volle lipo onder 0 graden

had vanacht mijn opgeladen lipo in de auto laten ligen terwijl het een graadje of tien vroor kan dit kwaad?
 
Voor een enkele keer niet.

Zou je ze een hele winter op die manier bewaren dan kun je last krijgen ivm de hoge luchtvochtigheid en het evt doorroesten van een verbindingsplaatje.
 
Voor een enkele keer niet.

Zou je ze een hele winter op die manier bewaren dan kun je last krijgen ivm de hoge luchtvochtigheid en het evt doorroesten van een verbindingsplaatje.

Dit klopt niet helemaal, hoe kouder het is des te LAGER de luchtvochtigheid is dus zolang de LiPo koud blijft is er niets aan de hand.
Problemen kunnen pas ontstaan wanneer de LiPo in een warme ruimte komt. Dit zal gebeuren als je de accu weer wilt opwaremen. De lucht rond de koude LiPo koelt af en kan dan minder vocht bevatten. Dat vocht zal dan condenseren op het koude oppervlak van de Lipo en dan kunnen er dus wel problemen ontstaan.
Of die problemen nu echt zullen ontstaan is de vraag maar de kans is er dus wel degelijk. De zaak goed in de gaten houden is geboden en tijdens het opwarmen van de accu deze af en toe af te drogen is ook een goed idee.
Je kan het voorkomen door de LiPo in een goed dichte plastic zak op te bergen. Zolang die zak dicht blijft kan er geen vocht in komen en zullen de bovenstaande problemen een stuk minder optreden. Je maakt de zak pas open als de accu helemaal op temperatuur is gekomen. Dan zal er geen condens meer optreden.

LiPo's kunnen er vrij goed tegen als ze koud worden. Je zal wel zien dat de capaciteit duidelijk minder zal zijn. Ook de maximale stroom die de accu kan leveren zal duidelijk minder zijn. Daarom kan je het beste de accu eerst netjes helemaal op temperatuur laten komen voordat je hem weer gaat gebruiken.
 
Dit klopt niet helemaal, hoe kouder het is des te LAGER de luchtvochtigheid is dus zolang de LiPo koud blijft is er niets aan de hand.


Dit klopt wel.....
Jouw theorie klopt maar niet zoals wij leven in de winter.



Normaal bewaar jij je lipo in je huis.
In de winter verwarm je dat met je cv, stadverwarming of wat dan ook.
Hierdoor zal de lucht in je huis droger en droger worden.

Daarom moet je ook een luchtbevochtiger gebruiken + veel ventileren bij een zwevende houten vloer ivm krimpen+ is beter voor je gezondheid.
Verder zijn in een huis de temperatuur verschillen klein waardoor er geen condensatie is.
Dat is dus positief ivm oxidatie van metaal.

In een auto is de vochtigheid hoger (in de winter) dan in een verwarmd huis leg er maar een hydrometer in.
Warme lucht zal normaal inderdaad sneller meer vocht bevatten maar
door het warm stoken van een huis neemt de vochtigheid weer juist af.
Daardoor klopt je theorie niet.

Maar het grootste probleem is inderdaad condensatie.

Je auto = b.v 0 graden.
plots doorbreekt de zon door die je auto even verwarmt.
Wat dus condensatie betekend.
Of lipo= 0 graden, je gaat rijden en auto= in 5 minuten 25 graden..... condensatie
Daar doelde ik ook mede op.

Al met al verschilt de temp in een auto teveel.


Voor de rest klopt je onderbouwing wel.
Een koud opgeslagen lipo gaat zelfs langer mee.
Al is het veel belangrijker op welk voltage je ze opslaat maar das weer een ander onderwerp.
 
Laatst bewerkt:
Zolang het vriest is mijn fiets in de schuur alleen maar koud.
Zo gauw het iets warmer wordt, al is het maar een paar graden, is die fiets kletsnat.
Het is alleen lastig om mijn fiets in een plastic zak te stoppen.
 
Echt R.Marijnissen het klopt niet wat jij zegt. Jij bent in de war met de RELATIVE luchtvochtigheid. Dat is ook wat een hygrometer (en niet hydrometer) aangeeft!
Ook waar je het onderstaande schrijft ga je de fout in.

