Volledige zelfbouw: ZLIN XIII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bob Polhuis, 25 okt 2006.

  1. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Sorry Jan geen tijd meer.
    Anders had ik ook nog wel een paar linkjes voor jouw.

    Han.
     
  2. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Hahahha....het is weer bijna 24:00u.....:)

    Tja Han, het weer zit inderdaad niet mee. Elk weekend doe ik 25 weesgegroetjes en bid naar het Oosten en het Westen...maar ja....

    @ Hezik...dank je ! :)
    Het duurde ongeveer een jaar, maar her eindresultaat qua bouwen mag er wat mij betreft wezen. Nu nog de ultieme test wat vliegen betreft.......ik kan niet wachten...

    Het project "MIG 3" met 2,6m spanwijdte laat nog even op zich wachten. Ik moet daarvoor wel een aardige klusruimte hebben. De eettafel is daarvoor te klein.

    Ik ben inmiddels wel met een P47D Thunderbolt (Razorback) met 1,6m span begonnen.....op een aparte manier zonder echte bouwtekening.....wellicht een nieuw draadje binnenkort :)

    Groet
    Bob de wachtende bouwer
     
  3. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Zoooo.....lange tijd niets....wel genieten van alle andere bouwverslagen :)

    Mijn P-47 heb ik weer in de prullenbak gegooid...tenminste.....ik had de romp voor een gedeelte af......maar het beviel mij...geen goed gevoel over, dus hupsakee, weg ermee :)

    Verder wat betreft de ZLIN....ik heb een starttest gedraaid......en iets te zenuwachtig aan het hoogteroer blijven hangen. Tja......hij kwam te snel los en overtrok naar links.
    Nu moet ik zeggen dat ik niet ontevreden ben.

    Dit is de enige schade

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder aan de vleugel, romp en aanknopingpunten romp/vleugel helemaal niets. Dus dat is stevig gebouwd.
    Het enige is dat bij nader inzien mijn constructie voor het landingsgestel niet stevig genoeg is. Daar gaan we dus iets anders op verzinnen.

    Eerst de boel gesloopt:

    [​IMG]

    Ik ben blij dat ik de letters naar alle waarschijnlijkheid niet over hoef te spuiten :p:banana:

    In eerste instantie de schoentjes niet meer van hout...maar van polyester.
    Dus bij de Praxis van Alabastine zo een reparatiesetje voor je autocarrosserie gehaald. Prima spul. De mat is vrij dik, maar als je het in die polyestermeuk smeert wordt het lekker flexibel. Na 20 minuten is het snoeihard ! Prima !

    Dus de houtenschoentjes als mal gebruikt. Eerst helemaal bedekken met huishoudfolie zodat de polyester niet op het schoentje hecht.
    Daarna met, uithardingstijd er tussen, 2 lagen aangebracht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna netjes schuren.....ik wilde Arvid nog bellen om te helpen...hahahahaa....maar die heeft genoeg schuurwerk liggen ;)

    [​IMG]

    De voorkant doorslijpen...en de mal verwijderen.

    Dan aan de binnenkant met polyester en een klein stripje van de mat de naad aan de voorkant hechten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de bovenkant afwerken/afkorten

    [​IMG]

    Nu staan ze in de eerste laag haarscheurvuller....ook van Alabastine ;).
    Binnenkort netjes glad schuren...en dan zijn ze klaar om gespoten te worden...

    [​IMG]

    Het landingsgestel ga ik nu maar gewoon kopen :) ....wel jammer....een beetje een aderlating voor mijn gevoel :(
    Maar goed. Het wordt een verenstalen 2 poot wat normaal met de Stuka van GreatPlanes wordt meegeleverd.

    [​IMG]
    Dit gaan we in de US van A bestellen....ik ben benieuwd :).

    Binnenkort weer meerrrrrrrr................

    Fijne avond ;)
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Daar heb je geluk mee gehad, zeg! :p

    Bijna: 'Een moment van onbezonnenheid, maakt dat men soms dagen / maanden / jaren schreit' (kiezen wat van toepassing is).


    jan.
     
