Volvo Ocean boten

Hallo bouwers van de VOR 70 schepen, zou graag willen weten op wat voor schaal of grote jullie deze bouwen en hoe jullie techniche ideen hierover zijn ivm kantelkielen zijzwaarden {daggerbords} ,ben ook van plan een van deze schepen te gaan bouwen .

groeten Rexonamen

Ik denk dat als je de meeste bouwverslagen van de VO70 bouwers erop doorleest je vraag vanzelf beantwoord is.

Om even kort jou vragen te beantwoorden voor mijn kant dan:
ik bouw net iets groter dan 1:15 schaal, waarbij mijn romp 142cm lang is (154 incl de boegspriet)
Verder probeer ik heb zo "realistisch" mogelijk te maken, dus inclusief kantelkiel en werkende daggerboards an beide zijden.
Ik bouw (tot nu toe) op de grootste schaal denk ik hier op dit forum, en dit laat me toe om alles functioneel te maken denk ik.
Een kleinere boot heeft minder ruimte om alles een plekje te geven (zowel qua afmetingen als qua gewichtsbeperkingen)

hoi rexonamen

ik heb op 1 mtr gebouwd, (108,5 cm met de boegspriet) het moet namelijk wel in de auto passen
(liefst met mast en zeilen er al op, :lol: )
het gewicht is 3700 gram geworden, en dan bedien ik zeilen en roeren
zoals je ziet kun je op deze grootte dus moeilijk kantelkielen en daggerboards
werkend gaan maken, ruimte zat maar je gewicht gaat dan rap omhoog.
het zou eventueel wel kunnen door een boot zonder schaal details te maken,
het dek weegt met alle hoeken en gaten dik 500 gram, als hier gewoon een IOM dek voor zou gebruiken hou je al 300 gram
winst over daarnaast kan bij een kantel kiel de bulb ook een stukje lichter

misschien in de toekomst nog eens een uitgeklede versie met wat meer functies maken

groeten johan

Hallo Dazzler dat is wat ik bedoel iedereen bouwt verschaalt net zolals je uit legt ik zal als ik alles uitgewerkt heb schaal 1:10 bouwen en hoe we boten bouwen kun je zien op www.eurosail.nl 1 van mijn schepen staat daar ook op {tryout van de draak360}op de site van IWEMA enterprise staat de Nautica trimaran ook van mij: maar iedere opmerking aanmerking is van harte welkom , volg de meeste van jullie en het ziet er perfect uit , dat heeft mij doen besluiten ook een VOR 70 tegaan bouwen .

groeten Rexonamen

Wel Rexonamen, als jou VO70 er even goed gaat uitzien als je Draak en Nautica dan beloofd dat wat... mooie modellen zeg!

Schaal 1:10, da's gelijk een hele boot ook (210cm zonder boegspriet) daar kan je een perfect functionerend schaalmodel van maken.

Ben wel eens heel benieuwd hoe je de kantelkiel gaat laten werken, misschien kan je op die schaal al met echte hydrauliek aan de slag?

Die draak die je gemaakt hebt is wel echt super mooi zeg. Ook al die klemmen enz. super mooi gedaan.

Hallo Dazzler deze swingkeel zijn we nog aan het uitwerken omdat er nogal een paar kilo van bak-stuurboord gezet moet worden ,het is nu alleen een tijd van voorbereiding van alle beweegende delen om later als er een romp gebouw is niet voor lullige verrassingen te kommen staan , we willen ook rol/fok/genua ed aan boord {draak--trimaran radiografisch} en noem maar op dit alleen al om bij aanmeren de snelheid te minderen want als wat word gaat zo`n schip snel de tri{7kg} van mij loopt onder perfecte condities {frankrijk oceaan} windkr 2-3 ongeveer 9-11 knopen , en zoals bekent zijn de VOR 70 sneller ,dus ? Dazzler jou swingkeel hoe wat is de bediening want ik lees dat je er ook al ongeveer 5 kilo aanhangt , en de verdere lezers volgers alvast bedankt voor de complimenten , ik bouw graag op deze wijze ook wat beslag betreft de curry klemmen zijn bruikbaar er word niks geknoopt maar dit is natuurlijk afhankelijk van de schaal 1;5 1;10 is dit wel te realiseren kleiner word wel moelijk , mochten er nog andere vragen suggesties zijn hoor ik het .

