VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0473

    Hallo Allemaal,


    Weer verder gegaan met het bouwverslag van Goldhofer dieplader.

    Verder gegaan met het maken/bouwen van het achterdek van de Goldhofer 5 bij 3 dieplader.

    Dertig 2 mm gaatjes geboord in de rechterkant van het achterdek. voor de vijf draaitafels.
    IMG_3965.jpg

    IMG_3969.jpg

    IMG_3971.jpg

    IMG_3979.jpg

    De rechterkant van het achterdek op de linkerkant van het achterdek geklemd.
    IMG_3984.jpg

    De twee helften op elkaar geklemd. zodat ik met de 2 mm boor centergaatjes kan boren in de linkerkant van het achterdek. zodat de gaatjes exact op dezelfde plaats in de beide kanten van het achterdek worden geboord.
    IMG_3986.jpg

    De centergaatjes geboord met een accu boormachine.
    IMG_3989.jpg

    IMG_3992.jpg

    Zie de de centerboor gaatjes in de linkerkant van het achterdek.
    IMG_4004.jpg

    De 30 voorgeboorde centergaatjes.
    IMG_4010.jpg


    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, bvdh, hcs_vliss en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0474

    Hallo Allemaal,


    Weer verder gegaan met het bouwverslag van Goldhofer dieplader.

    Verder gegaan met het maken/bouwen van het achterdek van de Goldhofer 5 bij 3 dieplader.
    Weer veel foto's gemaakt.

    Het achterdek weer in elkaar gemonteerd met de M 2 boutjes.
    IMG_4023.jpg

    IMG_4024.jpg

    IMG_4026.jpg

    IMG_4033.jpg

    De eerste draaitafel/pendelassen gemonteerd onder het achterdek. (achterste 5e pendelassen)
    IMG_4043.jpg

    Alle draaitafels/pendelassen gemonteerd onder het achterdek.
    IMG_4071.jpg

    IMG_4079.jpg

    IMG_4065.jpg

    IMG_4077.jpg

    Het achterdek is mooi vlak gebleven en alle pendelassen staan op de grond/wegdek.
    (zie het hoeklijn op het achterdek)
    IMG_4078.jpg


    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    Bakkers, ozy, Leo Broers en 12 anderen vinden dit leuk.
  4. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Nog een beetje geduld en kunnen we dit meesterwerk voltooid bewonderen
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Een beetje veel geduld hebben.
    SMILEY SUPER.jpg

    Ik denk dat ik nog tenminste 2 jaar nodig heb om dit gehele project af te ronden.
     
  6. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Wat is nou twee jaar in het leven van een modelbouwer....time flies when you're having fun !!!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  7. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    goedemorgen Pieter,
    zie ik dat nou goed,...rembalgen tussen de wielstellen?
    heb ik nou de fotos gemist waar je die geplaats had , of komen die nog?

    ik blijf je met verbazing volgen

    mvg,
    Roald
     
  8. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er weer prachtig uit Pieter ! :wave

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Roald,

    Nee, je hebt niets gemist, inderdaad zoals bij de 1:1 Goldhofer zitten inderdaad de remboosters tussen de wielstellen, goed opgemerkt !
    Hier komen nog foto's van.
    Nog niet geplaatst, omdat de stand van de remboosters nog aangepast moeten worden, ook de luchtslangen moeten nog gemonteerd.

    Nog even geduld hebben.
    SMILEY FOTOTOESTEL.01.jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Soms heeeel veeeeeel !
    Ik kom meestal tijd te kort.
    Smiley Lachen Tand weg.jpg
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor je compliment.
    SMILEY DANK JE WEL.jpg
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0475

    Hallo Allemaal,


    Weer verder gegaan met het bouwverslag van Goldhofer dieplader.

    Verder gegaan met het maken/bouwen van het achterdek van de Goldhofer 5 bij 3 dieplader.

    De remfunctie van het achterdek werkt perfect.
    Alle banden (20 stuks) worden geremd aan de onderkant van de draaitafels.
    Bovendien ligt de onderkant van het achterdek plat op de grond/wegdek.
    Dit is belangrijk dat het achterdek goed geremd is, bij het af en aankoppelen van de interdolly, of het af en aankoppelen van de nek met het zwanenhals.
    IMG_4098.jpg

    Zie rode ovalen van de remfunctie van de banden aan de onderkant van de draaitafels.
    IMG_4114 .01.jpg

    Het achterdek over de hoeken gemeten of het achterdek aan de linker kant en de rechterkant exact gelijk is.
    Rechtsvoor naar linksachter gemeten : 62,6 cm. (626 mm)
    IMG_4275.jpg

    IMG_4277.jpg

    Rechtsachter naar linksvoor gemeten : 62,6 cm. (626 mm)
    IMG_4289.jpg

    IMG_4283.jpg

    Over de 4 hoeken gemeten is het achterdek exact gelijk, namelijk : 626 mm.
    Conclusie :
    Het achterdek is keurig evenwijdig, recht en haaks.
    Nu is het meten met een duimstuk een grovere meting, ten opzichte van een schuifmaat.
    Helaas heb ik niet zo'n grote schuifmaat met een meetbereik van 800 mm, dus ben ik aangewezen op de duimstok.
    Ik ben tevreden over dit resultaat.

