Nou, ik heb toch vaak helikopters plat zien gaan omdat hij onverhoopt nose-in kwam te hangen, en dan is het sneu als je dat dan niet beheerst.
Elke helipiloot komt weleens in een situatie dat de heli snel moet worden neergezet, door wat voor reden dan ook. Jouw Bo kan ook plots de staartservo het begeven en zal gaan draaien, zonde als je hem dan verspeelt
Dat zou inderdaad zonde zijn, ben ik helemaal met je eens. Echter: in de 30 jaar dat ik helivlieg, denk ik al wel drie keer een in de lucht falende servo meegemaakt te hebben, en dat is inclusief ALLE servo's, inclusief alle heli's, en inclusief het superzeldzame gval van de door motortrillingen letterlijk uit elkaar gerammelde gasservo van mijn MFA sport 500, plm 25 jaar geleden (zag dingen uit de heli vallen die naderhand servotandwielen bleken te zijn, en na de landing bleef de motor volgas doorlopen...

).
De kans dat ik tijdens die oefeningen een heli verspeel door mijn matige talent, is vele, maar dan ook echt VELE malen groter dan de kans dat ik in de mij nog resterende jaren in deze hobby een heli redden kan als hij onverhoopt door falende servo in nose in terecht zou komen: hij gaat in dat laatste geval namelijk tollen, niet keurig in nose in hangen, dus heb ik weinig aan die nose-in vaardigheid....
Alle andere situaties (heus, heli's zijn bij mij, vooral in het verleden, regelmatig onbedoeld in nose-in situaties terecht gekomen) heb ik altijd kunnen redden door die hekrotor een zwieper te geven en terug te komen naar het veilige tail in (of side in is ook reeds goed genoeg). Als ik hard nose-in zou gaan oefenen, onderdruk ik alleen maar de reflex om de heli naar het veilige tail-in te sturen, en dus is dat volgens mij v.w.b. het hoofstuk "veiligheid" alleen maar contraproductief.
Het is niet zo dat ik in paniek schiet als ik per ongeluk in nose-in terecht kom, ik weet heus wel hoe ik daar weer uit kom: gewoon die staart terug en door blijven sturen. Maar ik kan niet 10 sec strak nose in hooveren onder alle omstandigheden, dat niet.
Maar daar heeft nog nóóit iemand zijn heli mee kunnen redden, omdat op zich nose in geen noodsituatie is.
Is net zoiets als het oefenen van autorotatie: waarom zou ik een heli 50 keer per jaar bewust blootstellen aan de risico's van een autorotatie, als ik in 30 jaar vliegen al wel 1 keer een motoruitval (een echte, in mid flight bedoel ik) meegemaakt heb, die tot schade leidde? En die schade had ik ook niet door AR oefenen KUNNEN voorkomen, die landing gebeurde op meer dan 100 meter afstand, en dan is alles nog slechts een kwestie van geluk.... Is ook al weer ongeveer 20 jaar geleden, dus nee, ik zie daar totaal het nut niet van.
Als wedstrijdfiguur is AR iets héél anders....
De verhouding tussen kans op falen en risico van de noodmaatregel zelf, ligt gewoon veel te ongunstig om dat serieus te kunnen nemen.
Groet, Bert