groeten Rexonamen

Rexonamen,

Ik heb heel lang lopen spelen met het idee om via wormwiel overbrenging te werken, maar dit werd mij iets te ingewikkeld qua constructie (gebrek aan freesmachines etc om dit degelijk te doen)
Hydraulisch was ook geen optie omdat dit inclusief pomp, aandrijving en reservoir te veel gewicht toevoegd, daar was mijn boot niet groot genoeg voor. Ook de ruimte tussen het midden (kiel) en de romp was net te beperkt om een hydraulische cilinder te kunnen plaatsen.

Het systeem zal dus werken via katrollen en een sterke zeilwinch (ongeveer hetzelfde dus als bij de ABN Amro van Matthijs-NED469)
De winch is een 380HD van RMG en het katrol systeem zal 6-voudig zijn, maw de kracht op de winch zal al 6 maal kleiner zijn dan de kracht nodig op de hevel om de kiel te kantellen.
Ik wacht helaas nog op de onderdelen dus kan nog geen foto's maken.

Dazzler heb deze dagen eens een proefopstelling van de swingkeel gemaakt voor ons model het gewicht bulb zal ongeveer 7kg wezen maar als je dit op een lengte van kiel 60cm omhoog wil halen komen er onaangename krachten op het draaigedeelte en motor/winch , als ik dan jou montage van de as zie buitenkant {kapjes} denk ik toch datdaar iets voor grote problemen gaat zorgen kan me vergissen natuurlijk , ben nu zelf even aan zoeken naar een hydrauliek setje {gewicht} of mischien een ruitenwisser motor we blijven oefenen .

groet Rexonamen

Bij mij is het gewicht natuurlijk geen 7kg, momenteel 4900 gr maar dat is teveel (moet er enkele gaatjes in boren om lood weg te halen)

Wat de montage betreft, deze zit langs de binnenzijde tegen de romp gelijmd met epoxy, ondersteund door 4 schotten van 4mm dik carbonplaat.

Die kapjes op de buitenkant vangen geen kracht op, die dienen enkel om het buitenste deel van de as waterdicht te maken en een "gestroomlijnd" geheel van het onderwaterschip te krijgen.

Dazzler

Oke ik zie het anders op de foto maar je hebt gelijk , wat ik ondervonden heb is, dat ongeveer de hefboom in de boot 4e gedeelte van kiellengte is , krijgt het draaipunt daar extreem veel te verduren ,de boot staat niet stil in het water{druk} en als er aan het onderste punt ook nog een paar kilo aan hangt mhhhhh ,verder ziet het er goed uit ik volg je en de andere bouwers verder.

groeten Rexonamen

Hey rexonamen,

de foto's zijn misschien niet helemaal duidelijk. Het is namelijk zo, dat de bus waar de kiel op scharniert eigenlijk meer binnenin de romp zit, en dus langs binnen op de romp ligt, het is niet zo dat deze halfweg door de romp steekt en de kapjes het gewicht moeten dragen.

Even een schetsje om te verduidelijken:
doorsnedebusromp.jpg

Duidelijk te zien is dat de bus (grijs) een heel stuk bovenop de romp (blauw) ligt, en daar nog helemaal door dwarse carbon platen (bordeaux) omsloten wordt.

Hopelijk heb je een beter zicht nu op mijn contructie en heb je er iets aan!

Yes dit lijkt/is goed , ben ook benieuwd hoe je verder te werk gaat met de elektronica , bedankt en bouw rustig verder .

groet Rexonamen

ik ben van plan van een open 60 model te gaan bouwen en wens er een kantelkiel te voorzien (1.4 m),
zou graag de romp niet perforeren, ik heb gelezen dat er wel al eens een VOR model gezonken is-:).
daarom wens ik iets te proberen, ik heb gezien dat er een mechanisme bestaat waarbij het draaimechanisme ipv in de romp in het ballast gedeelte zit. Ik zou graag onder de romp een as voorzien en een motor in het balast gedeelte voorzien, probeer hiermee zoveel mogelijk gewicht zo laag mogelijk te krijgen. Nu ben ik eens benieuwd of iemand van jullie met mij wat praktische infomatie willen delen.
ik zou graag eens weten hoeveel kracht er op zo een draaiende kiel kan inwerken (stroming, draaing, ..) vooraleer ik aan de tekening van de proefopstelling begin. Aangezien er wel heel veel foto's te zien zijn ben ik eens benieuwd wie me praktisch kan verder helpen, lijkt misschien niet traditioneel maar ik zou dit wel willen realiseren.
Ik denk dat er in dit draadje wel enkele experts me wel iets verder kunnen helpen.
Alvast bedankt voor modelbouw tips.

