefenen gaat het werpen steeds beter! Hield 'm te lang vast en boven de schouder...Drie keer de hoogte lijkt me nog steeds wat veel, maar 15/20 meter haalt ie nu wel. Helaas nog geen mooie lange vlucht gemaakt, ongeveer een minuutje is het max. op dit moment.Bedankt voor de tips! Er komt een merlijn 2 aan met bouwverslagje en foto's.
@fotor nog bedankt voor je tips, t.o.v de laatste keer dat je me zag gooien, gaat het nu echt een stuk beter!Gisteravond voor de 1e keer behoorlijk hoog gekomen, dat verhaal van 3x zo hoog begin ik te geloven! Wat me idd opvalt met de goede worpen is dat je eigenlijk je ailerons op rechts ''preset''(?) geeft, tegen het afdraaien naar links. Nog iets eerder en lager loslaten is de oplossing voor nu..(mijn zendertje heeft alleen twee knuppels...)Zal proberen vandaag nog een filmpje te maken, als het weer het toelaat. Nu eerst ff mn werk afmaken!Het gaat niet alleen om wedstrijden vliegen. Ook als je lekker alleen vliegt is het zoveel leuker als je hoger gooit. De kans op het vinden van thermiek wordt groter, je vliegtijden worden langer. Ik heb je afgelopen weekend zien gooien en er is inderdaad eea aan te verbeteren, maar ik vond het niet het moment voor wat gooi-instructie. Als je de techniek een beetje in de vingers krijgt gaat je werphoogte fors omhoog, zonder dat het veel extra kracht kost. Het handigst is wellicht om iemand in de buurt te zoeken met dlg-ervaring, dan leer je nog sneller en beter dan van de opmerkingen op een filmpje.
Volgens mij heb ik je weinig tips gegeven, zal iemand anders geweest zijn.
De 'preset' waar vaak over wordt gesproken is een kleine uitslag naar rechts (voor een rechtse werper) van het richtingroer, om het doorzwaaien van het model iets sneller uit te dempen. Ailerons kunnen gewoon neutraal blijven staan. Als je op het juiste moment loslaat gaat je vliegtuig weinig meer naar links. Zonder preset is prima te gooien met de juiste techniek.
Verreweg de meeste keren laat je te laat los (net als iedereen in het begin). Probeer je vliegtuig losser op je vingers te laten rusten, dan gaat hij vanzelf. Je hoeft dan niet 'los te laten'.
Oeps,zou toch bijna zeker weten dat jij me de tip gaf om eerder los te laten..
mag ik concluderen dat preset op het richtingsroer een soort van hulpmiddel is voor mensen die nog niet perfect lanceren?
Voor de rest breng je heel goed onder woorden wat ik de laatste paar worpen heb ondervonden!Dit is exact wat er nu gebeurt
![]()
je vergist jede preset dient om het toestel sneller uit te dempen zoals fotor zegt...
een dlg wil NA het loslaten zijn baan behouden. met andere woorden, hij wil rondjes blijven maken (puur natuurlijke krachten...)
om dit zo snel mogelijk over te laten gaan kiest men voor een groot kielvlak.
sommige (vooral oudere toestellen) kregen dit niet zo geweldig goed opgelost, en dan kan je best wat preset geven op het rudder.
het is een kwestie van het slingeren na de lancering tegen te gaan. om nog wat hoogte extra (en snelheid) te bekomen.
van je ailerons moet je in "theorie" afblijven. als je werppen juist staat, en je toestel is goed uitgetrimd, dan gaat ie mooi recht omhoog.
wanneer het toestel toch vreemd doet , dan ligt het aan het "foute" lanceren.
inderdaad, veeeeel gooien, en zoals ik zei, jezelf analyseren door een filmpje.
wedstrijden zijn vooral leuk omdat je daar meer op 6rondes leert , dan op 6weken tijd zelf wat "klungelen"
en zodra je kan gooien gaat je vliegen er ook op vooruitde competitiedrift zorgt ervoor dat je uitzonderlijk goed je best doet om langer boven te blijven. (ook hier weer langere vluchttijden)
Uiteraard stel ik je antwoorden en tips zeer op prijs, maar opzich was de vraag zeer duidelijk uitgelegd door fotor. In grote lijnen geef je hetzelfde antwoord nog een keer, enkele toevoegingen doen mijn wenkbrouwen wel iets fronsen.....maar goed, keep on posting!
![]()