voltage ontvangeraccu

hallo , ik heb een 4.8volt 2700 nimh sanyo pakketje aangeschaft als ontvangeraccu voor mn heli [3dnt , pakket moest erg smal en laag zijn vandaar deze].
kan iemand mij het volgende uitleggen : als een 4 cellen nimh pakketje van de lader afkomt , is ie even 6 volt en zakt daarna bij belasting snel terug tot daaronder . het is een 4.8 volt , maar hij is dus altyd meer dan dat , want tegen de tijd dat ie maar 4.8 volt geeft , is ie erg leeg , correct ? ik zat namelijk te controleren welke lampjes bij hoeveel volt gaan branden van mn voltwatch . als ik dus ga vliegen met een volle pack , bij hoeveel volt moet ik dan stoppen om te laden ? en maakt t bij nimh uit met hoeveel a je laad? of kun je gewoon 1c laden ? hoeveel zelfontlading heeft nihm per dag/week ?
is soms heeel langzaam laden aan te raden ? of zelfs ontladen ? of is dat onzin ??
thanks in advance , mvg ferry

Een NiMh en NiCd packs zijn 4.8v nominaal. Dit betekent dat ze onder redelijke belasting, een constante spanning kunnen leveren van 4.8v. Wel geven deze zonder belasting een veel hoger voltage om te beginnen, meestal 5.6v. Dit zakt echter snel richting de 5v en zal lang tussen de 4.8v en 5v blijven als de accu aan het ontladen is. Als de accu leeg begint te raken zakt de spanning richting de 4.5v en daarna snel nog lager. Elke accu heeft een eigen ontlaadkarakteristiek, dit is belangrijk voor de toepassing. Voor een ontvangeraccu is het van belang dat deze langzaam leger word, voor een accu die gebruikt word voor aandrijving moet hij zo lang mogelijk hetzelfde voltage leveren en mag hij daarna ineens inelkaar vallen (de spanning).
Iniedergeval kun je ervan uitgaan dat je de spanning het lieft onder belasting moet checken, liefst met een voltmeter. Zakt deze richting de 4.8v of lager dan begin je al in "gevaarlijker" gebied te komen.

Wat betreft laden. Met een gewone goede computerlader kun je deze accu's altijd gewoon opladen, hij zal vanzelf afslaan. 1c is prima. Ontladen doen ze vrij snel, zeker in vergelijk met bijvoorbeeld LiPo's en dergelijke. Altijd laden VOORDAT je gaat vliegen dus.

Overigens zijn er in het verleden wel flinke problemen geweest met NiMh (maatje AA) accu's voor in heli's als ontvangeraccu. Probleem was toen dat de accu de stroom niet kon leveren en de spanning inzakte bij flinke belasting, wat zorgde voor een mooie crash. Ik geloof dat dit met de nieuwere generaties NiMh's niet meer zo is, maar ik zou het toch goed checken altijd voordat ik ging vliegen.

Ik hoop dat dit wat verduidelijkt.

Groetjes,

Richard

Laatst bewerkt:
he rich , dank je . maar ontladen via lader is dus nooit nodig ? is 1 c goed om altyd mee te laden ? ik vlieg zoals je weet meerdere malen per week 1 tankje ofzo en dan zet ik m weg dus elke keer lader eraan en 1 c ? mvg ferry [rich , heb je n mail gestuurd] zie net je edit , ik heb een 3dnt gekocht met analoge servo's [3 maal 9206 401/9254] die consumeren per tankje zo'n 250 mah , is toch laag tov r50 digitaal ?