"Je auto = b.v 0 graden.
plots doorbreekt de zon door die je auto even verwarmt.
Wat dus condensatie betekend.
Of lipo= 0 graden, je gaat rijden en auto= in 5 minuten 25 graden..... condensatie."

Wanneer jij in de auto stapt zal het vocht dat je uitademt in de nog koude auto komen. Overal waar nog koude (metalen) onderdelen zitten zal door de afkoeling het vocht uit je adem condenseren.
Warm jij de auto op zonder dat jij erin zit dan zal je zo goed als geen condensvorming krijgen. Dus ook niet door de zon!
Als er condensatie ontstaat is dat niet tijdens het opwarmen maar juist tijdens het weer AFKOELEN van de auto.
Het gaat veel te ver :offtopic: om het hier helemaal uit te gaan leggen maar als er geen bezwaar tegen is wil ik het wel doen.
 
mja.. tot zover ik weet is dat je volle lipo's zeker niet onder nul moet opslaan of weg moet leggen. Dit schijnt de duurzaamheid te verkorten. een lipo in ruststand (zeg maar 3,7 ongeveer) kun je zelfs invriezen is mij een keer verteld :)
 
Opslag en gebruik bij lager temperaturen is geen enkel probleem. Echter laden bij lage temperaturen zal resulteren in een lagere laadcapaciteit, je krijgt dus minder in je accu. Bij mij liggen de dikke LiPo's elke winter in de garage alwaar het niet veel warmer is dan buiten. Gewoon opgeladen want ze liggen altijd volgeladen te wachten tot ze losgelaten worden. ;) En als het weer niet meer gunstig is, tsja dan hebben ze pech en moeten ze tot het voorjaar wachten. Even een cycle om ze wakker te schudden en gaan. Capaciteit is in het voorjaar niets minder dan dat ze in de zomer ervoor waren. :nooo:
 
Wat je natuurlijk niet moet doen is laden bij een lage temperatuur, en dan bij een hogere temperatuur opslaan. Het komt erop neer dat je dan een overladen accu hebt.
 
Echt R.Marijnissen het klopt niet wat jij zegt. Jij bent in de war met de RELATIVE luchtvochtigheid. Dat is ook wat een hygrometer (en niet hydrometer) aangeeft!


Ik bedoel inderdaad hygrometer, typfout maar dan nog steeds is de luchtvochtigheid een stuk hoger in een koude auto dan in een verwarmd huis.
In de winter bevat lucht minder vocht dan in de zomer.
Maar als een huis continu verwarmt wordt dan is het weer een omgedraaid verhaal. En dat is wel zoals wij leven.
Dus je theorie dat hou kouder des te lager is de luchtvochtigheid klopt niet altijd en zeker niet vergeleken met een auto die in de winter buiten in de kou staat vergeleken met een warm gestookt huis.
vervang die hydrometer in die auto maar door een hygrometer......
Dan nog is de luchtvochtigheid hoger.


"Je auto = b.v 0 graden.
plots doorbreekt de zon door die je auto even verwarmt.
Wat dus condensatie betekend.
Of lipo= 0 graden, je gaat rijden en auto= in 5 minuten 25 graden..... condensatie."

Wanneer jij in de auto stapt zal het vocht dat je uitademt in de nog koude auto komen. Overal waar nog koude (metalen) onderdelen zitten zal door de afkoeling het vocht uit je adem condenseren.
Warm jij de auto op zonder dat jij erin zit dan zal je zo goed als geen condensvorming krijgen. Dus ook niet door de zon!
Als er condensatie ontstaat is dat niet tijdens het opwarmen maar juist tijdens het weer AFKOELEN van de auto.
Het gaat veel te ver :offtopic: om het hier helemaal uit te gaan leggen maar als er geen bezwaar tegen is wil ik het wel doen.

Ik zeg toch ook nergens dat het NIET komt door AFKOELEN....

Toch komt het zeer zeker wel voor wat ik beschreef.
Alles in je auto is nog 0 graden, wat heel de auto is 0 graden.
plots warmt de lucht in je auto op door de zon, Dit gaat zeer snel.

Overal waar de zon geen materiaal raakt is het matriaal nog steeds koud.
Dus warme lucht slaat neer op het koude materiaal en je ziet condens vorming.