  5. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Jammer van de schade.
    Ik weet niet of dit je troost, maar bij de eerste vlucht van mijn Sparrowhawk heb ik ook het landingsgestel er onder uit gevlogen. Blijkt toch dat dit niet te licht gebouwd moet worden.:teacher:

    Nieuwe kousen zien er goed, maar waarom heb je niet gekozen voor epoxy?
    Het nieuwe landingsgestel is dat precies de goede maat? Anders kan je net zo goed zelf iets in elkaar solderen, zo ingewikkeld ziet het er niet uit.

    Succes maar weer!
     
  6. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Hey Wouter !

    Tja...jouw ervaringen met de Sparrow heb ik bij het bouwen van mijn eerste landingsgestel zeker meegenomen.....maar achteraf toch de sterkte van aluminimuniumum overschat :)
    Nu weet ik ook wel dat er verschillende soorten aluminium zijn....maar ja...ik ging weer voor de snelste oplossing bij de bouwmarkt.

    Waarom geen epoxy ? Nou, eigenlijk 2 reden...
    1. De prijs. Zo een potje met dikke mat kost ongeveer EUR 13,-
    2. Als bouwer wil ik verschillende materialen uitproberen en dit was weer eens wat anders.

    Wat betreft de maten van het nieuwe landingsgestel.....gelukkig stonden op de site van Advantage Hobby de maten van het frame. En die maten komen goed uit. Ik hoop alleen dat de stelhoek naar voren voldoende is.....we zullen zien....
    Valt idd ook zelf te maken. Maar niet voor die prijs (USD 19,-)....aangezien ik de spullen voor hard solderen nog niet heb.
    Maar die spullen gaan er wel een keer komen :p

    De bestelling uit de USA gaat samen met een bestelling van iemand anders, dus de verzendkosten worden minimaal.....voor het geval mensen terecht op gaan merken dat bij die USD 19,- nog verzendkosten komen ;).

    Bob
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2008
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Waarschijnlijk wordt bedoeld: overschat.

    ;)


    jan.
     
  8. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Dat staat er toch Jan ;):)
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Grappenmaker . . . :evil:

    ;)


    jan.
     
  10. novada

    novada

    Lid geworden:
    12 mrt 2005
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Deinze (België)
    Ik ben binnenkort van plan om ook te starten met een zelfbouwproject, ben er nog niet voor 100% uit welk toestel het zal worden. Momenteel nog een beetje de kat uit de boom aan het kijken , en nog wat bouwverslagen volgen om zoveel mogelijk kennis op te doen.:D
    Het lijkt me ook niet zo evident om zomaar zonder de nodige kennis aan het bouwen te slaan, maar zoals ik al eerder heb laten weten op dit forum is dit forum hiervoor een prachtig tool.:lol:
    Ondertussen heb ik toch al wat ervaring op gedaan bij de vele herstellingen die ik nu aan het doe ben aan de vliegtuigen die ik in het begin van mijn vliegervaringen naar de donder heb gevlogen :hammer:, maar er is waarschijnlijk nog veel verschil tussen herstellen en volledige zelfbouw.
    Deze ZLIN XIII spreekt me wel enorm aan, wat ik al in het begin van dit bouwverslag heb laten weten, niet omdat het me er gemakkelijk uit ziet, maar omdat ik dit een erg mooi vliegtuig vind en waar ik niet direct op uitgekeken zal zijn.:eek:
    Nadeel van dit vliegtuig is dat er zo weinig informatie over te vinden is :nooo:, en ook geen enkele tekening op de juiste grote te vinden is, aan dit laatste is wel iets te doen, maar daar kruipt dan ook redelijk veel werk en voorbereiding in.


    Gr.
    Marc
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Marc!


    Begin maar gewoon met een fabrikant, type, project, tekening en afmeting voor te stellen, dan leveren wij wel commentaar. :yes:

    Leuk hoor, helemaal zelf iets in elkaar vogelen! :p

    Kun je altijd zeggen: 'Hier is er maar één van!', nl. deze. :cool:

    Helemaal zelf gemaakt! :p

    Tip: Zoek eerst uit wat je echt een mooi toestel vindt, de tekeningen komen vanzelf. ;)

    (Het lijkt 'The Secret' wel! . . . :mad: )


    jan.
     
