Volvo FH4 6x2

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 18 apr 2019.

  1. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Nee, heb eigenlijk altijd Tamiya spuitbussen gebruikt.

    In verder verleden heb ik ook 1:24 modellen gemaakt. Deze modellen zijn niet meer.
    Verder nog een tijd bezig geweest met 1:50. (Heb er ook nog twee in aanbouw).
    En nu dus 1:14.
    Op dit forum vind je ook een Scania Topline met stenen oplegger. Mijn eerste model in deze schaal. In principe klaar, maar als de Volvo klaar is, wil ik die oplegger opnieuw aanpakken en verbeteren (steviger constructie).
    En je vind nog een Scania Highline 4-asser zoals Wessels ze nu voor de materieel dienst gebruikt. Is in aanbouw. Cabine is bijna af. Dan het laatste deel: de kraan.

    Ja, alles is in de Wessels kleuren.
    Komt omdat ik daar vroeger op zaterdag de wagens stond te wassen.
     
  2. Gerard ten Hove

    Gerard ten Hove

    Lid geworden:
    27 apr 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Rijssen
    Mooi verhaal! Vooral dat vrachtauto's wassen, dat hoorde je veel in Rijssen (ik kom er zelf vandaan) Bij Nijhof Wassink ook, daar heb ik er een paar van de wassers autorijles gegeven. Ik ben zelf ook tussen de vrachtauto's geboren en opgegroeid. Vandaar dat het ook mijn hobby is.
    Maar ik heb gezien wat je zoal gemaakt hebt, het is geweldig mooi! Top!
     
    Marker vindt dit leuk.
  3. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Meer dan een jaar niet met deze Volvo bezig geweest. Ik kan de knoop maar niet doorhakken om er toch een 4x2 van te maken. De wens voor een 6x2 bleef bestaan. Dit moest dan wel in ieder geval met zo mogelijk Verkerk onderdelen. (Heet dat eigenwijs?) De automatische zoekfunctie op de bekende verkoopsite leverde recent als eindresultaat een tweede Verkerk chasiss op. Dit zou voldoende reservedelen moeten hebben om er een 6x2 van te maken. Eerst maar eens uitzoeken of dit mogelijk is en wat de knelpunten gaan worden.

    Starten met staren en rekenen.
    Een Verkerk chassis heeft een wielbais van 277mm (info via hun website, die nog steeds te zien is.). Met een 1:1 wielbasis (link) kom ik op een schaal van +/-13,71.
    Voor de 6x2 levert dit voor het model van een wielbasis van =/-300mm en tussen trekas en voorloper +/-100mm (link)

    Even een schetje maken en vergelijken. (foto vertekend beeld een beetje)
    [​IMG]

    en met een 'kaal'chassis. Duidelijk te zien dat de tanksteunen weg moeten.
    [​IMG]

    Verkerk heeft het chassis opgedeeld in twee delen. Daar kan ik nu mooi gebruik van maken. In bovenstaand plaatje is de deling niet te zien, want hij zit achter de 3e tanksteun.
    Om wat verder te kijken heb ik het kale chassis gedeeld en de tanksteunen verwijderd.

    [​IMG]

    Het nieuwe chassis deel moet volgens mijn berekening zo'n 27mm langer worden. Maar mogelijk plak ik er nog 5mm extra aan. Met gewoon proberen lijkt het net krap aan als ik de tank min of meer symmetrisch moet blijven en de steunen voor de sideskirts geplaatst moeten kunnen worden.

    Genoeg gestaard en foto's bekeken. Op naar een proefopstelling. Nieuwe U-profielen zijn besteld.
     
    ozy, bvdh, VOLVO FH 16 750 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    Tip/Advies :
    Je zal wel denken waar bemoeit hij zich mee, maar je woont zo vlak bij Wessels.

    Waarom ga je niet even meten bij Wessels bij de 1:1 Volvo FH en veel foto's maken ?
    Dan heb je de exacte maat, daarna even terugrekenen naar 1:14.
    Bovendien heb je dan ook gelijk de aanbouwdelen op foto. (Tank, Accubak, Ad Blue tankje, enz.)

    Wessels heeft inmiddels aardig wat Volvo's is diverse configuraties.

