Hallo Piet
Geweldig dat je weer aanwezig bent op het forum,niet alleen qua gezondheid maar ook weer met verslagen.
Ik heb alleen een vraagje. Waarom maak je voor de verbinding tussen motor en verdeelbak geen gebruik van een flexibele klauwkoppeling?
Deze koppelingen zijn er speciaal voor kleine fouten in de uitlijning.
Ook dempen ze eventueel trillingen en vangen ze schokken op door de flexibele kern.
Ik weet niet welke maat je kwijt kunt maar het net staat vol met verschillende koppelingen. Hier alvast een voorbeeld:
Mvg.Opa Wil
Hallo Wil,
Bedankt, voor je belangstelling.
Gelukkig kan ik weer een aantal uren per dag met de hobby bezig zijn.
Ik ben er inmiddels achter dat gezondheid niet vanzelfsprekend is, zeker niet als je wat ouder wordt.
Jij kan hier inmiddels ook over meepraten.
Bedankt voor de tip, ik ga eens even kijken op het internet.
Stom dat ik hier niet aan heb gedacht, want ik wist dat deze flexibele klauwkoppelingen er zijn/waren, volgens mij heb jij het over dit soort koppelingen al eens eerder over gehad in een posting op het Truckersforum. (vergeten, zal de leeftijd zijn denk ik)
Ik heb niet zo heel veel ruimte vrij tussen d bovenkant van de bestaande traverse, die heb ik al moeten aanpassen, een gedeelte weg moeten frezen, dit komt nog in het bouwverslag.
Ik heb een bus van automatenstaal gedraaid, de uitgaande as van de RB 25 motor is 6mm, de uitgaande as van de tussenbak is 5mm. Ik heb alles goed mogelijk uitgelijnd, alles gevlakt op de freesbank, op de 0.01 mm nauwkeurig afgesteld met afstelvoelerplaatjes, jij weet precies wat ik bedoel met deze afstel voelerplaatjes, de gemeten ruimte opgevuld met dunne speciale vulpaatjes, Maar er zit altijd wat beweging in de chassisbalken (tordering tijdens het optrekken/rijden/stoppen)
Als ik de motor nu onbelast laat draaien zijn er nauwelijks trillingen, maar als ik ga rijden, voel ik een lichte trilling in het chassis.
Inderdaad zou dit de oplossing zijn om het geheel trillingvrij te krijgen.
Nogmaals bedankt voor de tip.
P.S.
Deze afstel voelerlaatjes gebruikte ik vroeger tijdens stage op een scheepswerf om een schroefas goed af te stellen met de keerkoppeling. Hier werden/worden ook flenzen voor gebruikt met een rand (mannetje vrouwtje)
Maar ook gebruikte ik de voelerplaatjes om de kleppen af te stellen van de scheepsdieselmotoren tijdens mijn stageperiode.
Dit is technische praat voor de meeste modelbouwer, maar jij weet als gereedschapmaker/fijn metaalbewerker goed waar ik het over heb.
En ja, ik plaats weer updates van mijn prutswerk, hahahaha.

De reden is dat het bezoek laatste tijd op het MBF Truckersforum enorm is teruggelopen, dit betreur ik ten zeerste, want modelbouw is toch een O Zo'n mooie hobby.