tja. Assembleren wil niet zeggen dat alles wat al gedaan is, ook goed is...
regelmatig zie je bij de arf'jes dat er zaken niet goed gelijmt zijn, scheef zitten, wel goed gelijmt maar niet gehecht..
en zo voorts.
Bij heli ontkom je niet aan "assembleren", daar kun je nu eenmaal vrij weinig zelf bouwen..
Schaalheli dan weer wel..
Bij zelfbouw kom je ieder deel van een vliegtuig zeer intiem tegen, en je kunt dus ook aanpassen tot het geheel naar je wens is.
je weet dat de onderdelen goed passen (je hebt het zelf immers passend gemaakt), lijmvlakken zijn in orde, alles zit ECHT vast..
Bij zelfbouw heb je ook geen reservedelen nodig. kun je immers zelf bouwen.. of je hangt er gewoon iets anders aan..
Ligt ook een beetje aan hoe je bouwt.
ikzelf bouw vrij vlot als ik eenmaal ff een dag tijd heb, en alle spullen heb liggen.
de droogtijd van de lijm is meestal de irriterende factor

Ik ben geen bouwer die zaken tot de 100ste gram afschuur en heel fijntjes aan elkaar plak, ik bouw om sterk te zijn..
Meestal zijn mijn kisten ook wel een tikkie zwaarder dan de kisten van mensen die wel extreem netjes bouwen. maar de mijne vliegen er niet minder om..
En ze overleven een neusstandje of onzachte landing eigenlijk altijd zonder problemen.
Zelfbouw kan zo lang en zo kort duren als je wilt. ligt helemaal aan jezelf..
heb laatst in een uur zuivere bouwtijd (droogtijden ff niet meegeteld) een vliegend schuimvleugeltje gebouwd..
Helemaal van scratch, met vleugelprofiel. Alleen de laatste loodjes nog (linkjes, rc netjes wegwerken, accuophanging , verven)
Een goede ARF of BNF kan ook gewoon goed zijn. alleen ff goed controleren of alles er goed op zit.
en vast zit.. sommigen controleren die dingen alsof het hun moeder is (men aait en knuffelt ze.. alleen gaat het er in de lucht een stuk grover aan toe)