Voltcraft B8 Pro doorgebrand.. Hoe?? HELP!!!

Hallo,

Ik heb vandaag op mp een voltcraft B8 PRO lader gekocht. Bij de verkoper lader in werking gezien, niets mis mee.
Thuisgekomen lader aangesloten op mijn accu, gewoon 12V loodaccu, niet omgepoold oid. Lader springt aan, lijkt allemaal in orde. Zenderpack aangesloten, NiMh laden geselecteerd, laden starten, en ik hoor het geluid van een "vlamboog" ohjee, niet goed :s.
Lader geeft op dat moment in t display een accuvoltage van 0 volt aan en vrijwel direct een error.
Omdat ik toch wel een beetje elektrotechnische kennis heb, de lader opengeschroefd, en wat ik aantrof was een kompleet uitgebrande weerstand.
Nu is mijn vraag, kan iemand die ook zo'n lader heeft, de weerstand die bij mij uitgebrand is even doormeten, en even een fototje maken, om te zien hoe de originele printbanen lopen? Dan kan ik mijn lader misschien nog redden.
Of is er iemand in de buurt van a'dam die de lader kan repareren tegen een zachte prijs?
Weet iemand misschien hoe dit zou kunnen gebeuren?
Het gaat dus om het SMD weerstandje, op de foto in het 3x3 vakje links naast de zoemer.

Yannick

[IMG=http://img24.imageshack.us/img24/3693/imag0069yy.jpg][/IMG]

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt:
Thuisgekomen lader aangesloten op mijn accu, gewoon 12V loodaccu, niet omgepoold oid. Lader springt aan, lijkt allemaal in orde.
Helaas moet je dat zeker weten.
Waarom zou de lood accu om gepoold zijn.
Het lijkt er op dat je de accu verkeerd hebt aangesloten.
Zo niet dan zou ik snel naar de verkoper gaan.;)

Laatst bewerkt:
Net even in alle rust alles onderzocht. Het lijkt erop dat mijn accupack geen goed contact heeft gemaakt met de stekker aanhet laadsnoer, waardoor het pack tijdens het laden ix losgekoppeld. Het schijnt dat de laders daar nogal gevoelig voor zijn?

Ik kan me nog maar slecht voor stellen dat een los laadsnoer zulke gevolgen kan hebben als er verder niets aan de hand was.
Nu nog een expert vinden die dat kan repareren.
Geen eenvoudig klusje.
De leverancier lijkt me de beste oplossing.:(

Opzich kan ik t zelf ook wel repareren, ik moet alleen even iemand hebben die voor mij een foto'tje wil maken van de originele printbanen, en even t weerstandje wil doormeten...

Het weerstandje is onderdeel van circuit. Als weerstand relatief laag-ohmig is t.o.v. rest van het circuit zou je het kunnen meten. Maarrrrrrr ... in het circuit zitten ook halfgeleiders, die zouden door de meetspanning kunnen gaan geleiden waardoor meting ook vern**kt wordt. In het kort: je hebt voor zoiets dure apparatuur nodig.

Zo te zien zijn de SMD's met opdruk naar boven gemonteerd, iemand anders zou opdruk kunnen lezen. Ik heb geen idee waar deze componenten voor dienen.

Onderdelen zijn inderdaad met opdruk naar boven gemonteerd. Echter begin ik langzaam terug te komen van dat het een weerstand was. Ik vermoed eerder een condensator... Maar als iemand met dezelfde lader even kan kijken, dan heb ik zekerheid.
Ik heb conrad al een mailtje gestuurd met het verzoek of ze me kunnen helpen... Ik hoop dat ze dit doen, hoewel ik het ook zou begrijpen als ze zeggen stuur maar op, en je krijgt de rekening wel....

De vraag is ook of alleen dat weerstandje geneuveld is. Je kan niet altijd aan de buitenkant zien of een component defect is.

Laatst bewerkt:
Met zo'n lader ga je natuurlijk terug naar de winkelier. Zoiets repareer je niet zelf. Je kunt namelijk met een gerust hart vergeten, dat alleen het weerstandje gesneuveld is.

Ik ken deze lader niet, maar ik gok dat het een gate-weerstand van een vermogensfet is en dan ligt ook deze fet er uit. Vervolgens is het dan de vraag wat de oorzaak is geweest en wat er eventueel nog meer stuk is.

Back