VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

volgens google (krijg de meeste hits) op 385 C LRE

dus de laatste 3 letters aan elkaar ;) ook op bouwmachineforum houden ze c LRE aan.

weer een verwarring de wereld uit piet ;).
vroeg me al af wat de verschillen waren.

des al niet te min is het een zware jongen ;).
ben erg benieuwd naar het transport en de machine zelf ;)

Hoi Piet,

Ik heb us even over het internet lopen zoeken en ik kom toch vrij veel diepladers tegen met maar 5 assen.
Is dit geen optie dan word hij niet al te groot en toch nog groot zat.
Dan kan u toch de wielbasis laten zoals het eerste plan wat u mooi vond en toch iets korter.
Ik zal me er verder niet mee bemoeien want zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van.
Persoonlijk zou ik rekening houden met het rijgemak zodat je ook lekker over de baan heen kan rijden zonder alle Scania's een kopje kleiner te maken :D
suc6

Hallo Boi,

Ik weet niet over er in Nederland speciaal Zwaartranportbedrijven zijn met 6 assige smalbed-dieplader zijn !
Misschien van de vlist ??
Maar Felbermayr in D. heeft div. 6 assige smalbed diepladers, sommige zelfs 3 meter breed !

Hoi Piet,

Je schrijft dat het smalbed 60 cm lang word.
Word het achterdek ook 60 cm lang.

Want dan zit je volgens mij aardig in de richting.
Met een asafstand van 1500mm maal 5 ( voor 6 assen ) en een achteroverbouw van 750 en een stukje ervoor, laten we voor het gemak even 750mm nemen, kom je op een totaallengte van 9000mm ( 9 meter ) gedeeld door 14,8 is afgerond 60 cm.

Dan is je totale dieplader zonder de zwanehals 1,20 meter.
Is groot, dat geef ik toe, maar volgens mij geheel binnen de schaal.

Ga er maar eens naast staan in het echt ( zal je vast wel gedaan hebben ) dan schrik je ervan hoe groot deze combinaties eigenlijk zijn.

Ik kan als advies op de opmerkingen van Jordi alleen zeggen dat je rekening blijft houden dat de pendelassen straks voldoende kunnen draaien, met andere woorden, krimp de assen niet teveel op elkaar, want dan krijg je straks problemen om het goed werkend te krijgen.

Hallo William,

Even een kleine corectie, ij gaat uit van de schaal 1:12, maar ik bouw in de schaal 1:14.8, dus kom ik uit op een andere lengtemaat opgerekend naar de 1:1.

Het smalbed wordt 60, 8 cm is omgerkend 1:14.8 = 9 meter
Het achterdek met 6 assen een wielbasis van 12 cm wordt 74 cm lang, dat is omgerekend in de 1:1 = 74x14,8 = 10,95 meter

Het achterdek met het diepbed wordt : 134cm is omgerekend naar de 1:1 = 19,80 meter exclusief zwanenhals.

Ik ga dus voor de wielbais van 12 cm, omdat dit mooier staat, bovendien komt dit beter uit met de besturing van de 6 assen.

In de 1:1 is de wielbasis 180 cm met grote banden en wielen
(buitenmaat van de banden 1200 mm en 37,5 cm breed)
Bij Goldhofer diepladers is hierdoor de max. asbelasting 14,4 ton bij 80km/u.

Wat de lengtemaat betreft in de 1:1 blijf ik met de 6 assige dieplader met de 3 assige jeepdolly en de 4 assige Volvo F16 binnen de marge !