    Succes met de ombouw van 4 x 2 naar 6 x 2.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  5. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Dag Pieter,

    Prima voorstel hoor.
    Maar lijkt me (nog) niet nodig. Via kenteken en RDW site kun je de wielbasis achterhalen. Van diverse Volvo's (via internet gevonden) heb ik dat ingevuld en kom op de volgende waarden.

    4x2 komt eigenlijk altijd op 3800mm.
    6x2 komt eigenlijk altijd op 4100mm.
    Met het gegeven dat Verkerk 277 mm ervan heeft gemaakt voor de 4x2, zijn de maten prima uit te rekenen.

    Punt is vooral dat ik chassis en overige delen van Verkerk zo veel mogelijk intact wil laten. Betekent dat ik nu een proefstuk ga maken met van de tandem opstelling. Dit proefstuk probeer ik vervolgens zodanig aan voorste deel van het chassis te plaatsen dat de wielbasis correct is.
    Maar dat wordt dus een proefstuk. Eigenlijk wil ik gewoon het achterste deel van het Verkerk chassis (voor ook een groot deel her)gebruiken. Er zitten namelijk goede details op. En om het in 1x goed te doen, is er gewoon een test nodig om te voorkomen dat chassis te vroeg kapot wordt gemaakt.
    Eerste dat ik wil uitzoeken is hoeveel langer het Verkerk chassis echt moet worden. De berekening zegt zo'n 2,7 cm. Daarnaast wil ik kijken of ik de deling op een dusdanig slimme manier kan doen dat (bijvoorbeeld) de gaten voor achteras kunnen blijven zitten. Ik denk dan op dit moment ook dat het goed is om het achterste deel van het chassis eerst wat in te korten (2-4cm extra wegzagen) en dan langer deel er tussen te plaatsen, zodat het geheel weer klopt. Heeft met hergebruik van de gaten in Verkerk chassis te maken.

    Daarna ga ik beter naar de opbouw kijken. Proefstuk kan mij namelijk ook precies aangeven hoelang de tandem van het model gaat worden. Met name de lengte van de spatborden. Zo weet ik wat er overblijft voor de tanks etc.



    Jouw reactie triggerde mij wel dat ik altijd naar foto's kijk van 6*2 Volvo's zonder sideskirts, terwijl het Verkerk model wel sideskirts heeft. Eigenlijk viel mij vanavond sowieso op dat er erg weinig 6x2 Volvo's zijn met sideskirts. Geen eerlijk vergelijk dus al het model de sideskirts (nog) wel heeft. De tank in het model zou dan kleiner moeten worden, want de steunen voor sideskirts kosten ruimte (5mm per stuk). Dit moet ik meenemen in de overwegingen en berekeningen.
    Blij dus dat ik met proefstuk begonnen ben en niet nu al het chassis foutief heb aangepast.
    Mijn dank dank dus voor het meedenken!

    Groet, Erik
     
  6. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    De 6x2 is fabrieks af niet geleverd met skirts.

    Maatje van me heb een nieuwe 6x2 met voorloper gekocht en skirts moesten vermaakt worden van een 4x2. Voor een 6x2.


    Dit zijn uit eindelijk gewoon brandstof tanken geworden
    image-2.jpg image-3.jpg
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    Ik ben een man van de praktijk en maak altijd foto's van de na te bouwen 1:1 truck, zodat ik zeker weet dat mijn model/truck er uitziet als de 1:1 truck.
    En ja, soms moet je concessies doen, maar dat is niet erg, want die kan je soms wel camoufleren.
    100% precies de 1:1 truck nabouwen lukt bijna nooit, maar dat is ook weer het mooie van modelbouw, streven naar 100%

    Side skirts zijn bijna nooit noodzakelijk om dat de beide kanten van het chassis is volgebouwd en als het ware als de zogenaamde fietsenvangers functioneert.
    Ook bij een 8 x 4 of 8 x 6 of 8 x 8 Zwaar Transportrekker zie geen side skirts, omdat ook bij deze configuratie de beide zijden zijn volgebouwd.
    Bij een 6 x 2 of 6 x 4 of een 8 x 4 of een 8 x 6 of 8 x 8 is het woekeren met de ruimte om alles aan het chassis te kunnen bouwen, vandaar meestal aan beide zijden een kleine brandstoftank is gemonteerd.



