Volgende stap in vliegen.

Ik wil ook een beetje kijken,
om met de SIM de heli ook kunnen sturen,
niet alleen in de hoogde, ook wat links en rechts,
vaak is het bij mij het probleem, dat hij steeds verder weg vliegt,
en niet dicht bij, ben ik da bang voor of wat,

? weet het niet, gewoon verder trainen met SIM,
en mooi weer buiten ...

suc6 ook voor jij,
hier op dit moment wt druk met werk en wat anderen dingen als heli...
passt goed bij het weer,

maar bij de eerste zon met boven 10 graden en 0 wind, he he heli

Groet, Uwe

Bij mij lukt de overgang tussen sim en met de heli zelf niet echt, op de sim lukt vrijwel alles van het basis vliegen, achtjes, bochten, stall turns.... in het echt kan ik zowel met de Nano cpx, de mcpx-bl en de 450 3d niet meer dan hoveren en voorwaarts en achterwaarts vliegen, van als ik probeer van links naar rechts te vliegen met bochtjes loopt het mis.... :confused:

Geen zorgen Frocky, blijven oefenen dan komt het wel goed.

Het zicht in het echt is wat anders dan op de sim en elke heli reageert ook net wat anders. Je moet er een beetje gevoel in krijgen maar eens dat er is vlieg je achtjes zonder er bij na te denken.

Heb je alle upright hover oriëntaties al onder de knie in real life?

Op de sim gaat hooveren goed Punie, tail in, nose in, alles lukt.
Maar een mcpx bl is denk ik niet het goede toestel om dit "in het echt" te oefenen denk ik.
Ik heb nog een 4 kanaals SR120 staan, denk dat ik daar maar wat meer het hooveren ga oefenen...

Maar een mcpx bl is denk ik niet het goede toestel om dit "in het echt" te oefenen denk ik.

Weet ik niet.... die MCPX is nu net een van de weinige heli-tjes waar nose in nog een beetje wilde lukken voor mij. Waarschijnlijk omdat het toch deels wat "sim-achtig" vliegt (op de sim is nose in geen probleem, ongeacht de heli, in het echt kost het me zéér veel moeite).

Maar aangezien ik nose-in niet alleen onbelangrijk vind, maar ook nog eens op zijn best net zo leuk, in elk geval absoluut niet "leuker", vind als "gewoon" vliegen, is die MCPX allang verkocht, en kan het hele nose-in me verder worst wezen....

Als je 3D wilt vliegen, zul je echter wel moeten ;)

Groet, Bert

Nou, ik heb toch vaak helikopters plat zien gaan omdat hij onverhoopt nose-in kwam te hangen, en dan is het sneu als je dat dan niet beheerst.

Elke helipiloot komt weleens in een situatie dat de heli snel moet worden neergezet, door wat voor reden dan ook. Jouw Bo kan ook plots de staartservo het begeven en zal gaan draaien, zonde als je hem dan verspeelt ;)

Met de mcpx bl zou het thans ook moeten kunnen als het op de sim zonder nadenken lukt.
Met de nano zeker al vind ik persoonlijk dat die zich wat moeilijker laat rondvliegen.

Iedereen heeft natuurlijk een andere leercurve dus die dingen zijn heel persoonlijk.

Zelf ben ik vorig jaar in juni begonnen met de mcpx en een flightsim. Ik had wel wat vliegtuig ervaring van jaren geleden dus qua stick gevoel zat het nog wel goed bij mij.

Mijn grootste probleem bij de overstap van de mcpx en sim naar een 600 size was vooral de schrikfactor.

Ik stond te bibberen als een blad op een boom en dat helpt ook niet echt om vooruitgang te boeken.

Edit:
Ik sluit me aan met bovenstaande. Nose in is niet heilig en ik denk dat velen minder moeite hebben met nose in vliegen dan met nose in hoveren. De voorwaartse bewegingen maakt het naar mijn gevoel wat makkelijker.

Toch is nose in wel iets wat ik een beginner altijd aan zou raden om te leren..

Ok, je hoeft geen accu's / tankjes de heli op 1 plek te houden, maar je moet met je correcties wel vlot genoeg zijn om hem in het spoor te houden.
kun je nose in hooveren, lukt dat vanzelf.
andersom vind ik een beetje tricky..

Ik sta zelf ook makkelijker tail in te hooveren dan nose in.
dat hebben de meesten denk ik wel. Ook een reden dat ik niet nose in wil landen.

Leuke oefening trouwens voor de gevorderde tail in hooveraar:
op 1 plek hooveren.
de heli met rudder om zijn as laten draaien, terwijl de heli dus niet van zijn plek komt.

doe je dit snel, is er geen bal aan. maak je 1 rondje 2 sec. lang, wordt het een leuke uitdaging
erg goed om je orientaties te oefenen

Nou, ik heb toch vaak helikopters plat zien gaan omdat hij onverhoopt nose-in kwam te hangen, en dan is het sneu als je dat dan niet beheerst.

