Voltage verschil na balanceren

Als ik mijn lipo's heb gebalanceerd zit er soms iets verschil in het voltage per cel. Bijvoorbeeld 3.86v 3.86v en 3.88v . Ik gebruik de flightpower v-balancer. Is dit gebruikelijk of is er iets mis met mijn balancer? Het verschil is nooit meer dan 2 honderdste volt en meestal maar 1 honderdste.

groeten,

Kris

balanceren moet je sowiso doen als de cellen vol zijn.. ;)

als het consequent dezelfde cel is (bijv 3e), dan is het een fout in de balancer, maar ik denk dat het mss een balancer is die dr voor zorgt tijdens het laden dat de cellen niet over de 4.2 heengaan, net zo lang totdat ze allemaal 4.2 zijn.

Ik gebruik zelf de TP1010 + 210 balancer, en inderdaad komen de cellen bijna nooit helemaal exact in balans. Bij mij zit er meestal 0,004 volt verschil in. Ook zijn er vaak 5 cellen gelijk en 1 cel iets lager.

Cheers,

Richard

Raptor Rulezzz zei:
Ik gebruik zelf de TP1010 + 210 balancer, en inderdaad komen de cellen bijna nooit helemaal exact in balans. Bij mij zit er meestal 0,004 volt verschil in. Ook zijn er vaak 5 cellen gelijk en 1 cel iets lager.

Cheers,

Richard
Dit zijn dusdanig kleine verschillen dat je daarover niet bezorgd hoeft te zijn. Het is nu eenmaal onmogelijk om 5 schakelingetjes te maken die 100% aan elkaar gelijk zijn. Die balancer is namelijk niet één apparaat maar dat zijn er 5 in één kastje. Elke cel heeft zijn eigen schakelingetje dat er voor zorgt dat hij niet boven de maximale spanning uitkomt. Alle onderdelen die in die schakelingen gebruikt worden hebben een kleine afwijking. Meestal is die maximaal 1%. Wanneer je nu een afwijking naar boven hebt bij de ene schakeling en naar beneden bij de andere dan is er dus een spanningsverschil mogelijk.
Maar zoals ik al schreef deze is zo klein dat die niet voor problemen zal zorgen.

Er is een manier om die afwijking bijna 0 te maken. Je moet dan een computer gestuurde balancer maken. Het hart is dan een computer chip die beurtelings van elke cel de spanning meet. Je hebt dan één apparaat dat alle metingen doet dus zal de afwijking voor alle cellen eender zijn. De onderlinge verschillen zullen dan nog veel kleiner worden. Of dat zinvol is betwijfel ik maar het kan dus wel.

Bedankt voor de reacties.

Ernst, Richard heeft het over een verschil van 0,004 en ik over een verschil van 0,02. Hoef ik me dus geen ook geen zorgen te maken over de balancer?

Verder lijkt tijdens het laden de balancer behoorlijk actief met balanceren. Ook lijkt de vluchttijd weer heel iets te zijn toegenomen met wat oudere accu's. Dus het het werkt wel.

Ik denk dat het ook belangrijk is WAAR je het mee meet... een goedkope multimeter kan al met gemak 0,02v afwijken. Ik meet het ook niet, ik lees het af van mijn lader (ThunderPower 1010 + 210 balancer) omdat ik geen multimeter heb die nauwkeurig genoeg is.

Ik heb normaliter tussen de 0,02 en 0,009 onbalans na het vliegen. Dit wordt er later dan uitgebalanceerd door de TP210 balancer.

Ik zou me geen zorgen over maken, als de maximale onbalans 0,02 bedraagt of minder is er nog helemaal niks aan het handje.

Cheers,

Richard

ok dan. Ik dacht gewoon dat elke cel altijd exact hetzelfde voltage zou hebben na het balanceren.

Ik denk dat er inderdaad weinig reden is voor bezorgdheid. Die 0,02V is wel redelijk groot maar valt nog binnen de grenzen. De maximale veilige spanning voor lipo's is 4,25V. Als je echter altijd tot deze spanning gaat met het laden bekort het wel de levensduur van je cel(len).
Overigens moet je wel bedenken dat de meeste multimeters een afwijking kunnen hebben van 2 tot 3%. De hele goedkope kunnen tot wel 5% afwijken. Heb je nog een "ouderwetse" wijzer multimeter (draaispoelmeter) dan kan de afwijking tot zelfs wel 10% oplopen. De echte goede draaispoelmeters hadden "vroeger" een afwijking van 2,5% en de laboratorium meters van 1% maar die waren schreeuwend duur (ook toen al).

Back