Ik denk niet dat het gebruik van LiPo's in een duikboot echt een groot probleem is.
Zie je na het varen condensatie op de wand? nee, dan is er niks aan de hand. Luchtvochtigheid kan vrijwel geen kwaad, de meeste electonica kan overweg met luchtvochtigheid tot tegen het condensatiepunt aan (dus nét geen optredende condensatie zónder "koud oppervlak" in de buurt)
Ellende ontstaat pas als er daad werkelijk condensatie optreed op vitale delen zoals geleiders, en er op die manier kortsluiting dan wel corrosie kan ontstaan. Dat er op de wand van je duikboot condensvorming ontstaat, zegt nog niet voldoende over de vochtigheid in je boot, de lucht in je boot kan best 60% relatief zijn, en als het buitenboordwater koud genoeg is kan er dan nog steeds condensatie optreden tegen de huid. Dat is zelfs helemal niet zo'n slechte situatie, want a) word de lucht in je boot daardoor alleen maar droger, en b) weet je dan zeker dat op alle componenten die warmer zijn dan de huid (motoren, vaarregelaars, accu's en andere vermogensverwerkende electronica) met 100% zekerheid geen condensatie zal optreden. Het enige waar je maatregelen tegen moet nemen, is dat er druppels condens van het onderdeks (scheepsterm voor "het plafond") op je electronica kunnen vallen. Een simpel beschermkapje zou daarvoor voldoende moeten zijn.
In de airconditioning techniek wordt dit ook vaak gedaan: de electromotor van de fan staat in dezelfde ruimte waar het koude element hangt. Deze electromotor is vrijwel nooit van een waterdichte uitvoering. Op het koude element treed (sterke) condensatie op, en dus zal door het droger worden van de lucht, op alle warmere oppervlakken KAN dus geen condensatie optreden, dus de electromotor hoeft niet waterdicht te zijn, hij moet hooguit tegen rondvliegende waterdruppels (vanwege de sterke luchtstroom) beschermd worden. Meestalis een simpel deflectorkapje hiervoor voldoende.
Als je duikboot zinkt (onbedoeld en oncontroleerbaar duiken door vollopen) heb je een ander probleem, maar ik denk dat geen enkele accu (lood, NiCd, NiMH óf LiPo) dat erg prettig vind....
Groet, Bert
Zie je na het varen condensatie op de wand? nee, dan is er niks aan de hand. Luchtvochtigheid kan vrijwel geen kwaad, de meeste electonica kan overweg met luchtvochtigheid tot tegen het condensatiepunt aan (dus nét geen optredende condensatie zónder "koud oppervlak" in de buurt)
Ellende ontstaat pas als er daad werkelijk condensatie optreed op vitale delen zoals geleiders, en er op die manier kortsluiting dan wel corrosie kan ontstaan. Dat er op de wand van je duikboot condensvorming ontstaat, zegt nog niet voldoende over de vochtigheid in je boot, de lucht in je boot kan best 60% relatief zijn, en als het buitenboordwater koud genoeg is kan er dan nog steeds condensatie optreden tegen de huid. Dat is zelfs helemal niet zo'n slechte situatie, want a) word de lucht in je boot daardoor alleen maar droger, en b) weet je dan zeker dat op alle componenten die warmer zijn dan de huid (motoren, vaarregelaars, accu's en andere vermogensverwerkende electronica) met 100% zekerheid geen condensatie zal optreden. Het enige waar je maatregelen tegen moet nemen, is dat er druppels condens van het onderdeks (scheepsterm voor "het plafond") op je electronica kunnen vallen. Een simpel beschermkapje zou daarvoor voldoende moeten zijn.
In de airconditioning techniek wordt dit ook vaak gedaan: de electromotor van de fan staat in dezelfde ruimte waar het koude element hangt. Deze electromotor is vrijwel nooit van een waterdichte uitvoering. Op het koude element treed (sterke) condensatie op, en dus zal door het droger worden van de lucht, op alle warmere oppervlakken KAN dus geen condensatie optreden, dus de electromotor hoeft niet waterdicht te zijn, hij moet hooguit tegen rondvliegende waterdruppels (vanwege de sterke luchtstroom) beschermd worden. Meestalis een simpel deflectorkapje hiervoor voldoende.
Als je duikboot zinkt (onbedoeld en oncontroleerbaar duiken door vollopen) heb je een ander probleem, maar ik denk dat geen enkele accu (lood, NiCd, NiMH óf LiPo) dat erg prettig vind....
Groet, Bert