VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Hallo allemaal,

Hier komen de beloofde foto's van de primeur in Ede.

Ik heb een proto-type van de te bouwen 5 assige pendel X Faymonville smalbed dieplader met de 3 assige jeep dolly van afval MDF, afval hout en afval aluminium onderdelen gebouwd om te kijken of de maatvoering goed is.
Kosten van boutjes, moertjes, schroefjes, MDF vuller om de schroefgaatjes dicht te maken en primer om de dieplader te spuiten.
Totaal : 26,50 Euro

Want als ik begin te bouwen in staal en messing en de maatvoering klopt niet dan is dit zonde van het materiaal ,maar ook van het geld, want messing is op dit moment nogal duur !!
Messing kost op dit moment 27,= Euro per kg, dit was 23,= euro per kg.

De hele combinatie is 205 cm lang.
Dit is in de 1:1 = 30.35 meter

De combinatie van Kandt is met het smalbed geheel uitgeschoven 32 meter.
Dus de maatvoering van 205 cm is goed, mag zelfs nog iets langer, maar dat ga ik niet doen.
Het smalbed is 60 cm lang, omgerekend naar de 1:1 = 9 meter.
Het achterdek is 57 cm = 8.45 meter
Het zwanenhals is 47 cm = 6,95 meter
De totale lengte van de dieplader is 164 cm = 24,25 meter
De jeepdolly is 52 lang = 7.70 meter
De 4 assige Volvo Zwaartransporttrekker is 47 cm = 6.95 meter lang

Al met al wordt het straks een hele dikke zware combinatie !





full


full


full


full


full


full


full


full


full



full


Het achterdek is best sterk.
De trekker weegt 11 kg

full


Het laadvermogen van de smalbed dieplader van hout zal toch nog zonder problemen ongeveer 15 kg kunnen laden.

Ik ga de dieplader en de jeepdolly nog wel wat verder verfraaien en rood spuiten, zodat ik deze t.z.t. als statisch model kan neerzetten op de rij-baan bij de rij-demo's.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo piet
ik heb de dieplader ook mogen aanschouwen in Ede,
was echt een verrassing,imposant model dat het wordt,
27 euries,echt low-budget dieplader,
een low-budget dieplader hebben we al eerder van u gezien,toch??!!
en messing duur tja,ze jatten zelfs hier in de straat de messing/brons huisnummers/naambordjes van de gevel/deur af,
gr markioo
 
Hoi hoi,

Ik heb de volvo ook in het echt mogen aanschouwen en was zeer onder de indruk. Was zodanig aan het kijken dat ik eigenlijk totaal geen oog heb geworpen op de dieplader.
Ik was de man die enige foto's heeft genomen van de binnenkant, buitenkant, ...

Mvg
Andries
 
Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien al hebben gelezen, of hebben gemerkt, dat ik de laatste tijd geen update's meer plaats.

Op dit moment heb ik de aardigheid er een beetje af.
De sfeer op het Truckersforum is het laatste half jaar behoorlijk verslechterd
Er zijn veel vaste modelbouwers afgehaakt, omdat de sfeer regelmatig wordt verziekt.

Ik overweeg om het gehele topic te verplaatsen naar het Duitse Forum, modeltruck.net
Daar worden modelbouwers nog wel met respect behandeld.
Op dit forum is het niet mogelijk om regelmatig de boel te verzieken, of beledigende teksten te plaatsen, want dan volgt er een tijdelijke ban voor langere tijd, of als het te belastend of echt beledigend is volgt er een definitieve IP ban.
Dan wordt het heel moeilijk om nog terug te komen op het modeltruck.net forum.

Ik vind het jammer om te constateren dat het niveau enorm is gedaald op het MBF Truckersforum.
Met alle resepct maar sommige users denken dat ze alles maar kunnen plaatsen of schrijven, omdat het toch lekker anoniem is.
Dit betreur ik ten zeerste, jammer maar helaas.

p.s.

Ik blijf wel gewoon modereren en zal ook nog wel op topics reageren en vragen beantwoorden, als mij iets wordt gevraagd.
 
Laatst bewerkt:
Hey Piet, dat is jammer te horen.
Ik heb zo ook wel eens last van een paar niet gepaste berichten.
Misschien dat jij als moderator aan de forumbeheerder kan vragen om ook zo'n soort van sancties te gaan toepassen?

In ieder geval, moest je het verschuiven naar een ander forum, kan je de link dan naar mij sturen via pb?

Swat, genoeg oftopic gegaan, nu terug ontopic.
Je verslag was heel mooi, ik hoop dat je je werk met plezier kan voortzetten, of hier op dit forum, of op een ander forum.

mvg
Tim
 
hallo piet

ik hoop dat u ons hier op de hoogte blijft houden,
want op de duitse forum is wel leuk om u daar te zien,
maar mn duits is niet zo goed,
dus als het kan blijf aub hierzo,
laat ons niet in de steek
blijf gewoon moderator EN MODELBOUWER :yes::yes::yes:
zo denk ik erover en vele vele medetruckforummers :D:D:D
mvg markioo
 
heel erg jammer om te horen, hoop dat je hier blijft posten!! mocht je toch naar het duitse forum gaan, is een linkje zeer welkom!
 
