Volgende stap in vliegen.

als je gewoon met je orientaties aan de gang gaat zoals in mijn eerdere post.(slyster's list).

je kan wel figuren gaan oefenen zonder dat je de basis orientaties kent, maar kom je dan een keer verkeerd uit in een richting die je niet beheerst kun je je heli op gaan vegen.

Je moet eerst leren lopen voor je kan gaan rennen ;)

@gehavo:

je praat niet met een beginner, noose in hoveren en achten zo en anders om vliegen is geen probleem, ook achteruit gaat goed, niet naar je toe, maar van je weg enzv.

Het gaat om echt figuren vliegen, die benoemt zijn

Ik geloof ook niet dat hij het zo bedoelt...

Gewoon algemeen, je moet eerst alle orientaties kunnen vliegen die je tegenkomt in een figuur
Ga je echt rondvliegen, moet je nose in en side in beide kanten gewoon goed in de vingers hebben

Als je een figuur uit zoekt om te vliegen, eerst zorgen dat je alle mogelijke combinaties beheerst...
Anders kom je er ooit een keer raar uit, en staat het spul als een dartpijl in de grond..

Ik ben nu inverted aan het oefenen, wat een ramp..
Heb al 3,5 jaar ervaring met de pootjes omlaag, om nu opeens inverted te doen is lastig met deze automatismes..
Maar ik kom er wel.. Ik ben koppiger dan de heli denkt :mrgreen:

@gehavo:

je praat niet met een beginner, noose in hoveren en achten zo en anders om vliegen is geen probleem, ook achteruit gaat goed, niet naar je toe, maar van je weg enzv.

Dan ben je al een heel eind op weg. Ik heb het vaker gezien op het veld, mensen die bijv niet nose-in beheersen en dan gaan flippen, komen ze net wat verkeerd uit is het een crash.

Ik ben alle orientaties door elkaar aan het oefenen. Ik beheers ze allemaal redelijk en heb de reflexen om me uit benarde situaties te redden, Ben nu bezig ze een voor een strak te leren vliegen.

Laatste 10 a 15 vluchten bijna alleen maar inverted FFF aan het oefenen. Blijft nog even spannend maar practice makes perfect!!!

@gehavo:

prima, en verder succes,
ik ben ook van plan stap bij stap erbei te doen,
dat alles tevooren op de sim.

Invert gaat op de sim perfect, het zijn ook geen gewoone sturbewegingen,
war je over na moet denken, erder reflexen, die automatisch gaan,
zo als schakelen bij jou auto.

Voor mij ook belangrijk zonder (veel) crashen,
laatste crash was 30-4-2012, wilde invert vliegen, maar vond het halverwege toch eng, tus de heli ging achteruit naar beneden, en dat moet hij niet doen

Mijn eerste vlucht was met een 450 in januari ergens, maar omdat het weer telkens moet meezitten heb ik ook een mcpx gekocht voor binnen waar ik aardig uren mee draai, imo leer ik hier ZEER veel uit.

Ik neem geen lessen, maar ben wel al eens een paar keer gaan kijken bij de vliegclub hier, op die tijden dat er iemand was, vond ik niet dat er echt iemand aanwezig was die mij zou kunnen leren vliegen.

Op mijn mcpx vlieg ik elke dag toch wel minimaal 5 accu's leeg, telken 4 minuten.

Nu mijn 450 pro terug in orde is kan ik de stappen die ik met de mcpx kan, omzetten in mijn 450. Ben benieuwd.

Bedankt voor de info Sandor.

Blijkbaar zijn er wel meer die met de mcpx indoor aan de slag gaan wanneer het weer wat minder is. Recent is er nu de 130X bijgekomen. Misschien een alternatief...

Veel succes nog!

achtjes vliegen in beide richtingen, dus links en rechtsom... tegen de klok in gaat altijd wel, maar met de klok mee is altijd wat lastiger vond ik....

daarna stall turns.... en loopings....

zo ben ik verder gegaan...

ja , die stal turn vlieg ik ook, ga hem met 0 tot min 4 pitch bijna op zijn kop stellen, draaien en terug,
als het maar weiniger wind is, trek ik hem door naar een looping,
met de sim geen probleem, dus moet kunnen:cool:

Om maar even terug on topic te gaan betreffende de vraag van de TS. ( loopings en dat gedoe is immers helemaal nog niet van toepassing voor hem)

Wat je kan doen nu je de hoover fase onder controle hebt is de heli tail in zijwaarts voor je langs te gaan vliegen, links en rechts en vervolgens de staart in stapjes richting de 45 graden te sturen zodat je kan wennen aan die positie van de heli.

