pompebled
Forum veteraan
Deze boot is al een poosje op de markt, 'RTR', met zender. Ik had al twee boten in dit formaat, dus behalve wat filmpjes ervan bekeken, geen interesse.
Wat me opviel, was dat de meeste van die filmpjes van de maiden trip was, aan het gebrek aan afstelling te zien zó uit de doos in het water gezet, met heen en weer slaande fok en banaal uitwaaiend achterlijk.
Geen reclame voor het RC zeilen...
Nu wilde het toeval, dat een lid van de club, waarmee ik regelmatig mee ga bootjevaren, er eentje gekocht en geassembleerd had; ik bood aan om er eens naar te kijken vóór de boot het water in ging.
Hij is nieuw in het RC zeilgebeuren, dus enige afstelling kan geen kwaad.
Eerste indruk; een nette (witte) ABS romp uit één stuk, zwart gespoten en van stickers voorzien, een 320 mm aluminium fin, een joekel van een tuig, ongeveer IOM A-formaat, veel te groot voor de bulb van 1722 gram, maar liefst 28% minder dan een standaard IOM bulb.
Platte zeilen uit één stuk, helaas redelijk willekeurig gesneden uit het ripstop materiaal, waardoor de weefrichting van het grootzeil parallel liep met de mast i.p.v. het achterlijk, dat verklaart het uitwaaien op de YT filmpjes.
Het roerblad is rechthoekig, met iets dat op een profiel lijkt, met de as op 50% van de koorde...
Ik wist niet wat ik zag.
De lagering van het roer bestaat uit twee kunststof inserts met een gat voor de 3 mm as.
Jammer genoeg waren die op de fabriek vrij willekeurig er in geplakt en de gaten zaten niet in één lijn; met enige moeite kreeg je de as erin, maar dat liep verschrikkelijk zwaar.
Voor de proefvaart hebben we de boel gesmeerd, dat was marginaal minder erg, de servo had het er zwaar mee en centreerde slecht.
Hier kwamen we er ook achter dat de stuurstang aan de servozijde bij volle uitslag naar links, tegen de behuizing van de winch aan liep, met een brommend protesterende servo als gevolg.
De bijgeleverde radio heeft geen mogelijkheid om de uitslag te reduceren, dus de hoorn er af, stang er uit en een stukje er af geknipt. nu liep er niks meer aan.
De tuigage grofweg afgesteld en naar het water, gelukkig heel weinig wind, want het stuurgedrag was abominabel; door de zwaar lopende as kreeg de servo het roer niet daar, waar je het wou en ging je corrigeren, waardoor het roer door schoot, voorbij de gewenste positie, alleen als het roer toevallig goed stond leek het niet alsof er een beschonken roerganger aan het werk was...
Het feit, dat de as in het midden van de koorde stond, hielp niet en de reactie van de boot was dus ook excessief, in plaats van een kleine correctie, draaide de boot binnen z'n eigen lengte en werd afgeremd tot stilstand.
Ik had mijn Voyager mee ter vergelijking en om te kunnen wisselen van boot+zender.
Na een half uur modderen hadden we het wel bekeken; hier was zo niet mee te varen.
Het filmpje flatteert het vaarbeeld een 'beetje'...:
De eigenaar ging weer naar huis met z'n boot en ik begon met het maken van snijmalletjes voor een IOM B-tuig, aangepast aan de Hurricane,
Groeten, Jan.
Wat me opviel, was dat de meeste van die filmpjes van de maiden trip was, aan het gebrek aan afstelling te zien zó uit de doos in het water gezet, met heen en weer slaande fok en banaal uitwaaiend achterlijk.
Geen reclame voor het RC zeilen...
Nu wilde het toeval, dat een lid van de club, waarmee ik regelmatig mee ga bootjevaren, er eentje gekocht en geassembleerd had; ik bood aan om er eens naar te kijken vóór de boot het water in ging.
Hij is nieuw in het RC zeilgebeuren, dus enige afstelling kan geen kwaad.
Eerste indruk; een nette (witte) ABS romp uit één stuk, zwart gespoten en van stickers voorzien, een 320 mm aluminium fin, een joekel van een tuig, ongeveer IOM A-formaat, veel te groot voor de bulb van 1722 gram, maar liefst 28% minder dan een standaard IOM bulb.
Platte zeilen uit één stuk, helaas redelijk willekeurig gesneden uit het ripstop materiaal, waardoor de weefrichting van het grootzeil parallel liep met de mast i.p.v. het achterlijk, dat verklaart het uitwaaien op de YT filmpjes.
Het roerblad is rechthoekig, met iets dat op een profiel lijkt, met de as op 50% van de koorde...
Ik wist niet wat ik zag.
De lagering van het roer bestaat uit twee kunststof inserts met een gat voor de 3 mm as.
Jammer genoeg waren die op de fabriek vrij willekeurig er in geplakt en de gaten zaten niet in één lijn; met enige moeite kreeg je de as erin, maar dat liep verschrikkelijk zwaar.
Voor de proefvaart hebben we de boel gesmeerd, dat was marginaal minder erg, de servo had het er zwaar mee en centreerde slecht.
Hier kwamen we er ook achter dat de stuurstang aan de servozijde bij volle uitslag naar links, tegen de behuizing van de winch aan liep, met een brommend protesterende servo als gevolg.
De bijgeleverde radio heeft geen mogelijkheid om de uitslag te reduceren, dus de hoorn er af, stang er uit en een stukje er af geknipt. nu liep er niks meer aan.
De tuigage grofweg afgesteld en naar het water, gelukkig heel weinig wind, want het stuurgedrag was abominabel; door de zwaar lopende as kreeg de servo het roer niet daar, waar je het wou en ging je corrigeren, waardoor het roer door schoot, voorbij de gewenste positie, alleen als het roer toevallig goed stond leek het niet alsof er een beschonken roerganger aan het werk was...
Het feit, dat de as in het midden van de koorde stond, hielp niet en de reactie van de boot was dus ook excessief, in plaats van een kleine correctie, draaide de boot binnen z'n eigen lengte en werd afgeremd tot stilstand.
Ik had mijn Voyager mee ter vergelijking en om te kunnen wisselen van boot+zender.
Na een half uur modderen hadden we het wel bekeken; hier was zo niet mee te varen.
Het filmpje flatteert het vaarbeeld een 'beetje'...:
De eigenaar ging weer naar huis met z'n boot en ik begon met het maken van snijmalletjes voor een IOM B-tuig, aangepast aan de Hurricane,
Groeten, Jan.
Laatst bewerkt: