Volantex Hurricane, is dat wat?

pompebled

Forum veteraan
Deze boot is al een poosje op de markt, 'RTR', met zender. Ik had al twee boten in dit formaat, dus behalve wat filmpjes ervan bekeken, geen interesse.
Wat me opviel, was dat de meeste van die filmpjes van de maiden trip was, aan het gebrek aan afstelling te zien zó uit de doos in het water gezet, met heen en weer slaande fok en banaal uitwaaiend achterlijk.
Geen reclame voor het RC zeilen...
VolantexRacentHurricaneSailYachtBoat1MRTR.jpg

Nu wilde het toeval, dat een lid van de club, waarmee ik regelmatig mee ga bootjevaren, er eentje gekocht en geassembleerd had; ik bood aan om er eens naar te kijken vóór de boot het water in ging.

Hij is nieuw in het RC zeilgebeuren, dus enige afstelling kan geen kwaad.

Eerste indruk; een nette (witte) ABS romp uit één stuk, zwart gespoten en van stickers voorzien, een 320 mm aluminium fin, een joekel van een tuig, ongeveer IOM A-formaat, veel te groot voor de bulb van 1722 gram, maar liefst 28% minder dan een standaard IOM bulb.

Platte zeilen uit één stuk, helaas redelijk willekeurig gesneden uit het ripstop materiaal, waardoor de weefrichting van het grootzeil parallel liep met de mast i.p.v. het achterlijk, dat verklaart het uitwaaien op de YT filmpjes.

Het roerblad is rechthoekig, met iets dat op een profiel lijkt, met de as op 50% van de koorde...
Ik wist niet wat ik zag.

De lagering van het roer bestaat uit twee kunststof inserts met een gat voor de 3 mm as.
Jammer genoeg waren die op de fabriek vrij willekeurig er in geplakt en de gaten zaten niet in één lijn; met enige moeite kreeg je de as erin, maar dat liep verschrikkelijk zwaar.
Voor de proefvaart hebben we de boel gesmeerd, dat was marginaal minder erg, de servo had het er zwaar mee en centreerde slecht.
Hier kwamen we er ook achter dat de stuurstang aan de servozijde bij volle uitslag naar links, tegen de behuizing van de winch aan liep, met een brommend protesterende servo als gevolg.
De bijgeleverde radio heeft geen mogelijkheid om de uitslag te reduceren, dus de hoorn er af, stang er uit en een stukje er af geknipt. nu liep er niks meer aan.

De tuigage grofweg afgesteld en naar het water, gelukkig heel weinig wind, want het stuurgedrag was abominabel; door de zwaar lopende as kreeg de servo het roer niet daar, waar je het wou en ging je corrigeren, waardoor het roer door schoot, voorbij de gewenste positie, alleen als het roer toevallig goed stond leek het niet alsof er een beschonken roerganger aan het werk was...

Het feit, dat de as in het midden van de koorde stond, hielp niet en de reactie van de boot was dus ook excessief, in plaats van een kleine correctie, draaide de boot binnen z'n eigen lengte en werd afgeremd tot stilstand.
Ik had mijn Voyager mee ter vergelijking en om te kunnen wisselen van boot+zender.
Na een half uur modderen hadden we het wel bekeken; hier was zo niet mee te varen.
Het filmpje flatteert het vaarbeeld een 'beetje'...:

De eigenaar ging weer naar huis met z'n boot en ik begon met het maken van snijmalletjes voor een IOM B-tuig, aangepast aan de Hurricane,
Snijmallen B-rig.jpg

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Iets dat ook opviel, is het feit, dat de resolutie van de meegeleverde zender ontvangerset ontzettend grof is; met name de roerservo 'springt' eerder naar de nieuwe positie toe, dan dat het proportioneel gaat.

De winch drijft een, grotendeels aan dek, rondlopende snaar aan waaraan de schoten bevestigd zijn.
Deze snaar doet z'n naam eer aan, want daar staat erg veel spanning op en de snaar loopt door oogjes aan dek, hetzelfde model waaraan de verstaging vast zit, geen blokken, dus, want dat zal wel te duur geweest zijn.
Ik moet nog controleren of de loeistrak gespannen snaar de boel afremt.

De winch is erg traag, zó traag, dat als je een vlaag ziet aankomen over het water, je te laat bent om de zeilen wat te vieren, dat is pas het geval als de vlaag al weer weg is...
Binnenwerk.jpg

Op de foto ontbreekt de batterij houder voor vier penlights, want die rommelt los in de romp, daar moest een stuk dubbelzijdige tape aan te pas komen, ondanks de extra ongebruikte gaten in de plaat in de romp.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Ik had nog zwart spinaker liggen, dus dat gebruikt om de panelen uit te snijden met de soldeerbout:
Snijden 02.jpg

Het spinakerdoek is opgeslagen in een plastic zak, dus eenmaal los van de ondergrond, zit het materiaal vol kreukels:
Zwart spinakerdoek.jpg

Uit ervaring met de witte zeilen op de Voyager, weet ik dat dit van z'n levensdagen niet meer 100% vlak wordt...
Vervolgens de panelen aan elkaar gezet op de Claudio gadget:
Claudio gadget.jpg

Na het in model snijden van het materiaal aan de hand van de 1:1 mal het aanbrengen van de hoekverstevigingen en de buisjes voor de voorstag aan het voorlijk:
Strookjes voorlijk fok.jpg

Fok klaar:
Fok klaar.jpg

In plaats van gaatjes met ringen voor de bevestiging, heb ik lussen van lijn in de verstevigingen genaaid, eens kijken hoe dat werkt.

Groeten, Jan.

Grootzeil ook af en even aangeslagen om te zien hoe het valt:
Bijna zeilklaar.jpg

Lijkt niet vreselijk slecht, de zaling zit wat hoog, omdat er 38 cm van de mast sectie niet gebruikt is, er zitten ook maar twee stagen per kant i.p.v. drie.
Het achterlijk van het grootzeil heeft een ronding die op die van het originele grootzeil lijkt, dus daar moeten nog een paar zeillatten op om te zorgen dat de boel in model blijft, da's voor morgen.
Toen bij het instellen van de schootlengtes de meegeleverde zender/ontvanger set spontaan de draairichting van de roerservo omdraaide en niet meer de goede kant op te krijgen was, heb ik de zender/ontvanger vervangen door een 4 kanaals ontvanger en mijn TX16S.
Wat een verademing, goede resolutie, en het roer centreert ook weer.

Om dat soepel te laten lopen, heb ik een beetje(!) MEK met een penseel aangebracht rond het 'lager', waardoor de lijm week werd en ik het lager kon uitrichten met een stuk 3 mm as. Na het uitdampen hetzelfde gedaan aan de onderzijde en daar, na het uitdampen, een beetje ABS opgelost in MEK aangebracht, dit papje vloeit mooi in de naad en dicht de boel (hopelijk) af.
Een nacht laten uitdampen met de as in positie.

De volgende dag het roer met een beetje uierzalf op z'n plaats gezet en dat draait nu zo als het hoort.

Met een andere ontvanger/zender kon de stuurstang op het roer naar de buitenste positie en op de servo een gaatje naar binnen, om de uitslag mechanisch te beperken. Het buitenste gat er af geknipt, want de arm liep nu vast tegen de behuizing van de winch.

Aan de hand van een plaatje van een IOM roer, een stuk van de voorzijde van het roerblad afgezaagd en weer in profiel gevijld en geschuurd:
Roerblad.jpg

Het balansdeel is in vergelijking nog steeds groot, maar de praktijk moet uitwijzen of dit werkt, of dat er een nieuw roer moet komen.

Ik heb nieuwe lijnen gebruikt voor de verstaging, want het Chinese spinrag was te dun voor de gaten in de spanners en de boel slipte tijdens de testvaart gewoon van de spanning af, wat het aan de masstop uit het water tillen nog even spannend maakte, want de driedelige mast rammelde alle kanten op.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Als het even droog is, vandaag de testvaart met de zeillatten erop:
Klaar voor testvaart.JPG

Ik ben nog niet tevreden met hoe de boel erbij staat, het achterlijk hangt nog teveel door. De neerhaler moet een fractie strakker, maar die is van plastic en de verstelmogelijkheid is een klein boutje dat door een gleuf parallel aan de giek heen en weer geschoven kan worden. De praktijk moet uitwijzen of dat sterk genoeg is en niet zal schuiven onder last.

Ook is de spleet tussen fok en mast nog te groot.

Bij de eerste test, nog met het A-tuig, zag je de boot enorm verlijeren bij het op snelheid komen, nadeel van een smalle kielfin, eens kijken hoe dat is met een kleiner tuig.

Groeten, Jan.

De zeilen iets vieren was ook een optie, maar vlakke zeilen hebben bij zo weinig wind nagenoeg geen profiel, dat is nu hopelijk iets beter.

Grmbl, is het droog, blijk de neerhaler een breuk in het plastic te hebben, vandaar het losse achterlijk...
Eerst maar repareren.

Groeten, Jan.

Hoe heb je er nu wel profiel in gekregen dan? Je hebt de afzonderlijke banen op een vlakke ondergrond aan elkaar gemaakt, toch?

Je haalt twee dingen door elkaar: het origineel heeft ééndelige zeilen, daar valt met wat afstellen nog wel wat profiel in te krijgen (voorlijk bolling, neerhaler e.d.).
Het nieuwe tuig bestaat uit panelen, die op de Claudio gadget aan elkaar gezet zijn, die hebben van zichzelf al profiel. Voorlijk bolling speelt hier een kleinere rol.

Vanmiddag een paar uur wezen testen; de boot is relatief licht en moet met beleid door de wind gestuurd worden, anders is de gang er uit en ben je afhankelijk van de wind of de wal, waar de boot heen gaat, of vastloopt.

Wat betreft de tuigage, de fok werkt subliem, heeft nog een dirk nodig, dan klopt de vorm helemaal, het grootzeil werkt ook, maar de top heeft nog de neiging om uit te waaien, daar kan de neerhaler niet voldoende spanning op krijgen.
Daar zit nog wat werk aan.

Maar, met de wind van vandaag kon er prima gezeild worden, dus wat dat betreft is het doel bereikt.

Groeten, Jan.

Weer een interessant verslag Jan en leuk om te zien dat er zo - uit een relatief standaard bootje - nog het nodige extra's te halen is :).
Groet, Bert

Het nodige extra’s? De fabrikant levert simpelweg een uitnodiging tot ‘modelbouw’. Optisch is het een r/c zeilboot, tuurlijk, maar daar is alles mee gezegd. Voor ieder stukje performance-winst krijg je ook iets terug. Of zoals iemand op RCG het zo mooi verwoordde:
“As performance is improved, more weak spots are exposed.”

Laatst bewerkt:
Achteraf bezien denk ik, dat het zo snel stilvallen van de boot bij een wending, voor een groot deel voor rekening van de kielfin komt. De ronding aan de achterkant van het profiel laat het water niet los en zorgt voor turbulentie, dat remt als een dolle.
De fin is 8 mm dik, de koorde is 45 mm en de radius van de trailing edge is 3 mm.

Kan mijn redenering kloppen?

Groeten, Jan.