Daarna kan je rustig beginnen met het 8 figuur. Je kan altijd voor dat je de bocht inzet de snelheid uit de heli halen en em op zn plek laten draaien zodat je wederom kan wennen aan de positie en reactie van de heli op die manoevre. Krijg je dat onder de knie dan kan je rustig de snelheid naar eigen inzicht en gevoel opvoeren. En in no time smijt je dat ding straks door dat figuur heen ;)

Gewoon lekker rustig aan!

Nog een tip die voor mij en vele leerlingen goed werkte en welke ook op de helischool word gebruikt:

Neem 4 kleine oranje pionnen. Zet deze uit in een vierkant van ongeveer 10x 10 meter. En gebruik de pionnen als orientatie punt voor je hover en diagonale vlucht figuren.

Opvallend resultaat is dat iedere leerling op de helischool zelfstandig rete strak kan hooveren en hoover figuren kan vliegen.En dat is bij windstil weer en bij 4 bft.. Goed en strak kunnen hooveren is naar mijn mening de absolute basis van het helivliegen.

Daarbij is nose in hoveren absoluut geen vereiste om het 8 figuur goed te kunnen vliegen.
Nose in hoveren is verhoudings gewijs moeilijker dan nose in vliegen... tenminste dat is mijn mening.

Een heli strak laten hoveren voor langere tijd kost meer inspanning dan rondjes vliegen door de lucht.. ;)

Ik ga ervanuit dat je de bochten in die 8'en gewoon met rudder mag doen ja? En als je die dan kan, kan je aileron erbij toevoegen ofniet? Ik vind een bocht met aileron erin veel mooier, maar ook moeilijker.

Of bedoelen jullie gewoon een 8 maken met altijd tail-in?

Laatst bewerkt:
Nee, je zult een bocht altijd moeten inleiden met een beetje ailleron, en dan doorsturen met de combinatie rudder (om de neus vloeiend in de richting te houden) elevator (om te voorkomen dat de heli gaat duiken) en lichte correctie op ailleron om de heli in de juiste hellingshoek te houden.

Zo lastig is een bocht nu eenmaal.
Geef je alleen maar rudder, dan gaat de heli (theoretisch) op dezelfde lijn dwarsuit vliegen....

Wat Jonkje beschrijft is een goede methode om aan 8-jes te beginnen:
Eerst zijwaarts voor je langs heen en weer, en geleidelijk aan de neus iedere keer een klein beetje meer in de vliegrichting draaien. Zolang je maar voorzichtig begint en heel langzaam opbouwt.

Groet, Bert

Wat ook wel een goede oefening is is rond jezelf cirkeltjes vliegen (op een veilige afstand) Dus jij gaat in het midden van het veld staan en draait mee met de heli terwijl je rond je zelf vliegt. Zo leer je bochten te nemen met aileron en rudder en kom je niet in de nose-in zone. Daarna kan je idd side-in van links naar rechts vliegen en op het einde de bocht steeds groter maken, in het begin alleen rudder en zo steeds verder uitbreiden totdat je nose-in uit de bocht komt en 8-jes vliegt.

Zolang je niet draaierig wordt...

Ik Begon ermee door de heli bijna hooverend door de bocht te brengen, en dit eindeloos te herhalen
Op een gegeven moment ga je er gang in brengen, en wordt het vanzelf netjes en vloeiend

de staart na je toe
de 8 beginnen en dan meer en meer draaien,
tot het 'n goede 8 woord,
en niet de 2. stap voor de eerste doen

Ondertussen zit ik trouwens side in te vliegen, met mijn mcpx vlieg ik rond alsof het niks is, maar met mijn 450pro ben ik precies ultra voorzichtig, zit natuurlijk ook geen haast in. Soms doe ik ook wel eens voorwaarts en achterwaarts vliegen, telkens tail in. Toch een hele uitdaging, vlieg inmiddels al een poos zonder crashes waar ik blij mee ben :D *klopt af*

Ik herken het als geen ander, zoals Uwe al schreef, veel vliegen en pas nieuwe figuren doen als je aan toe bent. Soms kan het ineens heel snel gaan, ikzelf heb een jaar tegen het maken van een looping aangehikt en als je 1 keer gedaan hebt dan lijkt het wel of er een last van je schouders afvalt. Een week later ben ik al met heli aan het rollen, dus het kan raar lopen

Lees mijn draadje maar, dan zal je mijn belevenissen ongetwijfeld herkennen. Succes en het is een kwestie van vallen en opstaan!

Back