Elke helipiloot komt weleens in een situatie dat de heli snel moet worden neergezet, door wat voor reden dan ook. Jouw Bo kan ook plots de staartservo het begeven en zal gaan draaien, zonde als je hem dan verspeelt ;)

Dat zou inderdaad zonde zijn, ben ik helemaal met je eens. Echter: in de 30 jaar dat ik helivlieg, denk ik al wel drie keer een in de lucht falende servo meegemaakt te hebben, en dat is inclusief ALLE servo's, inclusief alle heli's, en inclusief het superzeldzame gval van de door motortrillingen letterlijk uit elkaar gerammelde gasservo van mijn MFA sport 500, plm 25 jaar geleden (zag dingen uit de heli vallen die naderhand servotandwielen bleken te zijn, en na de landing bleef de motor volgas doorlopen... :D).

De kans dat ik tijdens die oefeningen een heli verspeel door mijn matige talent, is vele, maar dan ook echt VELE malen groter dan de kans dat ik in de mij nog resterende jaren in deze hobby een heli redden kan als hij onverhoopt door falende servo in nose in terecht zou komen: hij gaat in dat laatste geval namelijk tollen, niet keurig in nose in hangen, dus heb ik weinig aan die nose-in vaardigheid....

Alle andere situaties (heus, heli's zijn bij mij, vooral in het verleden, regelmatig onbedoeld in nose-in situaties terecht gekomen) heb ik altijd kunnen redden door die hekrotor een zwieper te geven en terug te komen naar het veilige tail in (of side in is ook reeds goed genoeg). Als ik hard nose-in zou gaan oefenen, onderdruk ik alleen maar de reflex om de heli naar het veilige tail-in te sturen, en dus is dat volgens mij v.w.b. het hoofstuk "veiligheid" alleen maar contraproductief.

Het is niet zo dat ik in paniek schiet als ik per ongeluk in nose-in terecht kom, ik weet heus wel hoe ik daar weer uit kom: gewoon die staart terug en door blijven sturen. Maar ik kan niet 10 sec strak nose in hooveren onder alle omstandigheden, dat niet.
Maar daar heeft nog nóóit iemand zijn heli mee kunnen redden, omdat op zich nose in geen noodsituatie is.

Is net zoiets als het oefenen van autorotatie: waarom zou ik een heli 50 keer per jaar bewust blootstellen aan de risico's van een autorotatie, als ik in 30 jaar vliegen al wel 1 keer een motoruitval (een echte, in mid flight bedoel ik) meegemaakt heb, die tot schade leidde? En die schade had ik ook niet door AR oefenen KUNNEN voorkomen, die landing gebeurde op meer dan 100 meter afstand, en dan is alles nog slechts een kwestie van geluk.... Is ook al weer ongeveer 20 jaar geleden, dus nee, ik zie daar totaal het nut niet van.
Als wedstrijdfiguur is AR iets héél anders....

De verhouding tussen kans op falen en risico van de noodmaatregel zelf, ligt gewoon veel te ongunstig om dat serieus te kunnen nemen.

Groet, Bert

...die MCPX is nu net een van de weinige heli-tjes waar nose in nog een beetje wilde lukken voor mij. Waarschijnlijk omdat het toch deels wat "sim-achtig" vliegt (op de sim is nose in geen probleem, ongeacht de heli, in het echt kost het me zéér veel moeite...

Opmerkelijk...
Had eigenlijk verwacht dat nose-in eigenlijk "blind" (sorry voor de woordkeus..) gevlogen moet kunnen worden, maar als ik dan lees dat u (jij); in mijn ogen zeer ervaren en deskundig; blijkbaar nose-in niet moeiteloos beheerst...

Ik kan het ook niet. Tail-in en side-in gaan perfect, maar nose-in niet ! Zelfs niet na véle uren op simulator.

Eigenlijk is het een beetje een opluchting :D

Verschil in vliegstijl en mens is hierin de sleutel.
Brutus vliegt met schaalheli's, op een schaalmanier. Dus de heli is niet constant door de lucht aan het rammelen, zal zodoende ook minder vlot opeens verkeerdom hangen.
Verder heeft brutus zich de eigenschap meester gemaakt zijn eigen grenzen te respecteren.

velen komen een keer nose in, vergeten daarbij opeens veel correcties waardoor een heli opeens lager komt te hangen of gaan opeens gekke dingen doen.
Hoog genoeg blijven, niet in paniek schieten zijn dingen die niet iedereen doet als een onbekende situatie zich voordoet..

Een sportvlieger, dus een vlieger die zich ook met loopings bezig gaat houden, vind ik persoonlijk nose in gewoon een must
rare windvlaag, beetje verkeerde pitchmanagement en hij zit zo in een nose in hooverachtige situatie.

