Volvo fh

Hallo allemaal

Ik zal me eerst even voorstellen
Ik ben mark 36 en ben door een collega zijn hobby rond gaan kijken in de modelbouw truck wereld

Nu zou Ik graag een volvo fh gaan bouwen maar de configuratie die ik zou willen is helaas niet zo te koop

Vandaar mijn vraag hoe ga ik dit het beste aanpakken

Ik heb 2 opties in gedachten
ffe2a5680ac5ca5cc61be98be5b5ef3b.jpg

Deze trekker van bas van wingerden

of..

FOiyXq2XoAszTyL.jpg

Het schuimblus voertuig van opmeer

Zelf denk ik dat het wijs is om te beginnen met de trekker en de sb te bewaren voor later aangezien die toch wat meer extra werk vereist

Nu heb ik zelf al wat opties bedacht

De blauwe volvo fh16 globetrotter kopen,
Dan moet er een as bij + ophanging en wielen
Andere chassis balken
Dak moet lager

Of de volvo fh16 bomen wagen
Dak is lager dus dat scheelt
Genoeg assen enz
Chassis inkorten (of andere balken kopen?)
Maar geen schotel voor een trailer

Heb ook al bij scaleclub en lesu onderdelen gekeken maar dat werd gevaarlijk snel heel duur

Hoe pakken jullie ervaren truck bouwers dit soort aanpassingen aan??

Als je die trekker wilt bouwen zoals die op de 1ste foto staat, dan zou ik gewoon een 2 assige trekker nemen, en daar een as bij zetten
Ik zeg dit omdat die afgebeelde trekker een liftbare, en ik denk ongestuurde voorloop as heeft, en die is sowieso niet te koop als model. Het lijkt me een ongestuurde voorloopas omdat er te weinig ruimte in de spatborden lijkt te zitten. Een ongestuurde as is makkelijk te liften dmv een motortje of een servo, dat is hier al veel vaker gedaan, kost je dan 1 schakel kanaal op je zender. De tandem as trekkers of de bomen wagen hebben een 6x4 aandrijving, en een zodanig aangedreven model kan je gewoon niet liften.

Last but not least: en 2 assige trekker is ook goedkoper, er zit een schotel bij (hoewel die ook wel weer los te koop zijn hoor) en is redelijk makkelijk te bouwen als 1ste model. Mogelijk kan je voor de voorloopas een Tamiya vooras gebruiken, en de besturing vast zetten; anders kan je daarvoor een Tamiya trailer as gebruiken, denk ik. Chassisbalken kan je makkelijk verlengen, als je een beetje metaalarbeid spullen hebt, of anders idd nieuwe chassisbalken er bij bestellen

Laatst bewerkt:
een voorloopas is toch nagenoeg altijd gestuurd. maar met een y kabeltje en een extra servo is dat probleem opgelost. hoeft niet te dragen. alleen voor het oog op de grond of in de lucht. maar voor een eerste model een 4x2 naar een 6x2 trekker ombouwen is uitdagend genoeg.

Als je van plan bent om een voorloper te bouwen, dan is het misschien makkelijker om de bomen wagen te kopen. Het tandemstel kan je gebruiken om de voorloopas aan op te hangen, heb ik ook gedaan bij mijn Scania. (Moet je wel even kijken hoe je dan met de aandrijfas uitkomt)

Daarnaast heb je gelijk het goeie dak te pakken. Ik denk dat aan het eind van het liedje kwa kosten weinig uitmaakt, maar je wel enigszins het gemak ervan heb.

Klopt allemaal natuurlijk, maar let wel: de bomenwagen is €220 duurder dan de trekker, (dat is de helft méér! ) en het losse dak van de bomenwagen kost maar € 28 bij diezelfde Nederlandse , bekende leverancier. Het is onderdeel M/ 19115494, maar mogelijk moeten er nog wat losse deeltjes bij, ik heb dat niet in detail bekeken.
Hier is de bouwbeschrijving van de bomen wagen, nu ik hem toch had opgezocht....:koud:
https://d7z22c0gz59ng.cloudfront.net/cms/japan/download/rcmanual/56360.pdf

Cor

Is een hele klap met geld extra natuurlijk. Maar stel dat je de trekker aanschaft, en los een nieuwe ophanging voor de voorloper, dak en nieuwe chassisbalken koopt, kom je al een stuk dichter in de buurt. Maar je hebt gelijk, het zal iets duurder zijn de bomen wagen. Het is maar net waar de voorkeur naar uitgaat.