    Succes.
    WESSELS RIJSSEN.03.jpg

    WESSELS RIJSSEN.04.jpg
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2020
    Marker vindt dit leuk.
  8. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Op wel/niet sideskirts toepassen ga ik nog terug komen. Het is voor nu mijn keus om de tankbanden niet te verplaatsen. Zonder sideskirts moet ik de tank (bestuurderszijde) aan beide zijden (1 kant verlengen, 1 kant inkorten) aanpassen om de ruimtes goed op te vullen. Voordeel van de tank aanpassen is wel dat het beter matcht met de echte trucks. IK heb nog niet naar de bijrijderskant gekeken.
    Eerst maar eens de juiste verlenging van het chassis vaststellen.

    Laten we het vooral met foto's vertellen. De helft van het proefstukje is klaar. Niet het allernetst en stevigst. Ook voor nu even een verkeerd spatbord aan de tankzijde geplaats. Het is voldoende om een eerste indruk van de mogelijkheden om chassis verlenging te krijgen.

    [​IMG]

    We leggen alles even op de goede plek. Eerst even met de achteras.

    [​IMG]

    En een vergelijk met het 4x2 chassis, waarbij de verlenging op zo'n 27 tot 30mm is gedaan.
    Waarom dit vergelijk? Ik zou graag (een groot deel) van het 4x2 chassis willen gebruiken.
    Aan onderstaand plaatje is te zien dat de dwarsbalk net te kort is om stevige verbinding te maken.

    [​IMG]

    Wat nu als ik hem ietsje inkort (+/- 37mm) ter hoogte van de schroevendraaier?
    Er komt dan een nieuw stukje van zo'n 60mm tussen de chassisdelen.
    Aan de binnenkant kan ik dan ik dan makkelijker een versteviging plaatsen.
    PS: ik ga niet zagen in het chassis voordat ik 100% procent overtuigd ben dat het kan op deze manier.

    [​IMG]

    Om het eens wat beter te bekijken heb ik de extra vooras nodig.
    Mijn tweede chassis gaat dus vanaf nu echt onderdelen missen.

    [​IMG]

    De maatschets wordt gebruikt om een een eerste indruk van de 6x2 te krijgen.
    Duidelijk te zien dat de (nieuwe) steun om de vooras op hangen nog op het 4x2 chassis geplaatst moeten worden.
    De bestaande bouten kunnen vast gebruikt worden om deze (nieuwe) steun te bevestigen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook maar eens passen of het met de spatborden uitkomt.
    Lijkt helemaal goed te komen.

    [​IMG]

    Eerst maar een de andere kant van de proefopstelling maken en de aannames controleren door een samengesteld chassis te maken.
    Dan kunnen we ook beter naar de opvulling tussen vooras en voorloper kijken.
     
    luchard, bvdh, Hans2020 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Rustig verder met passen meten en het proefchassis.

    En daar staat het zowaar op zijn eigen wielen:

    [​IMG]

    Meteen ook maar pas maken met het voorste deel.
    Achterste chassis was iets te lang gemaakt. Plek van de deling is mij duidelijk.

    [​IMG]

    Dryfit op de juiste lengte en eens naast mijn tekening leggen.

    [​IMG]

    En dat klopt vrij aardig.
    Meteen ook te zien dat in de deling best wat extra delen, ophanging vooras, spatbord, vastgezet moeten worden.
    Dat zal vast even puzzelen zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Chassis blijkt zo'n 29 mm langer te gaan worden.
    In principe wil ik beide Verkerk delen blijven gebruiken.
    Verlengen met 29 mm wordt wat lastig om de delen steving aan elkaar te zetten.
    Het is nog een optie om het achterste deel van Verkerk chassis wat in te korten.
    Een op het oog kan dat maximaal 40mm zijn. Voordeel is dat ik dan aan de binnenkant de versteviging van de dwarsligger kan gebruiken.

    Deze proefopstelling blijft even wat hij is.
    Ik ga me verdiepen in een eerste proto van de verlenging.
    Eens kijken of ik alle gaatje op de gewenste plek kan krijgen.
     
    ozy, sandertrucker, Mark300 en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Verlengstukjes gemaakt. Precies 69mm lang.
    Een stuk styreen strip is erin geplaatst om straks een stevige verbinding te maken.
    Styreen stukje zit er 'klem'in.

