VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Hoi piet, je hebt nu wel de ventilator verkeerd om gemonteerd, nu blaast hij naar binnen.

Hallo Stefan,

Je bent echt goed wakker ! :thumbsup: :yes:

Klopt de ventilator blies naar binnen, even niet goed opgelet met monteren van de ventilator, maar dit is inmiddels opgelost en de ventilator is omgedraaid en zuigt nu de warme lucht naar buiten, helaas geen foto van gemaakt, maar ik zal dit nog doen als ik de losse BEC ga monteren.
 
Update : 252


Hallo allemaal,

Tja, nu heb ik het frame met 5 mm verhoogd, maar nu passen de bevestigingsbeugels niet meer, die vastgeschroefd zitten op de 2 traverse's.
Die zijn nu 5 mm te laag, dus moet ik 2 nieuwe beugels maken, die 5 mm hoger zijn.
De oude bestaande bevestigingsbeugels en de nieuwe bevestigingsbeugels.
IMG_7491.jpg


IMG_7492.jpg


IMG_7494.jpg


De inkepingen en de sleufgaten in de bevestigingsbeugel op de freesbank gefreesd
IMG_7495.jpg


IMG_7497.jpg


IMG_7498.jpg


IMG_7498.jpg


IMG_7499.jpg

De uitsparing in het midden van de bevestigingsbeugel is niet meer nodig, deze was noodzakelijk bij de aandrijfmotor, zonder voorwielaandrijving.
IMG_7500.jpg


De 2 mm gaatjes in de bevestigingsbeugels geboord, daarna de grijze primer gespoten en in de grijze lak gespoten, klaar voor de montage op de twee traverse's op het chassis..
De boutjes moeten nog vastgeschroefd worden als de Zwaar Transportmodule op het chassis is gemonteerd, daarna de beschadigingen op de boutjes bijwerken met grijze lak.

IMG_7572.jpg


IMG_7574.jpg


Tot zover deze update.
 
Hallo Stefan,

Je bent echt goed wakker ! :thumbsup: :yes:

Klopt de ventilator blies naar binnen, even niet goed opgelet met monteren van de ventilator, maar dit is inmiddels opgelost en de ventilator is omgedraaid en zuigt nu de warme lucht naar buiten, helaas geen foto van gemaakt, maar ik zal dit nog doen als ik de losse BEC ga monteren.


Het wordt mooi Piet.

Maar waarom mag de fan niet naar binnen blazen......?
Als je de fan laat afzuigen, dan zit deze in de warme luchtstroom en daar wordt de fan ook warm van. Hier is niet echt sprake van hele hoge temperaturen, maar warmt wel op..
Tevens met afzuigen moet je altijd rekening houden met dat deze ook de valse lucht afzuigt, welk dus je een deel van de opbrengst kan kosten..

Wij doen altijd de fan aan de kant van de intredende lucht. Dan weet je zeker, dat de "koude " luchtstroom over de 'warme 'componenten heen gaat en dus de warmte verdrijft, en dus afkoelt..
En de fan zit in de koude lucht wat de levensduur van de fan ten goede komt. En het rooster voor intredende lucht kan altijd voorzien worden van een stof filter, zodat er dus schone lucht naar binnen gezogen wordt.
Met een filter lever je altijd wat opbrengst in, dus zoveel mogelijk filter verversen.......of wat nog beter is: hoe schonere lucht, des te minder een filter nodig :-)

Bovenstaande is waarschijnlijk wat overdreven in deze auto en omstandigheden, maar is altijd wel iets om rekening mee te houden.

mvrgrob
 
Update : 253

Hallo allemaal,

Doordat ik niet verder kan met de elektronica, een klankkastje voor om de luidspreker van de geluidsmodule van kunststof gemaakt, met een tweeledig doel, het geluid beter in de cabine te laten horen, in plaats van onder het Globetrotter dak en om tevens het magnetisch veld rondom de luidspreker op te heffen, zodat dit niet kan storen op de elektronica, die best wel dicht bij de luidspreker zit/ligt.
Weer veel te veel foto's gemaakt,
IMG_7228.jpg


De kunststofplaatjes op de freesbank op maat gefreesd.
IMG_7230.jpg


Daarna in elkaar geplakt.
IMG_7232.jpg


IMG_7235.jpg


Veel lijm gebruikt, om er zeker van te zijn dat het goed vastzit en alle naden goed zijn opgevuld met lijm.
(ik ben niet zo'n kunststof kunstenaar) :( :(
IMG_7236.jpg


Een schuine kant aan de voorkant van het kastje gemaakt, zodat het kastje onder het Globetrotter dak past.
Het kastje mooi gladgeschuurd.
IMG_7256.jpg


IMG_7257.jpg


Tot zover deze update.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Kunststof werkt niet als afscherming tegen stoorsignalen, omdat dat geen elektrische stroom en magnetische velden geleid.
Omdat de magneet in de luidspreker een statisch (constant) magnetisch veld heeft, zal deze geen storing geven, dus in dit geval kan je je plastic doosje gewoon gebruiken.
 