  12. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Hey Marc !

    Leuk om te lezen dat je ook een sprong in het diepe gaat nemen.
    Let wel...het is erg verslavend...en je bent er makkelijk een heel jaar mee bezig. De bouwtijd is wel iets wat je je moet realiseren....je moet een lange zucht hebben om het netjes helemaal af te bouwen.

    Wat Jan zegt is correct. Kies een toestel waar je op het eerste gezicht "verliefd" op wordt. Dat helpt je door de moeilijke bouwtijden heen....daar weet Jan ook alles van :) hahahaa

    Als je weinig/geen info hebt zoals ik.....mijn ervaring:

    - Let eerst goed op de eigenschappen van het model (snelheidsduivel, acrobaat, warbird, airbus, etc). Dit is input voor o.a. profielkeuze en je kan dan uit gaan puzzelen welke onderdelen extra aandacht nodig hebben wat betreft constructie (bijv. extra versteviging in onderstel, aansturing ailerons, etc)

    - Maak vleugeloppervlak en stabilooppervlak iets groter dan schaal...tenzij je een thrill seeker bent en gaat voor de moeilijk te besturen modelkisten die 100% schaal zijn (zoals ik dus ;-) ....maar dat is meer onwetendheid mijnerzijds)

    - Let goed op V-stelling, instelhoek en washout (tipverdraaiing). Technische input krijg je wel van de mensen op dit wonderschone Forum

    - Onderschat de benodigde sterkte voor het landingsgestel niet :D

    - Hou er plezier in !!!! Das nog wel het belangrijkste. En maak dingen overnieuw als je er niet tevreden over bent. Het is namelijk erg frustrerend als je na een jaar bouwen nog steeds tegen dat gedeelte aankijkt wat niet helemaal naar je zin is.

    Meer kan ik even niet bedenken.....mocht ik er op komen laat ik het je weten hahahaa.

    Succes Marc...ik ben benieuwd wat je eerste project wordt....ook een ZLIN XIII ? ;-)

    Groet,

    Bob
     
  13. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Kleine update.....

    Ik heb de vleugelpin vervangen door 2 vleugelpins ....tip van iemand van FMS....

    [​IMG]

    De wielkapjes geschuurd (haarscheurvuller....prima spul zeg ik ! :) ....en ja Han...het stuift..hahaha)

    [​IMG]

    En de onderkant vleugel weer ingedekt en gespoten....
    [​IMG]

    Die laatste ben ik niet helemaal tevreden over. Je ziet de reparaties.....dat "bobbelige". Het is niet vreselijk....maar het irriteert mij. Dus als dit beessie goed vliegt gaat eind dit seizoen (of wellicht voor de schaalmeeting in Oss) de schuurmachine over de gehele vleugel.....en dan moeten we letters maar weer opnieuw doen :-(.
    Alles voor een strak resultaat :D

    De wielkapjes moeten nog een mooi gespoten rood vlak krijgen....maar ook dit na een eerste geslaagde maiden ;-)

    Ik hou jullie op de hoogte ! Zal er toch wel van komen 1 dezer weken :neutral: ..... anders blijft Han mij achter m'n reet aan zitten...hahahaha.

    Grusse (volgende week ben ik even op winstersport)

    Bob
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Bob,

    Zo handige donder dat ziet er weer netjes uit.

    Helemaal mee eens dat schuren en nog strakker maken kan altijd nog, maar is dat echt nodig.

    Een eeeehhhh ander leuk project als de MIG dat mag ik ook wel graag volgen, dan kun je al je ervaring van de Zlin daarin kwijt.

    Succes met de maiden en laat maar eens wat leuke plaatjes zien met de Zlin in zijn element.

    Ton
     
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Waarom? Is wel meer solide, maar is dat ook nodig?

    En nu: vliegen met die BAK!
     
  16. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hier weet ik niets van.:p

    Maar volgens mij moet ik je wel achter je reet aanzitten.
    Ik wacht eigenlijk nog op een ander bouwdraadje.(america:p
    Oeps wat zeg ik nu weer.

