VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Kan het zijn dat je laatste 2 posts geen content hebben? Je gaf aan voortaan beknopter te posten, maar overdrijven is ook een kunst ;). Ik volg het verder met grote belangstelling, vandaar
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Pieter reserveert gewoon ruimte Freek.......
     
  3. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter.. Absoluut prachtig !!!!

    alleen sessies 2 en 3 zijn leeg cry.jpg
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Cor,

    Jij begrijpt het, anders sluiten de foto's niet op elkaar aan, als er berichtjes/postings tussen worden geplaatst.:) :)
     
    freekt vindt dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Freekt,

    Blijven opletten, komt goed. :worship:
     
  6. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Sorry...ben eigenlijk te ongeduldig naar zoveel moois
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Halle Leon,

    Het is je vergeven.
    :worship:
     
  8. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Pieter,
    Wow, ziet er schitterend en imposant uit !.:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Mijn handen jeuken om aan mijn Nooteboom Euro Px te gaan werken....;):rolleyes::cool:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    DUIM OMHOOG KLEIN.jpg DUIM OMHOOG KLEIN.jpg
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor je compliment.
    DUIM OMHOOG KLEIN.jpg DUIM OMHOOG KLEIN.jpg

    Op de Goldhofer 5 bij 3 dieplader kan met gemak jouw CAT 385 CL staan, geen enkel probleem.

    Ik ben benieuwd hoe jouw Nooteboom 6 bij 3 dieplader er uit gaat zien.
    Als ik het goed heb begrepen maak jij de dieplader helemaal van messing.
    Poeh, dat wordt best wel duur aan messing.
    De messing prijs is op dit moment gigantisch hoog, bijna de goudprijs.
    SMILEY HUILEN big_creying.gif
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Binnenkort ga ik weer verder met nieuwe updates plaatsen van de bouw van de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3.
    Ik ga weer verder, waar ik enige tijd geleden gestopt was, met het plaatsen de updates.

    Ter informatie :
    Naar aanleiding van de onlangs gehouden enquête, heeft mij dit veel informatie opgeleverd en heb ik enige lering getrokken, betreffende het plaatsen van de updates :

    Ik zal proberen om de updates wat efficiënter in te richten, geen grote lappen tekst meer plaatsen en minder dezelfde foto's te plaatsen.
    Ook zal ik de (grote en kleine) smileys gaan beperken.
    Tevens zal ik alle "leuk" aanklikkers en het bedanken van de ontvangen complimenten in één posting plaatsen.
    Hopelijk ontstaat hierdoor minder irritatie bij sommige forumleden en zullen de postings makkelijker te lezen en te bekijken zijn.
    (minder scrollen)

    Indien er vragen of opmerkingen zijn, over de bouw of over de bouwwijze van onderdelen, zal ik deze vragen ten alle tijden blijven beantwoorden, indien noodzakelijk, eventueel begeleiden met (extra) (detail) foto's.
     
    hcs_vliss, Tug.NL en Helicor vinden dit leuk.
  12. John Vogelaar

    John Vogelaar Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Rijssen
    Geweldig Pieter.

    Mooi om te zien hoe je zo kan bouwen.

    prachtig
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Pieter, daar sla je de plank een stukje mis,of is het nu de spijker ? :rofl: ;)
    Zoals in mijn draadje aangegeven wordt het een combinatie van messing,staal en aluminium, naar gelang het beste uitkomt voor het te maken onderdeel.

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Charlotte,

    Excuses, foutje bedankt.
    :( :(
    Niet goed gelezen.
    Of ................:jan::jan:
    De plank volledig misgeslagen.:hammer: :hammer:

    Omdat jij meestal alles van messing maakt, dacht ik dat je de dieplader ook van messing ging maken.
    Komt helemaal goed, nu ben ik volledig op de hoogte.
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Evaluatie :

    Goldhofer 5 bij 3 smalbed dieplader : type : STZ-VP (285)


    Ik heb de laatste weken het gedeelte van dit topic, betreffende de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 nog eens goed doorgelezen. (best een hele klus om alles goed door te lezen)

    Ik ben tot de conclusie gekomen, dat in de loop der tijd, tijdens de bouw van de Goldhofer dieplader nogal wat aanpassingen/wijzigingen heb moeten doorvoeren, concessies moeten doen c.q. aanpassingen moeten realiseren om de Goldhofer dieplader zo goed mogelijk volgens de Goldhofer bouwtekening na te bouwen.

    Het vervelende is dat het nooit voor 100% realiseerbaar is, om het schaalmodel precies op schaal na te bouwen naar de 1:1 Goldhofer dieplader.