Voor mij was nose-in ook een probleem, was !

zeker is het wat verschil tussen real flight en SIM,
maar het komt da door, dat bij de SIM niks kapot gaat,
en bij real flight in het achterhoofd steekt, ..als het mis gaat ...

dus ik oefen met de SIM: geen probleem,
en in eens ging de kleine mCPX in de woonkamer nose-in
incl. nose in starten en landen !!

veel later lukte het met de 250er's en nog iets later met de 500er klas
(grappig, heb ik thuis vertelt, en niemand wilde het geloven)

Voor mij was het de start, om echte langzame cirkels te vliegen
en ook een acht vliegen met de bochten anders om,
dus niet van buiten naar binnen, maar van binnen naar buiten om.

Belangrijk te oefenen,
als het de eerste keer lukt, schrik je geweldig,
omdat de heli u plotseling in de ogen kijkt,
en ook nog anders om schuin hangt !!!

Als dit gebeurt en je kan geen nose-in, is jou heli verloren !

suc6 allen, Uwe

Het is geen plicht Bert ;) Maar het is verdomde leuk als je het beheerst, en je verleert het nooit. Ik kan mijn helikopter hooveren op 1 plaats en er linksom omheen lopen zonder dat de heli wegdrijft. Probeer ik het rechtsom, gaat de heli er vandoor :confused: . Maar ook op wedstrijden heb ik vaak de heli nose-in moeten neerzetten omdat de autorotatie niet goed uitkwam.

Dan heb je echt profijt van het lange oefenen, want je bladen blijven heel.

Het geeft ook een enorme kick om de heli recht op je af te vliegen, af te vangen en zo in de nose in hoover te komen, dan kijk je de machine letterlijk aan :D

@Student,

Ik snap uiteraard wel dat het handiger is als je nose-in beheerst hoor. Natuurlijk kun je 'opeens' in een nose-in situatie komen te verkeren en zeker is het dan wel erg handig dat je je met die situatie overweg kunt.

Maar ik kan dat niet. Mijn brein kan niet snel schakelen. Ook met 'arcade-spelletjes' kom ik nooit ver.
Het viel me alleen op dat Bert, die ook nog een vliegschool heeft, dat dus blijkbaar niet (voldoende) beheerst.

En dat vind ik opmerkelijk, gezien zijn zeer lange 'staat van dienst' en zijn grote kennis van zaken, die overigens jij ook hebt !

Verder heeft brutus zich de eigenschap meester gemaakt zijn eigen grenzen te respecteren.

Of ik inderdaad die eigenschap heb, laat ik in het midden :D maar je hebt daar wel een kernpunt te pakken: Die "totale beheersing" heb je uitsluitend nodig, als je ook continue over de grenzen wilt gaan.

Als je weet wat je kan en niet kan, en je hebt niet de behoefte die grenzen continue op te zoeken, heb je ook die "totale beheersing" verder niet nodig: Een slipcursus heeft weinig waarde als je alleen in de zomer met droog weer in de stad autorijdt.

En voor wie het interesseert:Punie merkte ook al op, dat voorwaarts vliegend de nose-in oriëntatie veel makkelijker is dan hooverend. Dat kan ik alleen maar beamen, want in rondvlucht heb ik er verder totaal geen moeite mee om recht op me toe te vliegen, vanuit alle hoeken. Pas als ik stil ga hangen wordt het om een of andere manier lastig, en dat is al 30 jaar zo, en ondanks perioden van heftig oefenen, nog nooit verbeterd. Sommige mensen kunnen dat, en sommigen niet of niet goed. Ik hoor tot die laatsten, en het is niet iets waar iemand zich voor hoeft te schamen.

Dus, Rubberenrobbie: zit er niet over in: wie weet leer je het, wie weet ook niet, maar geloof me vrij: tenzij je per sé wilt 3D vliegen (of F3C) heb je het absoluut en op geen enkele wijze nodig, OOK NIET in "noodsituaties": er is ALTIJD een weg om heen te vinden.

Dat wil dan weer NIET zeggen dat ik afraad nose-in te leren: altijd proberen, het is sowiso een aanvulling en geeft je meer vrijheid. Maar als het niet wil komen, moet je er ook niet gefrustreerd over raken.

Groet, Bert

Het is geen plicht Bert ;) Maar het is verdomde leuk als je het beheerst, en je verleert het nooit. Ik kan mijn helikopter hooveren op 1 plaats en er linksom omheen lopen zonder dat de heli wegdrijft. Probeer ik het rechtsom, gaat de heli er vandoor :confused: . Maar ook op wedstrijden heb ik vaak de heli nose-in moeten neerzetten omdat de autorotatie niet goed uitkwam.

