Dank voor de omschrijving en bevestiging van mijn stelling; nog 1 vraag: wat is je toegestane schotelbelasting van de trekker?
(en niet essentieel voor dit geval, maar gewoon nieuwsgierigheid: heb je een standaard 2" of een 3 ½" kingpin?)
Hallo Cor,
Bij de 1:1 Volvo trekkers, de Volvo FH 16 700 en de Volvo FH 16 750 PK van mijn schoonzoon, hebben een verstelbare cardanische JOST koppelschotel met een 3.5" inch kingpin met stuurwig.
Maximaal toegestane Koppelschotelbelasting is 44 ton in DE
Hoezo Europese regelgeving :
Maximaal toegestane Koppelschotelbelasting is 38 ton in NL
Alle Goldhofer (3 stuks) diepladers en 2 semi diepladers (één 6 assige Broshuis semi dieplader en een 8 assige Goldhofer semi-dieplader die mijn schoonzoon heeft, hebben allemaal een 3.5" inch kingpin.
De 6 assige Broshuis semi dieplader heb ik nagebouwd. (het bouwverslag hiervan, staat hier op het MBF forum)
Bij de Goldhofer dieplader (1:14) ga ik 2 type kingpinnen gebruiken, die verwisselbaar zijn, één voor een Wedico koppelschotel en één voor een Tamiya koppelschotel.
Waarom 2 verschillende kingpinnen :
Ik zelf gebruik Wedico koppelschotels.
Als een er een modelbouwvriend is die een Tamiya koppelschotel op zijn of haar 8 x 4 of 8 x 8 truck heeft en met de Goldhofer dieplader wil rijden, kan ik de kingpinnen verwisselen.
Bovendien zijn de hoogtes van de Koppelschotels van Wedico en Tamiya niet gelijk.
Wedico koppelschotel hoogte : 24 mm. (standaard maat)
Ziet er niet echt natuurgetrouw uit zo'n hoge Wedico koppelschotel.
Tamiya koppelschotel hoogte 19 mm. (standaard maat)
Ik zelf verlaag altijd de Wedico koppelschotels naar 19 mm.
Uiteraard een kingpin met een stuurwig.
De stuurwig van een Wedico koppelschotel en een Tamiya koppelschotel zijn precies gelijk, dus dit past altijd.
Ook ik ga zelf een verstelbare cardanische Wedico koppelschotel maken.
P.S.
Er zijn een aantal modelbouwvrienden die dezelfde zender gebruiken, met de zelfde instellingen, zodat de trucks en trailers uitwisselbaar zijn.
Zo niet :
Tja, dan gaat het niet werken.

Men kan dan wel rijden met mijn trucks en trailers, met mijn zender.