Ja, ik heb regelmatig naast dit soort 5 assige diepladers gestaan, maar ook een aantal keren mee gereden, als gast-chauffeur !!

een CAT 385 heeft naar mijn weten niet aan de A2 gedraait. teminste niet op de A2-HOMA (holendrecht-maarssen).
er heeft wel een CAT 365 van boskalis en van B.C van der vis gedraait.
heb er met me trekker regelmatig naast gestaan/gereden.dit zijn ook al hele grote machines!!

piet, een 6-asser, is dat dan geen module-trailer?
naar mijn weten zijn er tot max 5-assen diepladers met gieksleuf alles met meer assen word samen gesteld uit modules.

verbeter me als ik mis zit!

het neemt natuurlijk niet weg dat je gewoon een 6-asser moet/kan gaan maken! het is tenslotte modelbouw.
bovengeschreven is puur om nou eens te weten te komen hoe groot diepladers er eigenlijk wel niet zijn! (buiten de modulaire systemen om dan)

wat ga je eigenlijk eerst bouwen?? de kraan of de surfplank?

m.v.g. jordi

Hoi Piet,

Ik ga uit van de schaal 1:14,8 hiermee heb ik ook gedeeld.

Met een asafstand van 1500mm maal 5 ( voor 6 assen ) en een achteroverbouw van 750 en een stukje ervoor, laten we voor het gemak even 750mm nemen, kom je op een totaallengte van 9000mm ( 9 meter ) gedeeld door 14,8 is afgerond 60 cm.
De asafstand die ik heb aangehouden is van de Goldhofer modules die door Westdijk worden gebruikt, wellicht dat hier wat verschil in zit, want die hebben een asafstand van 1500 mm.

Maar word dit niet te groot, met normale maat banden. Diepladers hebben bij mijn weten een kleinere maat als de vrachtwagenband.

Kan je misschien een foto plaatsen van het voorbeeld, want ik ken ook alleen 6 assige diepladers van Goldhofer, omdat die modulair aan elkaar te bouwen zijn.

Veel meer assen heeft in Nederland ook geen zin, want boven de 100 ton krijg je zelden een vergunning, gemeentes zijn hier niet dol op.

Nou blijft het natuurlijk modelbouw, dus je kan lekker doen waar je zelf zin in hebt, maar jij houd toch wel vaak het echte voorbeeld aan met jouw modellen, dus dat zal je hier ook wel gedaan hebben.

Hier een plaatje van een Nooteboom met interdolly, maar wel met pendelassen.
Heeft een asafstand van 1360mm gedeeld door 14,8 is 92mm, is wel een stuk korter als de 12 cm die jij opgeeft. Vandaar mijn opmerking in de vorige post, word het niet te groot wat je bedacht heb.

D3-5-1.jpg

een CAT 385 heeft naar mijn weten niet aan de A2 gedraait. teminste niet op de A2-HOMA (holendrecht-maarssen).
heb er met me trekker regelmatig naast gestaan/gereden.dit zijn ook al hele grote machines!!

naar mijn weten zijn er tot max 5-assen diepladers met gieksleuf alles met meer assen word samen gesteld uit modules.

het neemt natuurlijk niet weg dat je gewoon een 6-asser moet/kan gaan maken! het is tenslotte modelbouw.
bovengeschreven is puur om nou eens te weten te komen hoe groot diepladers er eigenlijk wel niet zijn! (buiten de modulaire systemen om dan)

m.v.g. jordi

Hallo Jordi,

Nee, de Goldhofer is geen modulair systeem, maar een origineel achterdek met gieksleuf, die net als bij Nootebooom van het smalbed afgekoppeld kan worden.
Maar ik zal even nakijken of dit gieksleufsysteem ook te koppelen is met meer assen, maar naar mijn beleving zit er aan de achterzijde van de dieplader geen aansluitpunten om meer assen aan te koppelen.

Het is ook al weer bijna 3 jaar geleden dat de CAT 385C LRE op deze dieplader heeft gestaan van Felbmayr.
Wat de kraan draait al bijn a 3 jaar op dezelfde locatie in Duitsland.

Ik ga de dieplader tegelijkertijd met de CAT 385 C LRE bouwen.

Laatst bewerkt:
Hallo William,

Ik zal even in mijn foto-archief kijken en de foto's van de Goldhofer dieplader opzoeken met de grote banden, want deze foto's heb ik bijna 3 jaar geleden gemaakt met het vervoeren van de CAT 385C LRE.

Tja, de wielbasis van de Goldhofer is natuurlijk groter dan van de Nooteboom pendel x dieplader met de kleinere wielen en banden, hierdoor is het achterdek inderdaad kleiner, dan wat ik ga maken, omgerekend naar 1:14.8 !

Laatst bewerkt:

m.v.g. jordi

een 6 of 8 is op afstand moeilijk uit elkaar te halen dus zou zomaar kunnen dat het de 365 is geweest ;). rij er ook langs kan moeilijk op de a2 stoppen om te gaan kijken ;).

zijn grote jongens in ieder geval langs de A2 alhoewel ik ze de laatste tijd niet echt meer gezien heb omdat het meeste werk er opzit.

Ok dan heb ik het dus allemaal verkeerd begrepen.
Ik zeg maar zo ik wacht gewoon op het eindresultaat!
suc6 verder en ik ben benieuwd naar de foto's

Hallo allemaal,

Door wat te passen en te meten heb ik de totale lengte van de combinatie toch wat kunnen terugbrengen naar 228 cm, omgerekend naar de 1:1 = 33,75 meter, hier kan ik wel mee leven en ik vind dit een aanvaardbare lengte.
Door de handbesturing van de 6 achterassen van de dieplader denk ik dat ik op de rij-baan elke bocht wel kan nemen, met hier en daar iets door de berm/gras te rijden, dit gebeurd ook regelmatig bij de 1:1.
Wel opletten dat de overheids-instellingen dit niet zien, want dan kost het goudgeld !!

Dus Heren, ik ben er uit en ga de jeepdolly en de 6 assige dieplader eerst van MDF bouwen, alvorens ik in de staal en messing platen ga zagen.
Het smalbed wordt geheel van staal, het zwanenhals wordt een gedeelte van staal en een gedeelte van messing, het achterdek wordt voor een gedeelte van staal en een gedeelte messing, de jeepdolly wordt geheel van messing met aluminium spatborden.

Het af en aankoppelen/zakken en heffen van het zwanenhals van het diepbed wordt hydraulisch uitgevoerd.
De besturing, het heffen en zakken van de 6 assen van de dieplader wordt ook hydraulisch uitgevoerd, ieder met een eigen hydro-pomp en olietank, zoals bij de 1:1.
Het diepbed wordt niet uitschuifbaar, maar wel 60 cm lang, dit is in de 1:1= 9 meter.
Deze lengte heb ik minimaal nodig om de CAT 385C LRE te kunnen laden en vervoeren.

Want ik wil de CAT 385 C LRE rupskraan in z'n geheel kunnen vervoeren, zonder démontage van de stick en het extra contra-gewicht.

Tot zover voorlopig informatie van de dieplader.

Nu zullen er weer update's volgen van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker.

Bestaat een 6-assige dieplader eigenlijk wel?
Heb even op wat sites zitten kijken, en ben eigenlijk nog niet verder gekomen dan 5-assers

Bestaat een 6-assige dieplader eigenlijk wel?
Heb even op wat sites zitten kijken, en ben eigenlijk nog niet verder gekomen dan 5-assers

Hallo Adam,

In Nederland weet ik niet of er 6 assige diepladers zijn gebouwd.

Maar Goldhofer in Duitsland bouwt wel 6 assige diepladers met gieksleuf.

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd heb ik ook nog nooit een 6 assige dieplader gezien, maar met het modulaire systeem van Goldhofer wel.

Hier een plaatje van, wederom, Westdijk, die dit systeem gebruikt.

VP_PDF_0908104854_001.jpg

Maar Piet, je hebt als het goed is foto's, want je hebt mij wel nieuwsgierig gemaakt.

Back