Natuurlijk vind er geen condensatie plaats op de plek waar de zon recht opschijnt.........

Dus stel de zon komt vanaf het achterraam.
De lucht is zeer snel warm de binnenspiegel is nog koud en je ziet condens vorming.
Met de lucht die wij uitademen is het nog extremer zichtbaar maar wat ik schrijf klopt zeer zeker.
De lucht in een auto kan zeer snel opwarmen, terwijl sommige materialen nog zeer koud zijn en de warme lucht slaat neer op het koude materiaal, walla condens.

Loop maar met een koud glas bier een warme ruimte binnen waar geen mens is. Toch krijg je condensatie.
Dit kan in een auto omdat een auto werkt als een kas met al zijn ramen.
Bekleding neemt zeer snel de warmte op, de lucht warmt zeer snel op
en een nog koud materiaal kan condenseren;).
 
Laatst bewerkt:
Toch maak je hier een denk fout. Denk er om dat je hier spreekt over de RELATIEVE luchtvochtigheid. Voor het over grote deel zit je op het goede spoor maar net op de belangrijke details ga je fout.
Helaas heb ik op dit moment geen tijd om het allemaal uit te schrijven. Over een paar dagen is er de algemene ledenvergadering en daar moet ik nu eerst aandacht aan besteden. Je krijgt van mij hopelijk nog deze week de uitleg van het verhaal.
 
Ernst heeft gelijk, R. Marijnissen niet. Sorry, maar dat is niet anders....

(Ben op school destijds helemaal doorgezaagd over luchtbehandeling, relatieve en absolute vochtigheid. Wat een K-vak!)
Waar het op neer komt, Relatief (uitgedrukt in % van wat de lucht max KAN bevatten voor het uitcondenseert) is de lucht in een verwarmd huis droog, maar deze lucht bevat in absolute zin (uitgedrukt in grammen per kubieke meter) over het algemeen MEER vocht dan de koude, RELATIEF vochtige lucht in de garage. De maximaal mogelijke hoeveelheid vocht die lucht op kan nemen hangt van de temperatuur af, en neemt héél sterk toe met die temperatuur.
Het is de absolute vochtigheid die bepaalt hoe hevig de condensatie zal zijn ALS die optreed. Daarom treed condensatie op een koud oppervlak in warme ruimtes heviger op dan in koude ruimtes ook al is het temperatuurverschil tussen ruimte en opervlak even groot in beide gevallen; de absolute vochtigheid kan in warme ruimtes hoger zijn. Hierdoor ontstaat op een flesje bier van 5 graden in een warme "droge" huiskamer van 20 graden een dikke laag condens, terwijl er op een koud stuk glas van zeg, 10 graden onder nul, in een vochtige schuur van 5 graden maar een heel dun laagje vocht (of rijp) komt. Zelfde temperatuurverschil, en in de schuur een hoge relatieve vochtigheid, maar er is gewoon minder vocht aanwezig om neer te slaan.

En zo droog is die lucht in huis overigens niet: Een mens voelt zich prettig bij ongeveer 70~80%rel, 60 %rel ervaren we al als erg droog (droge ogen, droge strot), en bij 40%rel springen letterlijk binnen tien minuten de barsten in je lippen. 20%rel kan binnen een uur dodelijk zijn onder omstandigheden.

Wat de hygrometer betreft: Die meet uitsluitend relatieve vochtigheid, en dan nog meestal zeer onnauwkeurig. Absolute vochtigheid is niet te meten, die is alleen te bepalen aan de hand van tabellen, uitgaande van relatieve vochtigheid en temperatuur, of aan de hand van natte en droge bol temperatuur.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Condensatie:

Lucht kan slechts een bepaalde hoeveelheid waterdamp bevatten, die afhangt van de temperatuur van de lucht. Hoe warmer de lucht, des te meer waterdamp zij kan opnemen. Wanneer de lucht niet méér waterdamp kan bevatten, heeft zij haar verzadigingspunt bereikt. De waterdamp in de lucht begint te condenseren, dat wil zeggen in vloeistof over te gaan. De temperatuur waarbij waterdamp begint te condenseren noemt men het dauwpunt. Als condensatie plaatsvindt nabij het oppervlak zullen de watermoleculen op allerlei uitsteeksels aan elkaar klitten en kleine druppeltjes vormen die samen dauw worden genoemd. Ligt de temperatuur aan het oppervlak onder het vriespunt (of ligt het dauwpunt onder de 0° C), dan verandert de waterdamp direct in ijskristallen. Dit is een proces dat sublimatie heet. Als de dauw ontstaat voordat de temperatuur onder nul daalt, zullen de druppeltjes later bevriezen. Beide soorten ijsvorming worden rijp genoemd, de laatste soms ook wel 'ruige rijp'. Onder bepaalde omstandigheden kunnen druppeltjes waterdamp in de lucht vloeibaar blijven hoewel hun temperatuur al onder het vriespunt ligt. Deze onderkoelde druppeltjes zullen direct bevriezen bij aanraking met een oppervlak waarvan de temperatuur onder het vriespunt ligt. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer onderkoelde regendruppeltjes op bevroren oppervlakken vallen.



Relatieve en Absolute vochtigheid

De hoeveelheid waterdamp in de lucht wordt uitgedrukt in luchtvochtigheid. De absolute vochtigheid is een maat voor het volume waterdamp in een bepaalde hoeveelheid lucht bij de gemeten temperatuur. Aangezien de hoeveelheid die de lucht kan bevatten, toeneemt met de temperatuur, gebruikt men liever de relatieve vochtigheid. Deze wordt uitgedrukt in procenten van de hoeveelheid waterdamp die nodig zou zijn om de lucht bij de betreffende temperatuur verzadigd te maken. Verzadigde lucht heeft per definitie een vochtigheid van 100 procent. Een relatieve vochtigheid van 75 procent wil zeggen dat de lucht driekwart van zijn maximale hoeveelheid waterdamp bevat. Als de hoeveelheid waterdamp constant blijft, neemt de relatieve vochtigheid bij het stijgen van de temperatuur af. Een hoeveelheid lucht van 11,4° Celsius die 10,7 kubieke centimeter waterdamp per kubieke meter bevat, heeft een relatieve vochtigheid van 100 procent. Bij een stijging tot 24,2 ° Celsius bedraagt de relatieve vochtigheid 50 procent, omdat de lucht dan nog maar de helft aan waterdamp bevat die hij theoretisch zou kunnen opnemen, namelijk 24,1 kubieke centimeter per kubieke meter.


Met een hygrometer is niks mits als je het mij vraagt mits hij maar geijkt is.
Warme lucht KAN meer vocht bevatten maar dat wil nog niet zeggen dat het dat ook heeft.
De relatieve vochtigheid staat niet los van de absolute vochtigheid bij de laatste komt alleen de temperatuur erbij.




Brutus dus dit klopt niet?:
Alles in je auto is nog 0 graden, wat heel de auto is 0 graden.
plots warmt de lucht in je auto op door de zon, Dit gaat zeer snel.

Overal waar de zon geen materiaal raakt is het matriaal nog steeds koud.
Dus warme lucht slaat neer op het koude materiaal en je ziet condens vorming.

Natuurlijk vind er geen condensatie plaats op de plek waar de zon recht opschijnt.........

Dus stel de zon komt vanaf het achterraam.
De lucht is zeer snel warm de binnenspiegel is nog koud en je ziet condens vorming.
Met de lucht die wij uitademen is het nog extremer zichtbaar maar wat ik schrijf klopt zeer zeker.
De lucht in een auto kan zeer snel opwarmen, terwijl sommige materialen nog zeer koud zijn en de warme lucht slaat neer op het koude materiaal, walla condens.




 
Laatst bewerkt:
Condensatie:

. Ligt de temperatuur aan het oppervlak onder het vriespunt (of ligt het dauwpunt onder de 0° C), dan verandert de waterdamp direct in ijskristallen. Dit is een proces dat sublimatie heet.