Ik heb weer eens wat rond gekeken en denk dat het toch de bomenwagen gaat worden

Kwa kosten zal het eind plaatje waarschijnlijk redelijk bij elkaar in de buurt komen.

Dat de as, wielen, spatborden, ophanging en aandrijving allemaal al aanwezig is lijkt mij ook iets makkelijker

Het niet kunnen sturen en liften van de voorloper neem ik voor lief en komt misschien later nog wel. (Ik zag vandaag pas op een foto van de echte wagen dat deze indd mee stuurt)

De niet benodigde aangedreven as kan je dan verpatsen op Marktplaats en er een stuuras voor terug kopen; en sturen kan dan met een extra servo, zoals Peter als opmerkte hierboven. En natuurlijk een extra paar velgen met banden.
Maar ik zou aanbevelen, om eerst de bomenwagen te bouwen volgens voorbeeld, dan doe je daarmee de nodige ervaring op, en die dan later/daarna ombouwen naar de trekker. En laat je niet gek maken om overal gelijk kogellagers in te zetten ipv de meegeleverde bronzen lagers, want dat is echt niet essentieel! (hoewel ik dat zelf wel heb gedaan........).Wel even raa vragen over de te kopen motor, en nièt de aanbevolen motor van Tamiya nemen, daar is iedereen het hier wel over eens. Een zgn 50-80T motor is prima.
Overigens, (gewoon nieuwsgierig!) wat is jouw link met de brandweer? (avatar, model..)
Cor

Lagers zitten al in het winkelmandje :)

Kwa motoren, zenders ed. Koop ik nog niks de wagen is al duur zat dus eerst maar eens bouwen.

Kan je verlichting ed nog een beetje achteraf inbouwen? Of is dat wel echt makkelijker te doen tijdens de bouw van het model?

Ik ben monteur aan brandweervoertuigen.
Aan het schuimblusvoertuig van de voorbeeld foto heb ik aardig wat uurtjes gesleuteld Vandaar dat het me mooi lijkt om die op schaal in huis te kunnen hebben

Ik vroeg over de link met de brandweer wagen, omdat er hier diverse brandweerlieden frequenteren, de meest waargenomen lid is @FredK .
De motor kan je ook later inbouwen, de verlichting weet ik zo niet van dit model; maar hij moet toch weer uit elkaar om er een trekker van te maken, dus dan kan het even goed.
Cor

Inderdaad wat Cor zegt de tamiya motor vervangen, waarom dit is een race monster. Als je ooit op een baan wil rijden is een 55 of 80 turns motor beter en rijd je truck rustiger.
De meeste modelbouwers vervangen de bronzen bussen voor kogellagers dat rijd je truck ook fijn.

Succes met je keuze.

Klopt allemaal natuurlijk, maar let wel: de bomenwagen is €220 duurder dan de trekker, (dat is de helft méér! ) en het losse dak van de bomenwagen kost maar € 28 bij diezelfde Nederlandse , bekende leverancier. Het is onderdeel M/ 19115494, maar mogelijk moeten er nog wat losse deeltjes bij, ik heb dat niet in detail bekeken.
Hier is de bouwbeschrijving van de bomen wagen, nu ik hem toch had opgezocht....:koud:
https://d7z22c0gz59ng.cloudfront.net/cms/japan/download/rcmanual/56360.pdf

Cor
De bomenwagen kost bij Berlinski.de inclusief een lagerset 501,23 euro. Is dus maar 70 euro meer als de blauwe fh 16 xl bij Wetronic.

Je moet natuurlijk geen appels met peren vergelijken, of te wel de prijs van 1 model in 1 shop met de prijs van een ander model van een andere shop....:(

Back