    Ik dacht : Yep : Ik heb de originele bouwtekening van de Goldhofer 5 bij smalbed dieplader type : STZ-VP (285)
    Alle maten omrekenen/verschalen naar de schaal 1:14, materiaal bestellen en bouwen maar”
    Nou vergeet het maar, was het maar zo eenvoudig.

    Misschien had het beter geweest om geen originele bouwtekening van de Goldhofer dieplader te hebben en te bouwen naar de 1:1 Goldhofer 5 bij 3 smalbed dieplader. Nu ben ik te veel gefocust geweest op de Goldhofer bouwtekening en wilde de Goldhofer dieplader exact nabouwen, volgens de bouwtekening van Goldhofer.

    Ondanks de originele Goldhofer bouwtekening en de vele metingen aan de dieplader zelf en de vele door mij gemaakte (detail) foto's van de Goldhofer dieplader, ben ik begonnen met niets.

    Gezocht op het internet, Sociale Media of er is te vinden was over de bouw van diepladers in de schaal 1:14/1:16 met onafhankelijke hydraulische vering met pendelassen.

    Diverse modelbouw forums wereldwijd bezocht, niets gevonden.
    Ook is er op geen enkel modelbouwforum in NL Duitsland en Europa, is totaal geen goed bouwverslag te vinden van modelbouwers, die zelf een dieplader hebben gebouwd, wat op een 1:1 dieplader lijkt.
    Wel diepladers gevonden met mechanische vering, wat voor mij geen optie was.

    Dus heb ik tijdens bouw van de Goldhofer dieplader moeten experimenteren, zelf dingen moeten uitvinden, om tot een goed resultaat te komen en ook nogal wat tegenslagen moeten verwerken, omdat niet alles realiseerbaar is.

    Dit was ook het geval bij het uitschuifbaar smalbed waar ik in de kokers geen goed passende kunststof kabelrupsen voor de bedrading van de elektronica kon vinden, zoals dit ook bij de 1:1 Goldhofer uitschuifbaar smalbed een aluminium kabelrupsen zijn gemonteerd.
    Dus goede raad was duur, maar een nieuw smalbed gemaakt waar het nu wel de kabels voor de elektronica doorgevoerd kunnen worden.
    Gelukkig kan ik het uitschuifbaar smalbed weer gebruiken en ombouwen naar een breedbed.

    Ik zag zelf het nut niet van de pendelassen, omdat er te weinig ruimte is/was onder het achterdek voor het pendelen en het problemen gaf met de hydrauliek cilinders en ik zelf een aanvaardbaar systeem had ontwikkeld, het leek er goed uit te zien, maar helaas tijdens de proefrit functioneerde het voor geen meter. (waardeloos)

    Overigens ben ik hier ook over aangesproken door de/mijn contactman van Goldhofer over de starre assen, dit was niet volgens de bouwtekening.

    Dit zat me niet lekker : Uithuilen en opnieuw begonnen en alsnog 16 pendelassen gemaakt, wat nu wel goed functioneert, ondanks dat het heel veel werk was om 16 nieuwe pendelassen te maken.

    Achteraf ben ik blij dat ik de 16 nieuwe pendelassen heb gemaakt/gebouwd heb.
    Bovendien is het nu gelijk aan de pendelassen van de 1:1 Goldhofer dieplader.
    Maar ja, dit bekent wel dat ik de 16 hydrauliek cilinders ook nog moet aanpassen, best ook weer veel werk, maar dit is het wel waard.

    Al met al is de bouw van de Goldhofer dieplader best wel een groot project, wat nog lang niet klaar is, dit gaat nog wel een jaar duren.
    Maar het wordt nu wel een Goldhofer dieplader, die ik me had voorgesteld zo te bouwen, die ook functioneel werkt, gelijk aan de 1:1 Goldhofer 5 bij 3 smalbed dieplader en uiterlijk precies op de 1:1 Goldhofer dieplader lijkt en een groot laadvermogen heeft, wat voor mij belangrijk is, om mijn CAT D 10 T Bulldozer te kunnen vervoeren. (36 kg) met het nieuwe door mij zelf gemaakte grote stalen schuifbord nu 40 kg weegt.

    Ik heb heel wat problemen moeten overwinnen, maar uiteindelijk is het toch gelukt.

    De ruwbouw is nu zover klaar, nu komt de afwerking nog, ook dit is heel veel werk, alle (kleine) details aanbrengen, de besturing nog bouwen en inbouwen, de hydrauliek cilinders nog wijzigen. De master hydrauliek cilinders zijn al wel klaar en werken naar behoren, c.q. het functioneert perfect.
    Ook nog voor het zwanenhals met nek, een schroefspindel systeem bouwen.

    Kortom, ik hoef me nog niet te vervelen.
    Opgeven staat niet in mijn woordenboek, altijd maar door blijven gaan.
    Alle experimenten en veranderingen/wijzigingen is het wel waard geweest en ben tevreden over het tot nog toe behaalde resultaat.

