Hallo William,
Tja, smaken verschillen inderdaad, dat mag.
Deze Volvo NH 750 is heel mooi gebouwd, maar is eigenlijk een Showtruck en geen werktruck.
Zo hou ik zelf niet van al die toeters en bellen op een truck (kerstboomverlichting)
Op een werktruck horen geen toeters en bellen, vind ik, maar ja wie ben ik.
Ik heb als invalchauffeur jarenlang met Volvo torpedo Zwaar transport trucks gereden.
Als jochie van 8 jaar zat ik al in Volvo torpedo trucks.
Besmet met her Volvo virus sinds 1956, gaat nooit meer over !
Op m'n twaalfde jaar reed ik al regelmatig met Volvo torpedo trucks : Volvo Viking en Volvo Titan op afgesloten bouwterreinen en op het eigen terrein van het transportbedrijf, onze buurman.
Ik ben in 1966 begonnen als invalchauffeur op een Volvo 495 (240 pk) 6 x 4 Zwaar Transporttrekker, daarna op een Volvo N 88 6 x 4 (260 pk) Zwaar Transportrekker, daarna op een Volvo N 12 6 x 4 Zwaar Transporttrekker (330 pk), daarna op een Volvo 6 x 4 Volvo NL 12 Zwaar Transporttrekker (420 pk) en als laatste op een Volvo NH 12 6 x 4 Zwaar Transporttrekker (460 PK) Bouwjaar 2001.
Hiermee gereden tot 2006, toen ben ik bij mijn schoonzoon begonnen als invalchauffeur op een Volvo F 16 bouwjaar 1994 (485 pk) terug in de tijd, hiermee gereden tot 2012, sindsdien rijd k nu op de huidige Volvo FH 12 8 x 4 (700 pk) (mijn vaste trekker) of op de Volvo FH 16 8 x 4 (750 pk)
Al je op een Torpedo truck hebt gereden en dan op een Frontstuur truck komt, met je benen boven de voorbumper moet je daar heel erg aanwennen en vindt je dit gevaarlijk, je mist de grote neus voor je die toch een behoorlijke veiligheid geeft bij een frontale botsing of achterop een voorganger klappen. (beide moet je niet doen)
Nu moet je geen frontale botsing veroorzaken en ook niet achter op een voorganger rijden/klappen, maar dit kan je overkomen door een andere weggebruiker.
Als je eenmaal op een torpedo truck hebt gereden , wil je niets anders meer.
Helaas is Volvo in Europa gestopt met torpedo trucks bouwen in 2001, omdat de verkoop sterk terugliep, dit had te maken met maximale lengte maten van de trekker met trailer of een bakwagen met aanhangwagen.
Tja, dan ben je met een torpedo truck in het nadeel. Tegenwoordig draait als om efficiëntie en wordt niet meer aan de chauffeur gedacht.
Een frontstuurtruck kan niet op tegen het rijcomfort van een torpedo truck.
Als het aan mij ligt, geef mij maar een torpedo truck, in plaats van een frontstuurtruck, helaas vergane glorie !
En ja, de jongere chauffeurs zijn opgegroeid met frontstuur trucks, zoals ik ben opgegroeid met torpedo trucks.