Lekker aan het wikipedia-en! Helaas, Wikipedia is niet zo betrouwbaar als het lijkt, want de bovenstaande zin is echt fout: Sublimatie is het overgaan van vaste toestand in een gas of damp zonder eerst vloeibaar te worden. IJs in het geval van water, maar andere stoffen zoals Jood (geen grap, et is het spul wat opgelost in alcohol Jodium geeft) kunnen dit ook doen. Sublimatie is NIET omgekeerd mogelijk, dwz een rechtstreekse overgang van gasvormig naar vast is bij mijn weten nog nooit waargenomen. Vocht wat neerslaat op een oppervlak wat onder het vriespunt is, zal eerst vloeibaar neerslaan, en daarna pas bevriezen. Een onderkoelde vloeistof (zoals regendruppels in het geval van ijzel) zijn eerst vloeibaar, en worden pas bij mechanische verstoring plotsklaps vast.

Overigens kan hier verwarring over ontstaan, als je het verschil tussen gas en damp verkeerd interpreteert: Een gas is een stof in de vorm van losse moleculen. Een damp is een vloeistof, die zéér fijn verdeeld is, maar de afzonderlijke deeltjes bestaan wel uit meerdere moleculen in eencluster, en een damp is dus natuurkundig gezien een vloeistof danwel een vaste stof (de hoogste wolkensoorten bestaan uit zeer fijne ijskristallen, en zijn dus een damp maar wel in vaste vorm, de lagere wolken bestaan uit zeer kleine waterdruppeltjes en zijn in feite water in voeibare vorm)


Relatieve en Absolute vochtigheid
De hoeveelheid waterdamp in de lucht wordt uitgedrukt in luchtvochtigheid. De absolute vochtigheid is een maat voor het volume waterdamp in een bepaalde hoeveelheid lucht bij de gemeten temperatuur. Aangezien de hoeveelheid die de lucht kan bevatten, toeneemt met de temperatuur, gebruikt men liever de relatieve vochtigheid. Deze wordt uitgedrukt in procenten van de hoeveelheid waterdamp die nodig zou zijn om de lucht bij de betreffende temperatuur verzadigd te maken. Verzadigde lucht heeft per definitie een vochtigheid van 100 procent. Een relatieve vochtigheid van 75 procent wil zeggen dat de lucht driekwart van zijn maximale hoeveelheid waterdamp bevat. Als de hoeveelheid waterdamp constant blijft, neemt de relatieve vochtigheid bij het stijgen van de temperatuur af. Een hoeveelheid lucht van 11,4° Celsius die 10,7 kubieke centimeter waterdamp per kubieke meter bevat, heeft een relatieve vochtigheid van 100 procent. Bij een stijging tot 24,2 ° Celsius bedraagt de relatieve vochtigheid 50 procent, omdat de lucht dan nog maar de helft aan waterdamp bevat die hij theoretisch zou kunnen opnemen, namelijk 24,1 kubieke centimeter per kubieke meter.

Tsja, alweer lekker ge-Wiki'd, maar daar staat in iets andere bewoordingen exact wat ik ook al zei. Zie de toegevoegde waarde niet zo


Met een hygrometer is niks mits als je het mij vraagt mits hij maar geijkt is.
Warme lucht KAN meer vocht bevatten maar dat wil nog niet zeggen dat het dat ook heeft.
De realatieve vochtigheid staat niet volledig los van de absolute vochtigheid.

Voor de rest heb ik de effecten die ik beschreef zelf ervaren.

Warme lucht (bijvoorbeeld 24.2 graden celsius, uit je eigen voorbeeld) bevat vrijwel zonder uitzondering meer vocht dan lucht van 11.4 graden bij 100% rel.
De reden dat je dat vrij stellig kan zeggen, is omdat als het niet zo was, jij niet in die lucht zou londlopen. Tenminste niet vrijwillig, want binnen een paar uur beginnen dan uit je lippen te barsten (en geloof me, dan helpt smeren met cacaoboter niet meer....), krijg je last van je ogen en je neus en zoek je een andere plek op, zo droog is dat. Want 50% relatief is nu eenmaal een vochtgehalte waar mensen niet echt goed tegen kunnen.

En een hygrometer? Een electronische zou redelijk goed moeten zijn, maar een haarhygrometer moet eigenlijk iedere twee weken geijkt worden wil je er werkelijk wat aan hebben. En haarhygrometers zijn toch eigenlijk nog wel de meest voorkomende....

Ik heb in de tijd dat ik me er beroepsmatig wel eens mee bezig hield, eigenlijk voor de nauwkeurige metingen altijd droge en nattebol temperaturen gehanteerd in combinatie met een tabel.