    [​IMG]

    Even passen nadat Verkerk chassis is ingekort.

    [​IMG]

    Kan nog 1 keer: vergelijken met de originele lengte. Totale verlenging is 28mm.

    [​IMG]

    De tussenstand op dit moment.
    Qua lengte exact gelijk aan de eerder gemaakte proef opstelling.

    [​IMG]
     
    ozy, sandertrucker, trialrolf en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    Mooie verlenging, ziet er netjes uit.
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
     
  12. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo Erik,

    Ja verlengen gaat prima, alleen zou ik persoonlijk niet styreen nemen, maar met een stukje aluminium....dit is geen kritiek, maar ik deel je alleen mijn ervaring.
    Mijn chassis heb ik verlengd met 2cm....
    [​IMG]

    Het ziet er verder zeer netjes uit, succes met het vervolg :thumbsup:.

    Groetjes Ron
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Pieter, dank voor je compliment.

    Ron, het c-profiel is van aluminium. Alleen het verbindingsstukje is van 2mm styreen. Had ik inderdaad van alu willen maken. Maar gewenste formaat (2mm) heb ik niet op voorraad. Styreen zit er nu er erg pas is. Geen speling. Eerste indruk is dat het styreen voldoet. Verwacht niet dat het gaat knikken. Als chassis bijna klaar is, zal ik eens wat gewicht erop zetten. Staat het me niet aan, wordt het alsnog alu.

    Groet,
    Erik
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo Erik,

    Waar ik op doelde was dat het deel na de verlenging zitten beide achterassen aan....als ik het goed heb gezien, en dat zou misschien wel iets wat frictie kunnen geven, maar ik kan het ook mis hebben, maar je bent goed bezig, succes met het vervolg van de ombouw.

    Groetjes Ron
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  15. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Het chassis (voor zover klaar) zit nu even in elkaar. Er zijn nog wel een paar puntjes om op te lossen, voordat het definitief af zal zijn. Onder andere zal ik een aantal boutjes moeten vervangen.

    [​IMG]

    Maar ook moeten er nog wat onderdelen (o.a. tanks) aangepast worden.
    Een van de punten om te weten is dat de dwarsliggers in het Verkerk chassis gelijmd moeten gaan worden. Dit is net anders dan Tamiya. Het grote nadeel (vind ik zelf) is dat zodra het chassis in elkaar is gelijmd dat (een deel van) de boutjes en moertjes minder goed bereikbaar zijn. Qua verbouwen moet je daar dan goed rekening mee houden. Daarom wil ik ook voor mezelf duidelijk hebben dat alles past voordat het chassis definitief gemonteerd en gespoten gaat worden.

    Eigenlijk wil ik dat truck zoveel mogelijk op de 1-op-1 werkelijkheid laten lijken. Dat betekent dat er geen side skirts worden geplaatst. De tanks moeten dan worden bewerkt. Bestuurderskant wordt ingekort. BIjrijderskant zal de AdBlue tank vervangen en ook ingekort worden. De laatste aanpassing lijkt mij meest bewerkelijk + ik moet nieuwe bevestigingspunten aan het chassis hebben. Kortom: deze tank ga ik eerst aanpassen.

    Het verslag van een dagje met diverse momentjes modelbouwgeknutsel. De delen van de Verkerk tank (65mm lang). Dit moet worden ingekort naar 45mm

    [​IMG]

    Zorgen voor een goede opstelling om tank goede pasvorm te geven.

    [​IMG]

    Niet altijd even geduldig geweest; sommige zaagsnedes te snel en te scheef gemaakt. Kwam uiteindelijk wel goed.

    [​IMG]

    Dryfit

    [​IMG]

    Het lijmen begint. Passen en meten is erg belangrijk om te zorgen dat de tank de goede vorm krijgt.

    [​IMG]

    Het blijft elke keer passen en meten voordat de lijm uitgehard is.

