Gaaf dat jullie allemaal meedenken.
Ik heb inmiddels een E.C.U. met data terminal binnen zodat ik in ieder geval toeren, en uitlaatgas temperatuur kan gaan meten. Op deze manier kan ik tijdens het testen wat meer informatie verzamelen.
Het plaatsen van een bleed valve vind ik tot nu toe nog te vroeg (maar is zeker iets om te onthouden). De motor en verbrandingskamer reageren wat dat betreft goed. Als de motor harder aangejaagd wordt, gaat de vlam verder naar binnen.
Ik heb vanavond nog een test gedaan met één turbine wiel in de motor op gas. Ongeveer dezelfde test zoals martin deze beschreven heeft eerder in dit draadje alleen dan met een turbinewiel er achter. En in plaats van 1 stick had ik er 3 aangesloten. Ze zitten namelijk per 3 geschakeld, de vorige keer kon ik met 1 testen omdat 1 verstopt zat en de andere was lam geworden dus die heb ik dicht geknepen. Maar inmiddels is dit weer gefixt dus dan maar met 3. Ik moet zeggen de vlam gaat helemaal rond, alleen als het toerental naar beneden gaat is toch duidelijk te zien dat aan één kant van de motor de vlammen langer zijn die naar buiten komen, dan aan de andere kant. Misschien komt dit door het boren van de extra gaten in de sec. zone. Het plan is nu om aan de voor zijde van de verbrandingskamer weer extra luchthappers te maken, zodat het effect weer wat versterkt wordt. En extra gaten boren voor een verbetering van de doorstroming.
Maar er staan meer veranderingen op de planning:
Ik ben nog niet tevreden over de lager constructie in de 2e ngv, het lager wordt te heet en begint moeilijk te draaien. Bij demontage zie ik ook sporen van roest op het lager zitten, ik denk door verbranding of iets dergelijks. Als ik het lager schoon maak draait het weer normaal. Echter is nu al wel te vernemen dat het lager behoorlijk achteruitgegaan is. Om dit op te lossen wil ik een volkeramisch lager gaan proberen. In kombinatie met een nieuwe NGV.
Verder wil ik ook de eerste NGV gaan vervangen omdat ik het vermoeden heb dat de lagerpassing een fraktie scheef zit ten opzichte van de centerlijn van de motor.
Verder moet ik nog het een en ander aan bevestigings beugeltjes maken vor de RPM sensor, en de temp sensor.
Dus voorlopig even niet meer testen maar hard aan de slag.
Ik hoop dat dit alles tot een verbetering gaat zorgen. En als dat zo is (en als er natuurlijk niks op de planning staat) dan zal ik hem mee nemen naar Appingedam in April. (Word ook wel weer eens tijd, al veel te lang niet meer geweest!!!)
Groeten Jos
Ik heb inmiddels een E.C.U. met data terminal binnen zodat ik in ieder geval toeren, en uitlaatgas temperatuur kan gaan meten. Op deze manier kan ik tijdens het testen wat meer informatie verzamelen.
Het plaatsen van een bleed valve vind ik tot nu toe nog te vroeg (maar is zeker iets om te onthouden). De motor en verbrandingskamer reageren wat dat betreft goed. Als de motor harder aangejaagd wordt, gaat de vlam verder naar binnen.
Ik heb vanavond nog een test gedaan met één turbine wiel in de motor op gas. Ongeveer dezelfde test zoals martin deze beschreven heeft eerder in dit draadje alleen dan met een turbinewiel er achter. En in plaats van 1 stick had ik er 3 aangesloten. Ze zitten namelijk per 3 geschakeld, de vorige keer kon ik met 1 testen omdat 1 verstopt zat en de andere was lam geworden dus die heb ik dicht geknepen. Maar inmiddels is dit weer gefixt dus dan maar met 3. Ik moet zeggen de vlam gaat helemaal rond, alleen als het toerental naar beneden gaat is toch duidelijk te zien dat aan één kant van de motor de vlammen langer zijn die naar buiten komen, dan aan de andere kant. Misschien komt dit door het boren van de extra gaten in de sec. zone. Het plan is nu om aan de voor zijde van de verbrandingskamer weer extra luchthappers te maken, zodat het effect weer wat versterkt wordt. En extra gaten boren voor een verbetering van de doorstroming.
Maar er staan meer veranderingen op de planning:
Ik ben nog niet tevreden over de lager constructie in de 2e ngv, het lager wordt te heet en begint moeilijk te draaien. Bij demontage zie ik ook sporen van roest op het lager zitten, ik denk door verbranding of iets dergelijks. Als ik het lager schoon maak draait het weer normaal. Echter is nu al wel te vernemen dat het lager behoorlijk achteruitgegaan is. Om dit op te lossen wil ik een volkeramisch lager gaan proberen. In kombinatie met een nieuwe NGV.
Verder wil ik ook de eerste NGV gaan vervangen omdat ik het vermoeden heb dat de lagerpassing een fraktie scheef zit ten opzichte van de centerlijn van de motor.
Verder moet ik nog het een en ander aan bevestigings beugeltjes maken vor de RPM sensor, en de temp sensor.
Dus voorlopig even niet meer testen maar hard aan de slag.
Ik hoop dat dit alles tot een verbetering gaat zorgen. En als dat zo is (en als er natuurlijk niks op de planning staat) dan zal ik hem mee nemen naar Appingedam in April. (Word ook wel weer eens tijd, al veel te lang niet meer geweest!!!)
Groeten Jos