Mvg

Hallo we beginnen met binnenkort met de bouw van de 2 ABN AMRO boten scale 1:10 en hebben hezelfde probleem ,maar wij gaan waarschijnlijk over op hydrauliek systeem hebben alwat proeven gedaan ,alles werkt maar het grootste probleem /kracht zit in als de boot vaart en beweegt ,met de touw/katrol systeem is geschikt voor kleinere boten maar boven de 1,5 meter heb je meer bulb/kg , doe maar eens de test met 5kg of meer op/neer met je uigestrekte arm en beweeg maar op/neer en probeer daarna maar eens je nul punt vast te houden moeilijkkkkkkkkk
kwa bouw romp kun je gaan denken aan carbon en aramide opde plaats van de kiel/as construktie en de rest ja testen je eigen idee gebruiken om er iets mooi`s van temaken, veel plezier en sucses .

gr Rexonamen

Hey Rexonamen,

Ik hoop dat je hier een bouwverslag gaat bijhouden, want ik ben razend benieuwd naar jullie project... schaal 1:10 is wel een enorme schaal, dat worden kanjers van boten!

En als ik je andere boten bekijk ben ik er ook zeker van dat de kwaliteit enorm hoogstaand gaat zijn!!

Hallo dat zullen we zeker doen ,we hebben nu alle materialen binnen , hoe gaat met jou project heb je alle onderdelen al .Moet alleen nog even bezig om de foto`s op het forum te kunnen zetten , ben hierin geen held maarja we zullen ook dit oplossen .

groeten Rexonamen

Hey,

Ja de onderdelen zijn inderdaad binnen, ik heb de busjes in de katrollen van CAP verstevigd (zodat ze niet meer hol zijn) maar moet alles nog inbouwen.
Maar ik heb helaas niet erg veel vrije tijd meer gehad de laatste week, en ook volgende week ben ik een hele week niet thuis. Dus dat inbouwen zal nog even moeten wachten....

rexonamen zei:
Hallo we beginnen met binnenkort met de bouw van de 2 ABN AMRO boten scale 1:10 en hebben hezelfde probleem ,maar wij gaan waarschijnlijk over op hydrauliek systeem hebben alwat proeven gedaan ,alles werkt maar het grootste probleem /kracht zit in als de boot vaart en beweegt ,met de touw/katrol systeem is geschikt voor kleinere boten maar boven de 1,5 meter heb je meer bulb/kg , doe maar eens de test met 5kg of meer op/neer met je uigestrekte arm en beweeg maar op/neer en probeer daarna maar eens je nul punt vast te houden moeilijkkkkkkkkk
kwa bouw romp kun je gaan denken aan carbon en aramide opde plaats van de kiel/as construktie en de rest ja testen je eigen idee gebruiken om er iets mooi`s van temaken, veel plezier en sucses .

gr Rexonamen

Akkoord, kun je me a.u.b. iets meer laten weten over je manier van berekenen. kun je me iets meer laten weten over je hydralische test opstelling ?

Hallo het bereken is gelijk aan de tekening die wij maken ben geen persoon die berekeningen maakt want een druppel water een golfje wind is ook niet op schaal mijn ervaring is bouw zogoed als het kan v/d tekening en bekijk goed de foto`s/video`s daar is voor een modelbouwer veel uit tehalen zeker als je ECHT alles namaakt op schaal , wat betreft de CANTING KEEL we zijn ermee bezig maar om een passende pomp tevinden neemt een beetje tijd ,en dit project zal toch wel ongeveer een jaar inbeslag nemen want alles wat erop zit komt er bij ons ook op .

groeten Rexonamen

Back