De vraag was niet of de effecten die je beschreef ook daadwerkelijk wel of niet voorkwamen, de vraag was of de uitleg die je ervoor gaf, correct was. En dat was hij niet.
Buiten dat, condensatie treed in een koude ruimte, waar alles min of meer even koud is, hooguit in beperkte tot zéér beperkte mate op. De stelling van anderen was, dat als je een koud object ineen warme ruimte brengt, dat de condensatie dan onaanvaardbaar hevig zou kunnen zijn, en dat is gewoon een feit. Accu's koud in een schuur bewaren en dan verplaatsen naar een verwarmde huiskamer, volgens jouw theorie zou er dan geen condensatie optreden. Maar beslaat jouw flesje bier dan niet als je hem vanuit de koelkast op tafel zet? En beslaat je flesje bier ook, als je het vanuit de koelkast rechtsstreeks in de koude garage zet? De kans dat schadelijke condensatie op een koud object in een warme ruimte optreed, is vele, vele malen groter dan dat schadelijke condensatie optreed op een koud object in een koude ruimte, hoeveel onbegrepen wikipedia-citaten je er ook tegenaan gooit.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Omdat je je bericht gewijzigd had terwijl ikhet vorige antwoord schreef:

Brutus dus dit klopt niet?:
Alles in je auto is nog 0 graden, wat heel de auto is 0 graden.
plots warmt de lucht in je auto op door de zon, Dit gaat zeer snel.

Overal waar de zon geen materiaal raakt is het matriaal nog steeds koud.
Dus warme lucht slaat neer op het koude materiaal en je ziet condens vorming.

Dit verschijnsel KAN voorkomen, maar dit kan maar op een manier ontstaan: als de bekleding van je auto vochtig is, of er op een andere manier vloeibaar water in je auto aanwezig is (of als er waterdamp in je auto geïntroduceerd word door bijvoorbeeld uitademen). Want: als de lucht (die een x hoeveelheid vocht bevat, absolute waarde) opwarmt, moet er eerst vocht opgenomen worden, om de absolute vochtigheid te verhogen, waarna de lucht, als hij vervolgens koude oppervlakken raakt weer afkoelt en daardoor oververzadigd word en uitcondenseert.
Als jouw auto GEEN natte bekleding of vloerbedekking heeft, KAN deze situatie niet voorkomen. Er is dan simpelweg geen vloeibaar water, wat opgenomen kan worden door de opgewarmde lucht. De absolute vochtigheid kan zich dan niet verhogen door het opwarmen van de lucht. De lucht keert dan weer gewoon terug naar zijn oude "toestand".

Ik zal dit verduidelijken. Je eigen voorbeeld: alles in de auto is 0 graden, behalve de hoedenplank die opgewarmd gaat worden door de zon. De lucht is ook nul graden, en bijvoorbeeld 99% relatief vochtig. M.a.w. hij condenseert nog nét niet uit.
Nu warmt de lucht achterin op doordat de zon op de hoedenplank schijnt. De absolute vochtigheid blijft gelijk, de relatieve daalt door de temperatuurverhoging stel tot 80% (ik noem maar een los getal). Er is GEEN extra vocht in de auto in de vorm van natte vloerbedekking, dus de lucht kán géén vocht opnemen, ook al zou die dat willen. Die opgewarmde lucht gaat circuleren (dat doet lucht die op een plek opgewarmd, en ergens anders afgekoeld word nu eenmaal). Als die opgewarmd lucht nu de voorruit raakt, die nog nul graden is, koelt de lucht dus ook af naar bijna nul graden (bijna, want de vooruit warmt iets op doordat er warme lucht tegenaan komt) Nu is de voorruit 0.001 graad bijvoorbeeld, en de lucht is 0.1 graad, bijvoorbeeld. Dan is de lucht teruggekeerd naar nagenoeg diezelfde 99% relatieve vochtigheid, zelfs een ietsje pietsje minder, want de lucht is heel iets warmer als voorheen. Er treed dus géén condensatie op.....

Jij hebt dit verschijnsel waarschijnlijk waargenomen toen je zelf in de auto zat. Wellicht had je natte of vochtige kleren aan (niet ongebruikelijk in dit jaargetijde) maar waarschijnlijker nog, het vocht kwam gewoon uit je eigen ademhaling. Een mens stoot bijna een halve tot hele liter vocht per dag uit met zijn ademhaling....

Overigens: de zon kan de lucht in je auto niet rechtsstreeks opwarmen, maar alleen bijvoorbeeld door eerst de stoelen of de hoedenplank te verwarmen, waarna die via contact de lucht weer opwarmt. Want lucht kún je nu eenmaal niet of nauwelijks rechtsstreeks door middel van straling verwarmen. Als je stoelbekleding vochtig is (om wat voor reden dan ook, wellicht heb je er met vochtige kleding op gezeten) en de zon schijnt via de voorruit op die stoel, zal dit vocht door de rechtsstreekse opwarming dus extra snel verdampen, en op die manier de absolute vochtigheid van die lucht verhogen.

walla condens.

Het is: voilá :D

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Wel leuk dat deze vraag over lipo schade tot een natuurkunde discussie leidt. Natuurkunde is geen exact vak, maar iets filosofisch ;-)

Even terug: Je lipo zal niet stukvriezen als een aardei. Door (normale) kou ontstaat geen schade (nu niet over absolute nulpunten of vloeibare stikstof beginnen).
Wat wel bekend is dat een koude lipo minder presteerd. Bij indoor meegemaakt dat het vliegtuig aan het begin van de vlucht niet kon hoveren, maar na een paar opwarmrondjes wel. Een lipo van 15 graden is al veel minder dan die van 25 graden.
Bij nul graden zal het nog wel minder zijn. Eerst even voorzichtig opwarmen door externe warmte (in je hand houden), of door een klein beetje stroom te trekken.
Bij sneeuw vliegen prop je de koelgaten dicht en zorg je dat de de lipo in clubhuis is geladen.

Over luchtvochtigheid:
1. Voor werk vlieg ik wel eens offshore. De laatste tijd veel nevelig weer rond het vriespunt. Vluchten werden gecancelled wegens kans op ijs op de helibladen. Nederlandse heli's zijn niet uitgerust met technishe maatregelen kennelijk. Normaal 1 of 2 dagen een probleem. Dit seizoen iets vaker.

2. De apparatuur die ik gebruik kan slecht tegen vocht. Een koffer die ik 's avonds uit de auto haal laat ik dus lekker dicht binnen, tenzij ik regen heb gehad en de koffer tijdens de reis al open heb gehad om uit te dampen (airco en verwarming aan). Dan gaat het instrument open mee naar binnen.
Bij het begin van de klus zet ik het instrument in de koffer buiten, zodat het langzaam aan de werk temperatuur kan wennen.
Aan het einde gaat het van buiten naar de (koude) auto en niet eerst een warme keet in. Dit alles om condensatie te vermijden.
 
hallo


dus een lipo kan niet tegen water ???

als ik een lipo in mijn duikboot steek en die zuipt af
dan kan ik er zeker van zijn dat mijn lipo's hemelen zijn
het is een zekerheid dat binnen X aantal jaren geen nMh cellen meer verkrijgbaar gaan zijn en we dus in de duikboten toch op lipo moeten over schakelen
al is het stom want dan moet ik lood bij gaan leggen
wij hebben namelijk gewicht nodig en jullie in de vliegerij kunnen gewicht best missen

wat met lifepo zijn die ook zo gevoelig voor een onderdompeling in water
B.D.W. een water lekje van laat zeggen een 50 cc is geen lek maar condensatie bij mij

en wij hebben steeds een vochtigheids probleem
aan het water is lucht steeds vochtig en bij het sluiten van een koude boot vangen we eigenlijk reeds een deel vocht mee op
bij het warm worden van de componenten wordt ook de lucht warm maar die condenseert tegen de koude buiten want

dus steeds condensatie in de romp

lipo's dus naar de hemel
lifepo mischien te doen
of zie ik het verkeerd

groetjes raf
 
Een lipo is gasdicht. Dat is te zien aan defecte lipo's die opbollen. Ook A123 is gasdicht.
Met corrosie kan dat wel anders worden, dus daar moet je een beetje tegen beschermen.

Je accu zal echter minder een probleem hebben dan de ontvanger en andere electronika.
 
Back
Top