Dan heb je echt profijt van het lange oefenen, want je bladen blijven heel.

Het geeft ook een enorme kick om de heli recht op je af te vliegen, af te vangen en zo in de nose in hoover te komen, dan kijk je de machine letterlijk aan :D

Dat het verdomde leuk is, geloof ik graag: ik heb niet voor niets al vanaf vóór de vliegschool-periode verwoedde pogingen gedaan het onder de knie te krijgen.

De onderstreepte zin echter, is eentje waar in andere discussie's heftig over ge-ageerd zou gaan worden dat het onveilig zou zijn, en onacceptabele risico's oplevert, en blah blah.... :D.

Voor alle duidelijkheid: ik raad het niemand AF.... ik zeg alleen, dat alle veiligheidsargumenten om het wél te kunnen een beetje nonsense zijn. Dat haalt mogelijk een beetje de druk van de ketel voor mensen die het net als ik moeilijk onder de knie krijgen, en daar mogelijk gefrustreerd door raken: die frustratie is nl overbodig.

Alle argumenten zoals "bewegingsvrijheid" en "het is gewoon leuk", die blijven echter onverminderd geldig....

Groet, Bert

@ robbie: als je dat van jezelf weet, en je er ook naar handelt, is dat geen enkel punt.
er zijn er zat die nooit uit de hooverfase komen. maakt ook niet uit, als je maar lol hebt, en je niet opeens dingen gaat doen waarvan je weet dat je ze niet beheerst.

rustig opbouwen, komt vanzelf.
of niet, maar werk je dan ook niet in de nesten door alsnog gekke dingen te gaan doen ;-)

Punt dat ik het zelf wel altijd aanraad, is omdat vele beginners een beetje gemakzuchtig zijn, en in een veels te vroeg stadium al rond gaan vliegen.
Dan denk je dat iemand aardig kunt vliegen, maar eigenlijk kan hij de heli niet eens stil laten hangen..
Dus ik raad meestal aan eerst de orientaties een beetje door te nemen, zodat nose in ook redelijk gaat, voor een beginner rond gaat vliegen.

scheelt vele crashes..
er zijn er die de heli op zich af zien komen (denken ze), maar dan blijkt 2 tellen later dat de heli geen vaart meer had na de bocht. en dat de heli eigenlijk achteruit gaat...
en dan zie je opeens rare capriolen..

Dus:

rustig opbouwen SIM .>.>.> langzaam buiten oefenen,
en niet altijd proberen over de grenzen hen te vliegen,
dan moet het mis gaan,

ik zelf ga veel eerst oefenen op de SIM,
om buiten niet over de grenzen te gaan,
crash ik dan toch, is het niet gelukt,
wel een stukje discipline

Groet, Uwe

Punt dat ik het zelf wel altijd aanraad, is omdat vele beginners een beetje gemakzuchtig zijn, en in een veels te vroeg stadium al rond gaan vliegen.
Dan denk je dat iemand aardig kunt vliegen, maar eigenlijk kan hij de heli niet eens stil laten hangen..
Dus ik raad meestal aan eerst de orientaties een beetje door te nemen, zodat nose in ook redelijk gaat, voor een beginner rond gaat vliegen.

scheelt vele crashes..
er zijn er die de heli op zich af zien komen (denken ze), maar dan blijkt 2 tellen later dat de heli geen vaart meer had na de bocht. en dat de heli eigenlijk achteruit gaat...
en dan zie je opeens rare capriolen..

Dat zijn meest de vleugelvliegers die een helikopter kopen.
Hooveren is lastig maar zodra het ding vaart krijgt lijkt het net een vliegtuig.
Ze hebben dan de grootste moeite om de heli weer binnen te loodsen.

In het begin wilde ik ook veel te veel en (vooral) veel te snel.

Crash hier, crash daar. Bij zowat iedere vlucht ging er wel wat mis.
Vooral het idee "weer kapot" ging mij op zeker moment erg tegenstaan.

Dus oefenen, oefenen en oefenen op simulator en steeds kleine stapjes nemen met het 'echt vliegen' en ook die kleine stapjes steeds weer blijven herhalen. Dat lukt dus nu, behalve nose-in.

Wel moet ik zeggen dat met heel kleine toestellen het gemakkelijker gaat...
(Misschien minder angstaanjagend...) heb ook een kleine Ladybird quadcopter en daarmee vlieg ik tussen de lampenkapjes door :D

Maar net zoals gezegd wordt, plezier heb ik er wel (weer) in gekregen en ik blijf fanatiek door oefenen. Gewoon een beetje rustig rondvliegen is mijn doel.

Dat 'stunten' zal ik wel nooit beheersen, maar voor mij hoeft dat dan ook niet.

Dat wil echter niet zeggen dat ik veel respect heb voor diegenen die dat wél kunnen.

Back