    Maar zonder gekheid het ziet er weer goed uit.
    En nu........
    VLIEGEN!!!!!!!!!!!!!!!:p

    Ton op die mig kun je nog lang wachten.

    Groeten HanDeBouwer.
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Han,

    De Mig mag ook iets kleiner hoor, of weet je meer dan dat wij weten.

    Ton
     
  18. novada

    novada

    Lid geworden:
    12 mrt 2005
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Deinze (België)
    @ jan brilman


    Jan dat is waarschijnlijk wel geen slecht idee om eerst eens goed rond te neuzen en te kijken welk model er me het meeste aanstaat. Moet wel zeggen dat er toch verschillende modellen zijn die mij aanspreken en waar ik verliefd zou op kunnen worden, bij wijze van spreken dan he’. ;) Het is wel zo dat ik niet van plan ben het eerste het beste toestel te gaan bouwen, geen overhaaste beslissingen nemen is iets dat ik geleerd heb.

    @ Bob Polhuis


    Ik besef wel dat het bouwen van schaalmodellen iets is van lange adem en daarom wil ik er ook niet impulsief aan beginnen. Het is wel nieuw voor mij en zoals je zegt een beetje een sprong in het donker, maar als ik ergens aan begin wil ik het dan ook tot het einde afwerken. Ik ben iemand die erg graag knutsel maar dan meestal op elektronica en dergelijk vlak, maar ja een mens moet af en toe eens zijn horizon verruimen en grenzen verleggen.
    Model vliegen doe ik enorm graag, zowel met heli of met vliegtuigen, dus is dit toch prachtig he, iets zelf te kunnen bouwen en er dan nog kunnen me vliegen. Dat laatste zie ik een kunstschilder nog niet doen.:p
    Maar to the point , ik moet zeggen dat deze ZLIN XIII momenteel bovenaan mijn lijstje staat, maar we wachten er nog een beetje mee om te beslissen.
    Ik hou jullie op de hoogte :cool:

    Gr
    Marc
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Heel goed! :cool:

    Ik zou zeggen: start een eigen draadje en maak ons deelgenoot van je zieleroerselen / overwegingen; tot nu toe vind ik ze meer dan de moeite waard! :p


    jan.
     
  20. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    @Ton
    Dank je. En inderdaad...ik heb een hoop ervaring opgedaan die ik in de MIG kan stoppen. En een maatje kleiner bouwen...naaaahhhh...dacht het niet :-D.

    @Wouter
    Het gaat om het "wrikken" van links naar rechts. Met 2 pins komen die krachten niet volledig op de fairings en de 2 breekbouten aan de achterkant te staan. Aangezien ik er lopende het project achter kwam dat deze jongen een snelheidsduivel is (vandaar mijn tip aan Marc), kan ik mij voorstellen dat deze krachten meer dan gemiddeld zijn. En waarom gokken als je toch je vleugel weer open moet halen. Dan ook direct maar 2 pinnetjes maken :-D

    @Han
    Tja Han....bouwvriend....ik kan jou (en Wouter) geen ongelijk geven. Ik moet ook zo snel mogelijk met deze kist de lucht in. Ik doe mijn best.
    En wat betreft die P47 Razorback kit uit Amerika.....wellicht aan het eind van dit seizoen.....Ik ben 1,5 maand geleden een tussenprojectje gestart. Puur om te kijken of je van de die-cut patterns uit de manuals (van het internet) een kist kan bouwen.

    Met die eerste P47 is dat niet goed gegaan en dus de zaag er in en die kit maar gekocht. Maar ik kwam er achter wat ik fout had gedaan.....en nu opnieuw geprobeerd met de NOBLER van Top Flite (gewoon leuk probeerkistje). Geherschaald van 1,30m naar 1,50m....en nu lukt het wel :-D

    Enfin...lang verhaal....die MIG zal inderdaad nog wel lang op zich wachten.....of ik moet deze zomer een nieuw huis kopen...dan begin ik eerder aan de MIG dan aan de P47 ;-)

    Groet,

    Bob
     

Deel Deze Pagina