Voltage servo motor

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Peter58, 20 apr 2020.

  1. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hallo mannen,
    Ik heb hier een servo motor liggen die ik wil gebruiken als aandrijving voor mn sloep.
    Maar die vaarregelaar geeft 7,2 volt, kan die dat hebben vraag ik me af?
    Wie weet het?
    Grt peter
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Lijkt me stug als dat niet kan. De servomotor zal onbelast wat harder draaien dan op 5 volt, maar ik neem aan dat je er een regelaar tussen zet. (Of gebruik daarvoor anders het printje uit dezelfde servo).
     
  3. kha

    kha

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Amersfoort
    Het antwoord is volgens mij dat het afhangt van de servo. Oude servo’s die echt bedoeld waren voor 5 volt kunnen dit wel eens te veel vinden. Veel moderne servo’s hebben ene veel breder werk bereik en voor de HV servo’s is dit zelfs aan de onderkant van wat ze verwachten.

    Ik zou het gewoon proberen maar je klopt wel een klein risico.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    De meeste motortjes in servo's zijn gemaakt voor ongeveer 3V nominaal. Dat komt omdat er altijd een (klein) beetje spanning verloren gaat door de transistors die de motor aansturen. Er zijn moderne servo's die speciale transistoren als uitgangstransistoren hebben, dat zijn de zogeheten fet's. Die veroorzaken minder verliezen dus kan de motor meer spanning krijgen.
    Op zich zal zo'n motortje niet zo maar kapot gaan als je hem op een hogere spanning laat draaien. Hij gaat alleen wel een flink stuk sneller draaien wat misschien problemen kan geven. Ook zal de stroom door de motor flink hoger worden als je de motor gaat belasten. De belasting moet dus vrij gering blijven. Het kan raadzaam zijn om een vertraging te gebruiken. Dat brengt het hoge toerental terug naar een beter geschikt toerental voor de schroef en zorgt er voor dat de motor niet te veel wordt afgeremd waardoor de stroom dus lager blijft.
    Je kan het printje uit de servo gebruiken maar dan kan je dus niet die 7,4V gebruiken omdat die elektronica niet tegen die hoge spanning kan. Ook zal je het printje moeten "ombouwen" om hem geschikt te maken als regelaar te dienen. Dat kan bijna altijd maar met de moderne elektronica kan dat vrij lastig zijn. De juiste componenten vinden en te vervangen is knap lastig met al die miniatuur (SMD) onderdeeltjes.
     

Deel Deze Pagina