    [​IMG]

    In de originele instructies wordt eerst de onderste helft van de tank op de steunen gemonteerd en vervolgens de bovenste helft geplaatst en vastgezet met de tankbanden. Aangezien ik de tank uit 1 stuk wil hebben om zo de naden (worden niet meer verstopt achter side skirts) te dichten, moet het net anders. Dus moertjes in de tank verlijmd.

    [​IMG]

    Eerst de naadje wat gedicht met plamuur. Toen 1 geheel van de tank gemaakt.

    [​IMG]

    En als laatste nog even dryfitten:

    [​IMG]

    Een goed begin en het lijkt prima te lukken. Maar nog niet klaar. Tankdop moet nog nieuwe plek krijgen. En natuurlijk nog glad afwerken. Dat zal ook nog wel wat moeite en geduld kosten. Dat komt een andere dag. Kan de lijm ook beter uitharden.
     
    htenbrinke, ozy, trialrolf en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Na ruim aandacht voor wegwerken van de kieren en naden, is hier het voorlopige eindresultaat. Ik heb zelfs wat tijd en gelegenheid kunnen vinden om de tank te spuiten in de lak. De grondverf was toch nodig om te kunnen controleren of de tank mooi glad werd en het was een kleine moeite om ook de rode kleur en de "pearl clear" lak te doen.

    De dop moet er nog op en de banden krijgen t.z.t. ook de rode kleur.

    [​IMG]

    De tankbanden zitten nog niet vastgemaakt aan de steun. Wordt pas bij de eindmontage gedaan.
    De dop moet er nog op en de banden krijgen t.z.t. ook de rode kleur.
    Eigenlijk wil ik nog even op zoek naar een heel dun stukje rubber (of wat daarop lijkt) om onder de tankbanden te plaatsen. Net als in het echt.

    (om beetje te vergelijken: foto van facebook: Wessels Transport Rijssen - truckfoto's)
    [​IMG]
     
    htenbrinke, sandertrucker, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Mooi Erik,

    een verkerk volvo met voorloop as een uniek stukje modelbouw smullen, succes met de vedere bouw.

    Mvg Bertus
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  18. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Even beetje voortgang tonen.

    (Excuus voor de iets minder scherpe en goede foto's)

    De voorloopas moet aan chassis bevestigd worden. De as kan ik vrijwel geheel gebruiken, maar de steunen aan chassis (6 stuks) moeten nieuw gemaakt worden.

    Eerst de luchtbalgen op de goede plek (bepaalt of de as midden tussen spatborden komt)
    [​IMG]

    Dan de as aan de voorste ophanging.

    [​IMG]

    Met name bij de aangepaste tank een enorm gepriegel in de kleine ruimte.
    Met paartje uurtjes passen, meten, 'knooi'n', vijlen, lijmen en prutsen dan zit de as op de goede plek.

    [​IMG]

    En nu nog de laatste twee steuntjes. Zou minder werk moeten zijn...
     
    ozy, Hans2020, timkoerhuis en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Even wat anders dan priegelen met een nieuw steuntje. Ff lekker 'lomp' zagen.

    De tank moet nog ingekort worden. De eerste zaagsnede. Natuurlijk wel even gekeken waar die precies moest komen:

    [​IMG]

    Bewust gekozen voor een verspringing in boven- en onderkant. Passen en meten voor de kleine stukjes.

    [​IMG]

    Het voorlopige resultaat: precies pas.

    [​IMG]

    Op naar het lijmen en mooi glad maken.

    Maar ook nog even zoeken op dit forum hoe ik het verchroomde deel het beste van de chroom laag kan ontdoen. Qua in kleur spuiten zal dat namelijk wel lastig zijn.

    Edit: op dit forum gelezen dat dikke bleek en mr. Mustle ovenreiniger zouden kunnen werken. Er ligt een stukje sprue klaar om dit eerst even uit te proberen.
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2021
    ozy, Hans2020, timkoerhuis en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Kleine update.: een tegenvaller.

    De dikke bleek en mr Mustle ovenreiniger werken niet. Verkerk heeft gewoon een topkwaliteit product geleverd. Echt verchroomd in plaats van 'alu'-laagje. En dat er kwaliteit geleverd wordt, waardeer ik!!

    Nu wil ik even proefstukje spuiten (als het beter weer) is. Kijken of de primer blijft 'plakken'.
     
    Verkerk Modelbouw en htenbrinke vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina