Volvo FH 12

Adrie en Jordi, dank voor jullie reactie's. De rijregelaar heeft inderdaad het bec-systeem. Als de accu volgeladen is, ga ik het eens uitproberen.

Jordi, met de versnellingsbak begin ik pas, als ik er ruim de tijd voor kan nemen. Het is allemaal nog nieuw voor me en even gauw 's avonds doen lijkt me niet zo verstandig. Dank voor je tips! :)

Groetjes, Bart

Hoi allemaal,

de versnellingsbak zit in elkaar, de motor eraan en het werkt! :D
Één dingetje is niet helemaal zoals verwacht: de motor (LRP Truck Puller) jankt enigszins tijdens het draaien, is dat normaal of zou dit aan de ESC kunnen liggen? Deze heeft volgens papier een "Taktfrequenz" van 1,4 Khz. De motor zit zeker niet te strak op het volgende tandwiel gemonteerd, de tandwielen lopen goed in elkaar met een heel klein beetje ruimte.
Tevens vraag ik me nog af hoe ik de servo voor de versnellingsbak moet gaan bedienen, hoe doen jullie dat?

Groetjes, Bart

Mss dat ie even een beetje moet inlopen.

Maar als je het geluid niet vertrouwt, terug naar de winkel gaan

het kan zijn dat je de versnellingsbak hoort,want als de motor niet ingebouwd is hoor je hem bijna niet.heb je bij de bak ook wat vaseline voor de tandwielen gebruikt.
vr.gr.adrie

Bart,

Hoeveel ruimte zit er tussen je tandwiel op de motor en het eerste tandwiel?? als deze te groot is gaat het ook janken...

Ik doe altijd een vloeitje tussen de tandwielen voor ik de motor vast zet, als de motor dan vast zit draai!!!! ik het vloeitje er tussenuit...
Dan mogen er wel scherpe vouwen in zitten maar geen scheuren!!!
Wel scheuren?? iets meer ruimte...

Robert

Hoi allemaal,

dank voor jullie tips en moeite, maar ik denk niet dat dit het is. De motor doet het ook als hij van de versnellingsbak af is en ook de Tamiya motor doet het (zonder aan de versnellingsbak gemonteerd te zijn). Geen idee wat het is, als ik de knuppel van de zender van neutraal af beweeg, begint het janken/zoemen (kan het niet beter omschrijven..) al voordat de motor draait. Bij hogere motortoerentallen hoor ik het niet meer.
De tandwielen in de bak heb ik trouwens gesmeerd met het meegeleverde smeermiddel in de tube.

Groetjes, Bart

Hallo Bart,

Komt dit gezoem overeen met die 1.4Khz frequentie van je regelaar ?
Zodra je volgas geeft, dan zou het gezoem over moeten zijn !
Ook wordt het steeds ietsjes minder, naar mate je meer gas geeft.

Het geen wat de regelaar doet is het volgende...
Op de motor uitgang staat voortdurend 7.2V, echter hakt de regelaar dat weer in stukjes.
Deze stukjes worden steeds kleiner, als je meer gas geeft.
De frequentie 1.4Khz is voor het oor goed waarneembaar en dat zul je vermoedelijk nu ook horen.
(als een zoemend geluid)

Hier kun je verder niks aan doen helaas en zul je altijd aan moeten horen.

Edit: betreft je vraag van je versnellingsbak bediening...
Is die schakelaar van kanaal-5 een 2 standen, of een 3-standen schakelaar ?
Indien deze 3-standen heeft, dan kun je de servo als het goed is met deze schakelaar in 3 standen zetten.
Ik kon dit helaas niet opmaken vanuit de gebruiksaanwijzing.

Succes met de verdere bouw van je truck.

Laatst bewerkt:
is het geluid niet weg na het trimmen ?? je kan namelijk in sommige gevallen ook je gas aftrimmen( dit doe je op de zender) en dan zou je alleen licht gezoem eventueel van je regelaar kunnen horen ;)

Marten, ik vermoed inderdaad dat de regelaar er de oorzaak van is. Het zoemen is het ergst is het als de zender net uit neutraal komt, dus voor het aanlopen (beginnen te draaien) van de motor. Bij toenemende toerentallen wordt het minder en bij volgas hoor ik het niet meer. Ik vind het nu nog niet zo heel storend (grapje :rolleyes:...).

De schakelaar voor het vijfde kanaal is een 2-standen schakelaar. Wat ik nu heb bedacht, is de schakelservo met de gas-knuppel te bedienen. Dus links = 1e versnelling, midden = 2e en rechts = 3e. Dan ga ik er voor het gemak even van uit, dat ik meestal in de 2e zal rijden. Geen idee of anderen dat ook zo doen (en of het überhaupt praktisch is).

Subie, dat heb ik nog niet geprobeerd maar dat ga ik nog wel proberen, dank voor de tip. Het is niet het trillen van een servo die niet helemaal neutraal staat.

Groetjes, Bart

Hoi allemaal,

ook al kan ik het bouwtempo van de meeste mensen hier -helaas- absoluut niet bijhouden, er zit toch nog wel een beetje vooruitgang in :) :

chassis5.jpg

Het geluid van de motorregelaar kan ik niet wegtrimmen, ik merk tenminste geen duidelijk verschil bij welke stand van de trim dan ook.

Gisteren verf voor de achterlichten gehaald en deze geschilderd (ik moet netter worden....) en vanmorgen gemonteerd. Ook naar verf voor de rest van de auto gekeken, het wordt heel moeilijk met modelbouw-spuitbussen ook maar in de buurt van de Heisterkamp kleuren te komen. Als alternatief denk ik erover een andere kleur te nemen. Mijn vrouw schijnt al een metallic-kleur op het oog te hebben: wordt vervolgd. Tot nu toe alleen een bus primer meegenomen, voordat ik mag gaan spuiten moet ik een spuithok gaan maken met afzuigkap erachter.

Zoals op het plaatje te zien, heb ik de antennedraad nog maar even los laten liggen. Kan ik het plastic er zonder problemen een stukje af strippen dan dit aan het oog achter de cabine monteren (voor de antenne)? Of kan ik het ook zo laten, voor gebruik in vliegtuigen zou de ontvanger toch voldoende bereik moeten hebben?

Groetjes, Bart

Blijf met de kniptang van de antenne AF!

het beste kan je de antenne in je cabine spannen, bijvoorbeeld in je dak.

Blijf met de kniptang van de antenne AF!

het beste kan je de antenne in je cabine spannen, bijvoorbeeld in je dak.

heey mark

ik denk niet dat hij hem wil afknippen alleen strippen!! om er een oogje aan te solderen/knijpen!

dat is tog geen probleem ik heb ook al een paar keer gedaan?

Mark, het was absoluut niet mijn bedoeling om de antenne af te knippen. In de cabine spannen is wel een idee, want de lange en korte antenne van de ontvanger zouden in een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar gemonteerd moeten worden.

Chris, dat was inderdaad mijn bedoeling, maar als de ontvangst zo voldoende is (cabine is kunststof dus geen probleem?), dan laat ik het zo. De steun voor de antenne is wel gemonteerd, dus aansluiten kan -zo nodig- altijd nog.

Omdat ik geen gebogen Carson-spoorstang heb kunnen vinden, heb ik de originele spoorstang maar een stukje gebogen en gemonteerd. Lijkt me wel goed toe zo, de vrije ruimte onder de bak is meer dan voldoende: :)

chassis6.jpg

Groetjes, Bart

Ik denk dat de regelaar die jij daar hebt meer geschikt is voor 1:10 auto's en niet voor trucks. Een truck regelaar kan veel beter gedoseerd worden dan de regelaar die jij daar hebt (jamara volgens mij).
Het zoemen komt ook omdat de regelaar niet is afgestemt voor de standaard motor. 100 % zekers te weten dat als je een andere regelaar aankoppelt dat de zoemtoon waar jij het over hebt dan ook weg is.
En misschien ook de regelaar aan de binnenkant van de cabine plakken zodat hij straks uit beeld is, waar je hem nu hebt zitten zal die duidelijk in t beeld staan en minder mooi lijken.

Ook las ik een stukje terug dat je 3003 servo's hebt ingebouwd, voor de versnellingsbak is een zo'n standaard servo sterk zat maar voor het stuur niet overdreven sterk, vooral als de truck stil staat en je wilt sturen zal de servo niet overdreven sterk zijn, beter had je daar een 3305 voor kunnen nemen, kosten maar 59 euri's en kan veel kg trekken.

Verder veel sux6 met je project:thumbsup:

Laatst bewerkt:
Over die S3003 servo's.

Ik heb een Volvo 8x4, 2 stuurassen met alu velgen, die zitten op 1 stuurservo, en dat is een S3003.
Zelf in stilstand wilt ie sturen.

Ghossie, de regelaar is inderdaad van Jamara. Ik heb bij Berlinski in Dortmund naar een regelaar voor een Tamiya Volvo gevraagd en toen deze gekregen. Voorlopig laat ik 'm maar even zitten, eerst maar eens verder ziet te komen met de truck zelf.

Voor de servo's (dank voor jullie ervaringen!) geldt hetzelfde: eerst maar eens proberen hoe het werkt, zo nodig kan ik de stuurservo altijd nog vervangen.

Groetjes, Bart

Hoi allemaal,

inmiddels staat mijn Volvo er alweer een paar weken zo bij:

volvo.jpg

De koplampen, treeplanken en dergelijke heb ik bewust nog niet gemonteerd, dat leek me makkelijker voor eventueel spuitwerk. De truck rijdt prima, alleen staat 'ie alweer een paar weken in de kast omdat mijn moeder overleden is en er heel veel dingen geregeld moesten worden.
Omdat ik weer met een modelspoorbaan ga beginnen, zit ik erover te denken om deze Volvo misschien te verkopen.

Groetjes, Bart

Mooie Volvo Bart!!!

Mijn innige deelneming met het verlies van je moeder.Aan je leeftijd te zien zou jou moeder ook jong geweest zijn.
Ik heb mijn vader 4 jaar geleden verloren en weet hoe het is.

Mag ik je alle sterkte toewensen de komende tijd.Dat zal je nodig hebben.
groetjes Marcel.

Back