Laatst bewerkt:
Even wat getalletjes:
- bij snelladen halen Ni-accu's celspanningen tot circa 1,5 Volt. Dus 6 Volt voor een 4-cellen pakket is normaal. Slechte en/of oude accu's komen zelfs nog een stuk hoger.
- een volgeladen Ni-accu geeft (nadat-ie een minuut of 10 van de lader af is) circa 1,35 Volt per cel. Dit komt op 5,4 Volt voor een 4-cellen pakket. Een celspanning van 1,2 Volt wordt bereikt als er nog circa 20% capaciteit aanwezig is. Voor een ontvangeraccu in een heli betekent dit, dat-ie al als 'leeg' beschouwd moet worden.
- voorgaande spanningswaarden zijn allen circa-waarden. Bij Ni-accu's zijn deze namelijk nooit exact bepaald. Deze zijn afhankelijk van merk/type, het gebruik, de manier van laden, de levensduur, enz.
- snelladen van NiMH accu's doe je met maximaal 1 x C, tenzij de fabrikant een hogere toelaatbare waarde opgeeft. Ook dan is trouwens nog steeds 1 x C te adviseren i.v.m. de levensduur.
- ontladen van accu's doe je in het model. Daarvoor heb je geen ontlader nodig. Wel is het raadzaam accu's 1 à 2 keer per jaar een 3-tal keer te cyclen (dus 3 x ontladen en laden achter elkaar). Hiermee frist-ie wat op. Het vlak voor gebruik ontladen-en-laden van aandrijfaccu's bij wedstrijd-autorijders heeft een andere functie, dus daar moet je met je ontvangeraccu niet naar kijken.

dank jullie wel voor de duidelijke uitleg , t is me helder .
rest nog 1 klein vraagje ; als je hem dan zo'n cycles laat doen , tot hoever moet je m dan ontladen , ik heb een ultramat 12 en die vraagd tot welk voltage ie moet ontladen . ik vermoed dan dus 4.8 of iets lager ??
mvg ferry

Ik kom de term 1C of 1xC vaker tegen bij topics over het laden van cellen... Is 1C nu hetzelfde als 1 x de capaciteit van de accu? Dus als ik een 4200Mah accu heb en ik wil met 1C laden dat ik dan met 4,2A laad? Of zit ik er nu helemaal naast?

Met name in topics over LiPO accu's kom ik deze term vaak tegen en eerlijk gezegd heb ik geen idee...

Joost.

p.s. @ ferro: Ontladen van NiMH cellen kan je het beste doen tot 0.9V PER CELL dus voor een 4 cellen pakket ga je tot 3.6V. Niet lager want dat vinden NiMH cellen niet lekker...

Laatst bewerkt:
Yup, dat is helemaal correct. In de modelbouw staat de 'C' eveneens voor de capaciteit (mAh) van de accu. Aan de hand hiervan wordt dan de laadstroom (A) berekend.

@ferro,
NiMH-accu's ontlaad je tot 0,9 Volt per cel. Dus in jouw geval tot 3,6 Volt.

dan heb ik nog iets wat ik niet snap
ik had een nieuw pakketje gekocht en geplaatst . aan de lader gezet , een ultramat 12 . op nimh automatic met een max laadstroom van 0.5 ampere. hij laadt er 1400 mah ofzo in en zslaat af vanwege zn max 180 minuten . vandaag lader opnieuw aangazet , zelfde procedure , kijk net , zit er al meer dan 1200 mah ingaladen en hij gaat nog steeds ! t is maar een 2700 paket die voor t laden gister nog 5.1 volt weergaf , is dit normaal ??
mvg ferry

Bij delta-peak laders moet je altijd op z'n minst met 0,5 x C laden om een betrouwbare afslag te verkrijgen. De lader kijkt namelijk naar het spanningsverloop van de accu. De accu op zijn beurt geeft pas een duidelijke delta-peak spanning weer als er met voldoende stroom wordt geladen. Bij lagere stromen dan 0,5 x C heb je het risico, dat de lader totaal niet 'ziet', dat de accu vol is.