Update : 253

Hallo allemaal,

Hallo Stefan,

Het is mij bekend dat kunststof magnetisme niet elimineert, maar mijn verhaal was nog niet klaar, zie het vervolg !

Het kastje aan de binnenkant bekleedt met aluminium plaatjes.

Nu gaat iedereen weer roepen dat dit (ook) niet werkt, maar ik kan u allen mede delen dat er geen magnetische straling is aan de buitenkant van het kastje, nog aan de bovenkant nog aan de zijkanten, dus het werkt !

Nu weet ik voor mezelf zeker, dat er geen storing meer kan ontstaan door het magnetische veld van de luidspreker, bovendien is het geluid in de cabine nu ook veel beter, een voller geluid.

IMG_7252.jpg


IMG_7254.jpg


IMG_7255.jpg


Het kastje in de kunststof primer gespoten en daarna grijs gespoten.
IMG_7262.jpg


IMG_7264.jpg


IMG_7265.jpg


IMG_7269.jpg




Het kastje gemonteerd over de luidspreker heen, zit vastgeklemd op het frame van de luidspreker.
IMG_7272.jpg

IMG_7273.jpg


Het Globetrotter cabinedak past perfect op de cabine, moet nog wel vastgeschroefd worden, kiert nog iets aan de achterkant op de foto.
IMG_7274.jpg

Tot zover deze update.
 
Laatst bewerkt:
Update : 254

Hallo allemaal,

Vorige week eindelijk de losse BEC 3 A binnengekregen.
Ik had graag een BEC van 7 A willen installeren, maar die zijn voorlopig niet leverbaar.


Voor de zekerheid een nieuwe snelheidsregelaar in de brandstoftank gemonteerd en de Zwaar transportmodule weer in elkaar gezet.
De ingebouwde ventilator in de brandstof aangesloten, deze werkt goed.


Vandaag met succes de losse BEC 3 A geinstalleerd/gemonteerd tussen de voeding + en - achter de Aan en Uit schakelaar en de zekering en de Stuurservo.
Toch achteraf niet gekozen om de BEC tussen de snelheidsregelaar en de Stuurservo te zetten.
De BEC in de snelheidsregelaar in tact gelaten voor de rest van de elektronica.
De losse BEC wordt nu alleen gebruikt voor de stuurservo en moet de losse BEC van 3 A voldoende zijn.
De losse BEC zo dicht mogelijk bij de suurservo gemonteerd en de Losse BEC gemonteerd op het binnendak van de Volvo F 16.
Na het aansluiten van de accu werkt alles weer, ook de stuurservo werkt goed, de Volvo F16 rijdt weer !

Ik wilde een duurproef gaan uitvoeren om te kijken of de storing nu is verholpen, maar helaas was de accu van de Zender na 10 minuten leeg.
De accu nu opladen en morgen een duurproef uitvoeren van ten minste 2 uur, als er dan geen storing optreedt ga ervan uit dat de storing is opgelost.

IMG_8469.jpg


IMG_8467.jpg


IMG_8471.jpg


Voor de zekerheid de Volvo F16 even goed ingepakt, om schade aan de lak te voorkomen, als er toch nog een storing optreedt.
De Zwaar transportmodule nog niet op het chassis gemonteerd, dit zal pas plaatsvinden als de elektronica storingsvrij is.
Overigens heb ik er nu alle vertrouwen in dat er geen storingen meer optreden.
We gaan het morgen zien !

Voorkant.
IMG_8473.jpg

Achterkant.
IMG_8476.jpg


Tot zover deze update.

 
Update : 255

Hallo allemaal,

Dinsdag met de Volvo F16 Zwaar Transporttrekker een duurproef uitgevoerd van ruim drie uur.
De duurproef is geslaagd, er hebben geen storingen voor gedaan.
Heel veel stuurbewegingen gemaakt, in de huiskamer op het vloerkleed gereden en ook weer veel stuurbewegingen gemaakt, de stuurservo dus extra belast.
Stuurbewegingen gemaakt bij stilstand op het vloerkleed, geen enkel probleem, de stuurservo werkt perfect.
In de serre op het kunstgras gereden, ook hier weer veel stuurbewegingen gemaakt, ook dit heeft geen storingen opgeleverd.
De snelheidsregelaar in de brandstoftank wordt niet warm, de koelventilator werkt goed.
De stuurservo wordt niet warm.
De losse BEC wordt niet warm.
De aandrijfmotor wordt niet warm.

Woensdagavond de Zwaar Transportmodule op het chassis gemonteerd en het Globetrotter dak gemonteerd.
Opnieuw een duurproef van anderhalf uur uitgevoerd.
Er hebben zich geen storingen voorgedaan.
Volgens mij is de Volvo F16 Zwaar Transporttrekker nu geheel storingsvrij.
Na vier en half uur rijden, was de accu nog steeds niet leeg.
De accu is een NiMH-accu van 5000 mAh.
Ik ben tevreden over het resultaat.

Tijdens het proefrijden voor de zekerheid nog even de bescherming aan de voor en achterkant laten zitten.

IMG_8551.jpg


IMG_8553.jpg


Vanavond de Volvo F 16 Zwaar Transporttrekker in de Transportkist opgeborgen, klaar voor transport.
IMG_8555.jpg


IMG_8556.jpg


IMG_8557.jpg


IMG_8558.jpg


Zaterdag 14 juli 2018 naar Hobby va Robby om de Beier USM RC 2 de fijn afstemming van de verlichting in te stellen/af te regelen.
He is de bedoeling dat Hobby van Robby mij instructies gaat geven hoe in de Beier USM RC 2 SD Mini card kan programmeren, zodat ik dit in het vervolg zelf kan instellen/kan afregelen.

Nu kan de Volvo F16 Zwaar transportrekker verder worden afgebouwd.

Tot zover deze update.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,


Ik ben weer thuis, vandaag bij Rob geweest en hij heeft de fijnafstelling van Beier USM RC 2 uitgevoerd, alles werkt perfect zoals ik het graag ingesteld wilde hebben, ook de schakelingen van de Multi switch zijn perfect afgeregeld, zoals ik het graag wilde hebben, maar we hebben alles zo ingesteld da wij nu dezelfde configuratie hebben/gebruiken, qua zender en verlichting, we gebruiken dezelfde kleurcode van de bedrading, zodat wij onze trucks, trekkers, aanhangwagens en trailers onderling kunnen uitwisselen en dat dan ook alles werkt.

Tevens heeft Rob nog de Jeti box ingesteld hier stonden nog de standaardinstellingen in.

Rob het volgende aangepast :

De maximale stuuruitslag ingesteld, als de stuuruitslag maximaal is en je houd de stuurstick vast, blijft nu niet de stuurservo proberen om de maximale stuuruitslag van de stuurservo te bereiken, dit levert een stroombesparing op en de is de kans kleiner dat de stuurservo het eerder begeeft.

De maximale stuuruitslag ingesteld, als de stuuruitslag maximaal is en je houd de stuurstick vast, blijft nu niet de stuurservo proberen om de maximale stuuruitslag van de stuurservo te bereiken, dit levert een stroombesparing op en de is de kans kleiner dat de stuursero het eerder begeeft.

Ook heeft hij het insturen zo ingesteld dat bij het insturen niet de wielen gelijk naar links of rechts vliegen, die sturen heel rustig in en uit net als een 1:1 truck.

Maar de belangrijkste instelling vind ik, dat als de zender om één of andere reden uitvalt de truck niet blijft doorrijden, maar direct stopt. dit is wel veilig gevoel, als er iets gebeurd, de truck onmiddellijk stopt.

Ook als de truck stilstaat en je wilt en foto maken in bocht, dan blijft de stuuruitslag in deze stand staan en blijft de richtingaanwijzer knipperen, dit is mooi gezicht voor op de foto.

De instellingen van de Beier USM RC 2 zijn legio, je kan er allerlei toeters en bellen in programmeren, maar ik ben zelf niet zo van de toeters en bellen dus, heb ik gezegd : Dit hoeft er voor mij allemaal niet op en in, het moet functioneel zijn, en niet meer dan dat.

Rob zei : Je kan het krijgen zoals jij het hebben wil : "U vraagt en wij draaien"

Rob heeft Rob de software van de Beier USM RC 2 op mijn Laptop gezet en heeft mij enigszins wegwijs gemaakt, hoe je de Beier USM RC 2 kan programmeren, ik ga hier nu zelf mee aan het experimenteren (Oefen programma gemaakt door Rob)


@Rob :Je bent een echt kanjer, Hartelijk dank voor je hulp en de ondersteuning, maar ook voor je gastvrijheid van jou. je vrouw en je dochter, ik heb een hele mooie dag gehad, SUPERRRRRRRRRRRRRRRR ! :thumbsup: :worship:

Nogmaals : HARTELIJK DANK !! :thumbsup: :worship:

P.S.
@Rob :
En met het stuurtje en het dashboard komt het ook helemaal goed ! :yes: :yes:
 
Back
Top