    Tja, de bouw van de dieplader had waarschijnlijk veel sneller gekund, als een CNC draaibank en een CNC freesbank had gehad.
    Maar ja, dan had ik ook nog een cursus moeten volgen om de tekeningen te kunnen maken en deze digitale tekeningen moeten programmeren in de CNC draai en Freesbank.
    Tekenen is niet mijn sterkste punt, behalve de tekeningetjes/krabbeltjes op de vele kladblaadjes.

    Ik heb nu alles gemaakt op een conventionele draai en freesbank en heel veel handwerk verricht. (zagen/vijlen)

    Ik heb er nu alle vertrouwen in dat ik dit grote project naar tevredenheid kan afronden.
    Als ik tijd van leven heb, kan ik nog jarenlang van deze Goldhofer dieplader genieten, samen met mijn kleindochter, zij is ook helemaal gek van de modelbouw.

    P.S.

    Ik was bezig om mijn kleindochter te leren draaien, frezen, boren, solderen het bewerken van messing en het bewerken van staal, Mig/Mag lassen (CO2 lassen), enzovoort, maar toen kwam Covid -19 en hebben we al bijna 2 jaar lang niet kunnen samenwerken in de werkplaats.
    Hopelijk komt hier binnenkort verandering in en kunnen we weer op zaterdag samen weer knutselen in de werkplaats en weer oppakken waar we gebleven waren.

    Helaas voorlopig geen tijd om met de bouw van de Goldhofer dieplader verder te gaan, door familie omstandigheden.
    (tijdelijk mantelzorger)

    Ik zal proberen om soms nog een update te plaatsen.
     
    Bert V, stoomertje en Johannes59 vinden dit leuk.
  16. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hallo Pieter, respect voor je doorzettingsvermogen met je Goldhoffer project en met het handmatig alle onderdelen maken. Jammer dat het tekenen niet je sterkste punt want daar kan je vaak conflicten in je ontwerp ontdekken en voorkomen dat je het over nieuw moet maken. Al hoewel ik ook genoeg keer weer opnieuw moet beginnen, dat hoort nou eenmaal bij de modelbouw hobby.
    Ik wens je veel succes met de voortgang van je project maar vooral veel sterkte met je tijdelijke mantelzorg.
    Groet Leo.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leo,

    Bedankt voor je compliment en het medeleven tijdens mijn mantelzorg.

    Tja, tekenen op de computer heb ik niet geleerd.
    Oude man hé !:jan:
    Vroeger op MTS (was toen nog UTS) en HTS (werktuigbouwkunde gestudeerd) bouwtekeningen leren tekenen op papier eindjaren 60 (vanaf 1962) en beginjaren 70. (afgestudeerd in 1971)
    Ik heb er eerlijk gezegd ook geen zin meer in om dit te leren.
    Er zijn zoveel verschillende 3 D tekenprogramma's.
    Welke moet je kiezen, wat is de beste, wat is de meest geschikte en wat is de eenvoudigste.
    Ik alles nog geleerd op conventionele machines met analoge meetinstrumenten. (streepjes tellen)
    Vlamboog lassen (elektroden) en autogenisch lassen, zacht en hardsolderen, hardsolderen met messing draad, het bewerken van messing staal en aluminium en heel veel handenarbeid.
    CO2 Mig/Mag lassen (staal en aluminium lassen) later pas geleerd.
    Stage gelopen in een machinefabriek en op een scheepswerf.
    Hier in de praktijk heel veel geleerd, waar ik nu nog steeds heel veel profijt van heb.

    Ik klaag niet hoor, ik geniet nog steeds van de O zo mooie modelbouw hobby.
    Tja, soms uithuilen en opnieuw beginnen, als er iets misgaat, of niet klopt, of als je niet tevreden bent over het (eind)resultaat, dit hoort er allemaal bij.

    Komt goed.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  18. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Veel sterkte met de mantelzorg, mooi dat u dat kan/doet.
    Neem uw tijd.

    Ook mooi dat u de hobby samen met uw kleindochter kan delen, dat is erg belangrijk.
    Ik mag veel met mijn opa werken, daar geniet ik ook erg van en ik leer er veel van.
    Samen hebben we het vaak gezellig, daar ben ik erg dankbaar voor door allerlei omstandigheden.
     
  19. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Sterkte Pieter ! :thumbsup:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  20. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter,

    Heel veel sterkte voor de komende tijd ! :worship:

    We wachten rustig de volgende updates van deze prachtige bouw af..no hurry !!

    De bouw gaat helemaal goed komen.

    Tegenslag en modelbouw dat is toch hetzelfde

    ik vond deze wel toepasselijk
    1641287274848.jpg
     

Deel Deze Pagina