Verder moet het aantal milliVolts correct ingesteld staan. Bij laders, waarbij je dit niet zelf in kunt stellen, moet je er van uitgaan dat het apparaat dit zelf uitzoekt. Als je het wél in kunt stellen: beginnen met 5mV (per cel) voor NiMH-accu's en met 15 mV voor NiCd-accu's. Als de lader merkt, dat de accuspanning met deze of een hogere waarde daalt, beëindigt deze de lading.
Als de lader de neiging heeft te vroeg af te slaan, dan verhoog je de waarde. Wordt de accu te warm, dan verlaag je deze. Aan het einde van de lading behoort de accu handwarm te zijn (zo'n 40 graden).

aha , heb t voor mekaar , hij bouwd nu zn a op naar opgegeven , bouwd af en slaat automatish af . en dan te bedenken dat ik een ander pakket kocht vanwege t feit dat het pakketje wat erin zat 1000 mah terugpakte na 1 vluchtje , de lader stond toen op 0.2 a .
corien , erg bedankt voor je duidelijke uitleg , top !!

nou moe . klopt nog iets niet , zet pakket aan de lader , delta peak op 5 mv , laadstroom op 1.5 ampere , mode automatish , begint de lader eerst met 0.10 ampere voor een minuut ofzo [zoals altyd] loopt dan ineens op naar 0.65 ampere en blijft dan hangen daarop [????]
maakt me niet zoveel uit hoelang ie moet laden , maar waarom loopt ie niet door richting 1.5 a ? op deze manier ziet de lader de batterij dus nog niet . wat klopt hiert niet ? en hoeveel vragen kan je hebben over een klein 4cellen pakketje

In de stand 'auto' kijkt de lader ook naar de kwaliteit van de accu. Dat wil zeggen, dat de lading elke minuut even wordt onderbroken. Op dit moment stelt de lader aan de hand van de daling van de accuspanning vast hoe goed en hoe vol de accu is. Hierbij meet-ie natuurlijk wel op zijn eigen uitgangs-bussen, dus ook het laadsnoer en de laadstekers worden mee-gemeten.

Als de lader maar tot 0,65 Ampere wil gaan is 't ie niet erg tevreden over de accu. Dit kan de volgende redenen hebben:
- accu is al tamelijk vol.
- accu heeft een slechte conditie.
- laadsnoer of stekers hebben te veel (overgangs)weerstand.

Als zoiets eens een keertje voorkomt zou ik me er niet al te druk over maken. De conditie van een accu is nu eenmaal mede afhankelijk van de manier, waarop 't ie de laatste keer is ontladen. Ook kan de accu natuurlijk nog tamelijk vol zitten.

Een kleine opmerking Jan.
Wanneer de lader elke minuut het laden onderbreekt om te meten dan speelt de overgangsweerstand van het laadsnoer en de stekkers geen rol meer. Dat komt omdat er dan geen (laad)stroom meer loopt. De stroom die het meetcircuit nodig heeft is zo ontzettend klein dat zelfs een overgangsweerstand van 1000Ohm nauwelijks invloed heeft op de meetwaardes.
De laad conditie, de kwaliteit en de eigenschappen van de accu zijn eigenlijk de enige bepalende elementen die de meetwaardes bepalen. Hoe je die meetwaardes interpreteerd is ook een belangrijke factor in de uitkomtst. Hier komt de kennis en ervaring van de ontwerper(s) van de lader om de hoek kijken. De meeste laders die nu op de markt zijn doen het redelijk tot goed dus daar hoeven we ons ook geen grote zorgen over te maken.

Om een goede werking van de laders zoals hier wordt bedoeld te garanderen moet de accu toch met een voldoende hoge stroom geladen worden. Als je met een (te) lage stroom laadt kan de uitkomst van de metingen soms verkeerd uitpakken en wordt de accu of niet voldoende geladen of te veel geladen. Probeer eens te laden met een stroom van rond de 0,5C. De kans is groot dat je dan betere resultaten krijgt.