    Het is van belang dat het achterdek, het smalbed en de interdolly straks evenwijdig en over de hoeken gemeten exact gelijk is.
    Zodat straks bij het rijden de dieplader keurig recht achter de trekker loopt en niet wringt, als alle assen perfect zijn uitgelijnd.
    (de 5 stuur pendelassen van het achterdek en de 3 stuur pendelassen van de interdolly)

    N.B.
    Bij het opmeten een 1:1 dieplader wordt bij een TÜV-keuring (Deutschland) werd er vroeger gemeten met een rolmaat/band, dit is eigenlijk ook een grove meting.
    Tegenwoordig meet men met een digitale laser afstandsmeter.
    Dit is een veel nauwkeurige meting, ten opzichte van een rolmaat/band.
    De Deutsche Polizei is sinds kort ook uitgerust met een digitale laser afstandsmeter.
    Voorheen gebruikte de Deutsche Polizei ook een rolmaat/band om te meten of je niet te lang, te breed of te hoog bent.
    Of de Nederlandse Politie ook gebruik maakt van een digitale afstandsmeter, weet ik niet, ik rij nooit in Nederland.

    Tot zover deze update .

    Wordt vervolgd.
     
    Bakkers, ozy, Leon1965 en 11 anderen vinden dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  15. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    De NL politie werkt nog met duimstokken met als graduering de L :hammer:

    Dit is echt microscopische precise...prachtig !!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Vroeger, ja vroeger, toen ik nog in Nederland reed als invalchauffeur, werd er door de Nederlandse Politie gemeten met een rolmaat/band.
    Ik kan me niet herinneren dat ze een duimstok gebruikte om te meten.
    Nu weet ik niet hoe de Nederlandse Politie metingen verricht.
    Sinds 2006 rij ik niet meer in Nederland, alleen nog in Duitsland.

    Bedankt voor het compliment.
    SMILEY DANK JE WEL.jpg
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0476

    Hallo Allemaal,


    Weer verder gegaan met het bouwverslag van Goldhofer dieplader.

    Verder gegaan met het maken/bouwen van het achterdek van de Goldhofer 5 bij 3 dieplader.

    Ik maak het mezelf niet makkelijk, betreffende het liften en het inzakken van het achterdek.

    Het makkelijkste zou zijn :
    1 hydrauliekpomp kopen en monteren en 2 Mastercilinders monteren die de 10 Slavecilinders van hydrauliekolie voorzien voor het liften van het achterdek.
    Maar waarom zou het makkelijk doen, als het moeilijk kan. SMILEY KNIPOOG - kopie (2).jpg

    Waarom geen hydrauliekpomp gebruiken met twee Mastercilinders.
    Om 3 redenen :
    1.
    Ik verwacht dat het liften met een hydrauliekpomp schokkerig verloopt.
    2.
    Waarschijnlijk gaat het liften met de hydrauliekpomp veel te snel.
    3.
    Het moeten dubbelwerkende Mastercilinders worden.


    Ik ga 2 Mastercilinders maken/bouwen die door twee M 12 trapezium schroefspindels die de twee cilinderstangen gaat bewegen, om de hydrauliekolie naar de tien Slave cilinders te pompen.
    De 2 trapezium schroefspindels worden door twee Planetaire vertragings
    elektromotoren aangedreven.
    Het was niet eenvoudig om kleine sterke planetaire elektromotoren te vinden met een vrij kleine buitendiameter, die voldoende power hebben om het achterdek te liften.
    Lang gezocht en niet gevonden, uiteindelijk een bedrijf in Hongkong gevonden, die speciaal deze planetaire motoren voor mij heeft gebouwd, met een toerental van 42 omwentelingen per minuut.
    IMG_8260.jpg

    De planetaire vertragingsmotoren waren goed verpakt.
    IMG_8266.jpg

    IMG_8268.jpg

    Er zijn eerst vier motoren geleverd, omdat ik deze redelijk snel nodig had.
    De twee reserve motoren zijn later nageleverd.
    IMG_8270.jpg

    Even 1 Planetaire vertragingsmotor uitgetest.
    De planetaire motor vertragingsmotor draait heel rustig en maakt geen lawaai.
    IMG_8280.jpg

    Ik verwacht dat het liften met de bovenstaande constructie rustig en gelijkmatig verloopt.
    De mastercilinders worden enkelwerkend uitgevoerd.
    Maar ja, dit wordt best een behoorlijke constructie, die veel ruimte in beslag gaat nemen in de ruimte onder de gieksleuf, dit zal echt passen en meten worden om alles netjes te kunnen inbouwen.

    Planetaire elektromotor :
    Met een geharde uitgaande stalen as : 6 mm
    Buitendiameter : 25 mm
    Totale Lengte : 76 mm
    Geharde stalen tandwielen
    Geheel stalen buitenkast
    Uitgaande as : Toerental 42 omwentelingen per minuut
    IMG_8304 - 01.jpg

    Ik heb gelijk 6 stuks van planetaire elektromotoren besteld.
    2 stuks voor het achterdek
    2 stuks voor de interdolly.
    2 stuks voor reserve, voor als............. je weet het nooit hé !

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, Truckie, mbvandenberg en 7 anderen vinden dit leuk.
  18. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Dit is en blijft een prachtig project om op te voet te volgen
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Dit gaat mijn petje ver te boven Pieter, maar ik geniet er niet minder van om het allemaal te volgen. Smullen. Gr. Maurice
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     

Deel Deze Pagina