Weer een interessant verslag Jan en leuk om te zien dat er zo - uit een relatief standaard bootje - nog het nodige extra's te halen is :).
Hallo Bert,

Het is géén standaard boot; uit de doos mankeert er zoveel aan dat er, behalve bij superlicht weer, niet mee te varen is...
Het krankzinnige roerblad met de as op 50% van de koorde, het extreem zwaar draaiende roer, de mismatch tussen zeiloppervlak en ballast gewicht, de slecht werkende, beroerd ingebouwde elektronica.

Het is een jammerlijke mislukking, die nog menige beginner, zwaar teleurgesteld, de modelzeilsport de rug zal laten toekeren.

De hoeveelheid werk, die je er in moet steken om de assemblage- en ontwerpfouten te corrigeren, staat in geen verhouding tot de kostprijs. Dan is €50,00 voor een wrak van Marktplaats een betere deal, want dan weet je dat er veel werk aan komt...

Groeten, Jan

Sluit ik me volledig bij aan, Jan. Zelf ooit begonnen met een bijna massief rompje van marktplaats. Daarna op eigen kracht, houtje-touwtje verder….

full

Niemand een idee of, en hoe sterk, een afgeronde trailing edge van de fin de snelheid eruit kan halen als de boot draait voor een wending?

Groeten, Jan.

Klopt, iets boven rompsnelheid, tegen het in plané komen, zit je rond de 5-6 km/h.
Dat is ook niet mijn vraag.
Vandaag met 4-5 Bft ging de boot als de brandweer en gingen de overstag manoeuvres over het algemeen goed, maar als je iets treuzelde, of de wind schiftte vlak voor de wal, dan viel de boot domweg stil.
Als er iets goed lukt met deze boot, dat is het achteruit zeilen...

Er valt nog flink wat te tunen, maar langsaam komt Piter yn é broek.

Groeten, Jan.

Vandaag deels uithuizig vanwege de corona prik, maar toch wat kleinigheden kunnen doen:
Binnenwerk 01.JPG

De omkasting van de winch af gehaald, daar liep de trommel op aan omdat de rondlopende snaar in de fabriek ontstellend strak was gemonteerd, de reden hiervoor is me niet duidelijk, anders dan dat het de levensduur van de winch aardig inkort (nu kost die maar €10,00, dus dat zal wel ondeskundigheid of onverschillige montage zijn). De snaar losgehaald en er een stukje tussen gezet, zodat de boel nog wel spelingsvrij beweegt, maar er geen lagers uit model gedraaid worden.

Bij wijze van experiment de batterijen zo dicht mogelijk bij de kiel gezet (naar voren, dus), in een poging door wat gewicht te verplaatsen, de spiegel vrij van het water te krijgen, dat zou wat weerstand kunnen schelen.

Morgen even testen om te zien of het wat uit maakt.
Gelijk ook zien wat het bereik is met de vierkanaals ontvanger, met de antenne zo dicht op het wateroppervlak.

Nog steeds geen respons op de vraag hoeveel weerstand een ronde trailing edge heeft...

Groeten, Jan.

Ik vind het smerig koud, maar elke testvaart laat verbetering zien. Het lijkt er op, dat het naar voren verplaatsen van de batterijen de balans van de boot verbetert. Hij springt gemakkelijker aan en het wenden gaat iets gemakkelijker als je de gang er in kunt houden.
Het stilvallen en achteruit drijven als dat niet lukt gebeurt nog steeds veelvuldig, ik wordt er steeds handiger in om met het roer de kont om te werken en dan de zeilen zover aan te halen dat je weer vooruit gaat...

Ik zal kijken of ik de batterijhouder (helaas meegeleverd met de boot) vandaag nog dusdanig kan bevestigen dat je er eenvoudig bij kunt, terwijl het gewicht ervan zover mogelijk naar voren komt.
Zoals op de foto, moet je eerst twee schroefjes los halen voor de strip met de batterijhouder toegankelijk is, niet ideaal als je aan de waterkant batterijen moet wisselen.

Had ik al gezegd, dat de boot akelig snel is, zeker bij deze wind?

Groeten, Jan.

Back