volle lipo onder 0 graden

Ik denk niet dat het gebruik van LiPo's in een duikboot echt een groot probleem is.

Zie je na het varen condensatie op de wand? nee, dan is er niks aan de hand. Luchtvochtigheid kan vrijwel geen kwaad, de meeste electonica kan overweg met luchtvochtigheid tot tegen het condensatiepunt aan (dus nét geen optredende condensatie zónder "koud oppervlak" in de buurt)
Ellende ontstaat pas als er daad werkelijk condensatie optreed op vitale delen zoals geleiders, en er op die manier kortsluiting dan wel corrosie kan ontstaan. Dat er op de wand van je duikboot condensvorming ontstaat, zegt nog niet voldoende over de vochtigheid in je boot, de lucht in je boot kan best 60% relatief zijn, en als het buitenboordwater koud genoeg is kan er dan nog steeds condensatie optreden tegen de huid. Dat is zelfs helemal niet zo'n slechte situatie, want a) word de lucht in je boot daardoor alleen maar droger, en b) weet je dan zeker dat op alle componenten die warmer zijn dan de huid (motoren, vaarregelaars, accu's en andere vermogensverwerkende electronica) met 100% zekerheid geen condensatie zal optreden. Het enige waar je maatregelen tegen moet nemen, is dat er druppels condens van het onderdeks (scheepsterm voor "het plafond") op je electronica kunnen vallen. Een simpel beschermkapje zou daarvoor voldoende moeten zijn.

In de airconditioning techniek wordt dit ook vaak gedaan: de electromotor van de fan staat in dezelfde ruimte waar het koude element hangt. Deze electromotor is vrijwel nooit van een waterdichte uitvoering. Op het koude element treed (sterke) condensatie op, en dus zal door het droger worden van de lucht, op alle warmere oppervlakken KAN dus geen condensatie optreden, dus de electromotor hoeft niet waterdicht te zijn, hij moet hooguit tegen rondvliegende waterdruppels (vanwege de sterke luchtstroom) beschermd worden. Meestalis een simpel deflectorkapje hiervoor voldoende.

Als je duikboot zinkt (onbedoeld en oncontroleerbaar duiken door vollopen) heb je een ander probleem, maar ik denk dat geen enkele accu (lood, NiCd, NiMH óf LiPo) dat erg prettig vind....

Groet, Bert

hallo bert

de condensatie treed op binnen in de boot tijdens het varen

componenten in een waterdichte en drukvaste buis
de koude komt dus van het omringende water langs buiten tegen de drukbuis (WTC genoemt)en koelt zo de verwarmde lucht af en dan vormt er condensatie
de boot is zo gemaakt dat alle electro boven in zit en de accu' s qua gewicht zo laag mogelijk om een stabiele boot te hebben zowel boven als in het water

druppels hebben we nog nooit problemen mee gehad
wel soms dat er mensen vergeten waren iets dicht te draaien en dan spreek je niet van druppels maar van sloten hahaha
dus als ik het goed heb dan kunnen we als de nMh niet meer te verkrijgen zijn over schakelen op lipo of lifepo

groetjes raf

hallo bert

de condensatie treed op binnen in de boot tijdens het varen

componenten in een waterdichte en drukvaste buis
de koude komt dus van het omringende water langs buiten tegen de drukbuis (WTC genoemt)en koelt zo de verwarmde lucht af en dan vormt er condensatie
de boot is zo gemaakt dat alle electro boven in zit en de accu' s qua gewicht zo laag mogelijk om een stabiele boot te hebben zowel boven als in het water

druppels hebben we nog nooit problemen mee gehad
wel soms dat er mensen vergeten waren iets dicht te draaien en dan spreek je niet van druppels maar van sloten hahaha
dus als ik het goed heb dan kunnen we als de nMh niet meer te verkrijgen zijn over schakelen op lipo of lifepo

groetjes raf

Tsja, ik ben uiteraard geen duikboten expert, en zelfs geen accu expert, maar zoals ik het hoor, treed de condensatie op op plekken waar het geen kwaad kan. Zolang je accu's niet IN het water liggen, en zoals ik al zei, zolang de gevormde condens niet op electronica kan neerdruppelen, lijkt mij dat er geen enkel probleem is.

Overigens: er van uitgaande dat de boot hermetisch gesloten is, is er maar een heel beperkte hoeveelheid vocht aanwezig (in de orde van grootte van 1 tot 2 gram per 100 liter lucht inhoud), en zal de condensvorming dus ook gewoon stoppen zodra de luchtvochtigheid zover afgenomen is door het uitcondenseren, dat het dauwpunt van die lucht gelijk is aan de temperatuur van de drukhuid. Daarna treed er geen verdere condensatie meer op. Het verhaal begint uiteraard opnieuw, als de boot geopend is en er "verse" lucht ingetreden is. Als het je toch stoort, die condensatie, dan kun je eventueel geregenereerde zakjes silicagel of zoiets dergelijks in je boot leggen, direct voordat je hem afsluit. Dat zou de boel ook aardig droger moeten houden.

Groet, Bert

Back