Dan nog de "voltspy". Helaas is de aanwijzing van zo'n apparaat weinig bruikbaar. De belangrijkste reden is dat de ontlaadgrafiek van NiMH (en ook NiCad) over een groot gebied behoorlijk vlak is. Als de accu nog 90% vol is zal de spanning ongeveer 5V zijn en als de accu voor nog maar 20% vol is zal de spanning niet verder gedaald zijn dan tot 4,8V. Daarna zal de spanning heel snel zakken en wanneer de spanning gezakt is tot ongeveer 1V per cel, of 4V voor een ontvanger accu, (minimaal 0,9V per cel, of 3,6V voor een accu, maar echt niet lager!) is de accu effectief helemaal leeg. De voltspy kan dus op het ene moment nog aangeven dat de accu nog goed is maar 5 minuten later is hij dik rood! Het is een aardig hulpmiddeltje maar niet meer dan dat.

Nee Ernst, als elke minuut de laadstroom wordt onderbroken speelt inderdaad de weerstand van het laadsnoer (helaas) niet meer mee. Tijdens het laden is dit echter wel degelijk zo. Hoe meer weerstand het laadsnoer en/of de stekerverbindingen geven, hoe hoger de spanning is, die de lader op zijn aansluitklemmen meet. De lader meet zowel de spanning tijdens het laden als tijdens het onderbreken. De verschilspanning, is het gegeven waarmee de lader vervolgens bepaalt welke laadstroom gekozen wordt voor de volgende minuut. Een deel van de verschilspanning wordt dus wel degelijk bepaald door het laadsnoer.
Als de lader een relatief hoge weerstand vaststelt houdt-ie op 'auto' de laadstroom laag. Of deze weerstand nu wordt gevormd door de inwendige weerstand van de accu óf door draadweerstand in het laadsnoer óf overgangsweerstanden in de stekerverbindingen kan de lader niet bepalen. Hij telt het hele handeltje domweg bij elkaar op.

nou moe . klopt nog iets niet , zet pakket aan de lader , delta peak op 5 mv , laadstroom op 1.5 ampere , mode automatish , begint de lader eerst met 0.10 ampere voor een minuut ofzo [zoals altyd] loopt dan ineens op naar 0.65 ampere en blijft dan hangen daarop [????]
maakt me niet zoveel uit hoelang ie moet laden , maar waarom loopt ie niet door richting 1.5 a ? op deze manier ziet de lader de batterij dus nog niet . wat klopt hiert niet ? en hoeveel vragen kan je hebben over een klein 4cellen pakketje
Ik heb dezelfde Ultramat 12 (perfecte lader trouwens), en gebruik deze voor alle denkbare toepassingen van RC auto accu's. Ik adviseer je om de stand "manual" te gebruiken, de lader laadt dan direct op het ingestelde Ampèrage, en slaat dan nog steeds automatisch af. ;)

Ik wist niet dat het zo werkte Jan. Ik dacht dat de lader alleen meette als er geen stroom loopt. Maar wat je schrijft is eigenlijk erg logies. Weer wat bijgeleerd!

Hallo,
Nu dat ik ook een vraagje over mijn ontvanger accu (ik dacht kan wel in deze topic).
Ik had laatst het idee dat de spanning van de accu heel snel daalt het is een 4 cel nimh pakket heb de meter erop gezet en het was 3,6V, maar nadat ik hem had opgeladen was hij heel even 4.4V en dook hij al heel snel naar 3,6V zou er een cel stuk zijn. Heb hem gisteren helemaal ontladen en vandaag wou ik hem weer laden maar krijg er niet meer dan zo’n 75 a 160 mA er in dan slaat de lader weer af. De lader is een ultramat 10, laad met zo’n 0,5A bij 15 mV is dit een geval van nieuwe kopen of doe ik iets verkeerd

Mvg

Ga maar gauw een nieuwe accu halen. Met ontvangeraccu's mag niks mis zijn en deze is duidelijk niet meer in orde.

INderdaad, een cel stuk. Nieuw ontvangerpack kopen, niet de kapotte cel vervangen door een andere. Die ene cel weggooien en de drie resterende cellen ergens anders voor gebruiken bv. parallel zetten en als gloeiplug accu gebruiken.

Bedankt voor de snelle antwoord,
Lijkt me dan ook verstandig ja dan betel ik maar 1 nieuwe maar wat is nu dan beter 4,8V of 6V

Back