Dat wat piet beschrijft is voor mij ook een van de redenen geweest om hier op het forum niet meer veder te gaan met de VSB scania.
 
Beste Piet,

Ik vind dat de mensen die van die vervelende dingen schrijven of via een pb sturen gewoon van het forum geschorst moeten kunnen worden.

Ik volg het forum nou al een paar jaar, en het is eens in de zoveel maanden wel even gezeur maar het komt wel vaak door de zelfde personen
begrijp ik.

Ik hoop dat de oude rot in het modelbouw vaak toch blijft posten op dir forum.

Ik blijf Wil en Piet toch volgen waar ze ook heen gaan.
 
Hallo allemaal,

Na bijna 2 jaar ga ik het bouwverslag van de 4 assige Volvo F16 zwaartransportrekker hier op het MBF Truckersforum afmaken.
Dit doe ik op veler verzoek van div. forumleden.

De Volvo F16 Zwaartransporttrekker is nu zover klaar, alleen de elektronica moet nog worden ingebouwd.

De elektronica is al wel allemaal op voorraad, maar ik ben nog op zoek naar iemand die voor mij tegen betaling de elektronica kan inbouwen wat feilloos zonder problemen werkt, want ik heb TOTAAL geen verstand van elektronica.

Binnnenkort zal ik weer een nieuwe update plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Zaterdagmorgen de Volvo F16 470 8x4/2 4 assige Zwaar Transporttrekker weer eens uit het stof gehaald, sinds maart 2014 niets meer aan de Volvo F16 gedaan.
Door allerlei omstandigheden lukte het niet om weer aan mijn in aanbouw zijnde modellen te werken.
Gelukkig gaat het nu weer wat beter met mij , ik kan nu weer een aantal uren per dag in mijn werkplaatsje werken/bouwen.
Een modelbouwvriend maakt nu voor mij een plank waarop alle elektronica gemonteerd wordt als voorbeeld voor mij, zodat ik zelf de elektronica in een truck te kan bouwen.

Nu heb ik zaterdag even een rij-trek test gedaan met de Volvo F16 gedaan om te kijken hoe sterk de Volvo nu daadwerkelijk is.
Dit is mij niet meegevallen.
Ten eerste : De Volvo F16 rijdt voluit veel te snel, ondanks div. vertragingen.
Achter de Volvo F16 en karretje gehangen met daarop 25 kg stenen en 5 kg aan stenen op de trekker (schoteldruk)
Het geheel kwam wel in beweging maar met behoorlijk wat door slippen van de beide aangedreven pendelvering achterassen.
Het gewicht op het karretje verhoogd naar 35 kg met veel moeite kwam het geheel in beweging, maar niet van harte.
Het gewicht op het karretje opnieuw verhoogd naar 50 kg en de schoteldruk verhoogd naar 8 kg.
Er gebeurde helemaal niets, geen enkele beweging. (Slecht, heel slecht)
De Volvo F16 trekker moet minstens 80 tot 100 kg kunnen trekken, dit i.v.m. ter zijner tijd het vervoeren van een rupskraan van 80 kg op de smalbed dieplader.
Ik ben dus niet blij, uithuilen en opnieuw beginnen.

Vandaag 30 januari 2017 in mijn grote rommelbak gekeken en vond ik nog 2 Rust aangedreven stuur voorassen met een aantal vertragingsmotoren.
Goede raad duur, ik heb besloten om de Volvo F16 trekker te wijzigen van een 8x4/2 naar en 8x6/2.
Dus de voorste stuur as wordt nu ook aangedreven om meer trekkracht te krijgen.
De bestaande Bühler elektromotor met de vertragingsbak en tussenbak gaan terug in de rommelbak.
Ook de bestaande tussenbak wordt vervangen door een zwaardere tussenbak met geharde tandwielen (2:1)
Dit betekent een grote verbouwing in de aandrijflijn, nu wil ik niets verbouwen aan het chassis, want dat is in orde, zwaar genoeg. Dit vergt wat kopzorgen om het geheel weer netjes tussen de chassisbalken te bouwen, maar ik ben er uit en ben vandaag begonnen met de ombouw.
Ik zal t.z.t het ombouwverslag hier plaatsen.

Het is een heel verhaal geworden, maar nu weten jullie alvast wat de plannen zijn, want ik wil nu wel een keertje de Volvo F16 afbouwen en er mee gaan rijden op rij-demo's

P.S.
Ook even de 5 assige MB Actros Zwaar Transporttrekker uitgetest, het zelfde verhaal, ook te weinig trekkracht, dus de MB Actos zal dezelfde verbouwing moeten ondergaan.

Dus de komende tijd voorlopig wat te doen.
We zullen maar zeggen : "Het houd je van de straat hé"
 
Back
Top